Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:43:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 16:33:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:07:34
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
Lasersnijder voor karton door Henry Stelling
Vandaag om 15:52:40
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 328120 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #375 Gepost op: 22 July 2020, 10:04:59 »
Nou, hij was aardig gevorderd, maar het is een naoorlogse loc, dus moest wijken voor vooroorlogs materieel. De loc is via een omzwerving in Denemarken uiteindelijk bij een nog veel betere bouwer hier in Nederland terecht gekomen, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

En dat afmaken, tsja, da's inderdaad wel een ding hè, ben gewoon nooit tevreden Wie weet, ooit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 10:10:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #376 Gepost op: 22 July 2020, 11:34:38 »
Ja ik ken dat, "Perfectie is de vijand van het goede". Daar heb ik zelf in mijn werk ook vaak genoeg mee geworsteld.

Gelukkig bestond het WorldWideWeb nog niet in de tijd  (het Internet bestond al wel) dat ik deze kits bouwde, ik had een fotokaart van het Spoorwegmuseum en ik had Waldorp (6e druk). Dus veel te delibreren was er niet, het leek op de foto's die ik had. Nu geloof ik dat de 4300 en 5000 beter kloppen dan de 6300 en 3900, vooral de 3900 van DJH wijkt toch wel erg af, nu ik wel beschikking heb over meer vergelijkings materiaal, maar ook de 3900 is zeer herkenbaar een 3900, dus laat ik het maar zo.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 11:37:46 door meino »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #377 Gepost op: 22 July 2020, 11:45:36 »
Tsja hoe meer je kan en hoe meer informatie je vindt, des te meer risico heb je om jezelf in alle details te verliezen.... dat is het voordeel en nadeel van het WWW en alle prachtige boeken die we tegenwoordig hebben.

Desalniettemin heb je prachtige modellen gebouwd Meino! Ik kijk er vol bewondering naar. Ik moet nog maar eens zien of ik mijn 5000 (die van Tomasso) ooit zo mooi kan afbouwen. Voorlopig verlies ook ik mij haast in alle ambities om het model optisch te verbeteren.

Overigens kan je op de site van DJH je interesse aangeven in een kit. Als er voldoende interesse is maken ze een heroplage. Een jaartje geleden waren een aantal kits weer beschikbaar. Er is dus hoop voor de Nederlandse bouwers

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #378 Gepost op: 22 July 2020, 13:32:14 »
Nou, als ik zie hoe jij die Philotrain 6000 aangepakt heb (Met hulp van Tom) dan denk ik dat het met je 5000 ook wel zal lukken. Overigens een paar opmerkingen. Ik weet niet welke motor je er bij hebt. Oorspronkelijk zat er een Anchoridge D11/13 motor bij, die is niet geschikt voor DCC, een motorpool is verbonden met het chassis. Verder weet ik niet wat je minimum boogstraal is. Ik heb zelf als minimum 60cm, ik denk wel dat hij door een krappere boogstraal van 50cm zal kunnen, maar R1-R2 ben ik bang, zal niet lukken.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 July 2020, 14:59:21 door meino »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #379 Gepost op: 22 July 2020, 13:56:07 »
Dank! Komt ook wel goed denk ik. Ik wilde alleen eerst wat meer zelfbouw ervaring op doen. Nu ik dat heb durf ik de 5000 wel aan.

Ik heb op advies van Piet Peetoom een Markits tandwielkast en Mashima motor aangeschaft om in te bouwen. Die schans waar de oude motor op geschroefd werd heb ik weggehaald. Dat rijdt met DCC prima. Boogstraal maak ik mij niet druk om, R3 ging net toen ik een test deed. De 1e en 5e as zijdelings niet laten bewegen, de rest wel. Dan gaat het ook goed bij de schuifbeweging. Er kan meer speling gemaakt worden door de lagerbussen af te vijlen. Die steken nogal uit het frame. Het project is gestrand omdat ik nog geen goede soldeerbout heb voor witmetaal en bepaalde onderdelen wilde vervangen. Zo heb ik nu demontabele crankpins en een veel sterkere leibaan en zuigerstang klaar liggen. Ik was bang dat het wel erg snel zou gaan slijten en het ding moet goed kunnen rijden. Dat laatste heb ik afgekeken van de website van Garrattfan, beter bekent als René Vink. Na de 4500 zijn de 6000 en 5000 weer aan de beurt voor een vervolg.

Overigens ben ik bang dat de tender heel veel rijgeluid gaat maken doordat die assen zo lekker heen en weer kunnen rammelen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #380 Gepost op: 22 July 2020, 15:15:06 »
Dat was een goed advies. Ik heb destijds de aandrijving met Portescap motors gedaan, die zou ik nu niet meer gebruiken, ze willen nog wel eens gieren. Dat was destijds, midden jaren 80, het beste van het beste, nu is er veel meer te krijgen .
Over het rammelen van de assen in de tender, daar hebben mijn exemplaren niet zo'n last van, zijn de lagers niet te wijd?. Mijn 5000 heeft wel wat bijgeluiden, maar dat komt door de koppeling tussen tender en loc, daar zit bij mij nogal wat speling in. Ik vind dat niet storend, in het echt waren ze ook niet echt stil.
Overigens bij mijn 5000 zijn het de 1e en 4e as die geen zijdelingse speling hebben, de 4e as omdat daar de aandrijving opzit. De Portescap aandrijving laat wel zijdelingse speling toe, maar de oorspronkelijke aandrijving met worm niet en dat heb ik dus zo gelaten.
Verder heb ik nooit gewaagt om witmetaal te solderen, dat heb ik altijd met twee componenten lijm gedaan, tot nut toe houdt dat prima.

groet Meino
« Laatst bewerkt op: 22 July 2020, 15:19:13 door meino »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #381 Gepost op: 23 July 2020, 17:12:08 »
Een paar weken geleden had ik wat doosje van Artitec te plakken.
Dit is het resultaat.



Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #382 Gepost op: 23 July 2020, 23:13:00 »
Een paar foto's.

De 3 tonner.


De Chevrolet 3T takelwagen.


Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 24 July 2020, 09:10:28 door meino. Reden: 4 tonner is dus een 3 tonner »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #383 Gepost op: 23 July 2020, 23:34:52 »
Ik ben ook nog met wat filmpjes bezig geweest.

Scenes op Kranenberg, binnenkomende BR01, wachtende NS5000 en een NS4300 die met een sleep kolenwagens passeert.
<a href="https://www.youtube.com/v/F_871zJe5IE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/F_871zJe5IE</a>

Passerende NS2200 en NS5000
<a href="https://www.youtube.com/v/_OPMPmKsZFY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_OPMPmKsZFY</a>

Groet Meino

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #384 Gepost op: 24 July 2020, 08:12:18 »
Een paar foto's.

De 4 tonner.


Groet Meino

YA-314
De typeaanduidingen zijn op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.

Dit is dus een drie tonner

Rob Moerkerken

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #385 Gepost op: 24 July 2020, 09:42:21 »
Dank, ik heb het aangepast.

Groet Meino

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #386 Gepost op: 24 July 2020, 10:03:27 »
Prachtige beelden, Meino. En dan bedoel ik de Chevrolet-takelwagen en de huizen met de mooi geweatherde gevels, op dezelfde foto.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26389
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #387 Gepost op: 24 July 2020, 10:29:27 »
Fraaie foto's en wat een prachtige gevels  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #388 Gepost op: 24 July 2020, 13:14:43 »
Wim

die twee geveltjes by de takelwagen zijn resin van Alsacast. Die had ik eerst geverfd en met poeder verouderd, maar dat vond ik toch nog te effen, dus later met witte plakaatverf de voegen nog wat opgehaald.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #389 Gepost op: 26 July 2020, 14:34:19 »
Een paar weken geleden schreef ik, dat ik pallets en andere zaken (van Faller en Kibri) besteld had. Die kwamen van de week binnen, dus gelijk maar aan het kwasten geweest om de plastic glans weg te krijgen.



Het verfwerk is geen competitie kwaliteit, maar dat is ook niet nodig voor mijn toepassing, de afstand tot de meeste scenes is toch maar 70-100cm.

Gelijk maar hier en daar wat versiering aangebracht.

Rond de lokloods.




Klein industrie op de achtergrond.




Goederenloods.


Ik moet zeggen dat het toch dit soort details zijn, die het afmaken.

Groet Meino