Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Nieuws over oud spul in Colombia  (gelezen 52348 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #120 Gepost op: 28 mei 2019, 20:58:15 »
Dit ziet er netjes uit.  (y)
Een stuk mooier dan bij mij.
Als ik weer tijd (en zin  ;)) heb ga ik ook met een styreenplaatje in de weer. Dat ziet er veel professioneler uit.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 21:00:19 door Arjen52 »

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #121 Gepost op: 28 mei 2019, 21:53:28 »
Gracias Arjen  (y)

Ik vergat er nog wat bij te vertellen.

Ik heb netjes een diode vóór de LEDs en condensator gezet, met de bedoeling dat de verlichting alleen brandt als de lok vooruit rijdt.

Nee dus. Vóór- of achteruit rijdend branden de lichtjes even vrolijk.

Ik rijdt met een Weistra PBM regelaar, dat betekent dat de 12V op de rails pulseert. Als de PWM cyclus UIT staat, werkt de draaiende motor dus als generator en levert prachtig stroom aan de verlichting.

Dus de PBM er even uitgegooid en direct een 9V batterij op de rails. Lichtjes brandden nog steeds in beide rijrichtingen.  ???

De stroomafname van die oude wielen is niet helemaal volmaakt. Het schijnt dus dat de LEDs zo weinig stroom verbruiken, dat de korte momenten dat de wielen geen stroom afnemen,  genoeg zijn om met de motor de condensator op peil te houden.

Tenslotte de 9V batterij met draadjes aan de stroomafnemers onder de lok verbonden om zeker te zijn dat de motor 100% van de tijd onder spanning stond en niet als generator werkte. Lampjes brandden alleen nog maar in één rijrichting.

Achteraf bekeken heel logisch allemaal. Weer wat geleerd en voor mij mag hij best in beide richtingen schijnen, het ging me meer om achter de oorzaak te komen.

Groeten,

Joost

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #122 Gepost op: 29 mei 2019, 00:28:10 »
Hi Joost,

Heb de video gezien, de loks rijden erg mooi.
Die verlichting van de MV9 is goed gelukt, ik ga ook maar eens zoeken naar die mini led’s.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #123 Gepost op: 30 mei 2019, 21:36:20 »
Hi Joost,
Ik heb ooit eens een vraag gesteld in dit forum over de rangeerverlichting.
Mijn conclusie staat hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75838.msg3221779183#msg3221779183.
Dus als je de O&K-locjes als rangeerloc wilt gebruiken is het probleem van het niet omschakelen van de verlichting géén probleem.  :D

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #124 Gepost op: 31 mei 2019, 16:33:51 »
Arjen: Bedankt voor de tip. Ik kan er dus rustig mee rijden  8)

Het ding is toch niet 100% realistisch, want de verlichting zit maar aan één kant van de lok. Reden: Daar zaten al gaatjes  ;D ;D die we er 40 jaar geleden in geboord hadden. Aan de andere zijde wilde ik nu niet gaan boren.

Het gaat me eigenlijk niet zo zeer om de natuurgetrouwheid (die hele lok is niet eens naar voorbeeld) maar om de lol van het knutselen. En om dat kindergevoel van "Hoera, er brandt een lampje in!!"

Op die baan die ik nu heb, is de 1306 niet alleen in functie als rangeerlok maar ook de grote diesellok voor de open baan. Omdat hij de enige is die door de scherpe bochten komt...  ::) 

Groeten,

Joost



Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #125 Gepost op: 30 juni 2019, 04:08:02 »
Goedenavond allen:

In reactie nr. 3 in dit draadje was al een Jouef uurwerklok langsgekomen:



Van die lok heeft Jouef allerlei versies gemaakt: Met uurwerk en met verschillende electrische motoren, in allerlei kleuren, en zelfs een Wild-West editie. Ik heb daar twee exemplaren van, de éen in goede staat en de andere is een ruïne. Enige maanden geleden heb ik in NL (MCH, Hilversum  (y) ) een derde gevonden, dit maal electrisch. Tijd om er wat mooiers van te maken.

Van boven naar onder: Electrisch (groen), uurwerk mét veer (zwart) en uurwerk zonder veer (bruin):


De groene en bruine krijgen Fleischmann koppelingen en een plamuur-en verfbeurt. De electrische kan dan in bedrijf en de andere mag als dummy meerijden. De zwarte uurwerklok loopt goed, er zitten alleen geen koppelingen meer aan, maar die laat ik in zijn originele staat.

Hier zijn ze voorzien van koppelingen en nieuwe schoorstenen (uit een oude ballpoint).
De electrische:


De dummy, verzwaard:


Testrijden:


De kappen geverfd:


Morgen het verdere verslag.

Met vriendelijke groet,

Joost

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #126 Gepost op: 30 juni 2019, 08:41:09 »
Sooo he, dat ziet er heel niet slecht uit. Netjes in de verf gezet is (zijn) het zo hele leuke lokjes. Nu nog verlichting er in en een rookgenerator en... 😆

Effe wegdromen mag toch wel.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #127 Gepost op: 30 juni 2019, 10:56:00 »
Prachtig hoe je deze oude trekpaarden een mooier tweede leven hebt gegeven.  (y)
Hebben de locs verschillende nummers? Op de foto's is dat niet goed te zien op mijn tablet.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 10:57:47 door Arjen52 »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #128 Gepost op: 30 juni 2019, 11:05:13 »
Die groene Jouef met koeienvanger had ik laatst ook in handen.
Hij zat in een doos met oud modelspoor die ik voor niets had gekregen.

Ik heb hem weggemieterd; had ik misschien beter niet kunnen doen...?  :( :(
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #129 Gepost op: 30 juni 2019, 14:40:11 »
Bedankt voor de reacties, heren!

@Lobo (=Wolf in 't spaans :laugh:): de electrische krijgt LED verlichting, met dezelfde methode als de FLM rangeerlok een paar reacties terug. De dummy niet, die heeft plastic wielen.

@Arjen: Op de cabinedeuren heb ik nummers geplaatst,  maar zwarte nummers op donkergroene achtergrond is geen succes. Ik had geen wit decalpapier bij de hand. Op volgorde van aanschaf is 1 de dummy en 3 de electrische. Ook heeft de kap een meegegoten nummer 708, dat heb ik een bronskleur gegeven.

@Marc: No worry, opsturen naar Colombia zou wat duur zijn geweest  ;D  Er moeten duizenden van die dingen nog in omloop zijn. Sommige mensen maken er een religie van zoals deze hier maar voor mij is het zo wel goed  (y)

vanmiddag zoek ik de rest van de foto's op.

Groeten,

Joost

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #130 Gepost op: 30 juni 2019, 16:05:54 »
 Lukt het je niet om 708 te vervormen tot 703?

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #131 Gepost op: 30 juni 2019, 21:28:57 »
Lukt het je niet om 708 te vervormen tot 703?

Goed idee Arjen, maar ik ga nu niet overnieuw beginnen  >:(

Hier de rest van het project.

Slechts de zwarte uurwerklok had nog de originele drijfstangen. Voor de andere twee dus een paar nagemaakt. Gesneden uit een plastic kabelgoot, dat is wat steviger dan styreen.


En geverfd:


En klaar. Eindelijk kan ik een "line-up foto" van drie gelijke loks maken. Arjen: Hier kun je de nummers beter zien:


Van links naar rechts: Electrisch, uurwerk en dummy. De electrische heeft LEDS, de koplampen zijn gewoon een drupje witte lijm, die doorzichtig uitdroogt.




En hier zeulen de electrische en de dummy samen een kolentrein over de Colombiaanse hoogvlakte. De werkende lok trekt het maar nét... vijf of zes wagentjes is zowat de bovengrens van z´n trekkracht.


Ziezo, dat was voorlopig m´n laatste trein-opknap project. De hele verzameling rijdt nu en ziet er ook weer netjes uit. Nou een schakelbord voor het testbaantje, en dan eens met wat anders beginnen. Gebouwen? Scenery? Weet het nog niet goed. O ja, zoals jullie kunt zien, zit ik ook wat met achtergronden te experimenteren  :laugh:

Met groeten uit het Colombiaanse bergland, waar we zitten te bibberen met 10-12 graden  ;D ;D

Joost


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #132 Gepost op: 01 juli 2019, 02:49:53 »
Hi Joost,

Mooi gedaan de loks. En met die achtergrond erbij wordt het een leuke baan.
Ben zeer benieuwd naar jouw aanpak van het bedieningspaneel.
Ook FLM groen?  :)
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #133 Gepost op: 01 juli 2019, 03:42:17 »
Hoi Joost,
Had al gezegd dat die lokjes mooi zijn opgeknapt maar ben nog even benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Met de kwast of gespoten, roller zal wel niet. 😄

Ennuh 10 - 12 graden is wel errug koud voor Colombia naar mijn idee. Of hebben jullie dat vaker? Zit je hoog in de bergen?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuws over oud spul in Colombia
« Reactie #134 Gepost op: 01 juli 2019, 07:10:58 »
Hola Hans: Het schakelbord zit nog in de planning-fase, d.w.z. in m´n hoofd. Als het zover is komen er wel foto´s. Dit kan ik je vertellen:
- Het wordt een laag kastje dat op, en niet voor, de baan ligt. De randen worden dan niet FLM-groen maar met een baksteenmotief bekleed.
- Het bord wordt net zo als bij jou een sandwich van twee acrylplaten met een geprint schema er tussen. Dat heb ik ooit al eens gehad en beviel me prima.
- In directe tegenstelling tot jouw schakelbord, krijgt het mijne geen wisselschakelaars, maar wél snelheidsregelaars en schakelaars om baansecties aan/uit te zetten. Wissels doe ik met de hand.
- Het schakelbord wordt op de baan aangesloten via twee 25-polige computerstekkers. Als ik dan ooit eens een andere aansturing wil uitproberen (denk aan een electronisch bloksysteem) dan kan ik die apart in elkaar knutselen en makkelijk van een systeem naar het andere overgaan.

Henk: De kappen heb ik eerst donkergroen gespoten, uit een spuitbus. Ik heb geen airbrush. De zwarte voorkant en de verdere details doe ik met een kwastje of met cocktailprikkers, met acrylverf op waterbasis. Tenslotte een laag doorzichtige matte lak uit een spuitbus er over.

En verder zit ik hier op 2600 meter op de hoogvlakte van Bogotá. Overdag 18 tot 25 graden, s´nachts 10 tot 15, en een paar keer in het jaar 2 of 3 graden. Binnenkort maak ik een verslag over de achtergrond van de baan, dan komen er wel meer topografische details  :laugh:

Groeten,

Joost