Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 17:33:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:33:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109427 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #180 Gepost op: 21 januari 2018, 16:21:11 »
Ik vraag me dan serieus af waar bij dit soort modellen dit soort fouten ontstaan...

- onvoldoende/slecht (voor)onderzoek?
- onvoldoende/slechte uitwerking?
- onvoldoende/slechte (eind)controle?

We hebben het hier niet over een stukje plastic speelgoed van €25,00, dus mag je als koper toch wel iets verwachten naar mijn mening.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #181 Gepost op: 21 januari 2018, 16:31:49 »
Beschik inmiddels over de Blauwe modellen in 1e en 2e klasse.
Moet eerlijk bekenen dat het wachten zeker beloond is met een mooi uitgevoerd en strak model.
Opschriften zuiver aangebracht en ook de belijning ziet er prima uit.




Het model gecombineerd met de Ovalenramer van Artitec. Moet toegeven dat de combinatie ook goed tot z' n recht komt.
Natuurlijk is er een heel licht kleurverschil. Artitec past een iets mattere en doffere kleur Berlijns-blauw toe. In werkelijkheid zijn er ook kleurverschillen te ontdekken door vervuiling en het moment waarop een wagon een onderhoudsverfbeurt gehad heeft.
De kleuren van de inrichting bij Artitec zijn ook wat natuurlijker dan de wat hardere kleur van Exacttrain. Inwerkelijkheid springen de kleuren van de inrichting er ook niet uit. Mijn voorkeur dus voor de zachtere Artitec kleuren.


Een licht verschil in hoogte tussen de twee merken. Daklijn, biezen en tredehoogte verschilt iets. Klopt dit met de werkelijkheid? De bufferhoogte komt wel overeen.

Al met al geen onoverkomelijke problemen voor de aanschaf van de Exacttrain wagens in deze tijdperk uitvoering.
Naar mijn mening is het een hele winst dat er in redelijk korte tijd zoveel NS materiel beschikbaar is gekomen in deze prima uitvoeringen.

Gr

Brutus

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #182 Gepost op: 21 januari 2018, 16:32:09 »
Gisteravond nog eens uitgebreid mijn eerste rijtuig bestudeerd. Daar viel me een foute bedrukking op. Namelijk de coupé's zijn doorgenuumerd van A t/m J. J is de laatste. Alleen aan een kant zijn de H en de J omgewisseld. Mijn rijtuig is een tp II met zilveren dak. Op bovenstaande foto zie ik op het rijtuig van Stephan dat naoorlogs is echter dezelfde fout. Na de G komt in het alfabet echt de H en niet de J. Bijzonder is dat het aan de andere kant van het rijtuig wel goed is gedaan.

Verder valt me aan de foto van Stephan op dat het chassis hier ook groen is gespoten. Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk eind jaren '40 begin jaren '50. Ik denk dat dat gewoon zwart moet zijn, maar dit is alleen een aanname. Daarvoor heb ik geen enkel bewijs.

mvg,
Ivo

Ik zie nog een veel storender fout. :-[

De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 17:39:25 door prutser »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6429
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #183 Gepost op: 21 januari 2018, 16:35:51 »
Het D rijtuig van Exact is duidelijk een evolutionaire stap tussen ovaalramers en bolkoppen. Op hoofdlijnen is het een elektrisch gelaste ovaalramer (zonder ovale ramen natuurlijk).

Dat zou het logisch maken dat de dak, bak en tredehoogtes gelijk zijn.
Boomshanka!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21667
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #184 Gepost op: 21 januari 2018, 16:41:48 »
De Artitec ovaalramer staat wat hoog op de poten. Eigenlijk het enige minpuntje van die modellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 591
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #185 Gepost op: 21 januari 2018, 19:43:48 »
Ik zie nog een veel storender fout. :-[

De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Stephan.
Revisiedatum is het jaar 1956.  Plan K's uit deze periode hebben ook witte 1e kl en zwarte 2e kl borden. Wel jammer dat er geen goede foto' s uit dit tijdperk beschikbaar zijn.

