Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972068 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1560 Gepost op: 17 August 2016, 19:45:24 »
25 juli 1991
Te Zaandam de 1308 met de 47550 van Maastricht naar de Hoogovens
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910725_1308_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg
29 juli 1991
De NMBS 1182 met Beneluxtrein 169 van Amsterdam naar Brussel te Amsterdam De Vlugtlaan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_B1182_169_Asd_Brus_Asdv_Medium.jpg
Daarna naar Zaandam

De 1313 met kalktrein 47550 vanuit Maastricht naar de Hoogovens in Beverwijk
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1313_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg

De 1101 met rongenwagons uit Amsterdam
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1101_47550_Asd___Zd_Medium.jpg

De 1132 en 1642 met respectievelijk ACTS en Frigo wagons.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1132_1642_ACTS_en_Frigo___Asd___Zd_Medium.jpg
Ik weet niet wat, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat er zo anders is aan het stationsgebouw vergeleken met de huidige situatie...
31 juli 1991
Amsterdam Lelylaan

De 1658 met trein 2342 vanuit Berlijn naar Hoofddorp
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_1658_2342_Berlijn_Hfd_Asdl_Medium.jpg

Een hondekop 2 en 4 met trein 1660 vanuit Enschede naar Hoofddorp
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_Hondekop_1660_Es_Hfd_Asdl_Medium.jpg

De 4043 met trein 771 van Hoofddorp naar Leeuwarden/Groningen
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_4043_771_Hfd_LwGnG_Asdl_Medium.jpg
Wel leuk! Al die foto's uit 'mijn' regio. Op Amsterdam de Vlugtlaan ben ik precies 1 keer geweest als ik het me goed herinner ;) ergens halverwege jaren '90 moet dat geweest zijn. Er was een probleem waardoor we niet op Lelylaan konden stoppen en doorreden naar de Vlugtlaan. En dat ook nog in zo'n dubbeldekker van hooguit 2 jaar oud ;) dat was best een beetje eng, zo op de bovenverdieping naar beneden kijken naar de straat.

Het stationsgebouw doet me denken aan een gebouw met zo'n zelfde rond 'opgang' naar de perrons, maar kan totaal niet op de naam komen. Ben er ooit gestrand geloof ik vanwege een wisselstoring...
« Laatst bewerkt op: 17 August 2016, 19:47:28 door Menno »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1561 Gepost op: 17 August 2016, 20:36:45 »
Ik weet niet wat, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat er zo anders is aan het stationsgebouw vergeleken met de huidige situatie...Wel leuk! Al die foto's uit 'mijn' regio.
Steunpilaren op Zaandam zijn tegenwoordig blauw, er lijkt op deze foto's minder station te zijn (trappenhuis en loopbrug lijken niet aanwezig) en ik heb het idee dat er ronde schotels op het dak liggen, wat tegenwoordig nagenoeg vlak is (en, al dan niet deels, transparant).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1562 Gepost op: 18 August 2016, 10:30:28 »
In 1991 bestond het tramnet van Jena nog uit een lange noord/zuid lijn (Zwätzen - Winzerla) met halverwege een enkelsporig takje naar Jena Ost.
De dia's zijn van 18 augustus 1991. We zijn begonnen met de tramlijn naar Jena Ost.


Destijds had het trambedrijf uitsluitend twee-assers in dienst. Op het enkelsporige takje naar Jena Ost pendelden 2 trams.
Mr. 061 is van 1960 (Gotha T57). In 2003 is de wagen afgevoerd en in 2004 gesloopt.


Eveneens een dia gemaakt in de Karl Liebknecht Strasse met mr. 024, een Reko twee-assers uit 1970/1971.


In verband met werkzaamheden in het centrum van Jena, had lijn 2 een tijdelijk eindpunt in de Steinweg.


Inmiddels is alleen het laatste stukje van de route naar Jena Ost nog enkelsporig. Hier ligt thans dubbelspoor.


Door de werkzaamheden in het centrum van Jena was lijn 1 (de noord/zuid lijn) ook onderbroken en was er een tijdelijk eindpunt in de
Neugasse. Mr. 053 staat hier bij de halte Paradiesbahnhof te wachten om achteruit de Neugasse in te rijden om de 2 aanhangrijtuigen
van de volgende tram mee te nemen naar Winzerla.
Inmiddels rijdt er geen tram meer door de enkelsporige Neugasse en is de tramlijn langs de spoorlijn verlegd. Het station Jena Paradies is
naar het noorden opgeschoven (nieuwbouw).


Het tijdelijke eindpunt in de Neugasse. Achteraan is mr. 053 al aangekoppeld om met de 2 aanhangrijtuigen terug te rijden. Mr. 057
gaat dan weer bij de halte Paradiesbahnhof wachten op de volgende tram. Links achter de trams is nog net het oude stationsgebouw van
Jena Paradies gedeeltelijk te zien.
Daarna zijn we naar Nordhausen gegaan. Ook hier waren destijds maar 2 tramlijnen: een lijn 1 van het station naar het ziekenhuis in het noorden
en een enkelsporige lijn 2 naar het eindpunt Parkallee in het noordwesten. 


Het trambedrijf van Nordhausen had inmiddels het wagenpark aangevuld met tweedehands GT4's uit Stuttgart, die op lijn 1 ingezet werden.
Mr. 80 in de huidige Bahnhofstrasse (destijds nog Karl Marx Strasse).


In de eindpuntlus bij het station was nog een opstelspoortje met een gelede Gotha vierasser. Het ziet er hier thans heel anders uit.


Mr. 73 is net van het eindpunt Bahnhof vertrokken. Rechts staan nog 2 caravans van waaruit tijdelijk allerlei westerse verlokkingen (zoals Bratwurst mit Pommes)
werden verkocht.


Vlakbij het eindpunt Krankenhaus.


In die tijd was er nog weinig autoverkeer. Dat is nu wel anders.




Nog 2 dia's, die meer in het centrum gemaakt zijn.
Inmiddels zijn de ex Stuttgart tram verdwenen en rijden er korte lagevloer Combino's.

Morgen wat treinendia's (smalspoor).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent








 

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1563 Gepost op: 18 August 2016, 20:25:21 »
Steunpilaren op Zaandam zijn tegenwoordig blauw, er lijkt op deze foto's minder station te zijn (trappenhuis en loopbrug lijken niet aanwezig) en ik heb het idee dat er ronde schotels op het dak liggen, wat tegenwoordig nagenoeg vlak is (en, al dan niet deels, transparant).
Hmm, die steunpilaren die jij bedoelt zijn de regenafvoeren en zijn al heeel lang blauw ;)
De loopbrug is er, die zag ik op een van de foto's net rechts in beeld.
De hoofdingang links was wel heel anders dan zoals ik 'm gekend heb (groezelig, aftands en met die loopbrug richting gedempte gracht die gewoon onguur was) en zal wel iets meehelpen.
De dakbeplating zal wel vervangen zijn, iets bol zijn ze wel altijd geweest (m'n broer heeft dat grondig uitgezocht voor een 3d-model wat hij er van heeft gebouwd)

Ik denk dat ik er uit ben: het is puur de lege aanblik van het perron en waarschijnlijk ook wat zaken die er later pas bovenuit torenden. Nu staan beide perrons vol met abri's, die op de foto's overduidelijk nog ontbreken. Ik moest even goed naar m'n eigen foto's kijken, maar toen zag ik het ;)

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1564 Gepost op: 18 August 2016, 23:20:29 »
Ik denk dat station Zaandam zelf niet veel gewijzigd is, maar je mist de bebouwing die er nu omheen staat. Aan de linkerzijde het gemeentehuis en het busstation, het hotel met de zaanse geveltjes, achter het station in de richting van de tunnel staan nu een aantal kantoren, waaronder het hoofdkantoor van Albert Heijn. De abri staat onder de kap, die zie je nu ook staan.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1565 Gepost op: 19 August 2016, 09:34:27 »
In de buurt van Leipzig (richting Dresden) was ooit een groot 750 mm smalspoornet, het Mügelner Netz. Rond de 70-er jaren kwam de klad erin.
Het personenvervoer werd gestaakt en er werden verbindingen opgeheven. Uiteindelijk bleven er goederentreinen rijden tussen Oschatz (aan de
spoorlijn Leipzig - Dresden) via Mügeln naar Kemmlitz. Dit was te danken aan het vervoer van Kaolin (een grondstof voor porcelein).
Na de Wende is het goederenvervoer ook verdwenen.
Links (in het Duits) voor de huidige situatie: http://www.wilder-robert.de/ en https://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6llnitzbahn

Op 19 augustus 1991 was er nog goederenvervoer en kon ik wat dia's maken.


Bahnhofstrasse in Oschatz. Er reden Sächsische IV K locomotieven. Link (in het Duits): https://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4chsische_IV_K


Oschatz Süd.


Wij waren daar te voet en dankzij een lijnbus konden wij de trein weer voor komen. De dia is gemaakt tussen Naundorf en Mügeln.


Met de volgende bus kwamen wij ook in Mügeln aan, waar de trein bleef staan.




Het depot in Mügeln.

Verdere activiteiten waren er niet meer, die dag.
In 1987 ben ik ook al eens bij deze smalspoorlijn geweest. Die dia's heb ik ook maar gelijk gedigitaliseerd en plaats ik in het draadje "19 Toen".

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent




Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1566 Gepost op: 19 August 2016, 10:50:28 »
Geweldig weer deze plaatjes!!!  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1567 Gepost op: 19 August 2016, 11:44:28 »
Ik heb al een voorstel gedaan om de plaatjes van Wim van de Ent (Willem 1951) een eigen plaats te geven. Ik vind het jammer dat zijn serie regelmatig word verstoort door niet ter zake doende inbreng van derden. De serie is het waard. (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8489
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1568 Gepost op: 19 August 2016, 12:33:45 »
Ah, dus geen andere foto's van 25 jaar terug plaatsen of een reactie op foto's geven want dat verstoort de plaatjes van Wim. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1569 Gepost op: 19 August 2016, 12:41:23 »
Dat schrijf ik niet!!!!dat is jouw interpretatie. 25 jaar blijft gewoon bestaan daar is niets mis mee. Maar Wim zijn serie word regelmatig onderbroken door items die er niets mee te maken hebben, en dat vind ik nu zonde. Je koopt toch geen boek over treinen om na twee bladzijde opeens te moeten lezen hoe of dat je een hypotheek moet afsluiten.
Maar het belangrijkste is natuurlijk wat Wim zelf wil!! 8)
« Laatst bewerkt op: 19 August 2016, 13:18:27 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8489
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1570 Gepost op: 19 August 2016, 13:38:01 »
Het grootste deel van de inbreng tussen de foto's van Wim bestaat uit foto's van Nederlandse treinen en reacties daarop, daar is weinig niet ter zaken doende aan gezien het topic. Ik snap dat je de fotoserie apart wil laten zetten, dat maakt mij verder niet uit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1571 Gepost op: 19 August 2016, 14:25:00 »
Wim, heerlijke foto's weer!! Ook die in 19 toen.

Maar Wim zijn serie word regelmatig onderbroken door items die er niets mee te maken hebben, en dat vind ik nu zonde. Je koopt toch geen boek over treinen om na twee bladzijde opeens te moeten lezen hoe of dat je een hypotheek moet afsluiten.
Helemaal mee eens!

Maar aanstaande maandag laat ik toch maar weer zien hoe je een hypotheek afsluit  :-[

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1572 Gepost op: 19 August 2016, 14:39:03 »
Ach, kom maar op met de hypotheek verstrekker.

Het leuke van dit draadje is juist dat je wel erg veel tegengestelde situaties hebt tussen Oost en West.
Als een deel verhuisd naar een eigen draadje mis ik dit, zeker ook omdat het hier foto's betreft van exact 25 jaar geleden.

Groeten,

Christoph

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1573 Gepost op: 19 August 2016, 19:31:30 »
Als je ze wilt achter elkaar wilt bekijken zet je ze op je eigen pc, toch?

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1574 Gepost op: 19 August 2016, 20:35:33 »
Hallo,
Dank voor de reacties. Zelf heb ik er geen problemen mee als er andere berichten en discussies tussen staan.
Ik zal het juist leuk vinden als meer mensen hun 25 jaar oude foto's laten zien.

Een eigen draadje met foto's zal voor mij niet werken: juist de eis dat het precies 25 jaar geleden moet zijn,
is voor mij een stok achter de deur om dia's te digitaliseren en op tijd klaar te hebben.
Wat mij betreft, verandert er niets.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent