Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 11:37:46
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967211 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2160 Gepost op: 02 April 2021, 11:43:57 »
Op 2 april 1996 naar Alexandrië (aan de Middellandse Zee) gegaan.
Hier was het niet zo benauwd warm en zat er minder stof / zand in de lucht dan in Caïro.
Behalve de stadstram met meerdere lijnen, is er ook nog de Ramleh voorstadslijn.
Men rijdt op normaalspoor. Nog een positief iets: er stonden voor mij begrijpelijke cijfers (wagennummer en lijnnummer) op de tram.


De Ramleh voorstadslijn rijdt tussen Place Zaghoul (thans El Raml station) in de stad naar het noordelijk gelegen El Nasr Victoria, volledig op een vrije baan.
In het noorden van de lijn zagen we deze werkwagen (nr. 602), uit 1925.
De pantografen staan op een verhoging, omdat er met dubbeldekkers werd gereden en de bovenleiding dus hoog hangt.


Kinki Sharyo leverde in 1982 een serie van 30 eenrichting vierassers, die rug aan rug gekoppeld op het stadsnet werden ingezet.
Mr 112 en 111 als lijn 14 met op de achtergrond het monument voor de onbekende gevallen zeesoldaat.
De stadstram maakte gebruik van de trolleystang voor de stroomafname.
 

In dezelfde straat nog een Kinki Sharyo koppelstel (mr 128 en 127) als lijn 16. Inmiddels rijdt in deze straat geen tram meer. 


De tram van Alexandrië is vooral bekend om de Düwag trams uit Kopenhagen (opgeheven in 1972).
Het grootste deel van het enkelgelede wagenpark met bouwjaar 1960 en 1966 is toen naar Alexandrië gegaan.
Ook in Kopenhagen hadden deze trams een trolleystang.


Er is in de loop der jaren wel flink geknutseld aan de wagens: zo zijn de uitstapdeuren in het midden van de voorste wagenbak verwijderd en
hebben ze de ramen van overtollige oudere trams ondersteboven erin gezet.
Op deze dia een straat in de wijk Manshiya (langs de oostelijke haven) waar door werkzaamheden in konvooi over 1 spoor gereden moest worden.
Op de achtergrond de laatste tram van het konvooi (met rode schijf).


Daarna komen er dan weer trams uit de andere richting over het in gebruik zijnde spoor.
Machinefabriek Ganz in Hongarije leverde in 1985/86 eveneens 30 eenrichting vierassers, die rug aan rug gekoppeld rondreden.


Ik weet niet meer of deze lijn 15 met de passagiers erin langskwam, maar je kan er ook een stuk rails mee verplaatsen en
het koppelstel als werkwagen gebruiken..






Het was een autovrije straat, dus hier enige tijd blijven hangen.




Daarna langs de Middellandse Zee in de richting van het eindpunt Ras El Tin gelopen.




Tweemaal ex Kopenhagen Düwag 802 in de buurt van het eindpunt Ras El Tin.


Een verrijdbaar onderstation met het nummer 702. Meer gegevens hiervan heb ik niet.


Als laatste dia van die dag een Düwag tram bij een halte in de richting van het centraal station van Alexandrië.
Daarna een hotel zoeken (internet was in 1996 nog niet zover ontwikkeld dat je thuis achter je beeldscherm een hotelkamer kon reserveren).
Het uitverkoren hotel met uitzicht op de zee was helaas streng in de leer: een biertje om het stof uit je keel te spoelen was niet te koop.
Wellicht hadden we in de (duurdere) westerse hotelketens moeten overnachten voor dit soort genoegens.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2161 Gepost op: 02 April 2021, 11:50:09 »
 :)
KLeurrijke platen.
De eerste foto van de (werk)wagen met twee pantografen doet me denken aan mijn jaren zestig Rivarossi/Trix tram (Edison).
Als ze in Kopenhagen ooit nog zo'n Düwag terughalen voor museumdoeleinden, dan hebben ze er een ferme klus aan.

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2162 Gepost op: 02 April 2021, 11:50:40 »
 :)
KLeurrijke platen.
De eerste foto van de (werk)wagen met twee pantografen doet me denken aan mijn jaren zestig Rivarossi/Trix tram (Edison).
Als ze in Kopenhagen ooit nog zo'n Düwag terughalen voor museumdoeleinden, dan hebben ze er een ferme klus aan.

Ronald
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2163 Gepost op: 02 April 2021, 13:44:15 »
Hallo Ronald,
Ik heb op het internet gelezen, dat het trammuseum in Denemarken, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, al in 2001 twee Düwags uit Alexandrië heeft teruggehaald.
Volgens deze foto's worden ze al gerestaureerd.
https://www.sporvejsmuseet.dk/spm/site/spm/spm.php?s=vis_een_vogn&ti=1605895282-47#1605895282-47
https://www.sporvejsmuseet.dk/spm/site/spm/spm.php?s=vis_een_vogn&ti=1605895282-48#1605895282-48

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2164 Gepost op: 02 April 2021, 13:59:12 »
 :)
Ha Willem,

In het kader van HZB; houdt ze bezig.
Een Haagse 800 staat achter de Duewag.
Toen hier in het Rotterdamse Allans overcompleet raakten, ging het gerucht dat er naar Alexandrie zouden gaan.
Later is er wel de in deplorabele staat verkerende 115 uit VK aan de Romeo-collectie toegevoegd.

Willem dank voor de documentatie.

Ronald

« Laatst bewerkt op: 02 April 2021, 14:04:27 door HRP »
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2165 Gepost op: 03 April 2021, 09:39:24 »
Op 3 april 1996 nog een dag in Alexandrië.


De Ramleh voorstadslijn kon, gezien de zonnestand, alleen in de ochtend of in de middag goed gefotografeerd worden.
Dus eerst naar de halte Sporting Club gegaan en onder andere dit tramstel gefotografeerd.
Kinki Sharyo leverde dit materieel in de jaren 1975 - 1995.
Ook bij het voorstadsmaterieel kon je zwartrijden.




Daarna de stadstram op de tak Karmus met de ex Kopenhagen Düwags verkend. De schrijfwijze van de naam Karmus verschilt
ook per netkaartje: Kharmous, Karmose, Karmouz.
Op Google Earth kan ik niet ontdekken waar ik nu precies die dia's gemaakt heb.




Moharrem Bey (ook Moharam Bey en Moraham Bey) was een tusseneindpunt bij een remise. Hier bleven de trams midden op
een plein een tijdje staan en kon ik wachten tot het even rustig was met het overige verkeer/de voetgangers om de tram goed te fotograferen.




Daarna de tak Nuzha (Nouzha en El Nozha) opgegaan en bij El Hadra nog wat dia's gemaakt.


Inmiddels was de zon zo ver gedraaid dat de Ramleh voorstadslijn weer goed in het licht zat.
Een van de haltes El Riada (ook El Reyada) van de voorstadslijn.


Bij dezelfde halte ook een van de zes dubbeldekker stuurstandrijtuigen, die Kinki Sharyo in 1995/1996 leverde, afgewacht.




Iets verder noordelijker splitste de lijn en werd er via parallele straten gereden. Links op de onderste foto is nog net het andere parallele traject te zien.


Bij de halte Moustafa Kamel reed werkwagen 602 weer voorbij.


De halte San Stephano was tevens een tusseneindpunt met een opstelspoor.

De tram in Alexandrië is, in tegenstelling tot Caïro, Heliopolis en Helwan, niet opgeheven.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2166 Gepost op: 03 April 2021, 09:48:49 »
 :) :)
Weer een gevarieerde update Wim.
Wat een verscheidenheid aan materieel, zelfs een dubbeldekker met eendekkers.
Aan de dia met de werktrailer te zien nam men het niet zo nauw met de Arbo-regels.
Hadden ze waarschijnlijk niet...

Ronald
Groet,
      Ronald

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2167 Gepost op: 03 April 2021, 10:24:52 »
Had het draadje even 'gemist'. Wat een heerlijke updates uit Egypte!  (y)

lrrw

  • Online Online
  • Berichten: 539
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2168 Gepost op: 03 April 2021, 10:49:47 »
Hallo Wim,

Bedankt dat je ons weer mee laat genieten.
Voor al die reizen  (y) (y) (y) (y)

Groet Cor Lageweg.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2169 Gepost op: 04 April 2021, 08:52:00 »
Wederom dank voor de commentaren.
Op 4 april 1996 terug in Caïro en in plaats van die stomme trammetjes eerst maar wat cultuur opsnuiven.





