Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
19 Toen
door
Rick
Vandaag
om 10:34:13
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
henk
Vandaag
om 10:26:47
EifelBurgenBahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Eric v C
Vandaag
om 10:22:59
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
4020 281-4
Vandaag
om 10:15:07
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's
door
oranda-jin
Vandaag
om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:04:42
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:52:35
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
94
Omlaag
Auteur
Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70 (gelezen 240212 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 5920
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #375 Gepost op:
22 juli 2020, 10:04:59 »
Nou, hij was aardig gevorderd, maar het is een naoorlogse loc, dus moest wijken voor vooroorlogs materieel. De loc is via een omzwerving in Denemarken uiteindelijk bij een nog veel betere bouwer hier in Nederland terecht gekomen, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
En dat afmaken, tsja, da's inderdaad wel een ding hè, ben gewoon nooit tevreden
Wie weet, ooit...
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 10:10:57 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #376 Gepost op:
22 juli 2020, 11:34:38 »
Ja ik ken dat, "Perfectie is de vijand van het goede". Daar heb ik zelf in mijn werk ook vaak genoeg mee geworsteld.
Gelukkig bestond het WorldWideWeb nog niet in de tijd (het Internet bestond al wel) dat ik deze kits bouwde, ik had een fotokaart van het Spoorwegmuseum en ik had Waldorp (6e druk). Dus veel te delibreren was er niet, het leek op de foto's die ik had. Nu geloof ik dat de 4300 en 5000 beter kloppen dan de 6300 en 3900, vooral de 3900 van DJH wijkt toch wel erg af, nu ik wel beschikking heb over meer vergelijkings materiaal, maar ook de 3900 is zeer herkenbaar een 3900, dus laat ik het maar zo.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 11:37:46 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #377 Gepost op:
22 juli 2020, 11:45:36 »
Tsja hoe meer je kan en hoe meer informatie je vindt, des te meer risico heb je om jezelf in alle details te verliezen.... dat is het voordeel en nadeel van het WWW en alle prachtige boeken die we tegenwoordig hebben.
Desalniettemin heb je prachtige modellen gebouwd Meino! Ik kijk er vol bewondering naar. Ik moet nog maar eens zien of ik mijn 5000 (die van Tomasso) ooit zo mooi kan afbouwen. Voorlopig verlies ook ik mij haast in alle ambities om het model optisch te verbeteren.
Overigens kan je op de site van DJH je interesse aangeven in een kit. Als er voldoende interesse is maken ze een heroplage. Een jaartje geleden waren een aantal kits weer beschikbaar. Er is dus hoop voor de Nederlandse bouwers
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #378 Gepost op:
22 juli 2020, 13:32:14 »
Nou, als ik zie hoe jij die Philotrain 6000 aangepakt heb (Met hulp van Tom) dan denk ik dat het met je 5000 ook wel zal lukken. Overigens een paar opmerkingen. Ik weet niet welke motor je er bij hebt. Oorspronkelijk zat er een Anchoridge D11/13 motor bij, die is niet geschikt voor DCC, een motorpool is verbonden met het chassis. Verder weet ik niet wat je minimum boogstraal is. Ik heb zelf als minimum 60cm, ik denk wel dat hij door een krappere boogstraal van 50cm zal kunnen, maar R1-R2 ben ik bang, zal niet lukken.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 14:59:21 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
MathynK
Offline
Berichten: 3720
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #379 Gepost op:
22 juli 2020, 13:56:07 »
Dank! Komt ook wel goed denk ik. Ik wilde alleen eerst wat meer zelfbouw ervaring op doen. Nu ik dat heb durf ik de 5000 wel aan.
Ik heb op advies van Piet Peetoom een Markits tandwielkast en Mashima motor aangeschaft om in te bouwen. Die schans waar de oude motor op geschroefd werd heb ik weggehaald. Dat rijdt met DCC prima. Boogstraal maak ik mij niet druk om, R3 ging net toen ik een test deed. De 1e en 5e as zijdelings niet laten bewegen, de rest wel. Dan gaat het ook goed bij de schuifbeweging. Er kan meer speling gemaakt worden door de lagerbussen af te vijlen. Die steken nogal uit het frame. Het project is gestrand omdat ik nog geen goede soldeerbout heb voor witmetaal en bepaalde onderdelen wilde vervangen. Zo heb ik nu demontabele crankpins en een veel sterkere leibaan en zuigerstang klaar liggen. Ik was bang dat het wel erg snel zou gaan slijten en het ding moet goed kunnen rijden. Dat laatste heb ik afgekeken van de website van Garrattfan, beter bekent als René Vink. Na de 4500 zijn de 6000 en 5000 weer aan de beurt voor een vervolg.