gr

Brutus

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #186 Gepost op: 21 januari 2018, 19:57:36 »
De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Bij mijn tp II variant zijn de borden allemaal zwart met witte cijfers. Dus die klopt wel. Misschien heeft de tp III variant zo gereden na de declassering?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #187 Gepost op: 21 januari 2018, 20:10:42 »
Revisiedatum is het jaar 1956.  Plan K's uit deze periode hebben ook witte 1e kl en zwarte 2e kl borden. Wel jammer dat er geen goede foto' s uit dit tijdperk beschikbaar zijn.

gr

Brutus

Bij mijn tp II variant zijn de borden allemaal zwart met witte cijfers. Dus die klopt wel. Misschien heeft de tp III variant zo gereden na de declassering?

mvg,
Ivo

Het gaat om de standgroene van vóór de declassering (1956), anders zouden de standgroene 3de klassers ook wat vreemd zijn.
De revisiedatum op het rijtuig is 15-7-1950, dus dat klopt.
Je kan er ook van maken dat de NS bij dit rijtuig wat aangerommeld heeft omdat de witte 2de klassebordjes op waren (en 1ste te weinig omdat er maar één opzit) of zoiets.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 20:55:16 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #188 Gepost op: 22 januari 2018, 00:54:01 »




Nog een vraagje: ik zie hier handvaten aan de ramen zitten in de coupés. Maar hadden deze rijtuigen in de coupés niet zo'n draaihandel en alleen handvaten aan de ramen in de zijgang? Dat staat meen ik in de literatuur over deze rijtuigen.
Ik heb ze trouwens een paar dagen geleden ook 'live' gezien. Wel erg mooi geworden!
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 00:55:36 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #189 Gepost op: 22 januari 2018, 07:44:04 »
Het lijkt er wel op:
Citaat uit http://www.railwiki.nl/index.php/Rijtuigen_ABd_7521_-_7555

" De ramen in de zijgang zijn te openen door middel van handgrepen. De ramen in de coupés kunnen geopend worden door middel van een draaihandel. Bij deze rijtuigen waren draaihandels voor het eerst toegepast."


Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #190 Gepost op: 22 januari 2018, 10:47:15 »
Ik heb slechts zeer beperkte documentatie tot mijn beschikking. Naast het internet het boekje van Van Wijck Jurriaanse over getrokken stalen rijtuigen. Hij rept met geen woord over de "vernieuwing" van ramen die middels een draaihandel bediend kunnen worden. Wel geeft hij aan dat de draaibare ventilatieraampjes, zoals die voorkwamen bij de ovaalramers, zijn vervangen door een afsluitbare torpedoventilator op het dak.
Hij beschrijft wel uitvoerig hoe de ruiten in de schuifdeuren werden vervangen.
Het lijkt mij dat de wijziging van schuifbediening met handgrepen naar een bediening met een draaihandel ook door hem beschreven zou zijn.

De Wiki-beschrijving heeft geen bronvermelding, dat is jammer.

Vraagje aan JanW: welke literatuur?
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 10:49:34 door Met een sik »
Groet,

Gerard

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #191 Gepost op: 22 januari 2018, 11:05:33 »
In het Utrechts archief is deze foto vindbaar:

http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/1f2e80a7-b586-59cd-9886-a56ca504e1e8/media/f19ea4ea-e82b-edd4-e98f-f573c403cd6e

Geen handgrepen te zien bij de ramen aan de coupézijde...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #192 Gepost op: 22 januari 2018, 11:14:53 »
Op die plaat is ook duidelijk te zien dat de stelbalk zwart is!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Duitsland TP III
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #193 Gepost op: 22 januari 2018, 11:23:20 »
Ook een paar foto's uit het HUA:


Handgrepen zijn rechtsboven te zien.



Inderdaad, zwarte stelbalk.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #194 Gepost op: 22 januari 2018, 12:15:21 »
Ik heb begrepen dat je het kunt vergeten dat de fabrikant iets gaat doen aan het kortkoppelingsprobleem en de te korte balgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus