Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
Vorige
-
Volgende
-
1
...
13
14
[
15
]
16
17
...
94
Omlaag
Auteur
Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70 (gelezen 239850 keer)
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #210 Gepost op:
28 september 2019, 01:07:59 »
Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel gepost. Mijn bedoeling was om de afgelopen tijd weer aan de scenery te werken, helaas liep het anders. Ik heb nu alle Arduino's via een CanBus met elkaar verbonden. Dat werkte, helaas niet voor 100%. Bij lange rij sessies werd er soms een bericht gemist, resulterend in een wissel dat niet wordt omgezet of een bezetmelding die niet doorkomt. Dat is lastig als je de baan automatisch wil laten rijden. Dus ben ik de afgelopen weken aan het debuggen geweest en uiteindelijk de send functie van mijn CanBus bibliotheek herschreven.
Wat is vermoedelijk de oorzaak geweest? Dat is moeilijk te zeggen omdat debuggen best wel lastig is. Ik doe dat door logging via de Seriele monitor. Helaas heeft een UNO niet genoeg geheugen om al te veel logging te activeren. Een ander probleem is dat logging ook de timing van de schets wijzigt, maar ik vermoed dat het te maken had met het MCP2515 canbus interface kaartje. Wat ik ontdekte is dat dit kaartje maar 2 receive buffers heeft, dus als er 3 berichten zonder een pauze op de CanBus binnen komen kun je een probleem hebben en is de kans groot dat een bericht verloren wordt. Dat deze kaartje een probleem hebben als er continue berichten aangeboden worden, had ik al ontdekt tijdens de performance testen die ik had gedaan voordat ik hier mee aan de gang ging.
Mijn makkelijke oplossing hiervoor was gebruik een delay() om het aantal berichten per seconde te limiteren. Helaas het gebruik van delay() is niet erg optimaal, omdat tijdens de delay() er ook geen berichten van de MCP2515 afgehaald kunnen worden. Ik heb nu de send kant van mijn bibliotheek gewijzigd, door een te verzenden bericht niet direct naar de MCP2515 te versturen, maar het tijdelijk in een queue op te slaan, en het apart via een heart beat functie gereguleerd naar de MCP2515te versturen. Hierdoor kan ik het aantal berichten per seconde reguleren zonder een delay() te gebruiken. Verder kan ik hierdoor ook beter en sneller ontvangen berichten van de MCP2515 afhalen.
Ik heb nu een aantal dagen lange sessies met automatisch rijden uitgevoerd en tot nu toe geen berichten kwijtgeraakt. Kortom het was een vervelend probleem, maar het lijkt er op dat het voor mijn situatie naar tevredenheid is opgelost.
Zo nu kunnen we misschien weer wat aandacht aan de aankleding geven.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 01:14:44 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7402
Forummoderator
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #211 Gepost op:
28 september 2019, 18:39:33 »
Da's nogal wat zoekwerk geweest. Mooi dat je het hebt op weten te lossen.
Ach, "zoekwerk" betekent ook "kennisvergroting". Ik probeer op die positieve manier naar problemen te kijken
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #212 Gepost op:
28 september 2019, 22:27:59 »
Reinout
yep, een hoop puzzelwerk en scenario's bedenken. Overigens zijn jouw MCP2515 kaartjes al gearriveerd?
Mocht je behoefte hebben aan mijn CanBus bibliotheek, laat het me maar weten.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7402
Forummoderator
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #213 Gepost op:
28 september 2019, 23:10:24 »
Nee, die zijn bij aliexpress in het bezorgproces gesneuveld. Ik moet wel nog even nakijken of ik m'n geld heb teruggekregen...
Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik precies ga doen. Laatst zag ik op een Duits forum weer een leuke low-tech oplossing waardoor ik weer richting geen-uitrijseinen-en-geen-blokstelsel ging neigen. Klopt ook beter bij m'n voorbeeld. Ergens wel jammer, want een werkend
Streckenblock
vind ik echt wel leuk. Maar goed, ik ben er nog over aan het nadenken.
En gelukkig kan ik in jouw draadje ondertussen genieten van een canbus-zelfbouw-systeem. Leuk
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #214 Gepost op:
30 september 2019, 10:49:17 »
Ik heb tot nu toe nog nooit Aliexpress gebruikt. De meeste low-cost aanbieders uit China zitten ook op Ebay.de. Dus dat is de plek waar ik altijd naar toe ga om iets te bestellen. Ebay.de heeft ook vaak duitse aanbieders, die zijn wat duurder maar als je iets snel nodig hebt kan dat handig zijn.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #215 Gepost op:
30 september 2019, 13:37:01 »
Meino,
Waarom niet gewoon NT (pen 1 of pen
aan INT0 of INT1 gekoppeld. Je krijgt dan een interrupt als de MCP2515 klaar is met zenden/ontvangen (tip uit de datsheet).
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #216 Gepost op:
30 september 2019, 20:31:12 »
Gerard
Dat had ik oorspronkelijk ook gedaan. Helaas was het effect niet erg goed, uiteindelijk leverde het pollen van de MCP2515 kaart betere en betrouwbaardere resultaten op. Ik denk dat ik nu wel weet waarom, de MCP2515 blijkt de interrupt pin hoog te zetten in allerlei situaties, niet alleen als een bericht volledig in een buffer staat, maar ook bij allerlei error situaties zowel bij de ontvangst als wel het verzenden van berichten. Die moet je dus ook gaan afhandelen, in ieder geval er uit filteren.
Omdat ik nu iets meer begrijp van dit kaartje, ben ik nu opnieuw aan het proberen of ik met interrupts op de ontvangst van berichten kan gaan werken.
De resultaten zal ik wel laten weten.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Roelof Hartholt
Offline
Berichten: 33
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #217 Gepost op:
11 oktober 2019, 22:34:45 »
Ik zie ook dat u seinstelsel 1946 gebruik.
Zelf zit ik ook te overwegen om een deel van mijn baan te voorzien van het seinstelsel 1946.
Ik vraag mij af:.
met wat voor leds heeft u de seinpalen voor het seinstelsel 1946 gebouwd?.
«
Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 22:36:51 door Roelof Hartholt
»
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #218 Gepost op:
11 oktober 2019, 22:58:22 »
Dag Roelof
de Seinen met 1 licht heb ik met een twee kleuren led (rood/groen) uitgerust, de kleur geel krijg ik door rood en groen tegelijkertijd aan te zetten. De driehoogte seinen zijn met 3 kleuren leds (rood/groen/blauw) uitgerust. hier krijg ik geel door rood en groen te mengen en wit door rood, groen en blauw te mengen. Omdat het mengen precies moet gebeuren, gebruik ik voor de aansturing PWM pinnen op een Arduino, zodat ik iedere kleur apart kan inregelen. Hierdoor heb ik voor de aansturing van een driehoogte sein wel een Arduino Mega nodig (9 PWM pinnen). In het volgende draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34476.540
vanaf bericht 543 heb ik over de bouw van deze seinen gesproken.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Roelof Hartholt
Offline
Berichten: 33
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #219 Gepost op:
12 oktober 2019, 16:45:05 »
Bedankt voor uw reactie.
Ik ga mij er nou in verdiepen of dit ook met een OC 32 (dinamo van, van Perlo) kan.
Om 2 leds tegelijk kan branden als aspect.
Gelogd
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #220 Gepost op:
21 oktober 2019, 19:57:54 »
Even wat anders, soms zijn er zaken die ook wat aandacht behoeven. Soms zie je filmpjes waarin locjes soepel over wisselstraten rijden. Helaas is mijn ervaring vaak wat anders, bij grote Roco locs gaat het meestal wel, en ook mijn Roco BR80 doet het goed, met dank aan een faulhaber met vliegwiel en genoeg ruimte in de cabine om een stroombuffer te installeren. Maar veel locs zijn best wel problematisch, bij sommige kun je met vaak schoonmaken van de wielen, de zaak aan het rijden houden, maar ook dan nog stopt hij natuurlijk altijd op het verkeerde moment. Waar dit aan ligt weet ik niet, misschien de leeftijd (mijn BR58 is nu ruim 40jr oud), het afdraaien van de wielen op rp25, slijtage, code 70 railmateriaal?
Daarom rust ik al een tijdje locs uit met extra slepertjes.
Twee notoire probleemgevallen waren een Roco Sik en een Roco BR74. Die heb ik nu beide uitgerust met extra slepertjes. Dat ziet er dan als volgt uit.
Onderkant Roco BR74
Onderkant Roco Sik
De volgende twee filmpjes laten zien hoe het nu over het spoor gaat;
filmpje van een Roco BR74
filmpje van een Roco Sik
Dit is nu een stuk beter, de locs gaan nu soepel en zonder haperen over de wisselstraten.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 20:00:18 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Overet
Offline
Berichten: 704
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #221 Gepost op:
22 oktober 2019, 21:15:08 »
Trix Expres heeft het patent op deze oplossing 😎
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #222 Gepost op:
22 oktober 2019, 22:21:00 »
Dag Meino,
Kun je nog iets vertellen over het afdraaien van de flenzen van je materieel? Ik doe dit zelf ook regelmatig, naar RP25, maar krijg over het algemeen de flenshoogte niet mooi rond. Er komt vrij gemakkelijk wat hoogteverschil in.
Ik schuif het geïsoleerde wiel op de as naar het ongeïsoleerde wiel en span de as in, in een Proxxon kolomboor of een Dremel en zorg voor een geringe spaanafname (bijna stof) met een fijne vijl, en nagelvijltjes-op-karton van de drogist voor de finishing touch.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
meino
Offline
Berichten: 2105
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #223 Gepost op:
23 oktober 2019, 01:01:42 »
Wolter
Het afdraaien van de wielen (van de locs) heb ik ooit lang geleden laten doen. Bij nieuw materiaal dat ik nu aanschaf doe ik zelf. Ik doe dat heel primitief in een oude handboormachine. Die laat ik snel draaien en dan met een klein vijltje verklein ik de flens. Ik gebruik een ander wieltje met rp25 profiel om de hoogte te checken. Daarna laat ik het wiel door een paar wissels gaan, als het niet ratelt is het goed. Het kan makkelijk dat ook bij mij de flenshoogte niet mooi rond is, maar daar heb ik eigenlijk nooit zo op gelet, als het zonder ratelen door de wissels loopt, vindt ik het prima. Overigens zelfs al heb ik hoogte verschillen, dan praten we over fracties van millimeters, en is dat in de praktijk niet zichtbaar. Wat ik wel goed check en vaak aanpas is de back-to-back afstand (14.3-14.4mm). Dat is in mijn ervaring veel kritischer dan de exacte vorm van de flens.
Kortom ik doe het ongeveer op de zelfde manier als jouw methode.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 01:04:21 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #224 Gepost op:
23 oktober 2019, 07:43:25 »
Meino,
Dank voor je uitleg. Inderdaad gebruiken we ongeveer dezelfde methode. En het klopt wat je zegt over de Back-to-back afstand.
Groet,
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
Vorige
-
Volgende
-
1
...
13
14
[
15
]
16
17
...
94
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70