Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minitrix BR185 Rail4chem hapert door Kieft01
Vandaag om 11:35:46
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door dimo1_dimo1
Vandaag om 11:32:29
Update: baan in de tropen door eric van capelleveen
Vandaag om 11:29:22
Roco plastic doosjes door Haradigi
Vandaag om 11:28:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 11:24:06
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:18:48
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door ingenium secundus
Vandaag om 11:13:50
NS 6100 van GM&S door ronald1956
Vandaag om 11:06:05
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door Coliebollie
Vandaag om 10:58:16
Artitec 2021 HO, locs, rijtuigen en wagens. Nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 10:58:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door ronald1956
Vandaag om 10:57:06
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door FHJ Seller
Vandaag om 10:53:04
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 10:49:43
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:48:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:47:08
Fleischmann T3 1315 uit de kringloopwinkel door San-Markos
Vandaag om 10:35:18
Fleischmann wisselspoelen 6441 en 6442, schakelen soms niet, DCC met DR4018 door richardvandijk
Vandaag om 10:31:41
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Twanvuurens
Vandaag om 10:21:00
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 10:14:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Peter74
Vandaag om 10:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 10:05:21
Bierviltje: AKI door Mitchell
Vandaag om 09:52:02
Alt Wutachbahn - Sau Swänzlebahn Weizen - Zollhaus Blumberg door Jelmer
Vandaag om 09:48:50
DKM/Holland Rail 2400 hekjes door jandcargo
Vandaag om 09:39:19
Boek serie NS 3500 door ingenium secundus
Vandaag om 08:59:05
Bernie Sanders in Lego....... door BrightonBelle
Vandaag om 08:53:56
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door henk
Vandaag om 08:50:55
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 08:33:58
Diodeschakeling met stroomdetectie door ron.kraaijkamp
Vandaag om 08:17:11
Corona en modelbouw door nkob
Vandaag om 08:07:33
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 77025 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5466
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #375 Gepost op: 22 juli 2020, 10:04:59 »
Nou, hij was aardig gevorderd, maar het is een naoorlogse loc, dus moest wijken voor vooroorlogs materieel. De loc is via een omzwerving in Denemarken uiteindelijk bij een nog veel betere bouwer hier in Nederland terecht gekomen, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

En dat afmaken, tsja, da's inderdaad wel een ding hè, ben gewoon nooit tevreden Wie weet, ooit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 10:10:57 door Tomasso »
Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #376 Gepost op: 22 juli 2020, 11:34:38 »
Ja ik ken dat, "Perfectie is de vijand van het goede". Daar heb ik zelf in mijn werk ook vaak genoeg mee geworsteld.

Gelukkig bestond het WorldWideWeb nog niet in de tijd  (het Internet bestond al wel) dat ik deze kits bouwde, ik had een fotokaart van het Spoorwegmuseum en ik had Waldorp (6e druk). Dus veel te delibreren was er niet, het leek op de foto's die ik had. Nu geloof ik dat de 4300 en 5000 beter kloppen dan de 6300 en 3900, vooral de 3900 van DJH wijkt toch wel erg af, nu ik wel beschikking heb over meer vergelijkings materiaal, maar ook de 3900 is zeer herkenbaar een 3900, dus laat ik het maar zo.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 11:37:46 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #377 Gepost op: 22 juli 2020, 11:45:36 »
Tsja hoe meer je kan en hoe meer informatie je vindt, des te meer risico heb je om jezelf in alle details te verliezen.... dat is het voordeel en nadeel van het WWW en alle prachtige boeken die we tegenwoordig hebben.

Desalniettemin heb je prachtige modellen gebouwd Meino! Ik kijk er vol bewondering naar. Ik moet nog maar eens zien of ik mijn 5000 (die van Tomasso) ooit zo mooi kan afbouwen. Voorlopig verlies ook ik mij haast in alle ambities om het model optisch te verbeteren.

Overigens kan je op de site van DJH je interesse aangeven in een kit. Als er voldoende interesse is maken ze een heroplage. Een jaartje geleden waren een aantal kits weer beschikbaar. Er is dus hoop voor de Nederlandse bouwers

Groet, Mathyn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #378 Gepost op: 22 juli 2020, 13:32:14 »
Nou, als ik zie hoe jij die Philotrain 6000 aangepakt heb (Met hulp van Tom) dan denk ik dat het met je 5000 ook wel zal lukken. Overigens een paar opmerkingen. Ik weet niet welke motor je er bij hebt. Oorspronkelijk zat er een Anchoridge D11/13 motor bij, die is niet geschikt voor DCC, een motorpool is verbonden met het chassis. Verder weet ik niet wat je minimum boogstraal is. Ik heb zelf als minimum 60cm, ik denk wel dat hij door een krappere boogstraal van 50cm zal kunnen, maar R1-R2 ben ik bang, zal niet lukken.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 14:59:21 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #379 Gepost op: 22 juli 2020, 13:56:07 »
Dank! Komt ook wel goed denk ik. Ik wilde alleen eerst wat meer zelfbouw ervaring op doen. Nu ik dat heb durf ik de 5000 wel aan.

Ik heb op advies van Piet Peetoom een Markits tandwielkast en Mashima motor aangeschaft om in te bouwen. Die schans waar de oude motor op geschroefd werd heb ik weggehaald. Dat rijdt met DCC prima. Boogstraal maak ik mij niet druk om, R3 ging net toen ik een test deed. De 1e en 5e as zijdelings niet laten bewegen, de rest wel. Dan gaat het ook goed bij de schuifbeweging. Er kan meer speling gemaakt worden door de lagerbussen af te vijlen. Die steken nogal uit het frame. Het project is gestrand omdat ik nog geen goede soldeerbout heb voor witmetaal en bepaalde onderdelen wilde vervangen. Zo heb ik nu demontabele crankpins en een veel sterkere leibaan en zuigerstang klaar liggen. Ik was bang dat het wel erg snel zou gaan slijten en het ding moet goed kunnen rijden. Dat laatste heb ik afgekeken van de website van Garrattfan, beter bekent als René Vink. Na de 4500 zijn de 6000 en 5000 weer aan de beurt voor een vervolg.

Overigens ben ik bang dat de tender heel veel rijgeluid gaat maken doordat die assen zo lekker heen en weer kunnen rammelen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Groet, Mathyn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #380 Gepost op: 22 juli 2020, 15:15:06 »
Dat was een goed advies. Ik heb destijds de aandrijving met Portescap motors gedaan, die zou ik nu niet meer gebruiken, ze willen nog wel eens gieren. Dat was destijds, midden jaren 80, het beste van het beste, nu is er veel meer te krijgen .
Over het rammelen van de assen in de tender, daar hebben mijn exemplaren niet zo'n last van, zijn de lagers niet te wijd?. Mijn 5000 heeft wel wat bijgeluiden, maar dat komt door de koppeling tussen tender en loc, daar zit bij mij nogal wat speling in. Ik vind dat niet storend, in het echt waren ze ook niet echt stil.
Overigens bij mijn 5000 zijn het de 1e en 4e as die geen zijdelingse speling hebben, de 4e as omdat daar de aandrijving opzit. De Portescap aandrijving laat wel zijdelingse speling toe, maar de oorspronkelijke aandrijving met worm niet en dat heb ik dus zo gelaten.
Verder heb ik nooit gewaagt om witmetaal te solderen, dat heb ik altijd met twee componenten lijm gedaan, tot nut toe houdt dat prima.

groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 15:19:13 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #381 Gepost op: 23 juli 2020, 17:12:08 »
Een paar weken geleden had ik wat doosje van Artitec te plakken.
Dit is het resultaat.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #382 Gepost op: 23 juli 2020, 23:13:00 »
Een paar foto's.

De 3 tonner.


De Chevrolet 3T takelwagen.


Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2020, 09:10:28 door meino. Reden: 4 tonner is dus een 3 tonner »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #383 Gepost op: 23 juli 2020, 23:34:52 »
Ik ben ook nog met wat filmpjes bezig geweest.

Scenes op Kranenberg, binnenkomende BR01, wachtende NS5000 en een NS4300 die met een sleep kolenwagens passeert.
<a href="https://www.youtube.com/v/F_871zJe5IE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/F_871zJe5IE</a>

Passerende NS2200 en NS5000
<a href="https://www.youtube.com/v/_OPMPmKsZFY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_OPMPmKsZFY</a>

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #384 Gepost op: 24 juli 2020, 08:12:18 »
Een paar foto's.

De 4 tonner.


Groet Meino

YA-314
De typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.

Dit is dus een drie tonner

Rob Moerkerken

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #385 Gepost op: 24 juli 2020, 09:42:21 »
Dank, ik heb het aangepast.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #386 Gepost op: 24 juli 2020, 10:03:27 »
Prachtige beelden, Meino. En dan bedoel ik de Chevrolet-takelwagen en de huizen met de mooi geweatherde gevels, op dezelfde foto.

Wolter


Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 11395
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #387 Gepost op: 24 juli 2020, 10:29:27 »
Fraaie foto's en wat een prachtige gevels  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #388 Gepost op: 24 juli 2020, 13:14:43 »
Wim

die twee geveltjes by de takelwagen zijn resin van Alsacast. Die had ik eerst geverfd en met poeder verouderd, maar dat vond ik toch nog te effen, dus later met witte plakaatverf de voegen nog wat opgehaald.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #389 Gepost op: 26 juli 2020, 14:34:19 »
Een paar weken geleden schreef ik, dat ik pallets en andere zaken (van Faller en Kibri) besteld had. Die kwamen van de week binnen, dus gelijk maar aan het kwasten geweest om de plastic glans weg te krijgen.



Het verfwerk is geen competitie kwaliteit, maar dat is ook niet nodig voor mijn toepassing, de afstand tot de meeste scenes is toch maar 70-100cm.

Gelijk maar hier en daar wat versiering aangebracht.

Rond de lokloods.




Klein industrie op de achtergrond.




Goederenloods.


Ik moet zeggen dat het toch dit soort details zijn, die het afmaken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg