Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
yd6016ln blijft in demo modus door Ben
Vandaag om 13:28:22
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Edsko Hekman
Vandaag om 13:09:35
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 127367 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7720
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #180 Gepost op: 21 January 2018, 16:21:11 »
Ik vraag me dan serieus af waar bij dit soort modellen dit soort fouten ontstaan...

- onvoldoende/slecht (voor)onderzoek?
- onvoldoende/slechte uitwerking?
- onvoldoende/slechte (eind)controle?

We hebben het hier niet over een stukje plastic speelgoed van €25,00, dus mag je als koper toch wel iets verwachten naar mijn mening.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #181 Gepost op: 21 January 2018, 16:31:49 »
Beschik inmiddels over de Blauwe modellen in 1e en 2e klasse.
Moet eerlijk bekenen dat het wachten zeker beloond is met een mooi uitgevoerd en strak model.
Opschriften zuiver aangebracht en ook de belijning ziet er prima uit.




Het model gecombineerd met de Ovalenramer van Artitec. Moet toegeven dat de combinatie ook goed tot z' n recht komt.
Natuurlijk is er een heel licht kleurverschil. Artitec past een iets mattere en doffere kleur Berlijns-blauw toe. In werkelijkheid zijn er ook kleurverschillen te ontdekken door vervuiling en het moment waarop een wagon een onderhoudsverfbeurt gehad heeft.
De kleuren van de inrichting bij Artitec zijn ook wat natuurlijker dan de wat hardere kleur van Exacttrain. Inwerkelijkheid springen de kleuren van de inrichting er ook niet uit. Mijn voorkeur dus voor de zachtere Artitec kleuren.


Een licht verschil in hoogte tussen de twee merken. Daklijn, biezen en tredehoogte verschilt iets. Klopt dit met de werkelijkheid? De bufferhoogte komt wel overeen.

Al met al geen onoverkomelijke problemen voor de aanschaf van de Exacttrain wagens in deze tijdperk uitvoering.
Naar mijn mening is het een hele winst dat er in redelijk korte tijd zoveel NS materiel beschikbaar is gekomen in deze prima uitvoeringen.

Gr

Brutus

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #182 Gepost op: 21 January 2018, 16:32:09 »
Gisteravond nog eens uitgebreid mijn eerste rijtuig bestudeerd. Daar viel me een foute bedrukking op. Namelijk de coupé's zijn doorgenuumerd van A t/m J. J is de laatste. Alleen aan een kant zijn de H en de J omgewisseld. Mijn rijtuig is een tp II met zilveren dak. Op bovenstaande foto zie ik op het rijtuig van Stephan dat naoorlogs is echter dezelfde fout. Na de G komt in het alfabet echt de H en niet de J. Bijzonder is dat het aan de andere kant van het rijtuig wel goed is gedaan.

Verder valt me aan de foto van Stephan op dat het chassis hier ook groen is gespoten. Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk eind jaren '40 begin jaren '50. Ik denk dat dat gewoon zwart moet zijn, maar dit is alleen een aanname. Daarvoor heb ik geen enkel bewijs.

mvg,
Ivo

Ik zie nog een veel storender fout. :-[

De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2018, 17:39:25 door prutser »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7662
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #183 Gepost op: 21 January 2018, 16:35:51 »
Het D rijtuig van Exact is duidelijk een evolutionaire stap tussen ovaalramers en bolkoppen. Op hoofdlijnen is het een elektrisch gelaste ovaalramer (zonder ovale ramen natuurlijk).

Dat zou het logisch maken dat de dak, bak en tredehoogtes gelijk zijn.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #184 Gepost op: 21 January 2018, 16:41:48 »
De Artitec ovaalramer staat wat hoog op de poten. Eigenlijk het enige minpuntje van die modellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #185 Gepost op: 21 January 2018, 19:43:48 »
Ik zie nog een veel storender fout. :-[

De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Stephan.
Revisiedatum is het jaar 1956.  Plan K's uit deze periode hebben ook witte 1e kl en zwarte 2e kl borden. Wel jammer dat er geen goede foto' s uit dit tijdperk beschikbaar zijn.

gr

Brutus

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #186 Gepost op: 21 January 2018, 19:57:36 »
De 1ste en 2de klasseborden moeten of allemaal wit of allemaal zwart zijn (na het omhoog plaatsen van de zwarte borden werden ze 1947 niet altijd vervangen voor witte exemplaren), de gekozen combinatie van 1ste wit en 2de zwart kwam pas na de déklassering van 1956.
Komt er een kapwissel? :-\ Of is er een toch een foto van deze uitvoering te vinden, ik ben benieuwd.

Bij mijn tp II variant zijn de borden allemaal zwart met witte cijfers. Dus die klopt wel. Misschien heeft de tp III variant zo gereden na de declassering?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #187 Gepost op: 21 January 2018, 20:10:42 »
Revisiedatum is het jaar 1956.  Plan K's uit deze periode hebben ook witte 1e kl en zwarte 2e kl borden. Wel jammer dat er geen goede foto' s uit dit tijdperk beschikbaar zijn.

gr

Brutus

Bij mijn tp II variant zijn de borden allemaal zwart met witte cijfers. Dus die klopt wel. Misschien heeft de tp III variant zo gereden na de declassering?

mvg,
Ivo

Het gaat om de standgroene van vóór de declassering (1956), anders zouden de standgroene 3de klassers ook wat vreemd zijn.
De revisiedatum op het rijtuig is 15-7-1950, dus dat klopt.
Je kan er ook van maken dat de NS bij dit rijtuig wat aangerommeld heeft omdat de witte 2de klassebordjes op waren (en 1ste te weinig omdat er maar één opzit) of zoiets.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2018, 20:55:16 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #188 Gepost op: 22 January 2018, 00:54:01 »




Nog een vraagje: ik zie hier handvaten aan de ramen zitten in de coupés. Maar hadden deze rijtuigen in de coupés niet zo'n draaihandel en alleen handvaten aan de ramen in de zijgang? Dat staat meen ik in de literatuur over deze rijtuigen.
Ik heb ze trouwens een paar dagen geleden ook 'live' gezien. Wel erg mooi geworden!
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 00:55:36 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #189 Gepost op: 22 January 2018, 07:44:04 »
Het lijkt er wel op:
Citaat uit http://www.railwiki.nl/index.php/Rijtuigen_ABd_7521_-_7555

" De ramen in de zijgang zijn te openen door middel van handgrepen. De ramen in de coupés kunnen geopend worden door middel van een draaihandel. Bij deze rijtuigen waren draaihandels voor het eerst toegepast."


Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #190 Gepost op: 22 January 2018, 10:47:15 »
Ik heb slechts zeer beperkte documentatie tot mijn beschikking. Naast het internet het boekje van Van Wijck Jurriaanse over getrokken stalen rijtuigen. Hij rept met geen woord over de "vernieuwing" van ramen die middels een draaihandel bediend kunnen worden. Wel geeft hij aan dat de draaibare ventilatieraampjes, zoals die voorkwamen bij de ovaalramers, zijn vervangen door een afsluitbare torpedoventilator op het dak.
Hij beschrijft wel uitvoerig hoe de ruiten in de schuifdeuren werden vervangen.
Het lijkt mij dat de wijziging van schuifbediening met handgrepen naar een bediening met een draaihandel ook door hem beschreven zou zijn.

De Wiki-beschrijving heeft geen bronvermelding, dat is jammer.

Vraagje aan JanW: welke literatuur?
« Laatst bewerkt op: 22 January 2018, 10:49:34 door Met een sik »
Groet,

Gerard

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #191 Gepost op: 22 January 2018, 11:05:33 »
In het Utrechts archief is deze foto vindbaar:

http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/1f2e80a7-b586-59cd-9886-a56ca504e1e8/media/f19ea4ea-e82b-edd4-e98f-f573c403cd6e

Geen handgrepen te zien bij de ramen aan de coupézijde...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7720
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #192 Gepost op: 22 January 2018, 11:14:53 »
Op die plaat is ook duidelijk te zien dat de stelbalk zwart is!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2967
  • Duitsland TP III/IV
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #193 Gepost op: 22 January 2018, 11:23:20 »
Ook een paar foto's uit het HUA:


Handgrepen zijn rechtsboven te zien.



Inderdaad, zwarte stelbalk.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #194 Gepost op: 22 January 2018, 12:15:21 »
Ik heb begrepen dat je het kunt vergeten dat de fabrikant iets gaat doen aan het kortkoppelingsprobleem en de te korte balgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus