Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109433 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #480 Gepost op: 17 februari 2018, 20:01:52 »
De 7155 (3de klas) veroorzaakt kortsluiting op mijn baan. Kennelijk ook nog inferieure assen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #481 Gepost op: 17 februari 2018, 20:02:17 »
Marklin al eens geprobeerd?

Zijn idd van Marklin.
Vr. groeten,
Bob

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #482 Gepost op: 17 februari 2018, 20:10:40 »
De 7155 (3de klas) veroorzaakt kortsluiting op mijn baan. Kennelijk ook nog inferieure assen.

Ik ben bang het volgende:
Onder het kunststof interieur zitten 2 metalen strips op enkele punten met nokjes vastgesmolten, deze strips dienen voor het eventueel plaatsen van binnenverlichting en drukken op de uitstekende punten van de draaistellen die op de puntassen stroom afnemen.
Deze strips kunnen soms wat geboggeld zijn en dan in contact komen met de metalen onderplaat, er is heel weinig ruimte tussen de onderzijde van het interieur en deze metalen plaat.
Bij mij heb ik voor de zekerheid deze strips met secondenlijm her en der nog wat tegen de onderzijde van het interieur vastgezet.
Het kan ook misgaan op de plekken waar deze strips op de draaistelpunten rusten.
Schroefjes van het interieur kunnen behoorlijk vast(gekleefd) zitten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 23:41:38 door prutser »

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #483 Gepost op: 17 februari 2018, 22:22:12 »
Oh ja, de ramen zijn ook summier vastgezet waardoor als je het rijtuig vastpakt, je makkelijk het glas wat naar binnen duwt, als je het rijtuig toch los hebt kan je het vensterdeel ook gelijk op meer plaatsen aan de binnenkant van de wand, ik gebruik kristal klear, vastzetten.

Tja, ze hebben wat nabewerking nodig maar dan heb je ook wat, kuch...

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 23:25:11 door prutser »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #484 Gepost op: 17 februari 2018, 22:46:21 »
Dank voor je reactie Stephan; ik ga het proberen. Groet, Arnold

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #485 Gepost op: 18 februari 2018, 00:14:31 »
Maar laten we nou dit soort slow-chat berichten achterwege gaan laten.

Het voegt niets toe aan de modelbespreking, is een herhaling van al heel veel berichten, en geeft ons forum een ‘zeur-imago’. Eén een bericht plaatsen zou voldoende moeten zijn.

Zullen bovenstaande berichten nog kort laten staan, maar morgen gaan ze toch echt weg..

Discussies per Pb, of ‘meld bericht aan de moderator’, NIET meer in dit draadje a.u.b.!

Gr, Bert
Team moderatoren.

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #486 Gepost op: 18 februari 2018, 08:57:36 »
Kun jij een foto maken van de onderzijde? de aangepaste koppeling??

bij deze,
heb hier geen lijm gebruikt, stukje er af, klein beetje vijlen aan de bovenzijde en er achteraan voor gehouden zodat het zwaluwstaartje van de koppeling er door heen kan.
Mvg Daan

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #487 Gepost op: 18 februari 2018, 09:08:12 »
Ziet er perfect uit!  (y)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #488 Gepost op: 18 februari 2018, 10:34:37 »
Als je echt exact de overgang wilt hebben moet ook het hekje open en de loopplank omlaag.
Exact heeft zoals we nu wel achter zijn het rijtuig afgeleverd met half ingetrokken balgen.
Of hebben jullie dit ook aangepast ? (ik niet  ::) )
Vr. groeten,
Bob

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #489 Gepost op: 18 februari 2018, 10:45:22 »
Ik ook niet, want dat zie je toch niet als hij gekoppeld is.
Voor de preisertjes is dat volgens mij ook maar beter dat de deurtjes en hekjes dichtblijven gezien de meeste bogen op de gemiddelde modelbaan....
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 10:48:38 door Daan de leeuw »
Mvg Daan

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #490 Gepost op: 18 februari 2018, 10:50:58 »
Ik had er niet bij stil gestaan, maar het is natuurlijk wel mooier.
Bij de Artitec ovalen ramen rijtuig (en bij de Roco plan D) is het wel mogelijk.
Vr. groeten,
Bob

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #491 Gepost op: 18 februari 2018, 10:51:24 »
Een clubgenoot heeft vrijdag mijn exemplaar bij Bentink meegenomen. Dinsdag krijg ik mijn rijtuig AB7538.
Gisteren/zaterdag werd ik door Bentink gebeld met de mededeling dat indien het rijtuig mij niet beviel ik deze aan Bentink kon retouneren. Voorts deelde men mij mede dat door Exact train aan Bentink een vervangende koppeling in het vooruitzicht is gesteld, voor de te korte vouwbalg bleek geen vervanging of herstel mogelijk.

Wat mij opviel is dat Exact train niet op de geplubliceerde deelnemerslijst van Rail voorkomt?.

Eindconclusie: een goede dealer is meer waard dan een onzakelijke fabrikant.

Waarvan akte,
Coen.

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #492 Gepost op: 18 februari 2018, 11:01:35 »
Daarom doe ik ook altijd zaken met de dealer en nooit met de fabrikant....
Mvg Daan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #493 Gepost op: 18 februari 2018, 11:32:53 »
Ik had er niet bij stil gestaan, maar het is natuurlijk wel mooier.
Bij de Artitec ovalen ramen rijtuig (en bij de Roco plan D) is het wel mogelijk.

De Roco heeft helemaal geen hekjes en bij de ovaalramer zit de loopplank vastgelijmd. Geen beweging in te krijgen. Misschien maar goed ook, want bij de Roco raken de loopplankjes zoek en blijven ze bij ingeklapte balg zonder houtlijm niet overeind staan.
Kortom, ik vind het fixeren van de hekjes en de loopplank in de toestand bij ingeklapte balg wel handig. Bij een uitgeklapte balg zie je er toch niks van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #494 Gepost op: 18 februari 2018, 12:22:25 »
Een clubgenoot heeft vrijdag mijn exemplaar bij Bentink meegenomen. Dinsdag krijg ik mijn rijtuig AB7538.
Gisteren/zaterdag werd ik door Bentink gebeld met de mededeling dat indien het rijtuig mij niet beviel ik deze aan Bentink kon retouneren. Voorts deelde men mij mede dat door Exact train aan Bentink een vervangende koppeling in het vooruitzicht is gesteld, voor de te korte vouwbalg bleek geen vervanging of herstel mogelijk.

Wat mij opviel is dat Exact train niet op de geplubliceerde deelnemerslijst van Rail voorkomt?.

Eindconclusie: een goede dealer is meer waard dan een onzakelijke fabrikant.

Waarvan akte,
Coen.

Laten ze dan bij elke winkelier een handjevol van die koppelingen afgeven zodat iedereen die het nodig vindt de zijne te vervangen deze af kan halen.

Balgen kunnen ook hersteld worden door langere balgen en eindframe's te leveren met langere pootjes, omwisselen is wel erg moeilijk omdat aan dat frame ook de stalen balgophanging vastzit en ik heb geen idee hoe dat los te maken en of het dan weer goed vast te zetten is.

Als ze slim zijn dan leveren ze voor toekomstige modellen lange en korte rubber balgen bij en doen ze op de vier pootjes (die langer moeten zijn dan nu het geval) van het frame aan de binnenkant halverwege extra lipjes zodat bij het plaatsen van een ingekorte balg je het frame verder in de bak kan duwen en deze op de vier clipjes halverwege de pootjes vastklikt.

Stephan.