Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76  (gelezen 38757 keer)

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2018, 15:04:09 »
Gaaf Hans! Die ribben kunnen toch ook met Evergreen strip worden aangebracht? Hoe dik of dun moeten ze ongeveer zijn?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2018, 15:54:15 »
@Ed,

Harsboard heeft een dikte van 5mm. Ik zou eigenlijk wel wat dunner willen. Eventueel kan ik stevig papier gebruiken. Dat laat zich overigens wel embossen, zodat ik ook hier en daar enige klinknagel kan maken.

Gr, Hans


Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2018, 17:50:08 »
5 mm?  ???
Of is het 0,5 mm?
No dress rehearsel, this is our life.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2018, 18:56:44 »
@Marc,

Uh, je hebt gelijk. Natuurlijk 0,5mm. 😀

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2018, 23:41:47 »
Dit weekend ben ik verder gegaan met het detailleren van het onderstel.
Dat is niet alleen maar een kwestie van tekenen, maar ook van goed nadenken over de constructie.
Het moet immers eenvoudig te monteren zijn.



Verreweg het moeilijkste onderdeel was het ontwerpen van de vering. Uiteindelijk is dat toch redelijk gelukt.
Het is wel een heel filigrane constructie geworden. Het is te printen, maar dan wel (via Shapeways) in een hoge resolutie.
Een alternatief is deze te kopen als wit metalen parts via Dart Castings/ MJT.



Hier een kijkje aan de onderzijde van het chassis.
Alle onderdelen zoals de kasten en de remïnstallatie zijn bedoeld om geprint te worden.
De buffers en trekhaken kunnen echter ook gekocht worden bij Dart Castings/ MJT.
De wielstellen draaien inde eerder besproken W-Irons.
De wieldoppen maken onderdeel uit van de vering, maar zijn puur optisch.

Het chassis heeft een vlakke onderzijde.
Men kan er heel eenvoudig een Symoba kort koppelingsmechaniek aanbrengen.
Zo'n Symoba heeft een NEM schacht, zodat men wat te kiezen heeft. :)

Er ontbreken overigens nog enkele onderdelen.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2018, 11:55:55 »
Die vering, de buffers, de dingen voor de remmen en de truss rods kun je beter niet printen, maar kopen bij Dart castings c.s.

Leen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2018, 12:11:02 »
Zou aan de andere kant van de vacuumrem ook nog ff een driehoek plaatsen. Scharniert anders zo rot.

Tevens klopt de positie van de symoba niet. Voorzijde nem schacht zit meestal gelijk met de bufferbalk. Beetje afhankelijk van de lengte van de buffers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2018, 13:43:19 »
@Ingenium,

Je hebt gelijk met je opmerking over driehoekjes. Deze zijn overigens beide getekend, maar eentje staat per abuis "uit". In Onshape.com kun je parts aan/uit zetten in de assemblies. Een handige functie, maar je moet er wel netjes mee omgaan. 😄

De positie van de Symoba's kan nog royaal naar binnen verschoven worden. Ik twijfelde al, of ze niet wat te ver naar buiten stonden.

@Leen,

Ik ga eens koffie drinken bij Shapeways. Eens kijken wat wel/niet kan. RTR kan altijd nog. De grap is dat de wagen ook kan rijden zonder deze frutsels. Het referentiemodel van Smallbrook Studio's mist al deze details op het chassis.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2018, 17:30:44 »
Naar aanleiding van de opmerking van Leen, heb ik vandaag gekeken welke mogelijkheden er zijn om de kleine onderdelen te printen. Ik moest daarvoor wel een gevecht leveren met Onshape. Vrijwel alle onderdelen zijn assemblies bestaande uit verschillende parts. Wil je die in 3D printen, dan moet er één .STL file worden aangemaakt, waarbij alle parts geconerteerd worden naar één enkel onderdeel.  Het kostte wel enige kruim om uit te vogelen hoe ik dat moest doen.

Vervolgens kon ik de onderdelen uploaden naar Shapeways, zodat er een controle kan worden uitgevoerd op printbaarheid, en kan worden vastgesteld uit welk materiaal er geprint kan worden. De test onderdelen moeten vooral stevig zijn, en Strong & Flexible bleek de goedkoopste optie. Je krijgt dan geen superglad materiaal, maar dat vind ik niet zo erg.
Wel bleek dat ik de materiaaldikte hier en daar een beetje moest aanpassen.

Het eerste onderdeel was de complete bufferbalk. Deze blijkt 1.82 Euro te kosten.


Het tweede onderdeel was de vering. Ik was vooral benieuwd of deze wel geprint kon worden. Met het aanpassen van enkele delen, blijkt dat het geval te zijn. Voor 1.67 euro per stuk.


