Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Forever Rocofan
Vandaag om 17:33:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 17:32:57
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 17:31:40
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 126689 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #480 Gepost op: 17 February 2018, 20:01:52 »
De 7155 (3de klas) veroorzaakt kortsluiting op mijn baan. Kennelijk ook nog inferieure assen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #481 Gepost op: 17 February 2018, 20:02:17 »
Marklin al eens geprobeerd?

Zijn idd van Marklin.
Vr. groeten,
Bob

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #482 Gepost op: 17 February 2018, 20:10:40 »
De 7155 (3de klas) veroorzaakt kortsluiting op mijn baan. Kennelijk ook nog inferieure assen.

Ik ben bang het volgende:
Onder het kunststof interieur zitten 2 metalen strips op enkele punten met nokjes vastgesmolten, deze strips dienen voor het eventueel plaatsen van binnenverlichting en drukken op de uitstekende punten van de draaistellen die op de puntassen stroom afnemen.
Deze strips kunnen soms wat geboggeld zijn en dan in contact komen met de metalen onderplaat, er is heel weinig ruimte tussen de onderzijde van het interieur en deze metalen plaat.
Bij mij heb ik voor de zekerheid deze strips met secondenlijm her en der nog wat tegen de onderzijde van het interieur vastgezet.
Het kan ook misgaan op de plekken waar deze strips op de draaistelpunten rusten.
Schroefjes van het interieur kunnen behoorlijk vast(gekleefd) zitten.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2018, 23:41:38 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #483 Gepost op: 17 February 2018, 22:22:12 »
Oh ja, de ramen zijn ook summier vastgezet waardoor als je het rijtuig vastpakt, je makkelijk het glas wat naar binnen duwt, als je het rijtuig toch los hebt kan je het vensterdeel ook gelijk op meer plaatsen aan de binnenkant van de wand, ik gebruik kristal klear, vastzetten.

Tja, ze hebben wat nabewerking nodig maar dan heb je ook wat, kuch...

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2018, 23:25:11 door prutser »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #484 Gepost op: 17 February 2018, 22:46:21 »
Dank voor je reactie Stephan; ik ga het proberen. Groet, Arnold

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #485 Gepost op: 18 February 2018, 00:14:31 »
Maar laten we nou dit soort slow-chat berichten achterwege gaan laten.

Het voegt niets toe aan de modelbespreking, is een herhaling van al heel veel berichten, en geeft ons forum een ‘zeur-imago’. Eén een bericht plaatsen zou voldoende moeten zijn.

Zullen bovenstaande berichten nog kort laten staan, maar morgen gaan ze toch echt weg..

Discussies per Pb, of ‘meld bericht aan de moderator’, NIET meer in dit draadje a.u.b.!

Gr, Bert
Team moderatoren.

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #486 Gepost op: 18 February 2018, 08:57:36 »
Kun jij een foto maken van de onderzijde? de aangepaste koppeling??

bij deze,
heb hier geen lijm gebruikt, stukje er af, klein beetje vijlen aan de bovenzijde en er achteraan voor gehouden zodat het zwaluwstaartje van de koppeling er door heen kan.
Mvg Daan

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #487 Gepost op: 18 February 2018, 09:08:12 »
Ziet er perfect uit!  (y)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #488 Gepost op: 18 February 2018, 10:34:37 »
Als je echt exact de overgang wilt hebben moet ook het hekje open en de loopplank omlaag.
Exact heeft zoals we nu wel achter zijn het rijtuig afgeleverd met half ingetrokken balgen.
Of hebben jullie dit ook aangepast ? (ik niet  ::) )
Vr. groeten,
Bob

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #489 Gepost op: 18 February 2018, 10:45:22 »
Ik ook niet, want dat zie je toch niet als hij gekoppeld is.
Voor de preisertjes is dat volgens mij ook maar beter dat de deurtjes en hekjes dichtblijven gezien de meeste bogen op de gemiddelde modelbaan....
« Laatst bewerkt op: 18 February 2018, 10:48:38 door Daan de leeuw »
Mvg Daan

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #490 Gepost op: 18 February 2018, 10:50:58 »
Ik had er niet bij stil gestaan, maar het is natuurlijk wel mooier.
Bij de Artitec ovalen ramen rijtuig (en bij de Roco plan D) is het wel mogelijk.
Vr. groeten,
Bob

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #491 Gepost op: 18 February 2018, 10:51:24 »
Een clubgenoot heeft vrijdag mijn exemplaar bij Bentink meegenomen. Dinsdag krijg ik mijn rijtuig AB7538.
Gisteren/zaterdag werd ik door Bentink gebeld met de mededeling dat indien het rijtuig mij niet beviel ik deze aan Bentink kon retouneren. Voorts deelde men mij mede dat door Exact train aan Bentink een vervangende koppeling in het vooruitzicht is gesteld, voor de te korte vouwbalg bleek geen vervanging of herstel mogelijk.

Wat mij opviel is dat Exact train niet op de geplubliceerde deelnemerslijst van Rail voorkomt?.

Eindconclusie: een goede dealer is meer waard dan een onzakelijke fabrikant.

Waarvan akte,
Coen.

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #492 Gepost op: 18 February 2018, 11:01:35 »
Daarom doe ik ook altijd zaken met de dealer en nooit met de fabrikant....
Mvg Daan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22610
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #493 Gepost op: 18 February 2018, 11:32:53 »
Ik had er niet bij stil gestaan, maar het is natuurlijk wel mooier.
Bij de Artitec ovalen ramen rijtuig (en bij de Roco plan D) is het wel mogelijk.

De Roco heeft helemaal geen hekjes en bij de ovaalramer zit de loopplank vastgelijmd. Geen beweging in te krijgen. Misschien maar goed ook, want bij de Roco raken de loopplankjes zoek en blijven ze bij ingeklapte balg zonder houtlijm niet overeind staan.
Kortom, ik vind het fixeren van de hekjes en de loopplank in de toestand bij ingeklapte balg wel handig. Bij een uitgeklapte balg zie je er toch niks van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #494 Gepost op: 18 February 2018, 12:22:25 »
Een clubgenoot heeft vrijdag mijn exemplaar bij Bentink meegenomen. Dinsdag krijg ik mijn rijtuig AB7538.
Gisteren/zaterdag werd ik door Bentink gebeld met de mededeling dat indien het rijtuig mij niet beviel ik deze aan Bentink kon retouneren. Voorts deelde men mij mede dat door Exact train aan Bentink een vervangende koppeling in het vooruitzicht is gesteld, voor de te korte vouwbalg bleek geen vervanging of herstel mogelijk.

Wat mij opviel is dat Exact train niet op de geplubliceerde deelnemerslijst van Rail voorkomt?.

Eindconclusie: een goede dealer is meer waard dan een onzakelijke fabrikant.

Waarvan akte,
Coen.

Laten ze dan bij elke winkelier een handjevol van die koppelingen afgeven zodat iedereen die het nodig vindt de zijne te vervangen deze af kan halen.

Balgen kunnen ook hersteld worden door langere balgen en eindframe's te leveren met langere pootjes, omwisselen is wel erg moeilijk omdat aan dat frame ook de stalen balgophanging vastzit en ik heb geen idee hoe dat los te maken en of het dan weer goed vast te zetten is.

Als ze slim zijn dan leveren ze voor toekomstige modellen lange en korte rubber balgen bij en doen ze op de vier pootjes (die langer moeten zijn dan nu het geval) van het frame aan de binnenkant halverwege extra lipjes zodat bij het plaatsen van een ingekorte balg je het frame verder in de bak kan duwen en deze op de vier clipjes halverwege de pootjes vastklikt.

Stephan.