Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972077 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2475 Gepost op: 19 May 2022, 09:48:35 »
Op 19 mei 1997 in Würzburg rondgelopen. Vroeger was het een leuk trambedrijf.
Over smaak valt niet te twisten, maar aangeschaft hoekig materieel in 1989 zag er niet uit in mijn ogen en zat allemaal onder de reclame uitingen.
Ook lagevloermaterieel uit 1996 kon mij niet bekoren.
Blijkbaar reed er nog ouder materieel rond en daar heb ik 2 dia's van bewaard, allebei gemaakt op de Frankfurter Strasse op de route naar Zellerau.
Ook het oudere materieel zat onder de reclame.


Motorrijtuig 247 is een dubbelgelede achtasser in 1975 geleverd door Düwag.
In 2001 is het rijtuig buiten dienst gegaan en uiteindelijk in 2010 gesloopt.


Ook motorrijtuig 243 is in 1975 door Düwag geleverd. Het rijtuig is nog als leswagen in gebruik.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2476 Gepost op: 19 May 2022, 09:58:35 »
Lekker fleurige trams :)
Ronald
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2477 Gepost op: 31 May 2022, 09:35:47 »
25 jaar geleden op 31 mei 1997 naar de tram van Essen in Duitsland gegaan.
De komende veranderingen van de meterspoor tramlijn 106 naar Gelsenkirchen-Horst in verband met ombouw naar een
normaalspoor Stadtbahnlijn was de reden om daar dia's te maken.


Vanaf de halte Altenessen Bahnhof op de Altenessener Strasse zou lijn 106 in de richting Gelsenkirchen verdwijnen.
Het driedelige Stadtbahn M8S motorrijtuig 1007 is in 1976 door Düwag geleverd. In 2006 is het rijtuig naar Arad in Roemenië overgebracht.


Een stukje verder op de Altenessener Strasse in de richting van Gelsenkirchen fotografeerde ik motorrijtuig 1172 vermomd als rijdende reclame.
Het Stadtbahn M8C motorrijtuig heeft klaptreden voor haltes met hoge perrons en voor haltes op straatniveau.
Sinds 1998 rijdt hier bovengronds geen tram meer (er ligt thans een tunnel).



Ook een tram op lijn 106 in de toenmalige bedrijfskleuren afgewacht.
Motorrijtuig 1402 is uit 1990 en is inmiddels na een ongeval in 2018 gesloopt.


Nog steeds de Altenessener Strasse bij de huidige Stadtbahn halte Hesslerstrasse. Overigens rijdt de normaalsporige Stadtbahn hier
niet in een tunnel, maar gewoon op straat tussen het autoverkeer.


Zelfde locatie, maar nu met de Stadtbahn op 10 augustus 2010.
Eigenlijk is hier niet veel veranderd.

Tot slot 2 dia's van het normaalspoor naar het eindpunt van lijn U17 in Margarethenhöhe in het zuiden van Essen.
In 1981 werd dit normaalspoor in gebruik genomen.


Stadtbahn B motorrijtuig 5126 op de Holsterhauser Strasse op een brug om de Borbecker Mühlenbach over te steken.


Vertrekkende Stadtbahn B bij het eindpunt Margarethenhöhe in de Sommerburgstrasse. Het rijtuig is in de zogenaamde CityExpress kleuren.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2478 Gepost op: 31 May 2022, 17:07:44 »
Mooie afwisselende platen van mooie mastodonten.
Ronald
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2479 Gepost op: 01 June 2022, 08:53:41 »
Op 1 juni 1997 in Hannover (Duitsland) geweest.
Ook hier is driftig gebouwd aan een Stadtbahn lijnennet met tunnels in de binnenstad.
In mijn ogen is het fotograferen van trams in Hannover niet makkelijker geworden met al die Stadtbahn trajecten.
Gelukkig vond ik een autoluw straatje (Davenstedter Strasse).








Qua materieel was het eentonig in Hannover. Tussen 1974 en 1993 waren er 260 driedelige hogevloer achtassers in dienst gesteld;
ander materieel reed er in 1997 niet meer.
Inmiddels zijn die Stadtbahn wagens van de serie 6001 - 6260 aan het verdwijnen. Er zouden nog 63 stuks in Hannover
ter beschikking staan volgens info op het internet. Veel rijtuigen zijn in Budapest (Hongarije) terecht gekomen.
Ook in Den Haag en Houten hebben ze tijdelijk gereden.


Er werd die dag wel met een museumwagen gereden, die ik in de Königstrasse in de buurt van het Hauptbahnhof kon fotograferen.
Inmiddels zijn de rails in deze straat weggehaald.
Breitraumwagen 478 is in 1956 door Düwag geleverd en sinds 1990 museumwagen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2480 Gepost op: 01 June 2022, 16:21:53 »
De getoonde modellen, Düwags en de Stadtbahnwagens van Hannover, blijven in mijn ogen toch wel tijdloos, tientallen jaren oud, maar qua uiterlijk kunnen ze nog jaren mee. Zie ook de oude Stadtbahnwagenswagens in Düsseldorf.

gr. Frank.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2481 Gepost op: 01 June 2022, 21:56:54 »
Mee eens Frank.
De vierassige Duwag vind ik echter niet tijdloos, echt jaren vijftig..
De trams zien er op de foto's wel erg tiptop uit.
Ik zou haast denken dat ze voor de foto's een keertje extra door de wasstraat zijn gehaald...

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2482 Gepost op: 03 June 2022, 09:12:14 »
In april 1969 werd er voor de Rotterdamse tramlijn 2 op de Hillevliet/Randweg een tramtunneltje met een halte in gebruik genomen
om de Beijerlandselaan/Groene Hilledijk te passeren. Het autoverkeer en de tram hadden dan geen hinder van elkaar.
Helaas, in de loop der tijd, werd de halte in het tunneltje een niet zo gezellige plek om op een tram te wachten en
men besloot in september 1996 de tunnel buiten dienst te stellen.


Motorrijtuig 723, een ZGT uit 1982, rijdt op 3 juni 1997 nog via een hulpspoor op de Hillevliet om de bouwactiviteiten te kunnen passeren.
Ik was hier net op tijd, want op 8 juni 1997 werd het tramspoor naar Charlois (rechts op de dia) als eerste in dienst genomen.
Een maand later waren de hulpsporen niet meer nodig.


De halte Breeplein op de Randweg.
De tram rijdt overigens in de richting van het eindpunt Beverwaard.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2483 Gepost op: 03 June 2022, 10:05:27 »
 :)
Mw 723 op lijn 20.
Een van de verbouwde wagens die na de opening van de Erasmusbrug op de nieuwe lijn 20 ging rijden.
Wat konden die snel rijden!

Tunneltje: volgens mij niet volgestort met zand, zal ooit opgegraven worden en als grootse ontdekking worden gepresenteerd...

Mw 730 heeft op de foto nog de oorspronkelijke uitmonstering: geel en koersdoelen. Slechts de afschuwelijke rode stripjes links bij lijn- en richtingfilms zijn van begin jaren negentig, Nieuwe huisstijl heette het.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 June 2022, 10:08:25 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2484 Gepost op: 03 June 2022, 10:13:57 »
@Wim
Met je geweldige tramfoto's maak je ons elke keer weer blij.
Nu ze ook nog eens uit Rotterdam komen wordt het helemaal mooi :)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2485 Gepost op: 03 June 2022, 10:25:48 »
Mee eens Frank.
De vierassige Duwag vind ik echter niet tijdloos, echt jaren vijftig..
De trams zien er op de foto's wel erg tiptop uit.
Ik zou haast denken dat ze voor de foto's een keertje extra door de wasstraat zijn gehaald...

Groet.
Ronald

Mee eens. Geldt ook voor de GT6-wagens, waarvan er nu nog slechts een paar bij de SRS bij Berlijn rijden. Dat vind overigens ook mooie wagens; heb er niet voor niets 11 van Lima.

Gr. Frank
Ik bedoelde de wagens met de 'grote'voorruiten.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2486 Gepost op: 03 June 2022, 10:37:18 »
 :)
@ Frank,
Dat carnavaleske aantal Lima's zien we natuurlijk gaarne op het Eemstede tramdraadje ;)
'Lima prima'  heette het in  onze jonge jaren, toen maakten ze nog geen trams.
Bvd.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 June 2022, 11:04:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2487 Gepost op: 05 June 2022, 23:02:03 »
25 jaar geleden was het over en uit met het postvervoer per spoor... de mP's 3013 en 3025 staan op 3 juni 1997 werkloos op de sporen voorbij het postperron in Groningen.



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2488 Gepost op: 14 June 2022, 08:24:32 »
Wat dia's van 14 juni 1997 bij de tram van Dresden (Duitsland).
De tram daar rijdt niet op normaalspoor, maar op 1450 mm spoorwijdte (al is die 15 mm meer mij nooit opgevallen).


In de wijk Weixdorf, in het noorden van Dresden, had lijn 7 nog enkelspoor met wisselplaatsen.
Motorrijtuig 2584, een tweerichting lagevloertram van DWA/Siemens uit 1996, rijdt op deze dia door de Brühlerstrasse in Weixdorf.


Eerder waren er al eenrichting lagevloertrams geleverd. Op deze dia de wisselplaats Fuchsberg met motorrijtuig 2505.


Ook lijn 8 naar Hellerau had nog wat enkelspoor, zoals op de Am Hellerrand. Hier reden gemoderniseerde Tatra's T4D-en.


Een halte van lijn 8 op de Karl Liebknecht Strasse.


Toen terug naar de binnenstad: Schweriner Strasse met een zogenaamde "Großzug", 2 gekoppelde Tatra T4D-en met een Tatra B4D aanhangrijtuig.


Dresden had ook vier motorrijtuigen van het type Tatra T6A2 en twee bijpassende aanhangrijtuigen (B6A2).
Op deze dia de 226-002 met de 276-001, die als rondrittram werd gebruikt.
Motorrijtuig 226-001 is als museumwagen bewaard; de rest is gesloopt.






Destijds waren de Tatra's nog volop in dienst. Tegenwoordig zijn er nog een paar dienstvaardig, die zeer sporadisch worden ingezet.


De lagevloertram had de toekomst. De laatste 2 plaatjes zijn bij het Hauptbahnhof van Dresden gemaakt.
Later zijn hier allerlei nieuwe gebouwen gekomen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2489 Gepost op: 14 June 2022, 08:53:53 »
Mooi hoor!

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald