Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236709 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Kranenberg, een exercitie in code 70
« Gepost op: 10 januari 2018, 21:01:02 »


Hallo allemaal, dit wordt geen bouwbeschrijving vanaf het begin, want de baan is fysiek al in grote lijnen klaar. Wel geeft het me de gelegenheid om het een en ander te vertellen over allerlei losse zaken, zoals het bouwen van wisselstellers met micro servo's, en het gebruik van arduino computertjes.

Maar eerst een kleine introductie. Bij mij is het treintjes virus waarschijnlijk begonnen toen ik op mijn 6e van mijn grootmoeder de Kilometerkampioen kreeg. Vele jaren later (80er jaren) was ik een H0 baan op zolder aan het bouwen. In die zelfde tijd was ik ook begonnen met het bouwen van NS stoomlocs met kits van DJH. Helaas leverde dat problemen op met de baan. Daarom rond 89-90 besloten om opnieuw te beginnen. Ondertussen was ik ook in aanraking gekomen met de Amerikaanse normen, besloten om de nieuwe baan op basis van code 70 (Shinohara) railmateriaal te bouwen en de wielen van de aanwezige locomotieven te laten afdraaien volgens het rp25 profiel. Materiaal aangeschaft, wielen laten afdraaien, maar ondertussen was er het een en ander in de persoonlijke sfeer veranderd. Nieuwe baan, verhuizing, werk steeds drukker, dus is daar uiteindelijk niets van gekomen en is alles op zolder terechtgekomen.
Nadat ik een aantal jaren geleden met pensioen ging, begon het toch weer te kriebelen en besloten om weer te beginnen. AnyRail gedownload en begonnen met het maken van een baanplan. Daarbij uitgegaan van het railmateriaal dat in mijn bezit was (code70 flexrail, wissels en oud code 100 flexrails overgehouden van de oude baan). Verder van DJH had ik de NS6300 en NS3900. Hoe ik ook mijn best gedaan had, de kleinste boogstraal waar deze doorheen willen is 60cm. Dus bogen minimaal 60cm en wat in het zicht is 75cm. Dat beperkte wel de mogelijkheden, maar goed.
Uiteindelijk het volgende baanplan bedacht:



De baan is hoofdzakelijk een stations emplacement met een rondgaande dubbelsporige hoofdbaan met een afstand tussen de parallel sporen van 45mm. Daarnaast loopt een enkelsporige secundair spoor welk onder het hoofdspoor gaat. Het rechterdeel is niet zichtbaar. (zit achter kasten).  Het hoofdspoor en het derde perronspoor krijgen een bovenleiding.  In het emplacement zitten 2 wissels #5, de rest is #6 of #8.





Wat verder nog te vertellen is, dat het tijdvak van de baan ergens tussen 1950-1960 is en dat het een fictief plaatsje is in het oosten van Nederland, denk Twente of de Achterhoek, zodat ik een excuus heb om ook met DB (stoom) materiaal te rijden.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2018, 19:25:09 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2018, 23:01:09 »
Prettig sfeertje, met die oude kibri's op de achtergrond.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2018, 10:01:48 »
Inderdaad een prettig sfeertje.
Op de foto's zie redelijk wat sporen liggen, die ook recht lopen bij het station. In de tekening zie ik dat je dit langs een muur o.i.d. gemaakt hebt.
Kan je aangeven voor het idee van lengte en schaalverhouding, hoelang dit rechte stuk is?

Groeten,

Christoph

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2018, 10:12:55 »
Ook mooi natuurlijk vervuild  (y)  Ik blijf het volgen.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2018, 10:25:04 »
de vervuiling inspireert!
mooi
groet kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2018, 10:35:22 »
Kan je aangeven voor het idee van lengte en schaalverhouding, hoelang dit rechte stuk is?
Ik heb intussen uitgevonden dat het ruitjespatroon waarop het sporenplan is getekend vakjes van 10 bij 10 cm zijn.

Is het middenveld van de ruimte leeg? Dan zou je de bogen linksboven en linksonder nog wat ruimer kunnen maken.
Ik vind het geheel er ook wel authentiek uitzien.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2018, 16:44:35 »
Ik heb intussen uitgevonden dat het ruitjespatroon waarop het sporenplan is getekend vakjes van 10 bij 10 cm zijn.

Is het middenveld van de ruimte leeg? Dan zou je de bogen linksboven en linksonder nog wat ruimer kunnen maken.
Ik vind het geheel er ook wel authentiek uitzien.

Dat zou ik wel willen, maar de ruimte is een kelder onder het atelier van mijn echtgenote. De ruimte functioneert ook als opslag ruimte voor haar. De linkerkant van het spoorplan heeft 2 nivo's. de 2sporige hoofdbaan en daaronder het enkelsporige secundaire spoor. beide sporen gaan bij het begin van de bogen een tunnel in en zijn niet meer zichtbaar (het secundaire spoor gaat zefls al voor de trap een tunnel in). Daarom is daar de boogstraal ook het minimum (60cm).
Over de lengte van de sporen in het station en de perrons, Ik heb een stam van 8 plan D rijtuigen (Turkoois) met bijbehorende 1100. Die wilde ik graag in zijn geheel langs een perron laten stoppen. Het eilandperron is daarom 217cm lang, daar kan net de stam langs, met koploper kun je de 1100 netjes iets verder laten rijden, zodat alles keurig past. Het andere perron is 250cm lang. Mijn oude baan, die ik 30 jaar geleden had, was een echte krakeling met sporen die onder en over elkaar gingen. Maar plek voor een station waar ik een redelijke stam D rijtuigen kwijt kon was er niet (een van de redenen om opnieuw te willen beginnen). Daarom bij deze baan besloten om het stations emplacement het hoofdonderwerp te maken.  Verder heb ik ook nog een stam van 30 houten kolenbakken, die past natuurlijk niet langs een perron, maar het is wel een gaaf gezicht om dat achter een 1000 of een 6300 over het emplacement te zien gaan.
Ja vervuilen, dat is voor mij een must, het eerste dat ik doe bij een nieuwe aanschaf. Dat doe ik met sterk verdunde zwarte of donkergrijze verf, maar vooral met pigment poeders. Wel spuit ik daarna alles met een matte transparante lak (nu eigenlijk alleen Revell, met Humbrol heb ik recentelijk wat slechte ervaringen  gehad, dat zal wel aan mijn techniek gelegen hebben). Wel is het zo dat het vervuilen met pigment poeders nogal heftig kan uitpakken. Daarom het overspuiten, dat vermindert het effect van de poeders.

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 18:41:27 »
Nog een paar fotootjes



Ik maak gebruik van het seinstelsel '46.





Het locdepot



Een goederendepot

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 20:44:37 »
Mooie baan (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2018, 00:15:01 »
Hele mooie baan met sfeer  (y)

gr
Dirk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2018, 23:09:03 »
Zoals ik al in de vorige berichten vertelde, ben ik na een hiaat van vele jaren opnieuw begonnen. Echter ik had wel het meeste railmateriaal in de jaren 89-90 aangeschaft. Dat waren code70 wissels en flexrail van Shinohara. Helaas bleek dat dat spul niet echt geschikt was voor DCC. Op dat moment was ik er nog niet uit of ik met DCC aan de gang zou gaan. Dit om de kosten en het werk, het is nogal een klus om meer dan 30 locomotieven uit het pre-DCC tijdperk om te bouwen, dus voorlopig besloten om de baan analoog op te zetten. Maar het leek me wel verstandig om de wissels geschikt te maken voor DCC. Op internet is het een en ander daarover te vinden. Ik denk zelf dat dit artikel voor de meeste hobbyisten niet erg relevant is, omdat het standaard railmateriaal dat in de handel is, ongemodificeerd gebruikt kan worden.
Maar goed, ik laat toch even in een kort overzicht zien wat ik heb gedaan om deze oude wissels geschikt te maken.


Zoals de wissels oorspronkelijk zijn, puntstukken zijn niet geisoleerd, en de wisseltongen zijn ook niet onderling geisoleerd.


Wisseltongen verwijderd.


Met een slijpschuifje in de Dremel het puntstuk losgemaakt, zodat dat apart via microschakelaar op de wisselsteller gepolariseerd kan worden.


De wisseltongen worden los gesoldeerd.


Aan het uiteinde van de tongen worden kleine spijkertjes gesoldeerd (die had ik nog liggen van het bouwen van een scheepsmodel). Na het solderen vijl ik de bovenkant van de spijkertjes en de binnenkant van de tong af, zodat de wielflenzen daar zonder tikken overheen gaan. Dit is een echt 'error and trial' klusje (vijlen, passen en weer vijlen).


De tongen worden aan het puntstuk bevestigd met raillassen die iets uitgebogen zijn zodat het kan bewegen.



Gaatjes boren door de tie-bar en de spijkertjes aan de onderkant ombuigen.


Ten slotte nog wat soldeerwerk.


We hebben een wissel klaar om in te bouwen.



A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kranenberg, een exercitie in code70
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2018, 17:08:48 »
Meino,

was leuk om je gesproken te hebben op Rijswijk. Ik zal mijn vorderingen mbt het seinstelsel '46 sein in mijn eigen draadje laten zien.
Je hebt me al gewaarschuwd voor gepriegel om de draadjes door de buis heen te krijgen. Ik ga het meemaken.

Gr.

Edsko

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2018, 10:28:31 »
Edsko

ik vond het ook leuk om jullie te ontmoeten.

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2018, 10:45:45 »
Hallo Meino,

mooi sfeertje waar ik toch wel een tikkie jaloers op ben.

Die huisjes in de achtergrond; zijn die compleet of is het reliëf ?

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2018, 10:50:35 »
Ok, even verder met de baan. Na het verbouwen van de wissels moesten er ook wisselaandrijvingen komen. Daar zijn verschillende kant en klare oplossingen voor. Maar het is leuker en goedkoper om die zelf te bouwen. Ik ben uitgegaan van standaard 9g microservo's, die koop je voor 1,50-2 euro per stuk op ebay. Verder per servo 3 microswitches en wat hout van de bouwmarkt (45x12mm). Wel heb ik de microservo's veranderd door de electronica los te koppelen van het motortje en de aansluitdraden rechtstreeks op het interne motortje aan te sluiten. Door nu met een dubbelpolige schakelaar de polariteit om te draaien bepaal ik de draairichting van de servomotor. Twee microswitches sluiten de stroom af bij het bereiken van de uiterste stand. Diodes aan de microswitches helpen om de juiste polariteit te bepalen.




Ruwbouw met de microswitches er op  gelijmd.




Klaar om onder de baan te monteren.

De aandrijving van het wissel vindt plaats door een stuk verenstaal van 0.8mm door de tiebar van de wissel, via het oogje op de wisselsteller naar een gat in de servo arm. Het oogje op de wisselsteller vormt het scharnierpunt en de flexibiliteit van het verenstaal drukt de wisseltongen vast.
Voor het monteren onder de baan gebruik ik in eerste instantie dubbelzijdige schuimtape, zodat de wisselsteller precies te plaatsen is. Nadat alles goed werkt, wordt het vastgeschroefd.


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg