Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

waar ik mee bezig ben en gemaakt door janvanbemmel
Vandaag om 13:20:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:19:11
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door guus43
Vandaag om 13:14:09
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Arjan6511
Vandaag om 13:12:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 13:11:42
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 12:52:49
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 154237 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
  • Modelrailroading is fun
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #465 Gepost op: 12 december 2020, 15:08:10 »
Zeer sfeervol. Top.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11878
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #466 Gepost op: 12 december 2020, 18:18:52 »
Heel fraai, prachtig!  (y)

Leen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1815
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #467 Gepost op: 12 december 2020, 19:21:16 »
O wat mooi allemaal!

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #468 Gepost op: 12 december 2020, 19:28:42 »
De verbouwing van het V&D pand heeft wel een hoog fabeltjeskrantgehalte. Als dat maar goed komt. ;D

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 917
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #469 Gepost op: 12 december 2020, 19:36:14 »
Prachtig

groet
Harald

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #470 Gepost op: 12 december 2020, 20:17:12 »
De verbouwing van het V&D pand heeft wel een hoog fabeltjeskrantgehalte. Als dat maar goed komt. ;D

Ja ja nostalgie. Ik denk er zelfs nog over om dat V&D beheer te veranderen naar "NV Stoffel beheer" om het helemaal in stijl te houden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #471 Gepost op: 12 december 2020, 20:30:35 »
Ik vind het toch wel heel leuk dat het gewaardeerd wordt, Dus gaan we nog even door. De hele exercitie met die lichtjes was, omdat ik het ook wel leuk vind om als afwisseling ook nachtelijke scenes te kunnen uitbeelden. Vooral in deze donkere tijd, misschien ook om wat romantiek te krijgen.

Dus heb ik ook geprobeerd met de camera van mijn echtgenote (Nikon D7500) wat filmpjes te maken. Als de baan normaal verlicht is, gaat dat prima. Maar bij deze nachtelijke scenes is het resultaat toch wat minder. Ik ben een beetje met diverse instellingen bezig geweest en dit is het beste wat ik er tot nu toe van kon maken.

<a href="https://www.youtube.com/v/NQa6M76eU1U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NQa6M76eU1U</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/j06OAJfq4SM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/j06OAJfq4SM</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/JhXv3UY3_BI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/JhXv3UY3_BI</a>

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #472 Gepost op: 13 december 2020, 12:03:53 »
Meino, zou het leuk zijn als je de verschillende kamers/ruimtes apart zou kunnen schakelen?
Zoek eens naar mobaledlib op het duitse stummi forum.
Erg gaaf en ben er zelf fan van.
Je kunt ook geluiden, servos, motoren, etc. schakelen via dcc. RGB leds kun je zelf programmeren. Dat alles met Excel.
Ben benieuwd wat je ervan vindt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #473 Gepost op: 13 december 2020, 12:36:39 »
Ik heb er wel aan gedacht om iets dergelijks te gaan doen en dat dan door een of meer Arduino's te laten aansturen. Maar op dit moment nog even niet, eerst dit maar eens af te maken, voordat ik met een dergelijke toch redelijk complexe operatie aan de gang te ga. Maar het idee is er zeker wel.
Wat ik wel al gedaan heb, is de straatverlichting, die kan ik apart schakelen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #474 Gepost op: 14 december 2020, 22:35:45 »
Ik heb de indruk dat je de verhoudingen tussen de lichtsterktes van de straatlantaarns, loks, rijtuigen, huizen wel goed hebt getroffen. Dat is het lastigste... Vooral bij het tweede filmpje viel me de lichtsterkte van de "koplampen" van de lok aan het begin positief op. Niet van die schijnwerpers zoals ik zelf nog bij m'n silberling-stuurstandrijtug heb, maar gewoon een paar nette pitjes.