Overigens ben ik bang dat de tender heel veel rijgeluid gaat maken doordat die assen zo lekker heen en weer kunnen rammelen. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #380 Gepost op:
22 juli 2020, 15:15:06 »
Dat was een goed advies. Ik heb destijds de aandrijving met Portescap motors gedaan, die zou ik nu niet meer gebruiken, ze willen nog wel eens gieren. Dat was destijds, midden jaren 80, het beste van het beste, nu is er veel meer te krijgen .
Over het rammelen van de assen in de tender, daar hebben mijn exemplaren niet zo'n last van, zijn de lagers niet te wijd?. Mijn 5000 heeft wel wat bijgeluiden, maar dat komt door de koppeling tussen tender en loc, daar zit bij mij nogal wat speling in. Ik vind dat niet storend, in het echt waren ze ook niet echt stil.
Overigens bij mijn 5000 zijn het de 1e en 4e as die geen zijdelingse speling hebben, de 4e as omdat daar de aandrijving opzit. De Portescap aandrijving laat wel zijdelingse speling toe, maar de oorspronkelijke aandrijving met worm niet en dat heb ik dus zo gelaten.
Verder heb ik nooit gewaagt om witmetaal te solderen, dat heb ik altijd met twee componenten lijm gedaan, tot nut toe houdt dat prima.
groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 15:19:13 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #381 Gepost op:
23 juli 2020, 17:12:08 »
Een paar weken geleden had ik wat doosje van Artitec te plakken.
Dit is het resultaat.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #382 Gepost op:
23 juli 2020, 23:13:00 »
Een paar foto's.
De 3 tonner.
De Chevrolet 3T takelwagen.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 24 juli 2020, 09:10:28 door meino. Reden: 4 tonner is dus een 3 tonner
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #383 Gepost op:
23 juli 2020, 23:34:52 »
Ik ben ook nog met wat filmpjes bezig geweest.
Scenes op Kranenberg, binnenkomende BR01, wachtende NS5000 en een NS4300 die met een sleep kolenwagens passeert.
https://www.youtube.com/v/F_871zJe5IE
Passerende NS2200 en NS5000
https://www.youtube.com/v/_OPMPmKsZFY
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Rob Moerkerken
Offline
Berichten: 767
Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #384 Gepost op:
24 juli 2020, 08:12:18 »
Citaat van: meino op 23 juli 2020, 23:13:00
Een paar foto's.
De 4 tonner.
Groet Meino
YA-314
De typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.
Dit is dus een drie tonner
Gelogd
Rob Moerkerken
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #385 Gepost op:
24 juli 2020, 09:42:21 »
Dank, ik heb het aangepast.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #386 Gepost op:
24 juli 2020, 10:03:27 »
Prachtige beelden, Meino. En dan bedoel ik de Chevrolet-takelwagen en de huizen met de mooi geweatherde gevels, op dezelfde foto.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
Wim Vink
Offline
Berichten: 22443
Eens komt het goed.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #387 Gepost op:
24 juli 2020, 10:29:27 »
Fraaie foto's en wat een prachtige gevels
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #388 Gepost op:
24 juli 2020, 13:14:43 »
Wim
die twee geveltjes by de takelwagen zijn resin van Alsacast. Die had ik eerst geverfd en met poeder verouderd, maar dat vond ik toch nog te effen, dus later met witte plakaatverf de voegen nog wat opgehaald.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2106
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #389 Gepost op:
26 juli 2020, 14:34:19 »
Een paar weken geleden schreef ik, dat ik pallets en andere zaken (van Faller en Kibri) besteld had. Die kwamen van de week binnen, dus gelijk maar aan het kwasten geweest om de plastic glans weg te krijgen.
Het verfwerk is geen competitie kwaliteit, maar dat is ook niet nodig voor mijn toepassing, de afstand tot de meeste scenes is toch maar 70-100cm.
Gelijk maar hier en daar wat versiering aangebracht.
Rond de lokloods.
Klein industrie op de achtergrond.
Goederenloods.
Ik moet zeggen dat het toch dit soort details zijn, die het afmaken.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
94
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70