Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stationsplein Baden Baden
door
frits959
Vandaag
om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
25 jaar geleden
door
Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West
door
MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen
door
Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0
door
basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024
door
4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok?
door
Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
Vorige
-
Volgende
-
1
...
143
144
[
145
]
146
147
...
176
Omlaag
Auteur
Topic: 25 jaar geleden (gelezen 895225 keer)
Willem1951
Offline
Berichten: 1099
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2160 Gepost op:
02 april 2021, 11:43:57 »
Op 2 april 1996 naar Alexandrië (aan de Middellandse Zee) gegaan.
Hier was het niet zo benauwd warm en zat er minder stof / zand in de lucht dan in Caïro.
Behalve de stadstram met meerdere lijnen, is er ook nog de Ramleh voorstadslijn.
Men rijdt op normaalspoor. Nog een positief iets: er stonden voor mij begrijpelijke cijfers (wagennummer en lijnnummer) op de tram.
De Ramleh voorstadslijn rijdt tussen Place Zaghoul (thans El Raml station) in de stad naar het noordelijk gelegen El Nasr Victoria, volledig op een vrije baan.
In het noorden van de lijn zagen we deze werkwagen (nr. 602), uit 1925.
De pantografen staan op een verhoging, omdat er met dubbeldekkers werd gereden en de bovenleiding dus hoog hangt.
Kinki Sharyo leverde in 1982 een serie van 30 eenrichting vierassers, die rug aan rug gekoppeld op het stadsnet werden ingezet.
Mr 112 en 111 als lijn 14 met op de achtergrond het monument voor de onbekende gevallen zeesoldaat.
De stadstram maakte gebruik van de trolleystang voor de stroomafname.
In dezelfde straat nog een Kinki Sharyo koppelstel (mr 128 en 127) als lijn 16. Inmiddels rijdt in deze straat geen tram meer.
De tram van Alexandrië is vooral bekend om de Düwag trams uit Kopenhagen (opgeheven in 1972).
Het grootste deel van het enkelgelede wagenpark met bouwjaar 1960 en 1966 is toen naar Alexandrië gegaan.
Ook in Kopenhagen hadden deze trams een trolleystang.
Er is in de loop der jaren wel flink geknutseld aan de wagens: zo zijn de uitstapdeuren in het midden van de voorste wagenbak verwijderd en
hebben ze de ramen van overtollige oudere trams ondersteboven erin gezet.
Op deze dia een straat in de wijk Manshiya (langs de oostelijke haven) waar door werkzaamheden in konvooi over 1 spoor gereden moest worden.
Op de achtergrond de laatste tram van het konvooi (met rode schijf).
Daarna komen er dan weer trams uit de andere richting over het in gebruik zijnde spoor.
Machinefabriek Ganz in Hongarije leverde in 1985/86 eveneens 30 eenrichting vierassers, die rug aan rug gekoppeld rondreden.
Ik weet niet meer of deze lijn 15 met de passagiers erin langskwam, maar je kan er ook een stuk rails mee verplaatsen en
het koppelstel als werkwagen gebruiken..
Het was een autovrije straat, dus hier enige tijd blijven hangen.
Daarna langs de Middellandse Zee in de richting van het eindpunt Ras El Tin gelopen.
Tweemaal ex Kopenhagen Düwag 802 in de buurt van het eindpunt Ras El Tin.
Een verrijdbaar onderstation met het nummer 702. Meer gegevens hiervan heb ik niet.
Als laatste dia van die dag een Düwag tram bij een halte in de richting van het centraal station van Alexandrië.
Daarna een hotel zoeken (internet was in 1996 nog niet zover ontwikkeld dat je thuis achter je beeldscherm een hotelkamer kon reserveren).
Het uitverkoren hotel met uitzicht op de zee was helaas streng in de leer: een biertje om het stof uit je keel te spoelen was niet te koop.
Wellicht hadden we in de (duurdere) westerse hotelketens moeten overnachten voor dit soort genoegens.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2161 Gepost op:
02 april 2021, 11:50:09 »
KLeurrijke platen.
De eerste foto van de (werk)wagen met twee pantografen doet me denken aan mijn jaren zestig Rivarossi/Trix tram (Edison).
Als ze in Kopenhagen ooit nog zo'n Düwag terughalen voor museumdoeleinden, dan hebben ze er een ferme klus aan.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2162 Gepost op:
02 april 2021, 11:50:40 »
KLeurrijke platen.
De eerste foto van de (werk)wagen met twee pantografen doet me denken aan mijn jaren zestig Rivarossi/Trix tram (Edison).
Als ze in Kopenhagen ooit nog zo'n Düwag terughalen voor museumdoeleinden, dan hebben ze er een ferme klus aan.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Willem1951
Offline
Berichten: 1099
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2163 Gepost op:
02 april 2021, 13:44:15 »
Hallo Ronald,
Ik heb op het internet gelezen, dat het trammuseum in Denemarken, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, al in 2001 twee Düwags uit Alexandrië heeft teruggehaald.
Volgens deze foto's worden ze al gerestaureerd.
https://www.sporvejsmuseet.dk/spm/site/spm/spm.php?s=vis_een_vogn&ti=1605895282-47#1605895282-47
https://www.sporvejsmuseet.dk/spm/site/spm/spm.php?s=vis_een_vogn&ti=1605895282-48#1605895282-48
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2164 Gepost op:
02 april 2021, 13:59:12 »
Ha Willem,
In het kader van HZB; houdt ze bezig.
Een Haagse 800 staat achter de Duewag.
Toen hier in het Rotterdamse Allans overcompleet raakten, ging het gerucht dat er naar Alexandrie zouden gaan.
Later is er wel de in deplorabele staat verkerende 115 uit VK aan de Romeo-collectie toegevoegd.
Willem dank voor de documentatie.
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 02 april 2021, 14:04:27 door HRP
»
Gelogd
Groet,
Ronald
Willem1951
Offline
Berichten: 1099
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2165 Gepost op:
03 april 2021, 09:39:24 »
Op 3 april 1996 nog een dag in Alexandrië.
De Ramleh voorstadslijn kon, gezien de zonnestand, alleen in de ochtend of in de middag goed gefotografeerd worden.
Dus eerst naar de halte Sporting Club gegaan en onder andere dit tramstel gefotografeerd.
Kinki Sharyo leverde dit materieel in de jaren 1975 - 1995.
Ook bij het voorstadsmaterieel kon je zwartrijden.
Daarna de stadstram op de tak Karmus met de ex Kopenhagen Düwags verkend. De schrijfwijze van de naam Karmus verschilt
ook per netkaartje: Kharmous, Karmose, Karmouz.
Op Google Earth kan ik niet ontdekken waar ik nu precies die dia's gemaakt heb.
Moharrem Bey (ook Moharam Bey en Moraham Bey) was een tusseneindpunt bij een remise. Hier bleven de trams midden op
een plein een tijdje staan en kon ik wachten tot het even rustig was met het overige verkeer/de voetgangers om de tram goed te fotograferen.
Daarna de tak Nuzha (Nouzha en El Nozha) opgegaan en bij El Hadra nog wat dia's gemaakt.
Inmiddels was de zon zo ver gedraaid dat de Ramleh voorstadslijn weer goed in het licht zat.
Een van de haltes El Riada (ook El Reyada) van de voorstadslijn.
Bij dezelfde halte ook een van de zes dubbeldekker stuurstandrijtuigen, die Kinki Sharyo in 1995/1996 leverde, afgewacht.
Iets verder noordelijker splitste de lijn en werd er via parallele straten gereden. Links op de onderste foto is nog net het andere parallele traject te zien.
Bij de halte Moustafa Kamel reed werkwagen 602 weer voorbij.
De halte San Stephano was tevens een tusseneindpunt met een opstelspoor.
De tram in Alexandrië is, in tegenstelling tot Caïro, Heliopolis en Helwan, niet opgeheven.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2166 Gepost op:
03 april 2021, 09:48:49 »
Weer een gevarieerde update Wim.
Wat een verscheidenheid aan materieel, zelfs een dubbeldekker met eendekkers.
Aan de dia met de werktrailer te zien nam men het niet zo nauw met de Arbo-regels.
Hadden ze waarschijnlijk niet...
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1842
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2167 Gepost op:
03 april 2021, 10:24:52 »
Had het draadje even 'gemist'. Wat een heerlijke updates uit Egypte!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
lrrw
Offline
Berichten: 474
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2168 Gepost op:
03 april 2021, 10:49:47 »
Hallo Wim,
Bedankt dat je ons weer mee laat genieten.
Voor al die reizen
Groet Cor Lageweg.
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1099
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2169 Gepost op:
04 april 2021, 08:52:00 »
Wederom dank voor de commentaren.
Op 4 april 1996 terug in Caïro en in plaats van die stomme trammetjes eerst maar wat cultuur opsnuiven.
De piramiden van Gizeh / Giza. Als je wilt kan je hier wel een dag rondlopen, uiteraard met een gids, die niet te vermijden is.
Na een tijdje had ik het wel gezien en nogmaals naar de tak El Saida Zeinab in het oude deel van Caïro gegaan van de stadstram.
Een Kinki Sharyo tramstel uit 1979/1980.
Mr. 4249 is van de serie 4191 - 4270 en heeft een iets afwijkende kop.
Hitachi in Japan is de fabrikant, maar de rijtuigen zijn lokaal door Semafare railway works in elkaar gezet (in 1981/1982).
Ook de versie van Kinki Sharyo met brede kop (uit 1978) reed hier (mr. 6097).
Het eindpunt El Saida Zeinab met mr. 4163.
De stadstram van Caïro is eind negentiger jaren opgeheven. Ik heb geen exacte datum kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2170 Gepost op:
04 april 2021, 09:38:39 »
Alweer mooie afbeekdingen van trams die duidelijk hun tijd hebben gehad. Houden we van!
Piramides. Daar nooit geweest, in Brits Museum wel ooit mummiea bekeken.
Waarover gaat het vervolg van het 25 jaar draadje!?
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 10:56:32 door HRP
»
Gelogd
Groet,
Ronald
eemstede
Offline
Berichten: 1609
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2171 Gepost op:
04 april 2021, 10:05:04 »
Geweldige beelden, dank je wel.
Ben in '88 in Caïro geweest en heb nog wat ritten en beelden van de tram gemaakt - kan ik helaas hier niet laten zien, gezien het thema.
Als je deze bedrijven als voorbeeld voor modelbouw neemt, is bijna alles geoorloofd..
gr. Frank.
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2172 Gepost op:
04 april 2021, 18:57:12 »
Citaat van: Willem1951 op 04 april 2021, 08:52:00
Een Kinki Sharyo tramstel
Had t ding een zweep bij dan ?
Als men hier zo chaotisch was geweest in bouw,rijden en de rest.
Dan hadden er al lang wat regeringsfiguren in die zelfde tijds spanne een rol beroerte gehad
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Willem1951
Offline
Berichten: 1099
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2173 Gepost op:
05 april 2021, 09:45:50 »
Op 5 april 1996 naar Heliopolis gegaan. Oorspronkelijk was Heliopolis een zelfstandige stad evenals het trambedrijf.
De Belgische baron Edouard Empain was de drijvende kracht achter de bouw van de stad en het trambedrijf.
De stad was ruim opgezet met brede boulevards en riante huizen.
In de loop der tijd is Heliopolis een wijk van Cairo geworden en ook de tram van Heliopolis is samengegaan met de stadstram van Cairo.
De tramlijnen in Heliopolis zagen er wat beter uit dan in de binnenstad van Caïro.
De meeste dia's heb ik gemaakt in het noord-oosten van Heliopolis.
Op de tramlijnen reden zowel de wagens van de stadstram als de uit drie wagens bestaande trams van Heliopolis.
Lijnnummers waren voor mij niet te herkennen. Ook hier was de trambaan soms een afvalbak.
Heliopolis gebruikte kleuren als lijnaanduiding. Dit is een tram van de rode lijn tussen de binnenstad van Caïro en Nuzha in Heliopolis.
Twee keer een wagen van fabrikant Hitachi, die door Semafare railway works in elkaar gezet zijn.
Waarschijnlijk kregen de bloemen en het gras vaak water, waardoor er wat groeide langs de trambaan
In de loop van 2000 is eerst de verbinding met de binnenstad van Cairo opgeheven.
Vanaf ongeveer 2014 pendelden er in Heliopolis op een klein stukje nog 2 trams.
In 2019 bleek dat ook opgeheven te zijn.
Wij gingen de volgende dag terug naar Nederland.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #2174 Gepost op:
05 april 2021, 11:30:19 »
Mooi.
Wat een verschil met de tram in Rotterdam Oost!
Hier zou men dit soort tramsijstemen tegenwoordig Lightrail noemen.
Ik kreeg onlangs mee dat in Rotterdam de snelheid eindelijk (weer) opgevoerd gaat worden als de Ahops zijn vervangen.
Ronald.
Gelogd
Groet,
Ronald
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
Vorige
-
Volgende
-
1
...
143
144
[
145
]
146
147
...
176
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden