Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 238919 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #210 Gepost op: 28 september 2019, 01:07:59 »
Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel gepost. Mijn bedoeling was om de afgelopen tijd weer aan de scenery te werken, helaas liep het anders. Ik heb nu alle Arduino's via een CanBus met elkaar verbonden. Dat werkte, helaas niet voor 100%. Bij lange rij sessies werd er soms een bericht gemist, resulterend in een wissel dat niet wordt omgezet of een bezetmelding die niet doorkomt. Dat is lastig als je de baan automatisch wil laten rijden. Dus ben ik de afgelopen weken aan het debuggen geweest en uiteindelijk de send functie van mijn CanBus bibliotheek herschreven.
Wat is vermoedelijk de oorzaak geweest? Dat is moeilijk te zeggen omdat debuggen best wel lastig is. Ik doe dat door logging via de Seriele monitor. Helaas heeft een UNO niet genoeg geheugen om al te veel logging te activeren. Een ander probleem is dat logging ook de timing van de schets wijzigt, maar ik vermoed dat het te maken had met het MCP2515 canbus interface kaartje. Wat ik ontdekte is dat dit kaartje maar 2 receive buffers heeft, dus als er 3 berichten zonder een pauze op de CanBus binnen komen kun je een probleem hebben en is de kans groot dat een bericht verloren wordt. Dat deze kaartje een probleem hebben als er continue berichten aangeboden worden, had ik al ontdekt tijdens de performance testen die ik had gedaan voordat ik hier mee aan de gang ging.
Mijn makkelijke oplossing hiervoor was gebruik een delay() om het aantal berichten per seconde te limiteren. Helaas het gebruik van delay() is niet erg optimaal, omdat tijdens de delay() er ook geen berichten van de MCP2515 afgehaald kunnen worden. Ik heb nu de send kant van mijn bibliotheek gewijzigd, door een te verzenden bericht niet direct naar de MCP2515 te versturen, maar het tijdelijk in een queue op te slaan, en het apart via een heart beat functie gereguleerd naar de MCP2515te versturen. Hierdoor kan ik het aantal berichten per seconde reguleren zonder een delay() te gebruiken. Verder kan ik hierdoor ook beter en sneller ontvangen berichten van de MCP2515 afhalen.
Ik heb nu een aantal dagen lange sessies met automatisch rijden uitgevoerd en tot nu toe geen berichten kwijtgeraakt. Kortom het was een vervelend probleem, maar het lijkt er op dat het voor mijn situatie naar tevredenheid is opgelost.

Zo nu kunnen we misschien weer wat aandacht aan de aankleding geven.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 28 september 2019, 01:14:44 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7392
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #211 Gepost op: 28 september 2019, 18:39:33 »
Da's nogal wat zoekwerk geweest. Mooi dat je het hebt op weten te lossen.

Ach, "zoekwerk" betekent ook "kennisvergroting". Ik probeer op die positieve manier naar problemen te kijken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #212 Gepost op: 28 september 2019, 22:27:59 »
Reinout

yep, een hoop puzzelwerk en scenario's bedenken. Overigens zijn jouw MCP2515 kaartjes al gearriveerd?
Mocht je behoefte hebben aan mijn CanBus bibliotheek, laat het me maar weten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7392
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #213 Gepost op: 28 september 2019, 23:10:24 »
Nee, die zijn bij aliexpress in het bezorgproces gesneuveld. Ik moet wel nog even nakijken of ik m'n geld heb teruggekregen... ;)

Ik ben nog steeds aan het twijfelen wat ik precies ga doen. Laatst zag ik op een Duits forum weer een leuke low-tech oplossing waardoor ik weer richting geen-uitrijseinen-en-geen-blokstelsel ging neigen. Klopt ook beter bij m'n voorbeeld. Ergens wel jammer, want een werkend Streckenblock vind ik echt wel leuk. Maar goed, ik ben er nog over aan het nadenken.

En gelukkig kan ik in jouw draadje ondertussen genieten van een canbus-zelfbouw-systeem. Leuk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #214 Gepost op: 30 september 2019, 10:49:17 »
Ik heb tot nu toe nog nooit Aliexpress gebruikt. De meeste low-cost aanbieders uit China zitten ook op Ebay.de. Dus dat is de plek waar ik altijd naar toe ga om iets te bestellen. Ebay.de heeft ook vaak duitse aanbieders, die zijn wat duurder maar als je iets snel nodig hebt kan dat handig zijn.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #215 Gepost op: 30 september 2019, 13:37:01 »
Meino,

Waarom niet gewoon NT (pen 1 of pen 8) aan INT0 of INT1 gekoppeld. Je krijgt dan een interrupt als de MCP2515 klaar is met zenden/ontvangen (tip uit de datsheet).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #216 Gepost op: 30 september 2019, 20:31:12 »
Gerard

Dat had ik oorspronkelijk ook gedaan. Helaas was het effect niet erg goed, uiteindelijk leverde het pollen van de MCP2515 kaart betere en betrouwbaardere resultaten op. Ik denk dat ik nu wel weet waarom, de MCP2515 blijkt de interrupt pin hoog te zetten in allerlei situaties, niet alleen als een bericht volledig in een buffer staat, maar ook bij allerlei error situaties zowel bij de ontvangst als wel het verzenden van berichten. Die moet je dus ook gaan afhandelen, in ieder geval er uit filteren.
Omdat ik nu iets meer begrijp van dit kaartje, ben ik nu opnieuw aan het proberen of ik met interrupts op de ontvangst van berichten kan gaan werken.
De resultaten zal ik wel laten weten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Roelof Hartholt

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #217 Gepost op: 11 oktober 2019, 22:34:45 »
Ik zie ook dat u seinstelsel 1946 gebruik.
Zelf zit ik ook te overwegen om een deel van mijn baan te voorzien van het seinstelsel 1946.
Ik vraag mij af:.
met wat voor leds heeft u de seinpalen voor het seinstelsel 1946 gebouwd?.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 22:36:51 door Roelof Hartholt »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #218 Gepost op: 11 oktober 2019, 22:58:22 »
Dag Roelof

de Seinen met 1 licht heb ik met een twee kleuren led (rood/groen) uitgerust, de kleur geel krijg ik door rood en groen tegelijkertijd aan te zetten. De driehoogte seinen zijn met 3 kleuren leds (rood/groen/blauw) uitgerust. hier krijg ik geel door rood en groen te mengen en wit door rood, groen en blauw te mengen. Omdat het mengen precies moet gebeuren, gebruik ik voor de aansturing PWM pinnen op een Arduino, zodat ik iedere kleur apart kan inregelen. Hierdoor heb ik voor de aansturing van een driehoogte sein wel een Arduino Mega nodig (9 PWM pinnen). In het volgende draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34476.540 vanaf bericht 543 heb ik over de bouw van deze seinen gesproken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Roelof Hartholt

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #219 Gepost op: 12 oktober 2019, 16:45:05 »
Bedankt voor uw reactie.
Ik ga mij er nou in verdiepen of dit ook met een OC 32 (dinamo van, van Perlo) kan.
Om 2 leds tegelijk kan branden als aspect.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #220 Gepost op: 21 oktober 2019, 19:57:54 »
Even wat anders, soms zijn er zaken die ook wat aandacht behoeven. Soms zie je filmpjes waarin locjes soepel over wisselstraten rijden. Helaas is mijn ervaring vaak wat anders, bij grote Roco locs gaat het meestal wel, en ook mijn Roco BR80 doet het goed, met dank aan een faulhaber met vliegwiel en genoeg ruimte in de cabine om een stroombuffer te installeren. Maar veel locs zijn best wel problematisch, bij sommige kun je met vaak schoonmaken van de wielen, de zaak aan het rijden houden, maar ook dan nog stopt hij natuurlijk altijd op het verkeerde moment. Waar dit aan ligt weet ik niet, misschien de leeftijd (mijn BR58 is nu ruim 40jr oud), het afdraaien van de wielen op rp25, slijtage, code 70 railmateriaal?
Daarom rust ik al een tijdje locs uit met extra slepertjes.

Twee notoire probleemgevallen waren een Roco Sik en een Roco BR74. Die heb ik nu beide uitgerust met extra slepertjes. Dat ziet er dan als volgt uit.

Onderkant Roco BR74

Onderkant Roco Sik

De volgende twee filmpjes laten zien hoe het nu over het spoor gaat;
filmpje van een Roco BR74
filmpje van een Roco Sik

Dit is nu een stuk beter, de locs gaan nu soepel en zonder haperen over de wisselstraten.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 20:00:18 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #221 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:15:08 »
Trix Expres heeft het patent op deze oplossing 😎

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #222 Gepost op: 22 oktober 2019, 22:21:00 »
Dag Meino,

Kun je nog iets vertellen over het afdraaien van de flenzen van je materieel? Ik doe dit zelf ook regelmatig, naar RP25, maar krijg over het algemeen de flenshoogte niet mooi rond. Er komt vrij gemakkelijk wat hoogteverschil in.

Ik schuif het geïsoleerde wiel op de as naar het ongeïsoleerde wiel en span de as in, in een Proxxon kolomboor of een Dremel en zorg voor een geringe spaanafname (bijna stof) met een fijne vijl, en nagelvijltjes-op-karton van de drogist voor de finishing touch.

Wolter


Moins mais mieux.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #223 Gepost op: 23 oktober 2019, 01:01:42 »
Wolter

Het afdraaien van de wielen (van de locs) heb ik ooit lang geleden laten doen. Bij nieuw materiaal dat ik nu aanschaf doe ik zelf. Ik doe dat heel primitief in een oude handboormachine. Die laat ik snel draaien en dan met een klein vijltje verklein ik de flens. Ik gebruik een ander wieltje met rp25 profiel om de hoogte te checken. Daarna laat ik het wiel door een paar wissels gaan, als het niet ratelt is het goed. Het kan makkelijk dat ook bij mij de flenshoogte niet mooi rond is, maar daar heb ik eigenlijk nooit zo op gelet, als het zonder ratelen door de wissels loopt, vindt ik het prima. Overigens zelfs al heb ik hoogte verschillen, dan praten we over fracties van millimeters, en is dat in de praktijk niet zichtbaar. Wat ik wel goed check en vaak aanpas is de back-to-back afstand (14.3-14.4mm). Dat is in mijn ervaring veel kritischer dan de exacte vorm van de flens.
Kortom ik doe het ongeveer op de zelfde manier als jouw methode.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 01:04:21 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #224 Gepost op: 23 oktober 2019, 07:43:25 »
Meino,

Dank voor je uitleg. Inderdaad gebruiken we ongeveer dezelfde methode. En het klopt wat je zegt over de Back-to-back afstand.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.