Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967274 keer)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1545 Gepost op: 29 July 2016, 08:08:48 »
29 juli 1991
 
 
De NMBS 1182 met Beneluxtrein 169 van Amsterdam naar Brussel te  Amsterdam De Vlugtlaan.

 

Daarna naar Zaandam
 
De 1313 met kalktrein 47550 vanuit Maastricht naar de Hoogovens in Beverwijk

 
De 1101 met rongenwagons uit Amsterdam

 
De 1132 en 1642 met respectievelijk ACTS en Frigo wagons.

 

Groeten,
Ron

DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1546 Gepost op: 29 July 2016, 12:23:10 »
 (y) Heerlijk Ron! (y)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1547 Gepost op: 29 July 2016, 13:05:20 »
Hmmm morgen maar kijken of de cokesfabriek in alsdorf er nog is

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1548 Gepost op: 29 July 2016, 13:21:23 »
@Bartje81: De komende weken nog een paar keer wat foto's uit die regio  :)

@markje: Wat ik in Google maps zie is dat er nu een park is op de plek van de cokesfabriek  >:(
Dit is de laatste keer dat ik er geweest ben, eind jaren tachtig ben ik er ook 2 keer geweest, toen nog wel diverse stoomlocs van de cokesfabriek gefotografeerd.
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1549 Gepost op: 29 July 2016, 13:43:08 »
Leuk die foto met de Benelux. Alles op die foto is inmiddels verledentijd.

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1550 Gepost op: 31 July 2016, 10:46:37 »
31 juli 1991


Amsterdam Lelylaan

De 1658 met trein 2342 vanuit Berlijn naar Hoofddorp


Een hondekop 2 en 4 met trein 1660 vanuit Enschede naar Hoofddorp


De 4043 met trein 771 van Hoofddorp naar Leeuwarden/Groningen



En nog te Den Haag HS de NMBS 1186 met beneluxtrein 190 van Brussel naar Amsterdam en de mP3033



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1551 Gepost op: 31 July 2016, 17:23:10 »
@rdj daa ook jammer dat dat weg is

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1552 Gepost op: 11 August 2016, 11:19:55 »
25 jaar geleden was ik bij de OEG (Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft). Dit interlokale trambedrijf verbindt Mannheim
via Viernheim, Weinheim met Heidelberg. Via Edingen wordt weer teruggereden naar Mannheim. Er was ook nog een tak naar Heddesheim.
Destijds had men in Mannheim twee verschillende eindpunten, maar thans wordt er via het Hauptbahnhof een rondje gereden in Mannheim.
Het kopeindpunt Kurpfalzbrücke is verdwenen.


Begin negentiger jaren reed men nog met tweerichting dubbelgelede achtassers (fabrikant Düwag) uit de jaren 1966 - 1974 (met 2 pantografen).
De klassieke beschildering (crème met groene band) is helaas ingewisseld voor dit flitsende uiterlijk.
De dia is gemaakt tussen de haltes Neu-Edingen en Edingen West.


In 1988 en 1989 werd er een vervolgserie Düwags in dienst genomen met als uiterlijk kenmerk maar 1 pantograaf.
De dia is gemaakt op de tak Heddesheim (een dag eerder, op 10 augustus 1991).
Als lijnaanduiding gebruikte men overigens letters bij de OEG.


Ik was niet toevallig bij de OEG, want destijds reed er met ouder materieel een zogenaamde fietstram het rondje Mannheim-Weinheim-Heidelberg.
Mr. 80 (bouwjaar 1960, fabrikant Rastatt) met ahr. 205. In het aanhangrijtuig had men ruimte gemaakt voor de fietsen.
Deze service was geen succes: in 1991 reden ze voor het laatst.


De gewone tram tussen de haltes Edingen en Taubenfeld.


De fietstram bij Edingen. Als ik het me goed herinner, reed deze combinatie maar twee keer het rondje.


De remise in Edingen, waar er gerangeerd werd met Rastatt mr. 81 uit 1961 (nog in de klassieke kleuren).

De OEG is later opgegaan in de Rhein Neckar Verkehr GmbH en heeft daarmee de eigen identiteit verloren.
Er rijden heden ten dage lagevloertrams.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent




MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1553 Gepost op: 11 August 2016, 11:51:09 »
De Düwags rijden nog in de ochtend een slag, maar dan als versterking voor het scholierenvervoer. Wel jammer dat ook aan dit tijdperk bijna een einde is gekomen. De charme van het traject is ook wat minder geworden, want bijna alles is dubbelsporig en compleet gemoderniseerd.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1554 Gepost op: 12 August 2016, 10:16:27 »
@MMTB: zie draadje "19 Toen" voor scholierenvervoer in 1989.

Op weg naar Nederland heb ik op 12 augustus 1991 nog wat dia's gemaakt in het Ruhrgebiet.


Naar de wijk Ruhrort in Duisburg lag nog een mooie brug, waar tramlijn 909 overheen reed.
Mr. 1046 is nog in de oude beschildering.


Mr. 1072 in de nieuwe beschildering.


In Mülheim an der Ruhr was het laatste stukje van de tak Möllhofstrasse (thans Oberdümpten genaamd) nog enkelsporig.
Twee gekoppelde Stadtbahn M rijtuigen op dat stukje enkelspoor. Inmiddels is hier ook dubbelspoor gekomen.


Bij de halte Auf dem Bruch was het alweer dubbelspoor. 

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1555 Gepost op: 13 August 2016, 10:31:03 »
13 augustus 1991
 
De overkapping van station Haarlem met mP3001 met trein 51012 uit Amsterdam


 
Groeten,
Ron

DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1556 Gepost op: 14 August 2016, 10:28:59 »
14 augustus 1991
 
De 1625 staat bij de hoogovens klaar voor vertrek.

 

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Modelspoor is emotie...
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1557 Gepost op: 14 August 2016, 11:19:27 »
Voortaan wel ff de cabinedeur achter je k... dicht doen .... :D
Tbinnebarretije…

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1558 Gepost op: 16 August 2016, 07:37:42 »
16 augustus 1991
 
Op station Haarlem de 1222 en de NMBS 2555 met trein 1181 van Brussel naar Amsterdam.

 
 
Groeten,
Ron

DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1559 Gepost op: 17 August 2016, 10:07:54 »
In augustus 1991 heb ik nog een paar dagen in het oosten van Duitsland rondgekeken (tram en smalspoorstoom).
Op 17 augustus 1991 waren wij in Halle en meer in het bijzonder bij de tramlijn naar Bad Dürrenberg.
Deze interlokale tram, ooit begonnen als de Merseburger Überlandbahn (in 1991 lijn 5, die nog steeds bestaat) rijdt via de dorpen/stadjes Schkopau, Merseburg en Leuna
naar Bad Dürrenberg.


De halte Platz der Freiheit in Bad Dürrenberg met de in die tijd gebruikelijke combinatie van 2 Tatra T4D's met een Tatra aanhangrijtuig.
Westerse reclame uitingen zijn al zichtbaar in de voormalige DDR. De tram rijdt richting Halle.


Een Tatra combinatie aan de rand van Bad Dürrenberg. Volgens Google Earth is dit fotopunt veranderd: de huizen zijn verdwenen.


Het gebied rond Leuna, Merseburg en Schkopau stond (en staat nog) vol met chemische industrie.
Op deze dia, gemaakt tussen Bad Dürrenberg en Leuna passeert een Tatra combinatie in nieuwe kleuren deze fabrieken.


In de (huidige) Walter Bauer Strasse in Leuna was het straatbeeld nog niet verziekt door allerlei geparkeerd blik. De tram rijdt naar Halle.


Deze kortere combinatie gaat in Leuna naar links, richting Bad Dürrenberg. Via de sporen naar rechts kon er in Leuna gekeerd worden, terug naar Halle (is verdwenen).


In Leuna werd op de (huidige) Spergauer Strasse langs de industrie gereden. Vandaag de dag is hier een groot parkeerterrein voor de werknemers van
de fabrieken. De installaties zijn verdwenen.


De woonhuizen stonden toch wel dicht bij de industrie.




In het centrum van Merseburg begon ook tramlijn 15 naar Merseburg Süd, een restant van een aftakking naar Frankleben.
Merseburg centrum heeft geen keerlus, dus had men 2 Tatra's omgebouwd tot tweerichting tram.


In de An der Hoffischerei in Merseburg was in 1991 de DDR-sfeer nog wel aanwezig (niet letten op de westerse bierreclame).




Enkelspoor is inmiddels ook wel verdwenen in Merseburg.

Morgen verder met Jena en Nordhausen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent