Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
Vorige
-
Volgende
-
1
...
138
139
[
140
]
141
142
...
174
Omlaag
Auteur
Topic: 25 jaar geleden (gelezen 886926 keer)
eemstede
Offline
Berichten: 1603
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2085 Gepost op:
24 juni 2020, 09:58:06 »
Mee eens, mooie plaatjes, je wil er zo (weer) naar toe. Mijn plaatjes zijn van 1990 en 2003, dus (nog) niet te gebruiken in deze rubriek.
Gr. Frank.
«
Laatst bewerkt op: 29 juni 2020, 06:57:17 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop
»
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2086 Gepost op:
24 juni 2020, 10:58:47 »
Wij waren in 1995 nog een paar dagen in Valencia, daarna via Barcelona naar
Marseille en via St. Etienne en Grenoble naar huis. Met reisdagen waren we 2 weken weg.
Die dia's van die tramsteden moet ik allemaal nog scannen en opknappen. Ik denk niet dat ik dat op tijd ga redden.
24 juni 1995.
Op lijn 3 van de MetroValencia reed het destijds nieuwste materieel: de serie 3900 uit 1995.
Op de spaanstalige Wikipedia internetpagina is vermeld dat deze serie (18 stuks) al weer uit dienst is.
Niet omdat ze versleten zijn, maar vanwege het verwijderen van een veiligheidssysteem, dat in nieuwere metrostellen nodig was.
Er was geen geld om nieuwe veiligheidssystemen te kopen.
Op deze dia zo'n metrostel bij het eindpunt Rafelbunyol.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2087 Gepost op:
25 juni 2020, 10:05:06 »
25 juni 1995, nog een dag in Valencia (Spanje).
Station Betera, eindpunt van metrolijn 1. Op deze lijn reden de metrostellen van de serie 3700, die gelijkenis vertonen met het materieel van Utrecht-Nieuwegein.
Dit materieel (40 stuks) uit 1987 en 1990 is in 2009/2010 buiten dienst gegaan in Valencia.
De halte Massarrojos. Het fotograferen bij die metrolijnen werd niet op prijs gesteld.
Mogelijk vanwege de dreiging van aanslagen, maar haast elke machinist zat te gebaren van "niet doen".
Tramlijn 4 bij de halte Serreria. Thans is het hier volgebouwd en rijdt de tram in een verkeersriool (8 baans weg).
In de buurt van de eindpuntlus Doctor Lluch was destijds wat bebouwing.
Ook hier is het totaal veranderd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Mathijs Kok
Offline
Berichten: 117
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2088 Gepost op:
25 juni 2020, 11:21:05 »
Mooie foto’s,
Die 3700’s hebben hebben een beetje een “vlaflip”-patroon, net als op de SGM.
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2089 Gepost op:
26 juni 2020, 10:13:30 »
26 juni 1995 in Barcelona voor de Tramvia Blau.
Deze tramlijn uit 1901 (normaalspoor) begint bij een metrostation en eindigt bij de kabelspoorlijn van Tibidabo (een berg).
Omdat het een particulier bedrijf was, heeft deze tramlijn de opheffing van de gemeentelijke tramlijnen in 1971 overleefd.
Het is tegenwoordig vooral een toeristische attractie.
Motorrijtuig 6 is uit 1904 en is in 2005/2006 gerenoveerd.
Overigens, sinds 2018 rijdt er niets in verband met renovatie van de infrastructuur.
Geen nood, want sinds 2004 rijden er weer (lagevloer)trams in Barcelona.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2090 Gepost op:
27 juni 2020, 10:26:47 »
Op 27 juni 1995 in Marseille (Frankrijk).
Station Marseille Saint Charles met TGV 92.
Dankzij een tunnel onder de binnenstad overleefde tramlijn 68 de opheffingen in de jaren '50 - '60 in Marseille.
Op deze dia komt de tram weer bovengronds in de Boulevard Chave.
In 2004 werd de lijn stilgelegd om te worden omgebouwd voor lijn T1 van het nieuwe tramnet.
De nieuwe lagevloertrams zijn breder, waardoor de tunnel thans enkelsporig is.
Boulevard Sainte Therese in de buurt van het eindpunt bij de remise Saint Pierre.
In 1968/'69 leverde BN in België 16 PCC's in tweerichting uitvoering. In 1984 kreeg het materieel dit uiterlijk.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2091 Gepost op:
28 juni 2020, 10:20:20 »
Dia's van 28 juni 1995 van de tram van St. Étienne (Frankrijk).
Ook in St. Étienne is de meterspoor tram niet opgeheven (te smalle straat voor bussen).
In 1991 werd de overgebleven lijn 4 in het noorden verlengd naar het eindpunt Hôpital Nord.
Vlakbij dat nieuwe eindpunt konden we een van de vijf gelede PCC zesassers fotograferen.
BN in België leverde de wagens in 1967/1968. Deze 554 is nog in de oude beschildering.
In 1991 kwamen er ook nieuwe lagevloertrams (15 stuks), nog uitgerust met een trolleystang. In 1998 is men overgegaan op de pantograaf.
Er kwam toen ook een vervolgserie van deze lagevloertram (20 stuks).
Het eerdere noordelijke eindpunt Terrasse met de PCC's, die in 1958/1959 geleverd zijn (30 stuks).
In 1982 zijn deze trams gemoderniseerd en in 1998 afgevoerd.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
eemstede
Offline
Berichten: 1603
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2092 Gepost op:
28 juni 2020, 13:23:11 »
Weer mooie (en soms herkenbare) beelden.
Heb je elke dag foto's gemaakt ?
Gr. Frank.
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2093 Gepost op:
28 juni 2020, 15:07:51 »
@Eemstede: Dank. Uiteraard werd er elke dag gefotografeerd.
Het waren ook geen vakanties van luieren, de hele dag lekker eten en eens wat bekijken.
Er moest "gewerkt" worden voor het uiteindelijke doel, namelijk dia's van trambedrijven en soms spoorlijnen.
Omdat vakantiedagen schaars waren, probeerde je elke dag ergens anders te zijn om maar zoveel mogelijk te zien.
Zeker als je met gelijkgestemden op pad bent, heb je toch wel lol op die dagen, ook al moet je je soms 's-avonds
in een volgende stad rot zoeken naar een betaalbaar hotel. Met internet gaat dat thans wel gemakkelijker.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
lrrw
Offline
Berichten: 471
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2094 Gepost op:
28 juni 2020, 16:36:50 »
Dat kan ik beamen, lol was er zeker. Het zo’n beetje begonnen met de Zwitserlandreizen van wijlen Dhr. Meijer uit Doetinchem.
Groet Cor Lageweg.
«
Laatst bewerkt op: 29 juni 2020, 06:58:34 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop
»
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2095 Gepost op:
29 juni 2020, 09:53:56 »
29 juni 1995 in Grenoble (Frankrijk).
In 1987 ging er weer een tram rijden in Grenoble (eerder in 1952 opgeheven).
Op normaalspoor en volledig met lagevloertrams. In 1995 waren er 2 lijnen; thans zijn er 5 lijnen.
Ik heb de eerste en de laatste dia van die dag gedigitaliseerd.
Het eindpunt La Poya van lijn A in Fontaine.
Bij het station van Grenoble (Place de la Gare). Deze lagevloertrams zijn van het type TFS2 van Alstom.
In 1988 heeft mr. 2020 van Grenoble een tijdje in Rotterdam proefgereden.
De volgende dag naar huis.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2096 Gepost op:
11 oktober 2020, 09:33:47 »
De tram van Charleroi (meterspoor).
Na de grootscheepse opheffingen eind jaren tachtig was de sfeer van de "Boerentram" in Henegouwen wel verdwenen in mijn ogen.
Alleen lijn 90 reed nog via Anderlues en Binche door de velden en langs wegen naar La Louvière, zij het met het gelede BN materieel.
Maar daar kwam in 1993 ook een einde aan. Er reed toen alleen nog een lijn 89 naar eindpunt Anderlues Monument via de remise in Anderlues (Anderlues Jonction).
Op 11 oktober 1995 toch nog eens naar Charleroi gegaan om wat dia's te maken tussen Fontaine - l'Évêque (halte Pétria) en Anderlues.
Op dit deel reed de tram als vanouds enkelsporig in de kant van de weg en niet op viaducten en in tunnels. Ook de route door Anderlues was wel ouderwets leuk.
Sinds 1991 wordt de tram in Charleroi door de TEC (Transport en Commun) geëxploiteerd (na de splitsing van de NMVB/SNCV).
Aangekomen op station Charleroi-Sud stond er bij het eindpunt van de tram al een gelede tweerichting tram als lijn 90 te wachten op reizigers.
BN leverde deze wagens in 1981 en 1982. Dit exemplaar heeft al de kleuren van de TEC en een nieuw wagennummer.
Doordat lijn 89 in verband met werkzaamheden niet naar het eindpunt Anderlues Monument kon rijden, was lijn 90 tijdelijk weer tot leven gewekt.
De rails van lijn 90 in Anderlues (langs de weg naar Mons) waren nog niet weggehaald, waardoor lijn 90 vlakbij Anderlues Monument kon komen.
Op deze dia's het eindpunt van lijn 90 in Anderlues langs de Chaussée de Charleroi. Thans liggen hier geen rails meer.
Langs de Rue de Mons op weg naar Fontaine - l'Évêque.
Lijn 89 reed ook, maar niet verder dan de remise in Anderlues.
Deze tram heeft nog de kleuren en het wagennummer van de SNCV (6110).
Ook de tweede wagen op lijn 89, die ik zag, was nog in de uitmonstering van de SNCV.
Dit was ook mogelijk: wel al kleuren van de TEC, maar nog het wagennummer van de SNCV.
Rue de Mons in Fontaine - l'Évêque.
Een lijn 89 bij de halte Chaussée de Thuin op weg naar de remise in Anderlues.
Het tijdelijke eindpunt bij de remise in Anderlues (Rue des Déportés).
Een paar weken later kon lijn 89 weer naar het eindpunt Anderlues Monument rijden en verdween lijn 90 opnieuw.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2097 Gepost op:
11 oktober 2020, 12:32:59 »
Leuke en mooie plaatjes.
Echt tram's: enelsppor, straatspoor, ..
Mooie wagens, later ontsierd met een lagevloermiddenvak, toch?
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Marc tramt
Offline
Berichten: 10555
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2098 Gepost op:
11 oktober 2020, 13:17:54 »
Nope, alleen aan de kust. De Vlaamse "De Lijn" trams zijn eindeloos verbouwd en van een tussenbak voorzien.
De Waalse trams zijn tot op de dag van vandaag redelijk ongewijzigd gebleven, behoudens de kleurstelling met die rode blokken.
Kusttrams zijn overigens éénrichtingswagens, de Waalse tweerichting.
Fraaie plaatjes Wim!
En in retroperspectief vraag ik mij af waarom in in die dagen nooit zelf richting Anderlues ben gereden om het te bekijken en op de plaat te zetten. Blinde vlek of zo.
«
Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 13:30:46 door Marc tramt
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2099 Gepost op:
08 november 2020, 10:21:37 »
Mijn laatste bewaarde dia van 1995 is van 8 november.
ZGT 834 in de Burgemeester Le Frèvre de Montignylaan in Rotterdam.
Het motorrijtuig is niet gesloopt, maar maakt thans deel uit van de museumcollectie van de Stichting RoMeO.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
Vorige
-
Volgende
-
1
...
138
139
[
140
]
141
142
...
174
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden