Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972073 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1485 Gepost op: 01 June 2016, 10:44:42 »
Wauw, schitterende foto's!!!  (y)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7478
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1486 Gepost op: 01 June 2016, 11:27:55 »
prachtige en unieke tramremise (excuus, stelplaats) op die Draakplaats. Het schreeuwt eigenlijk om een diorama samen met nog een stukje spoorviaduct.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1487 Gepost op: 01 June 2016, 12:37:47 »
Mooi thema voor een BNLS-modulebak. Doorgaande sporen op het viaduct en daar onder wat trams.  Wie durft de uitdaging aan?
No dress rehearsel, this is our life.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1488 Gepost op: 01 June 2016, 21:44:32 »
Valt me op dat 25 jaar geleden in een grote stad het wegverkeer ook wel mee lijkt te vallen. Na de prachtplaten uit Oost-Europa gemakkelijk te vergeten.

Op 1 van de foto's staat links een kiosk/tabakzaak. Wat een leuke gevel met reclame en wat een fijn straatbeeld sowieso. Ik kom steeds graag terug in dit draadje.

Eens met de opmerkingen over baanideeën met stadsspoor.

Groet, Sicco Jan

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1489 Gepost op: 08 June 2016, 07:01:44 »
Zaterdag 8 juni 1991

Een bezoek aan Hoek van Holland waar toen nog internationale treinen reden.




NS 1653 met de Hoek-Warszawa Express



ElD4 1783, boottrein naar Amsterdam

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1490 Gepost op: 16 June 2016, 09:34:48 »
In juni 1991 heb ik met 2 vrienden een reis gemaakt (per trein) naar Roemenië om de tram aldaar te bekijken.
Op 16 juni 1991 waren wij een dag in Boedapest, de hoofdstad van Hongarije.


De vierassers van het type UV waren nog volop in dienst. In 2007 verdwenen deze trams uit de reizigersdienst.
Een dia, gemaakt bij station Keleti Palyaudvar. Inmiddels rijdt hier (Thököly ut) geen tram meer. 


Op de drukke lijnen werd met driewagentrams gereden (tussen de motorrijtuigen een 2-assig aanhangrijtuig).
In 1991 was deze redelijk autovrije dia nog mogelijk op de Szabadsag hid. Het is er enorm druk geworden met een constante stroom automobielen.


Het was ver in de 30 graden warm met als gevolg een spoorspatting. De tramrails liggen in betonnen platen en dan kan de uitzettende rail alleen omhoog. 


Er was ook nog een wat landelijke buitenlijn. Inmiddels is hier een woonwijk ontstaan.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 16 June 2016, 09:38:37 door Willem1951 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1491 Gepost op: 16 June 2016, 13:33:54 »
Dit draadje is voor trams en treinen. Er gaat dus niks gesplitst worden. De discussie hierover zal ik verwijderen.

Eelco Storm
Team forummoderatoren bnls

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1492 Gepost op: 16 June 2016, 14:52:08 »
Heerlijke foto's weer Wim. Blij dat je weer op reis was 25 jaar geleden!  :D
Heerlijk plaatje met die spoorspatting!!!  (y)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1493 Gepost op: 16 June 2016, 16:11:16 »
Leuke foto's. Ondertussen zijn de trams voor drukke lijnen 54 meter Combino supra en 56 meter CAF urbos. 

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1494 Gepost op: 16 June 2016, 16:49:00 »
Als die railspatting in beide rails was gebeurd, hadden ze gewoon doorgereden daar  ;D

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1495 Gepost op: 16 June 2016, 21:51:27 »
Altijd leuk, wat oude beelden uit Hoek van Holland  (y)

Groet Dennis

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1496 Gepost op: 17 June 2016, 08:37:45 »
Leuk die foto's uit Boedapest.
Was daar afgelopen April en het trammaterieel is inmiddels al wat moderner :-)
Maar het grootste verschil is toch wel het verkeer.
Lekker hectisch horend bij een grote stad. Niet te vergelijken met deze foto's  ;D
Gr.
Eric

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1497 Gepost op: 17 June 2016, 09:46:09 »
In Roemenië zijn in de tachtiger jaren diverse nieuwe trambedrijven geopend.
Alleen, door het bewind van dictator Ceaușescu was het geen land waar je heen wilde.
Vrienden van mij waren in 1983 in Roemenië geweest en er heerste toen al een achterdochtige sfeer
(Ceaușescu had zijn Securitate, die iedereen in de gaten hield) en er was een gebrek aan eerste levensbehoeften
(door extreme bezuinigingen om de staatsschuld af te lossen).
Dit is alleen maar erger geworden tot dictator Ceaușescu en zijn kliek bij de volksopstand van eind 1989 afgezet is.

