Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen  (gelezen 9567 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #60 Gepost op: 29 December 2017, 16:27:57 »
@Floris: Helemaal met je eens!
Kijk maar eens om je heen... voor alle apparatuur waar soft-/firmware inzit komt met regelmaat een update of bugfix voor uit, omdat met toch weer iets over het hoofd heeft gezien, vergeten is, of toch niet helemaal gaat zoals het moet.
Gewoon stoppen met het spelen met mensenlevens ten gunste van hogere rendementen, door weer in de laagste laag te willen snijden!
Het verhaal van de brugwachter is helaas nog immer actueel  :-X
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #61 Gepost op: 29 December 2017, 17:41:52 »
Electronica wordt gemaakt door mensen en de meeste electronica wordt gemaakt om maar een x tijd mee te gaan,anders koopt niemand meer nieuw tv's, wasmachines enz enz,slecht voor de winkels  ;)
Als er niemand meer op die trein zit en er gaat wat fout in die elektronica dan is er niemand meer om in te grijpen,dat zou een kwalijke zaak zijn.
Gelukkig bestaat er daarvoor zoiets als 'mil spec': componenten die 'ietsje' robuuster uitgevoerd zijn dan hun 'gewone' consumentenbroertjes en in medische, defensie, lucht- en ruimtevaart en nog zo wat van die zeer kritische systemen gebruikt mogen worden en waar consumenten-onderdelen streng verboden zijn.
Dat staat vaak ook bij fabrikanten in hun databladen: 'Components from ...... are not to be used in aviation, medical, defense or life-support systems. For Military specifications or the use of components from ...... in life-support systems, please contact ......'

Reken maar dat geen bedrijf zijn handen zal branden aan het überhaupt ontwerpen van dergelijke kritische systemen en gebruiken van consumenten-onderdelen in dergelijke kritische zaken: als er daardoor wat fout gaat en dat komt naar buiten, hang je.

Voor de rest ben ik het met je eens hoor, maar voorlopig zie ik compleet autonoom rijden hier toch nog niet gebeuren.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #62 Gepost op: 30 December 2017, 14:12:38 »
Citaat van: tijgernootje
...  niemand hoeft te roepen dat autonoom rijdende auto's feilloos zijn, want dat is ook niet zo ...
Je argumenten kloppen van geen kant.
Jij gebruikt de trap in je huis dus ook niet meer omdet er wel eens mensen van de trap gevallen zijn en hun nek gebroken hebben? Je rijdt ook geen auto meer, of met de trein, omdat er ooit mensen verongelukt zijn?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #63 Gepost op: 30 December 2017, 14:22:52 »
Jij gebruikt de trap in je huis dus ook niet meer omdet er wel eens mensen van de trap gevallen zijn en hun nek gebroken hebben?
Deze vergelijking gaat ook niet helemaal op. Als iemand verongelukt doordat de trap instort of doordat zijn balkon afbreekt, dan komt dat in het nieuws. En als een zelfrijdende auto een ongeluk krijgt door een defect in de elektronica of een softwarefout, dan moet daar wat aan gedaan worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #64 Gepost op: 30 December 2017, 14:59:34 »
"Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's"

Zolang techneuten zich met techniek  en boekhouders zich met boekhouden, dan werkt die regel doorgaans prima.
Maar als de boekhouder zich ook met de techniek gaat bezighouden, wordt de factor "aanvaardbare" al snel eigenlijk onaanvaardbaar.
Veiligheid/kwaliteit en lage kosten gaan nu eenmaal heel slecht samen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #65 Gepost op: 30 December 2017, 16:52:37 »
Die gaan heel goed samen! Een veilige situatie heeft lage kosten, want geen herstel/compensatiekosten en/of prestige verlies.
't Is maar net wat je meeneemt in je 'kostenplaatje' of businesscase.
 ;)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #66 Gepost op: 30 December 2017, 22:02:28 »
Wat me opvalt is het feit dat velen in deze discussie "zelfrijdend" en "machinistloos" door elkaar halen

Zelf zie ik wel wat in zelfrijdend.
Neem als voorbeeld de IC van Den Bosch naar Utrecht (en even los van viersporigheid bij Houten). De machinist heeft groen of rood sein, dat laatste uiteraard voorafgegaan door geel. Als de voorafgaande stoptrein wat vertraging heeft, en dus bij Lunetten in de weg staat, dan weet de machinist dat niet. Hij rijdt met 140 door (kost energie) door tot bij het gele en daarnavolgende rode sein. Hij weet niet dat hij verderop moet afremmen en stoppen.

Een computer kan deze situatie voorzien. Als hij bij Culemborg al de stroom uitschakelt en de trein laat uitrollen tot Lunetten, dan scheelt dat een hoop energie (en geld). Het overgeven van de snelheidsregeling aan de computer (lees zelfrijdende trein) kan dus positief uitpakken

En uiteraard kan de machinist in noodgevallen zelf ingrijpen.

Naar mijn mening dus:
- zelfrijdend: ja
- macinistloos: nee

Wim K

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #67 Gepost op: 30 December 2017, 22:25:02 »
Het scenario wat jij beschrijft Wim, kan natuurlijk ook prima door een machinist worden uitgevoerd...
De informatie dat de stopper vertraagt is en dus in Lunetten in de weg zal staan is bekend, dus die kan je ook aan een machinist van vlees en bloed doorgeven zodat hij vanaf Culemborg de trein rustig laat uitrollen richting Lunetten.
Volledig geautomatiseerd zelfrijdend wordt m.i. pas echt interessant als er overgestapt wordt naar een dynamisch blokstelsel.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #68 Gepost op: 30 December 2017, 22:37:39 »
Die informatie krijgen de machinisten al ;) Moeten ze wel de tablet gebruiken die ze gekregen hebben. Kunnen ze hun rijgedrag op aanpassen.
Groeten Joop, machinist Lls

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #69 Gepost op: 30 December 2017, 22:44:46 »
En dat is dus in mijn ogen nu al achterhaalde techniek, dat hoort zij/hij gewoon in een head up display getoond te krijgen.
GSMR toestel, tablet, portofoon, allemaal zaken die afleiden van de primaire/essentiële taak, al die zaken zouden in één vast in het materieel geïnstalleerde terminal moeten zitten, waarbij GSM en portofoon automatisch koppelen met deze terminal, zodra de mcn plaats neemt op "de bok".
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #70 Gepost op: 30 December 2017, 23:03:53 »
Als ik ERTMS goed begrepen heb komt dat in de hogere nivos eigenlijk al neer op zelfrijdende treinen?
De trein wordt eigenlijk van buitenaf bestuurd door externe systemen en de machinist bewaakt alleen het proces?

Prorail kijkt hier volgens mij niet naar om de machinist uit te schakelen in het proces, maar om uberhaupt met grotere treindichtheden te kunnen rijden.
Lijkt me ideaal, iedere paar minuten metro-stijl een (lightrail) trein en niet hoeven nadenken over wanneer je trein rijdt of vertraging heeft...

Lijkt mij ook de enige manier voor spoor-personen-vervoer om te concurreren met zelfrijdende auto's:
Voor de korte afstanden met hetzelfde gemak als de metro en voor lange afstanden vergelijkbaar met vliegen?
« Laatst bewerkt op: 30 December 2017, 23:08:35 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #71 Gepost op: 30 December 2017, 23:47:15 »
En dat is dus in mijn ogen nu al achterhaalde techniek, dat hoort zij/hij gewoon in een head up display getoond te krijgen.
GSMR toestel, tablet, portofoon, allemaal zaken die afleiden van de primaire/essentiële taak, al die zaken zouden in één vast in het materieel geïnstalleerde terminal moeten zitten, waarbij GSM en portofoon automatisch koppelen met deze terminal, zodra de mcn plaats neemt op "de bok".
Leiden helemaal niet af. Prima hulpmiddel, die tablet met TimTim.  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #72 Gepost op: 31 December 2017, 00:59:03 »
Dat ben ik dus geheel niet met je eens, en er zijn ook al geluiden geweest uit het machinisten korps, dat ze er wel degelijk door worden afgeleid.

Op de keper beschouwd is het ook op zijn zachts gezegd vreemd te noemen dat een mcn, die de verantwoording heeft over het veilig naar zijn bestemming rijden van een trein met een behoorlijke waarde met daarin tientallen tot honderden reizigers, eigenlijk verplicht wordt gebruik te maken van deze apparaten tijdens de rit, terwijl een bestuurder van een motorvoertuig niet eens een telefoon in zijn hand mag hebben!
Ik noem het overigens niet vreemd, maar ronduit bizar!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #73 Gepost op: 31 December 2017, 01:06:44 »
Ach Eric B,
Er zijn helaas ook automobilisten die vinden dat een mobieltje niet afleidt en dat ze prima kunnen autorijden en opletten en appen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7640
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #74 Gepost op: 31 December 2017, 01:11:29 »
Tja, klopt helemaal... En een aantal van hen verruilen daardoor het aardse voor iets anders, maar nog veel vaker laten zij anderen dat doen :(
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.