Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:02:43
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 09:57:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:50:21
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304426 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 843
  • mekkerend het leven door
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #705 Gepost op: 22 October 2021, 10:28:56 »
wederom een genot om naar te kijken  (y)
Groet,

Gerard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25807
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #706 Gepost op: 22 October 2021, 11:32:05 »
Héél erg gaaf  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #707 Gepost op: 22 October 2021, 11:39:34 »
Beste Meino,
Ah, kijk er groeien opeens bovenleidingsportalen uit de grond! Mooi allemaal! Als je weer tijd hebt kom ik weer eens kijken! Hans (de man waar we beiden geweest zijn) vroeg ook nog naar jou tijdens de donateursdag van de stoomtram Hoorn Medemblik. Misschien in de verre toekomst weer een bezoek naar jou plannen? Hoewel ik weet dat je het nu te druk hebt met andere zaken.
vr gr Andre van Zuijlen
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #708 Gepost op: 23 October 2021, 00:24:25 »
Naast het bouwen van de bovenleidingsportalen, had ik ook nog een ander klusje. In augustus al besteld en een tijdje geleden al bezorgd, de Piko NS2000.





Vandaag even wat tijd besteed aan het vervuilen en aanpassen voor de inzet op Kranenberg. Ik vond zelf de witte hekjes niet mooi, teveel een kermissfeer, dus die groen gemaakt. Of het voor dit exemplaar (2013) klopt weet ik niet, maar bestudering van  foto's geeft met toch wel de indruk dat lang niet alle locs altijd met witgeschilderd hekwerk hebben rondgereden. Verder de flenzen verlaagd naar 0,6mm. Ik zit nog te wachten op een proefsetje gele koplampfolie zodat ik ook de kleur van de lampen kan aanpassen, maar dat komt later wel, ook omdat ik ook nog op een setje wielen zonder ASBtjes moet wachten.
Maar het is alvast een mooie trekkracht voor de olietrein op Kranenberg.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 October 2021, 00:29:27 door meino »

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 519
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #709 Gepost op: 23 October 2021, 00:35:17 »
Ik zie dat je de koppeling hebt vervangen. Zat de originele beugelkoppeling bij jou ook zo muurvast?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #710 Gepost op: 23 October 2021, 10:33:50 »
Dat weet ik niet, want ik gebruik altijd een heel klein tangetje om de haakjes aan de achterkant van de koppeling samen te knijpen. Dan gaat de koppeling er altijd makkelijk uit zonder veel kracht te zetten.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #711 Gepost op: 23 October 2021, 11:27:24 »
Andere vraag: je wilde ook nog een schaduwstation..? Maar je lijkt (ook in eerdere filmpje van NS 7000) aardig wat verschillende treinen gelijktijdig of kort op elkaar te kunnen laten rijden. Hoe doe je dat zonder schaduwstation? Achter elkaar opstellen op de 'vrije baan'..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #712 Gepost op: 23 October 2021, 12:00:39 »
Ja, daar komt het wel op neer. Ieder deel van de vrije baan is opgedeeld in 4-5 blokken. En afhankelijk van de treinlengte kunnen er meerdere treinen op een spoor rijden. Dat laat ik keurig door Koploper regelen. Koploper regelt ook de route die een trein mag rijden. Ik gebruik tot nu toe alleen variable routes, zodat er iets aan variatie ontstaat.
Met een schaduwstation hoop ik nog meer variatie te krijgen. Nu ligt de volgorde van treinpassages vrij vast. Verder nu is het maximum 6 treinen tegelijk, en dat gaat min of meer continue door. Met een schaduwstation hoop ik meer treinen te kunnen stallen en een rustiger treinbeeld te krijgen.

Groet Meino

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25807
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #713 Gepost op: 23 October 2021, 12:01:06 »
Mooie aanwinst en dito foto's  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #714 Gepost op: 23 October 2021, 13:03:55 »
Hoe loopt de nieuwe aanwinst Meino? Is de nieuwe machine een beetje te pruimen? Omdat het Roco is zal die vast wel goed in zijn prestaties zijn. Het ding ziet er wel helemaal mooi uit!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #715 Gepost op: 23 October 2021, 17:36:22 »
Zullen we het op Piko houden. het is de eerste lok van Piko die ik heb. tot nu toe alleen kleine stukjes gereden. Ik moet de Uhlenbrock decoder nog verder instellen (min, max snelheid, snelheidscurve, dimmen lichten etc), daar ben ik nog wel een avondje zoet mee. Maar de korte stukjes rijden tot nu toe prima, daar is niets mis mee.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #716 Gepost op: 24 October 2021, 00:39:55 »
Het proefsetje gele plakfolie kwam vandaag binnen. Het is een A5je, daar heb ik de komende jaren wel genoeg aan.



Een smal reepje afgeknipt en aan  de binnenkant van de huif geplakt. De xeon lampen zijn nu veranderd in de gele pit van de NS. Met behulp van een CV instelling de lichtintensiteit nog verder terug gedraaid.



De rode sluitlichten worden in eerste instantie geschakeld met functie toetsen, dat vond ik onhandig, ik wilde ze ook automatisch met de rijrichting laten schakelen. Dat kon ook met een aantal CV's geregeld worden.



Ik had eigenlijk de verlichting van het bedieningspaneel ook automatisch willen doen, maar dat is me nog niet gelukt, dus dat moet voorlopig met F7 nog gedaan worden.

De loc is nu ook keurig met een curve gecalibreerd en in Koploper ingevoerd, en heeft de eerste rondjes al gereden.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #717 Gepost op: 24 October 2021, 12:53:58 »
Nog even een kleine update. Zoals ook anderen al opmerkten is de kleur rood van de sluitlichten wat aan de fletse kant, eigenlijk gaat het meer naar oranje dan rood. Ik dacht er aan om ook hier iets met rode folie te doen, maar het lijkt er op dat de ledjes in een verdiept deel van de huif vallen, dus heb ik de betreffende ledje maar even aangetipt met wat verdunde rode (humbrol) verf. Dat heeft de kleur duidelijk roder gemaakt.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #718 Gepost op: 26 October 2021, 12:03:55 »
Na een minder prettige ervaring in een ander draadje, waar ik nogal afgekat werd over het feit dat ik de hekjes van de NS2015 groen gemaakt had, heiligschennis, lees het boek, en ik me nu kan voorstellen waarom er mensen afhaken op dit forum, is het tijd om de draad van de bovenleiding weer op te pakken (wees gerust, hij staat niet onder spanning).

Op de 22 portalen moeten nog isolatoren komen.



Die heb ik nu gemaakt van een stukje Evergreen-strip en Viessmann isolatoren, dat was best een priegelklusje. Als de portalen afgeschrobt zijn, kunnen ze er op.

Groet Meino

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #719 Gepost op: 26 October 2021, 12:54:31 »
Mooi groen is niet lelijk!  (y)   
Laat je niet uit het veld slaan door de mening van anderen, samen met jouw mening vormen 'wij' dit forum. Blijft een mooi draadje om te volgen.
Ik heb al een trein