Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heen, En en Weer: de tram. door martijn v m
Vandaag om 07:18:57
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 06:49:48
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:12:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:13:28
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:02:30
Kruising NS/RTM Feijenoord door Frans8800
24 juni 2019, 23:57:00
LM2596 en DR4088, maar werkt niet goed. door HansQ
24 juni 2019, 23:48:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
24 juni 2019, 23:26:19
Projekt 083-338 door tothebeach
24 juni 2019, 23:04:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door bernhard67
24 juni 2019, 23:03:15
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
24 juni 2019, 22:22:03
Dat overkomt mij niet. door Eric B
24 juni 2019, 22:16:10
Modelspoor in Frankrijk, regio Angoulême/Cognac door Martijn de Kuiper
24 juni 2019, 22:08:04
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door tothebeach
24 juni 2019, 21:54:02
Raadplaatje door tothebeach
24 juni 2019, 21:47:43
Overstappen op schaal TT? door CHH
24 juni 2019, 21:34:52
Gezocht: 11mm wielen met asb door Klaas Zondervan
24 juni 2019, 21:34:01
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door NS1220
24 juni 2019, 21:33:56
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Klaas Zondervan
24 juni 2019, 21:31:55
19 Toen door Martin Hornis
24 juni 2019, 21:21:20
V-IRM in 1:45 door Mitchell
24 juni 2019, 21:06:50
Servo-positie instellen met MultiMaus door Henk Boshuyzen
24 juni 2019, 21:00:59
Pimp mijn DB 407 door cor_b
24 juni 2019, 20:50:04
Bröckenbahn door heuvelbaan
24 juni 2019, 20:41:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
24 juni 2019, 19:51:08
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
24 juni 2019, 19:14:52
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door wee
24 juni 2019, 18:09:49
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
24 juni 2019, 16:48:07
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Eric B
24 juni 2019, 15:55:24
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
24 juni 2019, 14:17:12
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76  (gelezen 21287 keer)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2018, 15:04:09 »
Gaaf Hans! Die ribben kunnen toch ook met Evergreen strip worden aangebracht? Hoe dik of dun moeten ze ongeveer zijn?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2018, 15:54:15 »
@Ed,

Harsboard heeft een dikte van 5mm. Ik zou eigenlijk wel wat dunner willen. Eventueel kan ik stevig papier gebruiken. Dat laat zich overigens wel embossen, zodat ik ook hier en daar enige klinknagel kan maken.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8459
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2018, 17:50:08 »
5 mm?  ???
Of is het 0,5 mm?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2018, 18:56:44 »
@Marc,

Uh, je hebt gelijk. Natuurlijk 0,5mm. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2018, 23:41:47 »
Dit weekend ben ik verder gegaan met het detailleren van het onderstel.
Dat is niet alleen maar een kwestie van tekenen, maar ook van goed nadenken over de constructie.
Het moet immers eenvoudig te monteren zijn.



Verreweg het moeilijkste onderdeel was het ontwerpen van de vering. Uiteindelijk is dat toch redelijk gelukt.
Het is wel een heel filigrane constructie geworden. Het is te printen, maar dan wel (via Shapeways) in een hoge resolutie.
Een alternatief is deze te kopen als wit metalen parts via Dart Castings/ MJT.



Hier een kijkje aan de onderzijde van het chassis.
Alle onderdelen zoals de kasten en de remïnstallatie zijn bedoeld om geprint te worden.
De buffers en trekhaken kunnen echter ook gekocht worden bij Dart Castings/ MJT.
De wielstellen draaien inde eerder besproken W-Irons.
De wieldoppen maken onderdeel uit van de vering, maar zijn puur optisch.

Het chassis heeft een vlakke onderzijde.
Men kan er heel eenvoudig een Symoba kort koppelingsmechaniek aanbrengen.
Zo'n Symoba heeft een NEM schacht, zodat men wat te kiezen heeft. :)

Er ontbreken overigens nog enkele onderdelen.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9133
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2018, 11:55:55 »
Die vering, de buffers, de dingen voor de remmen en de truss rods kun je beter niet printen, maar kopen bij Dart castings c.s.

Leen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2018, 12:11:02 »
Zou aan de andere kant van de vacuumrem ook nog ff een driehoek plaatsen. Scharniert anders zo rot.

Tevens klopt de positie van de symoba niet. Voorzijde nem schacht zit meestal gelijk met de bufferbalk. Beetje afhankelijk van de lengte van de buffers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2018, 13:43:19 »
@Ingenium,

Je hebt gelijk met je opmerking over driehoekjes. Deze zijn overigens beide getekend, maar eentje staat per abuis "uit". In Onshape.com kun je parts aan/uit zetten in de assemblies. Een handige functie, maar je moet er wel netjes mee omgaan. 😄

De positie van de Symoba's kan nog royaal naar binnen verschoven worden. Ik twijfelde al, of ze niet wat te ver naar buiten stonden.

@Leen,

Ik ga eens koffie drinken bij Shapeways. Eens kijken wat wel/niet kan. RTR kan altijd nog. De grap is dat de wagen ook kan rijden zonder deze frutsels. Het referentiemodel van Smallbrook Studio's mist al deze details op het chassis.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2018, 17:30:44 »
Naar aanleiding van de opmerking van Leen, heb ik vandaag gekeken welke mogelijkheden er zijn om de kleine onderdelen te printen. Ik moest daarvoor wel een gevecht leveren met Onshape. Vrijwel alle onderdelen zijn assemblies bestaande uit verschillende parts. Wil je die in 3D printen, dan moet er één .STL file worden aangemaakt, waarbij alle parts geconerteerd worden naar één enkel onderdeel.  Het kostte wel enige kruim om uit te vogelen hoe ik dat moest doen.

Vervolgens kon ik de onderdelen uploaden naar Shapeways, zodat er een controle kan worden uitgevoerd op printbaarheid, en kan worden vastgesteld uit welk materiaal er geprint kan worden. De test onderdelen moeten vooral stevig zijn, en Strong & Flexible bleek de goedkoopste optie. Je krijgt dan geen superglad materiaal, maar dat vind ik niet zo erg.
Wel bleek dat ik de materiaaldikte hier en daar een beetje moest aanpassen.

Het eerste onderdeel was de complete bufferbalk. Deze blijkt 1.82 Euro te kosten.


Het tweede onderdeel was de vering. Ik was vooral benieuwd of deze wel geprint kon worden. Met het aanpassen van enkele delen, blijkt dat het geval te zijn. Voor 1.67 euro per stuk.


Het laatste onderdeel was het W-iron. Ook deze kan geprint worden. Voor 2.49 euro per stuk.


Alle prijzen ex. BTW... Dat dan wel. :)

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2018, 18:17:38 »
Qua W-irons: ik heb laatst een testprintje in FUD bij SW laten maken om te zien of zoiets in N mogelijk is mbv messing asbusjes. De W-irons staan bij mijn print echter helemaal niet loodrecht op het chassis maar meer in een soort van V-vorm. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de wanddikte die ik voor de irons heb toegepast (0,6mm) maar ik neig voor W-irons meer naar etsen...   



Mooi tekenwerk btw!!  (y)

Fred
Alles komt goed!

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2018, 22:13:10 »
Hmmmmm Hans,
Ik heb van York Modelmaking wat 3d geprinte kolommen in datzelfde materiaal. Ik ben er niet echt kapot van. Het is gewoon niet mooi glad te krijgen zonder details te verliezen. Ik zou dan voor dit soort onderdelen toch snel naar Dart Castings neigen. Bovendien.... waarom zou je dingen die in goede kwaliteit op de markt te krijgen zijn 3d gaan printen?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2018, 19:19:32 »
Gisteren kreeg ik een aantal kale onderstelletjes van Ferre om wat te experimenteren. Het zijn H0 onderstellen van Lilliput. Om ze te converteren naar OO, heb ik de wielen vervangen door 14mm spaakwielen van Hornby. Om deze vrij te laten draaien heb ik de bodemplaat bij de wielen weggefreesd. Ook heb ik de assen aan beide zijden lichtjes afgevijld bij de punten. De “Roco”-koppelingen zijn vervangen door Bachmann Tension koppelingen.



So far, so good... want in principe heb je hiermee een prima donor voor zelfbouw karretjes. Maar wat kun je er mee?

Om bij de eerder besproken Stroudley coaches te blijven, er zijn maar bitter weinig schaal/maattekeningen te vinden. En die heb je nodig voor het betere rekenwerk. 😀
De donor meet 109 (lob)*28mm, met een lengte tussen de assen van 69mm.

Een vergelijkbare Stroudley 4 Wheel/5 compartments van Smallbrook Studio is langer 116mm (lob) en 30mm breed. De as afstand is echter maar 60mm.

De donor die ik van Leen heb gekregen is een 6c GWR 4 Wheel coach. Die is echt veel langer, 125mm (lob), breed 30mm en as afstand 76mm.

Ik vermoed dat onderstaand model meer in de buurt komt.



Ik heb het echter nog niet nagemeten.

Alternatief blijft W-ijzers etsen, kopen als kit of 3D printen.
Experimenten met 3D printen door studenten van het Summa College Eindhoven leverde sterke wielophangingen op. Maar inderdaad niet bijzonder fraai.

Wordt vervolgd...

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2018, 11:38:57 »
Zo, een en ander nagemeten...



Het Lilliput onderstel heeft een as-afstand van 69mm. Als ik de tekening van de Stroudley Third Brake verschaal, komt de as-afstand uit op 64,641mm. Dat is een verschil van slachts 4,36mm. Hierbij ben ik uitgegaan van een opbouwhoogte van 26mm. Gelijk aan die van de Ratio en van de Smallbrook Studio coach.

Het Lilliput onderstel is 2mm smaller dan de gewenste wagenbreedte. Een voordeel, want een opbouw van 1mm dik, is dus mogelijk. Wel moeten de koppelingen verplaatst worden want de donor is slechts 109mm (lob) lang, terwijl 129mm (lob) nodig is. Een centimeter dus aan beide kopeinden.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2018, 19:09:08 »
De tekening van de Stroudley Third Brake is precies de juiste. Hij is van de LCDR 4-Wheel Brake zoals deze in gebruik is op de Bluebell Railway. Hij is na een geslaagde restauratie in deze prachtige staat in gebruik genomen in 2006. Volgens mij een van de fraaiste Stroudley’s die nog operationeel zijn.



De uitdaging is een body op te bouwen uit echt fineer.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4042
    • Medway Valley Line
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2018, 22:07:01 »
Deze BlueBell Railway Stroudley 4-Wheel coach blijkt gebaseerd te zijn op hetzelfde type rijtuig als de LCDR Third Brake. Ik kan derhalve dezelfde ontwerptekening gebruiken. Wel vervallen dan de kijkvensters voor de guard aan de voorzijde.



Hij werd op 26-5-2012 in gebruik genomen als Semi Saloon Third, geschikt voor rolstoel gebruikers. Het is oorspronkelijk een LCDR 2nd Brake uit 1889.

Hier is de uitdaging om dezelfde kleur “Dark Lake” te vinden als Bachmann gebruikt op haar SECR Birdcages.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)