Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Railroader
Vandaag om 11:21:02
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 895520 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2490 Gepost op: 15 juni 2022, 07:18:36 »
Op 15 juni 1997 nog eens naar de tram van Bad Schandau ofwel de Kirnitzschtalbahn gegaan.
Helaas was het zwaar bewolkt met zo nu en dan wat regendruppels.
De tweeassers uit de jaren 1938 / 1943 waren inmiddels buiten dienst en vervangen door overgenomen Gotha tweeassers uit Plauen en Zwickau.
Zie pagina 93 met bericht 1383 in dit draadje met het verdwenen materieel.






Eerst in de buurt van de halte Ostrauer Brücke wat gefotografeerd. Tegenwoordig heet deze halte Botanischer Garten.
Beide motorrijtuigen 1 en 2 (fabrikant VEB Waggonbau Gotha) zijn in 1957 aan Plauen geleverd. In 1992 gingen de rijtuigen naar Bad Schandau.
Het aanhangrijtuig 21 is al sinds 1984 in Bad Schandau.
Motorrijtuig 4 is uit 1960 en kwam in 1995 uit Zwickau.


Bij de halte Waldhäusel.


Stukje verder bij de Ostrauer Mühle. Inmiddels ligt hier ongetwijfeld asfalt in plaats van de keienbestrating.




Bij het eindpunt Lichtenhainer Wasserfall.


Het eindpunt in Bad Schandau, thans Kurpark genaamd.


Tegen de avond in Liberec (Tsjechië) op de 1 Maje bij het station een Tatra T2R koppelstel kunnen fotograferen.

Met vriendelijke groeten
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 08:01:25 door Willem1951. Reden: type aanvulling »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2491 Gepost op: 15 juni 2022, 09:16:02 »
De gele trams knallen er door de nevel goed uit Wim!
Het lijkt dat de bijwagens geen deuren hebben.
Ik denk eenrichtingwagens die in twee richtingen dienst doen.
Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2492 Gepost op: 15 juni 2022, 10:32:11 »
De gele trams knallen er door de nevel goed uit Wim!
Het lijkt dat de bijwagens geen deuren hebben.
Ik denk eenrichtingwagens die in twee richtingen dienst doen.
Groet,
Ronald

Klopt. Haltes zijn aan één kant van de weg.
En inderdaad, de weg is nu geasfalteerd, ik meen me te kunnen herinneren het eerst tussen de rails. Kan even geen foto's vinden om dit te staven.

Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2493 Gepost op: 16 juni 2022, 11:36:37 »
Op 16 juni 1997 in Liberec (Tsjechië) geweest.
De tram was oorspronkelijk metersporig, maar vanaf 1990 werd het tramnet stukje bij stukje omgespoord naar normaalspoor.


In 1995/1996 konden 9 gemoderniseerde Tatra's van het type T2R van Ostrava (normaalspoor) overgenomen worden.
In Liberec werden er meterspoor draaistellen ondergezet.
Op deze dia staat bij de halte Rybnicek op de 1 Maje zo'n Tatra T2R koppelstel (22 en 23).
Destijds reden er nog geen normaalspoor trams. Er lag in de binnenstad wel al meter-en normaalspoor.




De halte Fügnerova in het centrum van Liberec. Het meterspoor rechtdoor is de interlokale tramlijn naar Jablonec nad Nisou.
Het afbuigende spoor gaat naar het eindpunt Lidové Sady in het noorden.
Behalve de overgenomen Tatra T2R had men ook eigen Tatra T3-en.




2 dia's gemaakt op de interlokale tramlijn naar Jablonec nad Nisou. Als laatste is deze tramlijn aan de beurt om omgespoord te worden.
Eind 2022 zou het laatste stuk ook af moeten zijn.




Daarna weer naar de binnenstad van Liberec gegaan. De zon stond goed bij de halte Rybnicek.
De afbuigende sporen gaan naar de remise, die daar in de buurt is.




Later werd het bewolkt en zijn we de tramlijn naar Horni Hanychov afgegaan.
Om de omsporing mogelijk te maken, was er nieuw enkelspoor (meterspoor) aangelegd, meestal aan de zijkant van de weg.


De halte Vapenka met het hulpspoor. Vroeger lag hier een keerlus waarvan de resten links op de dia nog te zien zijn.






De straat met de naam Hanychovska was wel leuk. Voor de bewoners destijds minder leuk: tram vlak naast je deur en
eigenlijk een rommel op straat.


In de buurt van het eindpunt Horni Hanychov was nog niets te bespeuren van een omsporing naar normaalspoor.
Pas in 2005 gingen hier normaalspoor trams rijden.


Tusseneindpunt Dolni Hanychov (met een keerlus).




Bij de halte Vapenka. Niet al het materieel zat goed in de verf.


De tijdelijke halte Vapenka.


In 2013 zag de halte Vapenka er zo uit. De weg is verbreed; er ligt normaalspoor en er rijdt een prototype lagevloertram (type EVO 2).
Dit is vooralsnog een eenling gebleven.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2494 Gepost op: 17 juni 2022, 11:50:39 »
17 juni 1997 in Görlitz (Duitsland).


Er reden Tatra KT4D-C's ,die vaak van reclame voorzien waren.
Motorrijtuig 16, gefotografeerd op de Postplatz, is overgenomen van Erfurt in 1992.


Motorrijtuig 5 in de Berliner Strasse, een voetgangersgebied. Het rijtuig is in 1987 door de Tatra fabriek aan Görlitz geleverd.


In 1995 werden er 3 enkelgelede Düwag zesassers overgenomen van Mannheim.
Op deze dia motorrijtuig 17 in de toenmalige bedrijfskleuren van Görlitz, geel met wit.
In 2003 zijn er 2 ex Mannheimers gesloopt, waaronder deze 17.
Een exemplaar is bewaard als "partywagen".

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2495 Gepost op: 18 juni 2022, 19:23:30 »
Hallo Willem,

Mooie plaatjes weer.
Wat zijn de meest gebruikte spoorbreedtes bij trams en hoe breed is normaalspoor bij trams?

groeten jandcargo

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2496 Gepost op: 18 juni 2022, 21:45:51 »
Normaalspoor is bij tram en trein 1435 mm.
Meterspoor 1000 mm, had de RTM op de eilanden
Verder is er Kaapspoor, dat hadden in ons land  bijvoorbeeld trams in Arnhem, Groningen, Nijmegen, de NBM deels. 1067 mm.
Veel vind je op internet, Google normaalspoor en je leest er veel over.
Drie-railige trajecten zoals Wim toont waren er ook in Amsterdam en Haarlem. In Zeist had de NBM een normaalspoor- en smalspoorremise naast elkaar.
In België rijdt De Lijn deels normaalspoor, Brussel bv, deels smalspoor, Antwerpen en de kustlijn.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 22:46:19 door hrp »
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2497 Gepost op: 18 juni 2022, 21:54:36 »
Een paar dia's van 18 juni 1997, gemaakt in Cottbus (Duitsland).
De DDR tweeassers waren in 1991 aan de kant gezet en men had de enkelgelede vierassers van Tatra, de KT4D, op meterspoor.


Motorrijtuig 43 is in 1994 iets gemoderniseerd met onder andere rechthoekige koplampen en zwaai/zwenk deuren.


Vanaf 1995 begon men de enkelgelede Tatra's te verlengen met een lagevloer middendeel (Tatra KTNF6).
Motorrijtuig 139 (ex 39) is al onder handen genomen.
In 2011 werd het motorrijtuig naar de tram van Schöneiche/Rüdersdorf overgebracht (daar mr 28).
Normaal zou ik het verkeersbord, dat lelijk voor de tram staat, ontwijken door een ander standpunt te kiezen.
Maar dan zou de achtergrond met oude opgeknapte huizen wegvallen. Dus het bord maar voor lief genomen.


Koppelstel van 2 ongemoderniseerde Tatra KT4D's.


De Altmarkt in Cottbus.


Tot slot nog een Tatra KT4D, die niet gemoderniseerd is, bij de Berliner Platz.

@jandcargo: Dank. De meeste trambedrijven in Europa hebben normaalspoor (1435mm spoorwijdte) of meterspoor (1000 mm).
Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals Linz in Oostenrijk en Lissabon in Portugal op 900 mm en Sofia in Bulgarije op 1009 mm.
Tallinn (Estland) heeft kaapspoor 1067 mm. De opgeheven smalspoortram van Karl Marx Stadt (thans Chemnitz) had 925 mm.
Bij de tram van Rome had men 950 en 1445 mm spoorwijdte. Soller op Mallorca deed het met 914 mm
In de voormalige Sovjet Unie was breedspoor van 1524 mm de norm. Verder in Azië heeft Hongkong 1067 mm en in Japan komt naast kaapspoor
ook wel de maat 1372 mm voor.
In de USA komt ook 1587 mm voor bij New Orleans en Pittsburgh.
Kortom: van alles is mogelijk.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent       
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 21:56:56 door Willem1951. Reden: woord vergeten »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2498 Gepost op: 18 juni 2022, 22:15:05 »
Hallo Ronald,
De RTM reed op kaapspoor, 1067 mm.
In het rijtje afwijkingen ben ik ongetwijfeld meer steden vergeten, maar zeker Braunschweig in Duitsland, dat 1100 mm spoorwijdte heeft.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2499 Gepost op: 18 juni 2022, 22:54:44 »
Wim, ik heb het doorgehaald!
Stom hé?
Je schrijft over rijtje afwijkingen...
Lekker schools, zoals de rijtjes die we vroeger leerden bij de talen en scheikunde. Uitzonderingen.
Groetjes,
Ronald

Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2500 Gepost op: 19 juni 2022, 12:51:08 »
De tram in Kraków (Polen) was op 19 juni 1997 het doel van de reis.



Er reden vierassers van het type 105NA van de Poolse fabrikant Konstal.
Deze vierassers voor normaalspoor zijn gebouwd tussen 1979 en 1992 voor meerdere trambedrijven.
Deze combinatie (790 en 791) is in de bedrijfskleuren blauw met crème rond de ramen.
De meeste wagens zaten onder schreeuwerige reclame-uitingen.


Tussen 1989 en 1994 werden er van Nürnberg (Duitsland) 32 overbodige Grossraum vierassers overgenomen,
samen met 64 Grossraum aanhangrijtuigen.
Op deze dia de 106 en 506 uit 1960/1959.


Een straathoek in Kraków, waar ik de tram kon fotograferen zonder auto's ervoor.


Ook een mooie Konstal 105Na combinatie afgewacht.


Een overgenomen Grossraum stel uit Nürnberg in de bedrijfskleuren van Kraków. Het motorrijtuig is uit 1958 en is in 2001 gesloopt.


Men had ook enkelgelede zesassers uit Nürnberg overgenomen (50 stuks), die tussen 1963 en 1966 gebouwd waren door MAN.



De tram van Kraków had ook lange uitlopers naar het industriegebied/woongebied Nowa Huta.
Op deze dia een enkelgelede zesasser van het type Konstal 102Na op zo'n uitloper.
In 2001 werden de laatste trams van dit type afgevoerd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2501 Gepost op: 20 juni 2022, 08:51:18 »
20 juni 1997 bij de tram van Katowice (Polen).
Speciaal naar lijn 38 in Bytom gegaan vanwege de tweeasser, die daar nog dienst deed.
Een Poolse nabouw van de Duitse Kriegsstrassenbahnwagen (KSW) werd vanaf 1949 door fabrikant Konstal als het type N aan meerdere trambedrijven geleverd.
De motorrijtuigen 954 en 1118 waren de enige, die nog dienst deden.
Ik was er al eens eerder heen geweest, maar toen reden ze niet.


Hoera, er werd gereden in de Piekarska in Bytom. Helaas was het zo donker dat het fotograferen van een rijdende tram niet ging.
Zelfs stilstaand met een langzame sluitertijd was er weinig scherptediepte.
Bij de kruising met de Marszalka Jozefa Pilsudskiego stond de tram even stil en kon ik een dia maken.


Halte Grottgera.


Het eindpunt Bytom Stacja Ruchu, zoals dit eindpunt destijds heette.
Thans bekend als Bytom Powstancow Slaskich.

Verder die dag geen trams meer gefotografeerd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2502 Gepost op: 20 juni 2022, 09:35:20 »
Wim, de fotoos zijn juist erg mooi. Kleur, omgeving, weer..... Ik zou er voor tekenen!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2503 Gepost op: 20 juni 2022, 10:28:52 »
@Huup
Dankzij de trukendoos van Photoshop was er nog wat van te maken.
Het kost alleen veel tijd om dat te doen door de vooral lokale aanpassingen.


Het bestand zoals het uit de scanner kwam. Met deze dia was ik wel de meeste tijd kwijt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2504 Gepost op: 20 juni 2022, 10:38:33 »
Ik snap het. Destemeer reden voor een compliment voor de fotoos. 👌