Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886831 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2100 Gepost op: 02 maart 2021, 08:53:09 »
25 jaar geleden, op 2 maart 1996, in Innsbruck (Oostenrijk) geweest.
Aanleiding waren berichten dat tramlijn 6 naar Igls in de loop van 1996 opgeheven zou worden.
 

In de binnenstad van Innsbruck lag haast geen sneeuw meer, zoals op deze dia in de Bürgerstrasse te zien is.
Motorrijtuig 37 (fabrikant Düwag in 1957) is in 1983 overgenomen van Bielefeld (Duitsland). In 2007 is de wagen gesloopt.
De tram in Innsbruck heeft een spoorwijdte van 1 meter.

Lijn 6 verbindt de binnenstad van Innsbruck met de omliggende dorpen in de bergen.
Meer info over lijn 6 in het Duits: https://de.wikipedia.org/wiki/Innsbrucker_Mittelgebirgsbahn


Een dia van motorrijtuig 41 bij het eindpunt Igls. Ook deze enkelgelede Düwag (bouwjaar 1963) kwam uit Bielefeld in 1982,
doch als dubbelgelede wagen. Innsbruck heeft de middenbak in een andere tram gebruikt.
In 2008 is motorrijtuig 41 naar Arad (Roemenië) gegaan.


Lijn 6 rijdt vooral door bosachtig gebied. Tussen de haltes Lanser See en Lans Sistrans is een open stuk, waar ik motorrijtuig 38 kon fotograferen.
Ook deze tram is tweedehands uit Bielefeld. In 2009 in Lodz (Polen) terecht gekomen.


Dezelfde tram wat dichterbij.


Motorrijtuig 38 terugkomend uit Igls op het zelfde open stuk tussen de haltes Lanser See en Lans Sistrans.


Een voorbeeld van de bosrijke omgeving waar lijn 6 doorheen rijdt.
Motorrijtuig 39 in de buurt van halte Aldrans. Deze wagen zou bewaard zijn als museumwagen.




Ook de halte Tantegert is omgeven door bomen.


Tot slot nog een dia bij het eindpunt Igls met het stationsgebouwtje.

Uiteindelijk is lijn 6 naar Igls niet opgeheven. Rond 2009 kwamen er lagevloertrams van Bombardier (Flexity Outllook/Cityrunner) in dienst.
De frequentie is door de lage reizigersaantallen niet uitbundig.
Op schooldagen wordt er alleen tussen half zeven en half acht in de ochtend gereden.
Op zaterdag en zondag (en feestdagen) zijn er trams tussen tien uur en vijf uur ( tot zeven uur 's-avonds in de zomer).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2101 Gepost op: 02 maart 2021, 09:20:10 »
Hi Wim,
Mooie tramplaatjes weer.
Klopt het wat je schrijft dat de tram op schooldagen alleen tussen half 7 en half 8 's ochtends rijdt? Gaan de kids klassikaal op de ski terug naar huis?

Ronald
                  640170
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 09:31:50 door HRP »
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2102 Gepost op: 02 maart 2021, 10:18:11 »
Hallo,
Op schoolvrije dagen in Tirol zijn er ook overdag tramritten, maar dan zijn er ook geen kinderen, die in
Innsbruck uit school komen.
Gelukkig is er op alle dagen buslijn J, die naar Igls en andere dorpen gaat.
Link naar dienstregeling (pdf is erg traag): https://www.ivb.at/de/fahrgast/linien/linienuebersicht.html

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2103 Gepost op: 03 maart 2021, 08:56:10 »
In Innsbruck is er ook nog de Stubaitalbahn, die andere bergdorpjes met Innsbruck verbindt. Op 3 maart 1996 daar rondgekeken.
Link voor meer info (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Stubaitalbahn


Het eindpunt Fulpmes.


Routebord.




Vlak na vertrek van het eindpunt Fulpmes zijn er wat haarspeldbochten om het hoogteverschil te overbruggen.
De dubbelgelede Düwags van de Stubaitalbahn  zijn combinaties van tweedehands rijtuigen uit Hagen (opgeheven in 1976 in Duitsland)
met tweedehands tussenbakken uit Bielefeld.
Voor herstel van een beschadigde tram is ook nog gebruik gemaakt van een tram van de Bogestra (Duitsland).


In de buurt van halte Telfes Tenniscamp. Inmiddels heet deze halte Telfes StuBay.


Halte Telfes Ort. Volgens netkaartje uit die tijd: Telfes im Stubai.


Tussen de haltes Telfes Ort en Telfes Luimes met motorrijtuig 86.


Tussen de haltes Telfes Luimes en Telfer Wiesen.


Bij Mutters Kreith met motorrijtuig 88.


Bij halte Nockhofweg Muttereralmbahn met motorrijtuig 87.
Inmiddels is het een wisselplaats met de naam Mutters Nockhofweg.


Bij station Mutters (motorrijtuig 86).

Ook op de Stubaitalbahn rijden inmiddels lagevloertrams van Bombardier.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2104 Gepost op: 03 maart 2021, 09:04:14 »
Schitterende foto's!!
Ik ben een een aantal keer in Igls geweest, gek genoeg nooit in Fulpmes.

gr Ed.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2105 Gepost op: 03 maart 2021, 09:08:11 »
Mooie platen.
De rode trams knallen er echt uit in de sneeuw.

Ronald
Ps: vorige maand was het 55 jaar geleden dat de rode RTM tram werd opgeheven, volgens mij ook in een wit landschap...
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2106 Gepost op: 03 maart 2021, 09:22:45 »
Fraaie platen, heb vooral een zwak voor de enkelgelede ex-Bielerfelders.
Wil daar graag nog eens rondkijken. Mooie zijlijn romantiek!
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2107 Gepost op: 03 maart 2021, 15:44:14 »
Dank voor de reacties.
De kleur rood doet het inderdaad goed in de sneeuw.


Bij een bezoek op 22 augustus 2004 bleek er een nieuwe huisstijl te zijn voor de tram van Innsbruck
(waar door een fusie inmiddels ook de Stubaitalbahn onderviel): fantasieloos wit met een rood streepje op het dak.
De bijgaande dia laat ook mooi zien dat er vroeger wat minder  veiligheidsregels waren. De tram reed overigens stapvoets langs de schilder.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2108 Gepost op: 03 maart 2021, 16:01:05 »
Zondag 3 maart 1996

We beginnen in Utrecht waar we een Alpenexpress tegenkomen:


NS 1607  (Alpenexpress)

en een omgeleide goederentrein:


NS 1620

Internationale trein van Villach naar Amsterdam (trein 1214):


NS 1160

Door naar Arnhem. Daar zijn we wat dieseltjes:


url=https://flic.kr/p/2j9d14E]NS DE3 122 & 145[/url]


NS DE 175

Wat later in Zutphen, een ontmoeting van een DE2 en DE3:


NS DE2 166, DE3 113

In Marienberg zien we de Railhopper (SM90):

NS SM'90 2106

En we sluiten de dag af met wat plaatjes uit Zwolle.
Drie dieselneuzen:

3 dieselneuzen

De DE 169 die in Almelo ernstig is beschadigd en staat te wachten op onttakeling en sloop:

NS DE2 169, 183

Zo maar een dagje, 25 jaar geleden.

Groeten,
Lolke

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2109 Gepost op: 03 maart 2021, 16:08:54 »
Ook mooie plaatjes, Lolke.
Leuke overgang met het voride item, vanuit de bergen de Alpenexpres.
Uit de tijd dat OV nog geel was en sjoemel diesels nog niet bestonden...
Ronald
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 16:12:18 door HRP »
Groet,
      Ronald

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2110 Gepost op: 03 maart 2021, 18:42:31 »
Geweldige foto-rapportage Lolke, echt helemaal mijn favoriete tijdperk & fraaie plaatjes! (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2111 Gepost op: 03 maart 2021, 19:11:10 »
Ach,
is dat allemaal alweer 25 jaar geleden?
Wat zien die DE-2's in Zwolle er ranzig uit trouwens.
Mooie platen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2112 Gepost op: 03 maart 2021, 20:38:16 »
Vanwege de leuke reacties nog meer  :)

Vier neuzen:

NS DE2 183, DH2 3206, DE3 124 & SM90 2104

En een andere 'vieze' DE2 in Marienberg:

NS 168

Groeten,
Lolke

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2113 Gepost op: 03 maart 2021, 20:55:00 »
Leuke vieze plaatjes met verschillende koppen en snorren.
Ronald.
Groet,
      Ronald

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2114 Gepost op: 04 maart 2021, 06:44:01 »
Leuke plaatjes Lolke.

Soms zou je willen dat je met de kennis van nu, toch even naar die tijd terug kunt gaan.

Villach, Infineon, een paar keer geweest met het vliegtuig. Als die treinen nog zouden rijden zou ik ze zeker nemen.

Leuk stukje nostalgie.