In 1991 was de rust in Roemenië teruggekeerd en durfden wij het aan om naar de trambedrijven te gaan
kijken. Wij hadden een enkele treinreis Boekarest gekocht en zouden wel zien hoe we terugkwamen.
Ook in 1991 lag het land eigenlijk nog op z'n gat. Wat direct opviel: er waren geen lampen.
De weinige hotels waren schrikbarend duur (en moesten in US dollars betaald worden) en waren door
het ontbreken van stofzuigers/schoonmaakmiddelen soms echt goor met kakkerlakken en ander ongedierte.
Er werd hinderlijk veel gebedeld (vooral door kinderen). Wel begrijpelijk, maar als je iets gaf, dan stonden
er gelijk tien anderen, die ook geld wilden hebben. 

Op 17 juni 1991 kwamen wij met een nachttrein uit Boedapest aan in Arad in Roemenië.
Wij zijn die dag direct naar de elektrische smalspoorlijn van Pincota (later Pancota genoemd) naar Radna (via Chioroc) gegaan.
Gelukkig werd er gereden, want de dag ervoor had er niets kunnen rijden vanwege een stroomstoring. Eind 1991 is deze smalspoorlijn
opgeheven, omdat alles tot op de draad was versleten. Meer info (in het Duits) https://de.wikipedia.org/wiki/Lokalbahn_Arad%E2%80%93Podgoria


Bij het eindpunt Chioroc van de stadstram van Arad kon je overstappen op de smalspoortrein (meterspoor).
Het wat oudere fotomodel (die daar bleef staan en persé gefotografeerd wilde worden) is toch nog jonger dan het motorrijtuig.
Ganz in Boedapest bouwde de serie 1 - 15 in de jaren 1912 / 1913. Er stond helaas geen zichtbaar wagennummer op het motorrijtuig.


Als eerste werd er naar Pincota/Pancota gereden. De halte Covasint.
Dankzij de hulp van een Roemeen, die een beetje Duits sprak, konden wij duidelijk maken dat wij bij een halte de trein wilden fotograferen
en dan weer wilden instappen. Het personeel vond het wel leuk, die belangstelling uit het Westen, en bleef rustig wachten.


De halte Siria. De trein reed eigenlijk de hele tijd in de kant van een provinciale weg.
Er waren uiteraard meer haltes, maar die leverden het zelfde beeld op als deze halte.


Het eindpunt Pincota/Pancota aan de rand van het dorp. Hier bleef de trein geruime tijd staan. Behalve een waterput, was er verder niets voor de reiziger.


Na het middaguur werd er omgelopen om weer terug te gaan naar Chioroc.


Tussen Siria en Covasint. Helaas wilden ze niet wachten tot het wegverkeer dichterbij was (paarden liepen ook erg langzaam).


Aan de rand van het dorp Covasint.


De halte in het centrum van het dorp Covasint.


Vlakbij Chioroc.


Aangekomen in Chioroc zijn we overgestapt op de trein naar Radna. Dit gedeelte van de lijn was niet wezenlijk anders: ook in de kant van een
doorgaande weg. Vermoedelijk is dit de halte Pauli.


Het eindpunt Radna.


Chioroc met een trein richting Radna.


Even later kwam de stadstram hier driehoeken om richting Arad te rijden.


De keerdriehoek in Chioroc.


Het centraal station in Arad met caravans als tijdelijke winkeltjes.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 22 June 2016, 07:48:01 door Willem1951. Reden: typefout »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1498 Gepost op: 17 June 2016, 09:58:37 »
Het wat oudere fotomodel (die daar bleef staan en persé gefotografeerd wilde worden) is toch nog jonger dan het motorrijtuig.
De fotomodel ernaast geeft de foto gelijk meer charme  (y)

Ik ben in 2013 nog door Chioroc gekomen en de rails zien liggen, maar er reed niets meer (althans niet op de momenten dat ik er langs kwam).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1499 Gepost op: 17 June 2016, 11:01:17 »
Wederom mooie Plaatjes vooral het doorgezakt motorrijtuig. Een prachtsfeer waar je alleen nog maar van kan dromen.

Groet Harry