Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 15:35:12
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 15:23:56
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Afstand hart spoor tot hart sein door Guus_1957
Vandaag om 15:08:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door RBlok
Vandaag om 14:44:26
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Huib
Vandaag om 14:35:24
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Paulus
Vandaag om 14:15:44
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 13:31:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 13:24:32
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 13:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:01:44
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door henk
Vandaag om 12:59:34
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Thom
Vandaag om 12:42:37
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door Huib
Vandaag om 12:40:20
Automatische koppeling komt niet ver genoeg omhoog door Wummeke
Vandaag om 12:19:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dartje75
Vandaag om 11:49:34
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 11:18:42
Goederenloods Apeldoorn door Ronald69
Vandaag om 10:54:52
20 toen door Teun
Vandaag om 10:47:35
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door nkob
Vandaag om 10:38:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 10:32:36
Laag-Baarlo door Frank 123
Vandaag om 10:28:04
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 623478 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2070 Gepost op: 27 mei 2020, 10:57:49 »
Tot slot van een weekje Roemenië nogmaals een dag in Bucuresti (27 mei 1995).




Opnieuw naar lijn 34 met het materieel uit Frankfurt/Main gegaan, maar nu met zon.


Men had ook een kleine serie 2-richting enkelgelede trams voor eventuele kopeindpunten. Mr. 4044 is in 1982 geleverd als het type V2B.


Bij de halte Lunca Barzesti op de Soseaua Oltenitei. De tram komt vanaf het eindpunt Romprim.






Ook destijds reed de tram vaak al in dit soort uitvalswegen.


Vanaf 1993 begon men de trams van het type V3A te moderniseren. Behalve een nieuw kleurenschema valt de betere weergave van het
lijnnummer en de rijrichting op bij mr. 242. Dia bij eindpunt Pasaj Colentina.

De wat smallere straatjes vond ik toch wel leuker.







Tot slot een dia in de buurt bij het Gara de Nord (Calea Grivitei) met een gerenoveerd Elektroputere tramstel.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2071 Gepost op: 17 juni 2020, 09:13:51 »
Op 17 juni 1995 in de middag aangekomen in Lisboa (Lissabon) in Portugal om daar bij de tram de nieuwste ontwikkelingen te zien.
Directe aanleiding was de komst van lagevloermaterieel op lijn 15.


Het Praca do Comercio met een lijn 15 met het oude materieel, een vierasser uit 1906/1907.


Een van de 10 nieuwe lagevloertrams bij de halte Praca do Comercio.
Mr. 501 is gebouwd door het Spaanse CAF (licentiebouw Siemens) voor een spoorwijdte van 900 mm.


Smalle straten met hoge huizen: vaak een "staand" motief en je moet er met zonneschijn in verband met de schaduwen op het juiste moment zijn.
Deze dia is gemaakt in de Rua da Conceicao met mr. 710 als lijn 28.
Destijds waren de meeste trams in een reclame beschildering.


De nieuwe lagevloertrams konden alleen op het vlakke gedeelte langs de rivier ingezet worden. De rest van het tramnet met
de smalle en hellingrijke straten bleef het domein van de 2-assers. Dia gemaakt op de Calcada Sao Francisco.


Avenida 24 de Julho met 4-asser 348.


Uiteraard ook een lagevloertram afgewacht in die straat.


Mr. 339. Een ritje in zo'n wagen met de ramen open, was toch wel een belevenis, waar de moderne - airco gekoelde - lagevloertram niet aan kon tippen.
Tot slot: de gebruikte straatnamen zijn zonder allerlei frutsels aan/op de letters (zoals golfjes, haakjes).
Ik heb geen zin om dat in "speciale tekens" op te zoeken.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2072 Gepost op: 18 juni 2020, 13:16:41 »
18 juni 1995 met nog wat dia's uit Lissabon.


Rua Campo de Ourique. Qua materieel werd er wel gemoderniseerd, maar
tegelijkertijd verdwenen er veel trajecten in Lissabon. Ook in deze straat is de tram verdwenen.


