Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886669 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2130 Gepost op: 06 maart 2021, 23:42:51 »
De afbeelding is slechts 1024x686, da's wel erg klein om de kwaliteit te beoordelen. Maar de kleuren en belichting zijn prima.
Volgens mij moet ik daar ook nog wat van hebben te Chur.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2131 Gepost op: 07 maart 2021, 01:00:36 »
Hallo Gerard,
Het is een kleinbeeld dia van Fuji (100 iso). Ik scan met een Nikon Coolscan 5000 met scanner software van VueScan. Ik scan zo neutraal mogelijk.
Het enige dat standaard aanstaat, is de "krassen verwijderaar".
Maar ik heb de indruk dat die functie niet goed werkt bij Vuescan, want de krassen worden er niet echt uitgehaald.
Bij de eigen Nikon scanner software werkte dat wel goed, maar die software draaide op een Window XP computer, die veel te langzaam was.
Het bestand dat uit de scanner komt, sla ik als Tiff-bestand en in de AdobeRGB kleurruimte op. Zonder uitzondering is elke scan niet goed:
te flets doordat de donkerste pixels niet echt zwart zijn en de lichtste pixels niet echt helder zijn. Plus de kleurzweem, die haast elke dia heeft.
Om het bestand op te knappen, had ik eerst Photoshop Elements. Sinds een paar jaar heb ik de uitgebreide Photoshop CC (abonnement).
Uiteraard heb ik ook een goed beeldscherm dat de verschillende kleurruimtes ook kan weergeven (en wat om de zoveel uur gekalibeerd wordt).
In Photoshop werk ik vaak in het Camera RAW gedeelte met maskers om bepaalde delen in het bestand te bewerken.
Ben ik tevreden met de bewerkingen, dan sla ik het bestand weer als Tiff bestand op.
Als ik de foto wil gebruiken voor dit forum, dan verklein ik het, zet het om in de sRGB kleurruimte waarbij ik de verzadiging verhoog en tot slot verscherp ik het beeld iets.
Kortom, de nabewerking maakt het verschil.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2132 Gepost op: 07 maart 2021, 09:13:23 »
Een paar dia's van 7 maart 1996.
 

Op de Bahnhofplatz in Chur zal ABDe 4/4 nr. 483 met een trein naar Arosa vertrekken.
Het gelijkstroom motorrijtuig is uit 1957 en ging in 1997 buiten dienst en werd in 1998 gesloopt.


Bij station Litzirüti met een gemengde trein naar Chur. Na de ombouw voor het wisselstroomsysteem van de RhB in 1997
reden er eerst trek-duw treinen met de Ge 4/4 II locomotieven van de serie 611-633.
Later zijn die trek-duw treinen vervangen door de Allegra treinstellen.


Binnenkomst van een trein met motorrijtuig 483 bij station Langwies.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2133 Gepost op: 07 maart 2021, 09:35:14 »
Leuk wederom.
Gemengde trein. Hadden ze bij de RTM en elders ook.
Ik neem aan dat de goederen wagens onderweg niet aan- en afgekoppeld werden zoals in het Gelderse gebeurde.
Groet.
R.
Groet,
      Ronald

locofiel

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2134 Gepost op: 07 maart 2021, 09:37:55 »
Wim,

Mooie opnames. Jammer dat dit materieel is gesloopt.
Maar ja, dat geldt voor zoveel (onze blokkendozen e.d.).
Naar ik lees is het niet: hup een draaitje omzetten en uploaden.
Chapeau! (y)

Gr,

Dirk


eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2135 Gepost op: 07 maart 2021, 10:10:08 »
Goede morgen Wim.
Bedankt voor je uitgebreide informatie over het scannen van negatieven. Ik heb een Canon 4400 scanner en heb de zelfde problemen. Misschien kan ik wat met jouw tips, hij staat gekoppeld aan een oude stand alone computer, geen Windows 10, dus dan worden moderne programma's lastig, denk ik.
Mijn simpele methode is om een foto van de oude foto te maken, maar vaak is dan het kwaliteitsverlies groot.
Overigens, ik geniet zeer van jouw foto's van 25 jaar geleden, ga er vooral mee door!
Groetjes Frank

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2136 Gepost op: 07 maart 2021, 22:49:15 »
Beste Wim, Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. Eens kijken of ik daar ook wat mee kan met mijn spullen, nog altijd een Minolta dualscan IV geactiveerd met Vuescan in Win 10 maar nog met eigen scansoftware, altijd sRGB opslaan in Tiff en na bewerken in PSP X8 JPEG voor plaatsen op www.
Eens kijken of (deel)bewerken in Aftershot 3 en opslaan in Tiff betere resultaten geeft.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2137 Gepost op: 07 maart 2021, 23:34:59 »
Hallo Wim,

Het is mogelijk om je Coolscan 5000 ook op Windows 10 te laten werken met Nikon Scan. Of dat beter/sneller werkt dan VueScan kan ik niet beoordelen, het is vaak ook waar je zelf het beste mee uit de voeten kunt.

Met vriendelijke groet,
Teun
Met vriendelijke groet,
Teun

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2138 Gepost op: 08 maart 2021, 09:30:38 »
Dia's van 8 maart 1996.


De meterspoor verbinding tussen Luzern en Engelberg (LSE).
Sinds 2005 is dit bedrijf samengegaan met de eveneens metersporige Brünigbahn   van de SBB. Ze vormen thans de Zentralbahn.


Langs de Dorfstrasse in Engelberg. De trein is op weg naar Luzern.


In de buurt van de inmiddels opgeheven halte Büren. Destijds reden er deze combinaties van tandradmotorrijtuig, tussenrijtuig en stuurstandrijtuig.
Inmiddels is dit materieel niet meer in dienst en rijden er de treinstellen van Stadler Rail van het type
Fink en Spatz (vink en mus - al betekenen de letters iets anders in de ogen van de fabrikant).


Bij Oberdorf (ook hier is de halte gesloten en is er een busdienst naar Stans).


Bij de halte Wolfenschiessen.
Jammer was, dat door de zonnestand altijd het stuurstandrijtuig goed in het licht zat. Het motorrijtuig was in mijn ogen veel leuker,
maar reed altijd achteraan in verband met de tandradgedeeltes van de spoorlijn.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2139 Gepost op: 08 maart 2021, 16:21:04 »
 :)
Mooie foto's weer vandaag.
Niets mis met stuurstandwagen volgens mij.
Ik denk dat de loks 12 uur later ter plekke  goede belichting zouden hebben. Maar dan is de compositie van de opname een heel andere.
Zo is er altijd wat.
Wat is er morgen; 9 maart 1996?
R.
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2140 Gepost op: 09 maart 2021, 09:30:27 »
Dank voor de reacties.
Op 9 maart 1996 in Zürich (Zwitserland) gefotografeerd.


Logo van de Forchbahn. De meterspoor verbinding tussen Zürich en Esslingen (in het zuidoosten).
Link naar uitgebreide duitse informatie: https://de.wikipedia.org/wiki/Forchbahn


Het eindpunt Stadelhoferplatz in Zürich. In Zürich wordt gebruik gemaakt van de sporen van de stadstram tot Rehalp, het eindpunt van stadslijn 11.
Het afgebeelde materieel (motorrijtuig met stuurstandrijtuig) is sinds 2004 niet meer in dienst. (In Madagaskar terecht gekomen voor een te bouwen dieseltramlijn).


Een stadstram van het type 2000 op de Forchstrasse in Zürich.


Het zelfde type stadstram, maar nu in de bedrijfskleuren bij de halte Balgrist.
Het type 2000 is gebouwd tussen 1976 en 1992 en begint nu toch wel wat te verdwijnen door de instroom van nieuw lagevloermaterieel.


Bij de halte Neu Forch in de buurt. Destijds was de lijn al behoorlijk "Stadtbahn"-achtig uitgebouwd met veel beton en tunnels onder de bebouwing door.
Op het "eigen" traject van de Forchbahn wordt overigens met 1200 Volt gelijkspanning gereden. Op de tramsporen in Zürich is dat 600 Volt.


Ook nog het toen modernste materieel afgewacht: motorrijtuigen en stuurstandrijtuigen, die tussen 1976 en 1994 geleverd zijn.
Sinds 2004 zijn er ook lagevloerrijtuigen van Stadler Rail gekomen op de Forchbahn.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

PS: morgen, de laatste dag van dit reisje, nog wat normaalspoor trein.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2141 Gepost op: 09 maart 2021, 09:43:39 »
Kijken we naar uit, denk ik.
Dank voor deze afwisselende beelden.

Groet,
R.
Groet,
      Ronald

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2142 Gepost op: 09 maart 2021, 09:49:27 »
Elke posting in dit draadje weer een feest om te kijken  (y)

Benieuwd naar morgen..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2143 Gepost op: 10 maart 2021, 05:43:49 »
Zondag 10 maart 1996

Even snel twee 1100-en te Amsterdam Centraal. Toch leuk dat beide loc's 25 jaar later nog steeds bestaan.

De 1122 kwam binnen met trein 16214 en is nu omgelopen om zo de trein naar de Watergraafsmeer te brengen.

NS 1122

Even later zien we de 1136 met de Interregio 2243 naar Berlijn:

NS 1136

Groeten,
Lolke

PS
Beide foto's zijn dia's die met een Epson scanner zijn ingescand (aangestuurd door Vuescan) en dan in Aftershot Pro zijn behandeld (tegenwoordig gebruikt ik Lightroom meer dan AS3).

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2144 Gepost op: 10 maart 2021, 09:26:05 »
 :)
Vieze plaatjes.
Toen was het niet druk op het Mokumce centraal.
Groet.
R
Groet,
      Ronald