Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 347370 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1110 Gepost op: 10 December 2022, 12:56:22 »
Dank Heren voor het meedenken. Daarom ben ik toch nog maar eens aan het spitten geweest op de site van Klassieke beveiliging. Het lastige is dat daar niet een eenduidig beeld opduikt van het gebruik van rouwbrieven, maar dat er toch veel lokale variatie in aanwezig is.
Een aantal stations zijn wel interessant, Enschede, Haarlem goederen Oldenzaal, Utrecht GE, Winterswijk en Boskoop. Winterswijk en Boskoop hebben een gebruik van de rouwbrieven zoals Ronald dat op Hoekdam heeft gedaan. De andere stations gebruiken rouwbrieven met het kruis aan beide zijden, zoals ik ook wil doen. Interessant is dat al deze overige stations een mix van licht en armseinen hebben. Enschede is voor mij nog interessanter omdat hier de combinatie van seinen stelsel46, armseinen en rangeerpaallantarens in gebruik is (zoals ook op Kranenberg).

Ik denk dat ik dus het maar als volgt ga doen.



Wat achtergrond, spoor 3, 3a en 3b is het hoofdspoor. Personentreinen komen alleen op spoor 3, maar goederentreinen kunnen via spoor3 en 4 rijden (zo heb ik dat in Koploper gedefinieerd). Maar beide sporen moeten gebruikt worden voor het rangeren vanwege ruimte gebrek. Mijn uitgangspunt is dat er pas gerangeerd kan worden over deze 2 sporen als in Koploper de benodigde sporen handmatig bezet zijn gemaakt, dat regel ik met drukknopen op het paneel. Het zelfde kan ik ook met de wissels doen. In wezen zijn alle seinen puur cosmetisch. Maar ik wil wel dat het seinbeeld zo goed mogelijk overeenkomt met wat in de werkelijkheid zou kunnen. Dat gebeurd nu ook al met de arm- en lichtseinen. Hoe straks de Rangeerpaallantaarns bestuurd gaan worden is een automatiseringsprobleem en dat komt later wel.
In het schema heb ik wel de nummering wat aangepast, sein 106 en 114 zijn eenhoogte seinen stelsel46, sein 104,112 en 130 zijn SA(dwerg)seinen stelsel46. Deze seinen gelden ook voor rangeerdelen. De seinen S en U zijn versimpelde vertakkingseinen die niet voor rangeerdelen gelden. 130 is een nieuw sein dat nog geplaatst moet worden, dat zou ook eventueel een rangeerstoplantaarn kunnen zijn (vermoed ik). Mijn idee is dat de rangeerpaallantaarn T alleen sporen 3-5 afdekt en Q 3 en 4. Sporen 6 en 7 (misschien ook 5) kunnen dan altijd gebruikt worden, omdat 130 de toegang tot de hoofdbaan beveiligd.

Maar omdat ik me realiseer dat rangeerpaal Q wel erg weinig betekend, zit ik ook nog aan het volgende alternatief te denken.



Nu is de plaats van rangeerpaallantaarn Q tussen sporen 6 en 7 en geldt voor spoor 5-7. Ik begin zelf te neigen naar deze tweede oplossing. Misschien is het dan zelfs mogelijk om T te laten vervallen en het dekkingsgebied van Q te veruimen naar 4-7. Dus wat vinden de deskundigen daarvan?

Groet Meino



« Laatst bewerkt op: 10 December 2022, 13:09:06 door meino. Reden: Wat aanvullingen en tekst verbeteringen »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1111 Gepost op: 10 December 2022, 16:09:44 »
Haha, das waar ook.... Het is zo onlogisch dat t bij mij niet settled, Ronald, sorry 😉

Interessant. Ik zat ook kort te studeren op Boskoop.. De logica ontbreekt inderdaad op het eerste gezicht. Ik heb sowieso minder kaas gegeten van NL mechanische beveiliging, maar vanwaar de assymetrie? Waarom richting Alphen 2 volwaardige uitrijseinen, en richting Waddinxveen 1 en zo'n rouwbrief? En uithalen gebeurd aan de rechterzijde, waarom dan alleen de linkerzijde dubbel beveiligen? Temeer als de post daar direct zicht op heeft?

Voor zover ik het kan zien, lijkt mij de seininstructie van die rouwbrief wel dat niet mag passeren op het direct naastgelegen spoor; voor bundels staat deze waar de sporen samenkomen, niet naast de bundel. 

@Meino, voor mijn crash course NL beveliging en het meedenken, handig om alle seinen in te tekenen?

EDIT: of eindigden (goederen)treinen in Boskoop, vanuit Alphen?
« Laatst bewerkt op: 10 December 2022, 16:15:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1112 Gepost op: 10 December 2022, 17:11:51 »
Op Klassieke beveiliging staat ook het BVS van Bsk online, wellicht dat het doorlezen daarvan e.e.a. verduidelijkt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1113 Gepost op: 10 December 2022, 17:38:55 »
Ha Vincent

Ik had de overige seinen niet ingetekend omdat ik op dit moment bezig ben met de rouwbrieven, en wat er gebeurt op spoor 1 en 2 is volgens mij niet relevant daarvoor.

Maar een tekening is snel aangepast, dus bij deze.



Sein 102 en 118 zijn 3hoogte seinen stelsel46. Sein 110 en 116 zijn eenhoogte sein stelsel46. Sein 108 is een dwerf(SA)sein stelsel46.

@EricB ik heb het even opgehaald, maar dat behoeft wel een stevige bestudering.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1114 Gepost op: 10 December 2022, 18:00:21 »
Ik mis de rouwbrief rechts.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1115 Gepost op: 10 December 2022, 18:02:51 »
Op Klassieke beveiliging staat ook het BVS van Bsk online, wellicht dat het doorlezen daarvan e.e.a. verduidelijkt.

Interessant; dank, die zag ik over het hoofd.. Blijkbaar heeft het wellicht ook met de overweg richting Waddinxveen te maken:


https://www.klassiekebeveiliging.com/BVS/BVSBsk1958.pdf
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1116 Gepost op: 10 December 2022, 18:04:06 »
@EricB ik heb het even opgehaald, maar dat behoeft wel een stevige bestudering.
Het is een behoorlijk boekwerk inderdaad Meino, maar er staat precies in uitgelegd wie wat moet doen voor elke treinbeweging.
Dus zou na bestudering het hele plaatje helder moeten zijn  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1117 Gepost op: 10 December 2022, 18:50:34 »
@EricB
Het zal inderdaad precies de bediening van Boskoop beschrijven en als zodanig best interessant. Alleen dat brengt me niet verder met de situatie op Kranenberg en dat is de primaire bedoeling van deze discussie.

@huup
Je hebt gelijk, maar ik heb het in #1110 ook over een alternatief gehad. De laatste tekening is even snel van dit alternatief gemaakt.

..... De seinen S en U zijn versimpelde vertakkingseinen die niet voor rangeerdelen gelden. 130 is een nieuw sein dat nog geplaatst moet worden, dat zou ook eventueel een rangeerstoplantaarn kunnen zijn (vermoed ik). Mijn idee is dat de rangeerpaallantaarn T alleen sporen 3-5 afdekt en Q 3 en 4. Sporen 6 en 7 (misschien ook 5) kunnen dan altijd gebruikt worden, omdat 130 de toegang tot de hoofdbaan beveiligd.

Maar omdat ik me realiseer dat rangeerpaal Q wel erg weinig betekend, zit ik ook nog aan het volgende alternatief te denken.

....

Nu is de plaats van rangeerpaallantaarn Q tussen sporen 6 en 7 en geldt voor spoor 5-7. Ik begin zelf te neigen naar deze tweede oplossing. Misschien is het dan zelfs mogelijk om T te laten vervallen en het dekkingsgebied van Q te veruimen naar 4-7. Dus wat vinden de deskundigen daarvan?

Ik zit nu nog te wachten op een reactie over deze twee mogelijkheden.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1118 Gepost op: 11 December 2022, 15:50:14 »
Mja. Ik blijf bij mn eerdere drie-rouwbrieven-oplossing. Q mag dan weinig dekken, t dekt wel nuttig, zeg maar.
Overigens kan 130 niet als rangeerstoplantaarn. de rangeerstoplantaarn dient enkel om rangeerdelen door te laten gaan (of niet natuurlijk) als de normale seinen onveilig tonen. Daarbij is 130 ook niet nodig, want er is al een rouwbrief die dat dekt.

Groet
Huup

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1119 Gepost op: 11 December 2022, 16:51:43 »
Huup

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu twee personen die adviseren om met drie rouwbrieven te gaan werken, dus dat gaat het dan ook maar worden.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1120 Gepost op: 13 December 2022, 16:45:07 »
Even een kleinigheid tussendoor. Er lag nog een Philotrain 7700 die gedigitaliseerd moest worden. een ESU Lopi5 micro bleek keurig te passen onder het motortje tussen het chassis. Kortom wel een gepruts, maar het is gelukt.

Een klein filmpje van de testrun.
<a href="https://www.youtube.com/v/gtZ9Nr6q1cM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gtZ9Nr6q1cM</a>

Groet Meino


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26597
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1121 Gepost op: 13 December 2022, 16:48:45 »
Mooi filmpje van een mooie loc  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1122 Gepost op: 13 December 2022, 16:51:57 »
Is en blijft een prachtig machientje  :)
een ESU Lopi5 micro bleek keurig te passen onder het motortje tussen het chassis.
Goed om te weten, hier ligt ook nog een analoge te wachten.

Aan het eid van het kopspoor ... is dat een 'ezeltje'?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1123 Gepost op: 13 December 2022, 17:15:50 »
Eric

nee dat is een NS7000 (DJH kit).

Groet Meino

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8024
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1124 Gepost op: 13 December 2022, 17:22:10 »
Toch maar eens aan een beeldschermbril dan  ;D

Leuk, dat kitje ligt hier ook nog te wachten ...
De reden waarom ik recentelijk een Philotrain SJ 'glasveranda' rijtuigje heb aangeschaft.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2022, 17:24:51 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.