Rua da Escola Politecnica. In augustus 1995 werd hier de tram tijdelijk opgeheven. Sinds 2018 is het traject weer in gebruik (lijn 24E).


Rua do Alecrim in de buurt van het eindpunt Cais do Sodre is ook tramloos.

Tot slot wat dia's gemaakt bij lijn 15 op de Rua da Junqueira in de buurt van Belem, het toenmalige eindpunt voor de lagevloertrams op lijn 15.
De vierassers reden nog verder naar Cruz Quebrada.









Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6682
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2073 Gepost op: 18 juni 2020, 13:40:58 »
Nogmaals, ik heb niet zoveel met trams maar al die kleuren zijn geweldig   :D

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2074 Gepost op: 18 juni 2020, 14:27:49 »
Hetzelfde geldt ook voor mij, maar het zijn wel hele fraaie beelden! Zelf vorig jaar een ritje gemaakt met zo'n oude 2-asser in Lissabon, raampje open en genieten maar.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2075 Gepost op: 19 juni 2020, 13:27:40 »
Dank voor de commentaren. Verder met de tram van Porto op 19 juni 1995.
Begin negentiger jaren was er nog maar weinig over van het ooit zo grote tramnet.
In 1993 en 1994 werden de lijnen 1 en 19 opgeheven, zodat alleen lijn 18 in 1995 nog reed.
Er wordt gereden op normaalspoor (1435 mm).


Het was gelukkig bewolkt, zodat wij gelijk naar de wijk Foz met een smalle straat zijn gegaan.
Als eerste kwam werkwagen 77 ons tegemoet.


In het smalle gedeelte van de Rua da Senhora da Luz in Foz lag enkelspoor.
Op deze dia motorrijtuig 280, een zogenaamde Belga, een 4-asser uit 1928.


Ook hier waren veel trams uitgedost met reclameboodschappen. 2-asser 216 is een zogenaamde Brill-28 Plataforma Salao.


Trams zonder reclame hebben wel mijn voorkeur. Motorrijtuig 213 is ook zo'n verlengde Brill-28 wagen.


Belga 280 bij het begin van het enkelspoor.


Voor de volledigheid ook maar een dia van het einde van het enkelspoor in de Rua da Senhora da Luz in Foz.


Uiteindelijk is de tram hier verdwenen, evenals het bloemenperkje. Er staat nu hier een groot betonnen gebouw.




Twee dia's op de Rua do Paseio Alegre. Ook hier is de tram verdwenen. Verderop in deze straat eindigt thans de museumtramlijn.


De eindpuntlus Carmo van lijn 18.




Twee dia's van de Rua da Restauracao. Hier rijden thans de museumwagens voor de toeristen. 

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10853
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2076 Gepost op: 19 juni 2020, 13:39:03 »
Het blijft genieten :D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2077 Gepost op: 19 juni 2020, 13:48:05 »
Heerlijke foto's Willem.  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2078 Gepost op: 20 juni 2020, 11:51:50 »
Op 20 juni 1995 lijn 28 in Lissabon gefotografeerd in de smalle straatjes.


De Calcada de Sao Vicente wordt hier al breder en kunnen er weer 2 sporen liggen.


Een zogenaamde remodelados als leswagen.
Begin negentiger jaren begon men de trams uit de dertiger jaren (met onderstellen, die nog ouder waren) te moderniseren met
nieuw gebouwde onderstellen, motoren en elektrische installaties. Uiteindelijk zijn er 45 trams herbouwd (serie 541 - 585).
De wagens hielden de trolleystang, maar kregen ook een pantograaf op het dak.


De Escolas Gerais was ook een fotogeniek straatje.




Het zijn best wel steile straten (ook de Escolas Gerais).


In dezelfde buurt rijdt ook lijn 12. De Calcada de Santo Andre is erg steil.


Het was die dag eerst bewolkt, want eigenlijk een voordeel is in die smalle straten met hoge huizen. Wederom de Escolas Gerais.


Dezelfde Escolas Gerais, maar nu met zon.
In 1995 viel het aantal rondhangende toeristen in deze straten nog wel mee.
Ik vermoed dat het thans veel drukker is (even afgezien van "corona invloeden") en het fotograferen een stuk lastiger is.


Omdat de zon bleef schijnen, maar in de tram gestapt en uitgekomen bij de Calcada Boa Hora elders in de stad.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent   

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1325
    • Mijn fotosite
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2079 Gepost op: 20 juni 2020, 12:18:55 »
Een feest van herkenning, Wim, al ken ik Lissabon pas sinds 2012. De stad ziet er tegenwoordig wat gelikter uit (maar gelukkig nog niet tè), maar de trammetjes ademen nog dezelfde sfeer  (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6682
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2080 Gepost op: 20 juni 2020, 13:25:10 »
Ik vind die hellingen geweldig. Echt verwonderend dat die trams dat aankunnen  :o

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2081 Gepost op: 21 juni 2020, 09:22:57 »
Op 21 juni 1995 in Coimbra. Niet voor de tram, want die was al in 1980 opgeheven.
De breedspoor dieseltreinen van Allan, die op de Ramal da Lousa reden, waren het doel.
Deze spoorlijn (spoorwijdte 1668 mm) verbond het station Coimbra B met het bijna 37 km verder gelegen station van Serpins.


De railverbinding (met straatspoor) tussen station Coimbra B en Coimbra Parque werd volgens de dienstregeling 1 keer per dag gebruikt voor de eerste trein van de dag. 
Op deze dia het station Coimbra Parque, dat verder overdag het beginstation in Coimbra was.


Station Miranda do Corvo. De breedspoor Allans waren genummerd in de serie 301 - 325.
Ik heb destijds en later op mijn dia's geen wagennummers kunnen ontdekken.


In de buurt van Miranda do Corvo.


Station Ceira.






Deze 3 dia's zijn rond station Lobases gemaakt.


Weer terug op het station Coimbra Parque.

Het is niet goed afgelopen met deze spoorlijn.
Aanvankelijk waren er grootse plannen: de Metro Mondego zou de lijn opwaarderen; er zou een tunnel komen in de binnenstad van Coimbra.
Later werd besloten dat het een tram/trein systeem op normaalspoor zou worden.
Wel zijn de Allan dieseltreinstellen in 1998/1999 gemoderniseerd.
In 2006 heeft men het 100 jaar bestaan van de spoorlijn nog kunnen vieren.
In 2009/2010 is de spoorlijn (tijdelijk) stilgelegd en vervangen door een busdienst. Sindsdien is er niets meer gebeurd volgens het internet.
Op Google Earth zijn alleen nog in Coimbra de rails te zien. 

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2082 Gepost op: 22 juni 2020, 09:07:59 »
Nog wat dia's van 22 juni 1995 van de tram van Porto.


Rua do Ouro in de buurt van de remise Massarelos, thans het trammuseum.


Waarschijnlijk een gereserveerde rit met Belga 287.


Iets verder op de Rua do Ouro. Ook hier rijdt thans de museumtram, zij het via enkelspoor.







Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2083 Gepost op: 23 juni 2020, 07:54:04 »
23 juni 1995.


Met een nachttrein uit Lissabon aangekomen op station Madrid Atoucha, waar deze elektrische locomotief van de serie 277 in een hoekje stond.
In 1952 - 1959 bouwde English Electric 75 van deze locomotieven voor het breedspoornet in Spanje.


In Valencia uit de trein gestapt om de tram (meterspoor) aldaar te bekijken.
In mei 1994 is daar deze tram gaan rijden op het tracé van een stilgelegde smalspoorlijn.
De lagevloertrams zijn van het zelfde ontwerp als die van Lissabon.


Destijds reed de tram (lijn 4) niet verder dan de halte Ademuz, waar je kon overstappen op het metronetwerk (ook meterspoor).
De naam van de halte Ademuz is later veranderd in Empalme.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6682
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2084 Gepost op: 23 juni 2020, 11:22:21 »
@Wim: ik vind het wel gezellig zo, mee op vakantie naar Portugal. Hoe lang blijven we nog?  :)