Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2019 door henk
Vandaag om 06:16:16
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 05:50:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 00:37:36
Albulisch H0m en EPIII in H0 door T.Spat
Vandaag om 00:36:33
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door bosje77
Vandaag om 00:26:42
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door T.Spat
Vandaag om 00:24:14
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 00:04:48
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Sven
20 november 2019, 23:04:37
LS Models 2019 door mardig23
20 november 2019, 23:03:15
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door Sven
20 november 2019, 22:51:10
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Ronald Koerts
20 november 2019, 22:11:34
DDM-1 afscheid door Thom
20 november 2019, 22:11:14
Projekt 083-338 door 44
20 november 2019, 22:04:55
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 november 2019, 21:18:12
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
20 november 2019, 21:12:10
Goede plantenspuit door Rondje_HO
20 november 2019, 21:11:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 november 2019, 21:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
20 november 2019, 21:01:39
OBB Nightjet door Falcon10
20 november 2019, 20:52:24
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
20 november 2019, 20:17:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
20 november 2019, 20:12:03
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
20 november 2019, 20:07:21
Franse treinen en scenery door hansb58
20 november 2019, 19:58:47
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door jerrytrein
20 november 2019, 19:56:34
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door lokloods
20 november 2019, 19:55:47
Update Lenz LH101 naar 2.0 geeft problemen. door Ronald Koerts
20 november 2019, 19:55:22
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
20 november 2019, 19:54:53
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rick
20 november 2019, 19:44:07
Fleischmann Profi wissels, met servo's te besturen? door Remunj
20 november 2019, 19:33:58
Watertoren van Wageningen. door Duizendpoot
20 november 2019, 19:06:22
  

Auteur Topic: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218  (gelezen 803 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Aachenau West
Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Gepost op: 06 oktober 2019, 15:30:28 »
SB Modellbau levert naast de klassieke ombouwsets met Faulhaber of Maxon motoren de laatste jaren ook zogenaamde Flachläufers.
Deze zijn bedoeld voor de (inmiddels) ouderwetse motoren met schijfcollector van onder meer Märklin, Fleischmann en Lima.
Het voordeel is dat de bestaande overbrengingen niet hoeven worden vervangen. Geen freeswerk enzo. Het is enkel een kwestie van de motor vervangen door zo'n Flachläufer. Dit is overigens ook een Faulhaber, maar dan vlak uitgevoerd.
De sets kosten beduidend minder dan de klassieke.
Het nadeel is dat de Flachläufers geen vliegwiel hebben waardoor de loopeigenschappen minder spectaculair verbeteren. Dat is tenminste het verhaal van SB Modellbau.
ik heb inmiddels enige ervaring met de klassieke sets (met een aanzienlijke verbetering van het rijgedrag tot gevolg).
Nu werd het tijd om zo'n Flachläufer eens uit te proberen.

Mijn BR 218 van Fleischmann, die inmiddels al 28 jaar meedraait op mijn baan, was daarvoor een geschikte kandidaat.
Toen ik de loc indertijd kocht was ik enthousiast over het geringe geluidsniveau. Maar zo soepel liep de loc inmiddels niet meer. Verder moeten dit soort motoren relatief vaak gesmeerd worden.


Fleischmann construeerde haar locs met draaistellen dusdanig dat je het draaistel met motor en al los kon koppelen voor onderhoud, zonder de kap te hoeven lossen.
Geen gedoe met schuifbewegingen enzo. De ombouw zou bij deze loc vrij simpel moeten zijn.

Ik wist heus nog wel dat ik er naderhand 2 decoders ingebouwd had. Een sounddecoder en een functiedecoder (voor de verlichting aan de achterzijde en voor een stroomvoerende koppeling om een trein mee te kunnen verlichten).
Toch was het weer even goed kijken hoe de bedrading ook alweer verliep.


Het is een smeerboel aan de binnenzijde van de kap.


Het kale motordraaistel.


Om het oude anker te verwijderen moest het tandwiel los.
Ik heb eerst geprobeerde de as er van de tandwielzijde uit te tikken, wat niet lukte. Door ervaring wijs geworden gelukkig steeds maar heel voorzichtig geweest om geen schade te veroorzaken. Dat was maar goed ook want de bus waarin de as zat, bleek een rand te hebben waardoor die niet door het motorframe heen getikt kon worden.
Uiteindelijk bleek het motorframe te moeten worden ontdaan van alle tandwielen en de assen om het in een bankschroef te kunnen zetten.
De poging om de motoras door te zagen ben ik vrij snel gestaakt. Waarschijnlijk was ik dan nu nog bezig geweest ;D. Pas toen ik de zaag in het tandwiel zelf zette, ging het snel. (Jammer, want het tandwiel had ik wel willen sparen).


Gedemonteerd.


Naar alles grondig te hebben schoongemaakt wordt de nieuwe motor in het frame gelijmd.


De andere zijde.
Tandwielen en assen zijn opnieuw in het vet en de olie gezet.


Op de nieuwe motoras is een buisje gelijmd waar straks het nieuwe tandwiel op gelijmd wordt.
Voorzichtig aan zodat de motoras niet zelf ook vastgelijmd wordt.


Alvorens verder te gaan eerst maar eens een test in hoeverre de aandrijving naar behoren loopt. Ziet er goed uit.


De stroomafnemer (die van de het originele motorschild afkomstig is) is eerst op een pertinaks plaatje gesoldeerd. En nu wordt die op de nieuwe motor gelijmd.
Uiteindelijk moet de bedrading op de stroomafnemer gesoldeerd worden (waarbij de soldeerverbinding met het pertinaks plaatje natuurlijk niet los mag komen)


Alle bedrading weer vastgesoldeerd. Sommige draden moesten hiertoe worden verlengd.
De binnenzijde van de kap is ook weer schoon.
En dan natuurlijk ook even testen of alles nog steeds werkt.


De andere kant.
En dan als laatste de kap er weer op zien te krijgen met die kabelsalade. Daar ben ik echt heel lang mee bezig geweest. Steeds maar proberen. En dan weer wat sjorren aan de bedrading. En maar hopen dat de nokken in kap niet afbreken. En voorzichtig met de befaamde schroef van Fleischmann die dol draait voor je er erg in hebt.
Uiteindelijk zat de kap helemaal goed.
Maar eenmaal op de rails bleek de loc niet meer te lopen. Alles werkte, behalve de motor :(


Dus de loc moest toch weer open.
Het bleek dat de oranje draad naar de motor losgeraakt was van de sounddecoder.
Die moest dus weer aan de decoder worden gesoldeerd.

Dit is wat overbleef.


De loc kan weer in bedrijf.




De eerste ervaringen:
- Het meest bizarre: de loc wordt niet geremd. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat de loc spontaan gaat rollen op een helling.
- De motor loopt veel stiller.
- Kruipsnelheden zijn nu mogelijk
- De uitloop bij stroomonderbreking is een fractie minder dan bij het oude vliegwielanker. Maar in digitaal bedrijf is dit niet van belang.
- De motor lijkt vooralsnog redelijk goed te regelen met de (oude) sounddecoder van ESU. (De handleiding van SB stelt dat met de LoPi standaard of basic nog geen optimale instellingen gevonden zijn). Ik ga nog wel wat experimenteren met de instellingen.

Tot slot:
Het opknappen van een "oud" model is echt leuk werk. De loc kan qua uiterlijk best nog wel behoorlijk meekomen met de normen van de huidige tijd.

Sommigen onder ons hebben zo'n setje van SB misschien wel helemaal niet nodig. De motor is waarschijnlijk een standaardproduct. SB heeft er alleen een plaatje op gemonteerd om 'm in het motorhuis te kunnen lijmen en er wat accessoires bij geleverd (pertinaks plaatje met soldeerpad, huisje met tandwiel en een soldeerlipje met schroef).
Als de as van de motor wat langer zou zijn, dan zou er ook prima nog een vliegwiel op gezet kunnen worden.

Groet, Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5202
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2019, 23:17:20 »
Nuttige beschrijving, bedankt.
Ik heb zo'n Flachlaufer in een Fleischmann 86er en 94er ingebouwd. Rijeigenschappen gingen merkbaar omhoog. Het enige dat er niet door werd verholpen was het "lawaai" van de tandwielen. Tenminste, ten opzichte van m'n standaard roco locs maken die twee Fleischmanns duidelijk meer herrie. Dat is iets dat met een "echte" ombouwset verholpen wordt. Maar ja, dat kost dan ook veel meer ombouw-werk. Dus.... ik ben best blij met deze Flachlaufers.

Standaardproduct: ja, lijkt me wel. Maar ze stoppen er wel goed moeite in om het makkelijk monteerbaar te maken. Bij zowel 86 als 94 zat er precies het goede tandwiel bij. En aan de motor was exact in het midden een stukje messing geplakt dat exact in de opening van de motorbehuizing viel. Past perfect dus.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2019, 23:36:51 »
Die "herrie" (het valt heus mee) heeft ook te maken met het feit dat het een motordraaistel betreft.
En ook bij de 86-er en de 94-er vormt de motor een geheel met het frame.

Een 78-er van Fleischmann heb ik jaren geleden al omgebouwd met een "echte" set. Ondanks dat de overbrenging daar wel is gewijzigd hoor ik nog steeds "oude" herrie van de oorspronkelijke tandwielen. Maar toegegeven, de verbetering is enorm. Het was daarvoor een notoire herrieschopper (vast een maandagmorgen-exemplaar).

Ja, SB levert inderdaad precisiewerk.
Ik ben al met al zeker niet ontevreden over het resultaat. Ik heb ook nog een 94-er en 86-er staan, dus wie weet...

Groet, Bas


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18466
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2019, 08:22:42 »
Merken jullie verschil in trekkracht tussen de oude aandrijving en de Flachläufer?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2019, 09:35:39 »
Moeilijk te zeggen.
De trekkracht laat bij mijn 218 niet te wensen over, ondanks een antislipbandje dat los zit en vervangen zou moeten worden.

Meestal is het de adhesie die bepalend is voor de trekkracht (en niet de power van de motor). Die Flachläufer weegt vermoedelijk een fractie minder dan de oude motor met ringmagneet en vliegwielanker (niet gemeten). Als dat waar is dan zal de trekkracht ook iets zijn afgenomen (al is het de vraag of dat meetbaar is).
Maar zoals gezegd bij mij nog steeds meer dan voldoende.

Groet, Bas

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
    • Biesje.nl
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2019, 04:00:24 »
Dank je voor het verslag Bas/Wob,

Henk had eenzelfde type motor in zijn sprinter (dacht ik?) gedaan maar daar is de trekkracht flink achteruit gegaan en kan het niet goed meer rijden. Misschien is het exemplarisch en is de motor van Henk niet lekker :( . Het is natuurlijk wel de bedoeling dat, onafhankelijk van gewicht verschillen, de trein normaal zijn werk kan doen. Mede door de ervaringen van Henk heb ik mijn BR 65 (is Duits maar deze mag van mij omdat er ook nog 1 in NL rondtuft) nog niet verbouwd. Als een platte klokanker (gong anker?) minder koppel heeft, dan is het jammer. Maar blijkbaar heb jij daar geen last van.

Doordat klokanker motoren geen metaal in het (klok)anker hebben is er geen ankerkleef met de magneet. Ook zijn de koolborstels heel licht uitgevoerd en niet eens van koolstof maar een of ander edelmetaal. Daardoor voel je geen 'rem' bij de aandrijvingen met rechte tandwiel overbrenging zoals bij oudere Fleischmann, Lima en Märklin locs. Het anker wordt niet tegengehouden/geremd door de magneet als de motor niet loopt. Bij de aandrijvingen met worm houdt de worm de aangedreven assen tegen bij stilstand en 'remmen' en heb je dit 'freewheel' effect dus niet snel in de gaten. Als je moeilijkheden hebt op een helling met parkeren dan moet je er een digitale servo inbouwen met 'handrem' :P. Nog meer draadjes (y)  ;D dat betekent wel dat als je er een vliegwiel in weet te frotten dat je ook echt moet gaan remmen, anders rijdt ie zo door ondanks dat de motor uit staat.

Ik vind het wel wat hebben, zo'n loc met vrijloop. Dan kan je het ding weg laten slepen door een rangeerloc of zo. Opent meer 'speel'mogelijkheden voor wie het interesseert.

Mvg,

Robert

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Aachenau West
Re: Flachläufer SB Modellbau voor Fleischmann BR 218
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2019, 13:01:25 »
Ik vind het ook wel wat hebben, die vrijloop.
Je kunt de loc nu inderdaad slepen.

In hoeverre de loc werkelijk gaat lopen op hellingen, heb ik nog niet getest. Normaal gesproken parkeer ik geen treinen op hellingen.
Het zal ook wel afhangen van het gewicht van de trein die er aanhangt.

Nog even over wat Henk zei over het geluidsniveau:
Dat is inderdaad hoger dan bij een loc met middenmotor of een "klassieke Faulhaber/Maxon" met wormoverbrenging.
Het geluidsniveau is vergelijkbaar met een mooi lopende Fleischmann rondmotor die nog niet al teveel meters gemaakt heeft.

Voor jouw 65-er is er natuurlijk ook een klassieke aandrijfset beschikbaar van SB. Wat duurder en een wat omvangrijker ombouw met freeswerk enzo, maar dan mag je verzekerd zijn van een stille loc met ruim voldoende power.
(De mijne loopt zo mooi dat ik geen aanleiding zie om er een nieuwe motor in te zetten)

Groet, Bas