De piramiden van Gizeh / Giza. Als je wilt kan je hier wel een dag rondlopen, uiteraard met een gids, die niet te vermijden is.

Na een tijdje had ik het wel gezien en nogmaals naar de tak El Saida Zeinab in het oude deel van Caïro gegaan van de stadstram.


Een Kinki Sharyo tramstel uit 1979/1980.


Mr. 4249 is van de serie 4191 - 4270 en heeft een iets afwijkende kop.
Hitachi in Japan is de fabrikant, maar de rijtuigen zijn lokaal door Semafare railway works in elkaar gezet (in 1981/1982).


Ook de  versie van Kinki Sharyo met brede kop (uit 1978) reed hier (mr. 6097).


Het eindpunt El Saida Zeinab met mr. 4163.

De stadstram van Caïro is eind negentiger jaren opgeheven. Ik heb geen exacte datum kunnen vinden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2170 Gepost op: 04 April 2021, 09:38:39 »
 :)
Alweer mooie afbeekdingen van trams die duidelijk hun tijd hebben gehad. Houden we van!
Piramides. Daar nooit geweest, in Brits Museum wel ooit mummiea bekeken.
Waarover gaat het vervolg van het 25 jaar draadje!?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 04 April 2021, 10:56:32 door HRP »
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2171 Gepost op: 04 April 2021, 10:05:04 »
Geweldige beelden, dank je wel.
Ben in '88 in Caïro geweest en heb nog wat ritten en beelden van de tram gemaakt - kan ik helaas hier niet laten zien, gezien het thema.
Als je deze bedrijven als voorbeeld voor modelbouw neemt, is bijna alles geoorloofd..


gr. Frank.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2172 Gepost op: 04 April 2021, 18:57:12 »
Een Kinki Sharyo tramstel
Had t ding een zweep bij dan ?  ;)

Als men hier zo chaotisch was geweest in bouw,rijden en de rest.
Dan hadden er al lang wat regeringsfiguren in die zelfde tijds spanne een rol beroerte gehad  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2173 Gepost op: 05 April 2021, 09:45:50 »
Op 5 april 1996 naar Heliopolis gegaan. Oorspronkelijk was Heliopolis een zelfstandige stad evenals het trambedrijf.
De Belgische baron Edouard Empain was de drijvende kracht achter de bouw van de stad en het trambedrijf.
De stad was ruim opgezet met brede boulevards en riante huizen.
In de loop der tijd is Heliopolis een wijk van Cairo geworden en ook de tram van Heliopolis is samengegaan met de stadstram van Cairo.
De tramlijnen in Heliopolis zagen er wat beter uit dan in de binnenstad van Caïro.
De meeste dia's heb ik gemaakt in het noord-oosten van Heliopolis.




Op de tramlijnen reden zowel de wagens van de stadstram als de uit drie wagens bestaande trams van Heliopolis.


Lijnnummers waren voor mij niet te herkennen. Ook hier was de trambaan soms een afvalbak.


Heliopolis gebruikte kleuren als lijnaanduiding. Dit is een tram van de rode lijn tussen de binnenstad van Caïro en Nuzha in Heliopolis.




Twee keer een wagen van fabrikant Hitachi, die door Semafare railway works in elkaar gezet zijn.




Waarschijnlijk kregen de bloemen en het gras vaak water, waardoor er wat groeide langs de trambaan

In de loop van 2000 is eerst de verbinding met de binnenstad van Cairo opgeheven.
Vanaf ongeveer 2014 pendelden er in Heliopolis op een klein stukje nog 2 trams.
In 2019 bleek dat ook opgeheven te zijn.

Wij gingen de volgende dag terug naar Nederland.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2174 Gepost op: 05 April 2021, 11:30:19 »
 :)
Mooi.
Wat een verschil met de tram in Rotterdam Oost!
Hier zou men dit soort tramsijstemen tegenwoordig Lightrail noemen.
Ik kreeg onlangs mee dat in Rotterdam de snelheid eindelijk (weer) opgevoerd gaat worden als de Ahops zijn vervangen.
Ronald.
Groet,
      Ronald