Het laatste onderdeel was het W-iron. Ook deze kan geprint worden. Voor 2.49 euro per stuk.


Alle prijzen ex. BTW... Dat dan wel. :)

Gr, Hans

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2018, 18:17:38 »
Qua W-irons: ik heb laatst een testprintje in FUD bij SW laten maken om te zien of zoiets in N mogelijk is mbv messing asbusjes. De W-irons staan bij mijn print echter helemaal niet loodrecht op het chassis maar meer in een soort van V-vorm. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de wanddikte die ik voor de irons heb toegepast (0,6mm) maar ik neig voor W-irons meer naar etsen...   



Mooi tekenwerk btw!!  (y)

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2018, 22:13:10 »
Hmmmmm Hans,
Ik heb van York Modelmaking wat 3d geprinte kolommen in datzelfde materiaal. Ik ben er niet echt kapot van. Het is gewoon niet mooi glad te krijgen zonder details te verliezen. Ik zou dan voor dit soort onderdelen toch snel naar Dart Castings neigen. Bovendien.... waarom zou je dingen die in goede kwaliteit op de markt te krijgen zijn 3d gaan printen?
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2018, 19:19:32 »
Gisteren kreeg ik een aantal kale onderstelletjes van Ferre om wat te experimenteren. Het zijn H0 onderstellen van Lilliput. Om ze te converteren naar OO, heb ik de wielen vervangen door 14mm spaakwielen van Hornby. Om deze vrij te laten draaien heb ik de bodemplaat bij de wielen weggefreesd. Ook heb ik de assen aan beide zijden lichtjes afgevijld bij de punten. De “Roco”-koppelingen zijn vervangen door Bachmann Tension koppelingen.



So far, so good... want in principe heb je hiermee een prima donor voor zelfbouw karretjes. Maar wat kun je er mee?

Om bij de eerder besproken Stroudley coaches te blijven, er zijn maar bitter weinig schaal/maattekeningen te vinden. En die heb je nodig voor het betere rekenwerk. 😀
De donor meet 109 (lob)*28mm, met een lengte tussen de assen van 69mm.

Een vergelijkbare Stroudley 4 Wheel/5 compartments van Smallbrook Studio is langer 116mm (lob) en 30mm breed. De as afstand is echter maar 60mm.

De donor die ik van Leen heb gekregen is een 6c GWR 4 Wheel coach. Die is echt veel langer, 125mm (lob), breed 30mm en as afstand 76mm.

Ik vermoed dat onderstaand model meer in de buurt komt.



Ik heb het echter nog niet nagemeten.

Alternatief blijft W-ijzers etsen, kopen als kit of 3D printen.
Experimenten met 3D printen door studenten van het Summa College Eindhoven leverde sterke wielophangingen op. Maar inderdaad niet bijzonder fraai.

Wordt vervolgd...

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2018, 11:38:57 »
Zo, een en ander nagemeten...



Het Lilliput onderstel heeft een as-afstand van 69mm. Als ik de tekening van de Stroudley Third Brake verschaal, komt de as-afstand uit op 64,641mm. Dat is een verschil van slachts 4,36mm. Hierbij ben ik uitgegaan van een opbouwhoogte van 26mm. Gelijk aan die van de Ratio en van de Smallbrook Studio coach.

Het Lilliput onderstel is 2mm smaller dan de gewenste wagenbreedte. Een voordeel, want een opbouw van 1mm dik, is dus mogelijk. Wel moeten de koppelingen verplaatst worden want de donor is slechts 109mm (lob) lang, terwijl 129mm (lob) nodig is. Een centimeter dus aan beide kopeinden.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2018, 19:09:08 »
De tekening van de Stroudley Third Brake is precies de juiste. Hij is van de LCDR 4-Wheel Brake zoals deze in gebruik is op de Bluebell Railway. Hij is na een geslaagde restauratie in deze prachtige staat in gebruik genomen in 2006. Volgens mij een van de fraaiste Stroudley’s die nog operationeel zijn.



De uitdaging is een body op te bouwen uit echt fineer.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: 3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76
« Reactie #29 Gepost op: 29 juni 2018, 22:07:01 »
Deze BlueBell Railway Stroudley 4-Wheel coach blijkt gebaseerd te zijn op hetzelfde type rijtuig als de LCDR Third Brake. Ik kan derhalve dezelfde ontwerptekening gebruiken. Wel vervallen dan de kijkvensters voor de guard aan de voorzijde.



Hij werd op 26-5-2012 in gebruik genomen als Semi Saloon Third, geschikt voor rolstoel gebruikers. Het is oorspronkelijk een LCDR 2nd Brake uit 1889.

Hier is de uitdaging om dezelfde kleur “Dark Lake” te vinden als Bachmann gebruikt op haar SECR Birdcages.

Gr, Hans