Het enige dat ik me afvroeg was of er niet wat meer licht op de perrons zou moeten/mogen zijn? Ik heb niet echt referentiefoto's uit jouw periode in m'n hoofd, dus het kan zijn dat ik er helemaal naast zit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #475 Gepost op: 15 december 2020, 01:23:50 »
Reinout,
ik heb zelf ook geen idee of de lichtsterkte van de straat/perronlampen correct is. Ik heb ze met een 1k weerstand aangesloten, de leds kunnen max 20mA hebben, dus dat had lager gekund voor een hogere lichtopbrengst. Maar dan worden het van die heel felle pitten. Ik vond zelf de hoeveelheid  licht nu wel mooi in verhouding met de rest.

Het probleem met een filmpje in deze omstandigheden is dat je een compromis moet hebben, De belichtingstijd kun je niet varieren, dat was in dit geval 1/30sec (filmformaat 1080P25 - 1920x1080 25P). Dus de enige variabelen waarmee je kunt sturen is diafragma en iso. Iso heb ik beperkt tot 6400, diafragma 5.6-6.3. Ik had met de iso nog wat lager willen gaan want je ziet toch vreemde kleurbanden onstaan, maar dan wordt het diafragma te groot en hou ik geen scherptediepte meer over. Kortom een compromis.

Ik heb ook nog wat fotootjes gemaakt, dat gaat wat beter, alhoewel ook hier de kleuren vreemde dingen doen, maar dat komt door de leds in de straatlantaarns, die zijn koudwit en hebben geen fraaie kleurbalans, dat komt omdat leds en tl niet een volledig spectrum hebben maar een op een aantal beperkte golflengte licht uitzenden, het oog laat zich foppen en denkt dat het wit licht is, echter de camera wordt niet gefopt en ziet soms vreemde kleuren.

 





Bij twee kon ik een redelijke kleurbalans krijgen, maar de derde laat ik maar in ZW zien.
Ik heb zelf het gevoel dat de perrons voldoende licht krijgen, zeker wat ik zelf er nog vaag van kan herinneren.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 01:29:37 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #476 Gepost op: 15 december 2020, 01:40:05 »
Fotograferen is lastig, ja. Ik doe het zelf met een iphone, dus dan worden er automatisch veel (belichtings-)keuzes voor je genomen :)
Hoe het er in het echt uitziet is het belangrijkst, het fotograferen ervan is vervolgens de uitdaging. Jouw foto's zijn fraai, "dus" het is goed.

Ik heb ergens het idee dat het licht 1:1 wat meer verstrooid wordt t.o.v. in model. Geen idee of dat klopt. Bij mijn perronverlichting heb ik ook het idee dat waar er licht schijnt, dat dat wat helderder is dan ik eigenlijk zou willen en dat waar er geen licht schijnt, dat het daar donkerder is dan ik zou willen.

Weet iemand misschien of daar een behoorlijke natuurkundige verklaring voor zou zijn?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #477 Gepost op: 15 december 2020, 11:02:50 »
Reinout
Ik denk niet dat er een natuurkundige verklaring voor is. Het enige dat ik kan bedenken is dat we bij onze modelbaan het van een afstand bekijken, terwijl in het echt we er in staan en het menselijk oog is een meester in het zich aanpassen aan verschillende lichtomstandigheden. Overigens kan ik mij uit mijn vroege jeugd ook nog wel herinneren dat je s'avonds in wat minder drukke straten ook van het ene verlichte stuk naar het andere verlichte stuk liep. Bijv door de Oosterstraat op weg naar de bibliotheek op de Oosthavenkade (in Vlaardingen), dat vondt ik als jongetje van 10-11jaar soms best "spooky".
Overigens voor de plaatsing van de lantaarnpalen heb ik gebruik gemaakt van een tabel uit o.a. deze webpagina http://www.lantaarnpaalgek.nl/pages/hoe_zo_g.html.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #478 Gepost op: 15 december 2020, 13:15:41 »
Ik denk ook dat het een verschil in beleving is tussen iemand die er boven zweeft en iemand die onder de lampen staat.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #479 Gepost op: 18 december 2020, 16:20:19 »
Aan iedereen nog de beste wensen



Dat 2021 maar een productief jaar mag zijn en dat we elkaar weer ergens kunnen ontmoeten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg