Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen  (gelezen 9293 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2017, 10:37:17 »
Geen voorstander van.
Niet alles laten vervangen door robot technieken... kost alleen maar banen in de toekomst.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2017, 10:43:51 »
Onzin. De mens is van nature konservatief en verzet zich tegen iedere verandering. Toen de eerste auto's op de weg kwamen begonnen de hoefsmeden en koetsbouwers ook te klagen dat ze hun werk kwijt zouden raken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2017, 10:51:46 »
Deels heb je gelijk, maar wat als in de toekomst geen 1 meer weet hoe je een trein moet bedienen? En de trein heeft een keer storing en kan alleen handbediend verder rijden?
Je ziet het bij de automonteurs al... werkt het uitlees apparaatje niet snappen ze er niks van, vroeger had je echte vakmannen en dat neemt in elke sector steeds meer af.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2017, 10:52:37 »
Afgezien van meningen over banenverlies en (vermeend) conservatisme denk ik dat het een goede zaak is om op deze wijze de veiligheid en efficiency van het railvervoer te vergroten.
Overigens dient hier te worden gesproken over zelfbesturende treinen (stuur ontbreekt  ;) ) de treinen reden/rijden immers al zelf.
Tja, banenverlies, waar zijn de overwegwachters, stokers en meer van die functies gebleven?
Groet,

Gerard

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2017, 12:04:16 »
Ha, Prorail gaat ook mee in de vaart der volkeren.

De eerste trein zonder machinist reed al in 1967.
Het ATO systeem (= Automatic Train Operation) kent 3 levels:
GoA4, GoA3, GoA2.
Lees en huiver:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_subway_systems



« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 14:15:59 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2017, 12:53:00 »
ProRail is nog altijd geen vervoerder dus kunnen ze testen wat ze willen, maar op dit moment zien de vervoerders er nog geen brood in. Er zijn nog een hele hoop hordes te nemen voor treinen echt helemaal zelfstandig over het spoor rondtuffen.
De trajecten waar getest gaat worden zijn ook strategisch gekozen, Betuweroute en de schipholtunnel, afgesloten stukken spoor waar geen mens dier of auto ergens de weg makkelijk versperd.
Ik ben heel benieuwd hoe men zaken als een aanrijding of een zelfdoding op denkt te gaan lossen wanneer je met je kinderen eerste rang zit voorin de trein en dan vervolgens kan gaan wachten tot de hulptroepen arriveren om de troep op te ruimen.

Een trein is meer dan een veredelde horizontale lift die door het landschap van A naar B verplaatst. Ook speelt men altijd zo eenvoudig over hoe rangeerwerk geautomatiseerd kan worden, ook dat zou ik wel eens willen zien in de havens, hoe 700 meter goederentrein geduwd over onbeveiligde overwegen en stukken met handwissels de klanten gaat bereiken.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2017, 12:58:21 »
Citaat van: Bastaard
... vroeger had je echte vakmannen en dat neemt in elke sector steeds meer af.
Dat klopt en dat komt omdat de technologie steeds beter is geworden. Een moderne auto staat veel minder in de garage dan vroeger (de MTBF is langer), met als gevolg dat de garages klagen dat ze veel minder verdienen aan onderhoud.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2017, 13:07:34 »
ProRail is nog altijd geen vervoerder dus kunnen ze testen wat ze willen, ....
Prorail is wel de beheerder van het spoor en daar zullen ook wat voorzieningen aan nodig zijn om het zelfrijden mogelijk te maken.
Overigens hebben ze in Japan op de hogesnelheidslijnen al heel lang zelfrijdende treinen. Maar daar zit nog steeds een machinist op, voornamelijk ter geruststelling van de reizigers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2017, 13:08:10 »
Toen de eerste auto's op de weg kwamen begonnen de hoefsmeden en koetsbouwers ook te klagen dat ze hun werk kwijt zouden raken.

Wat ook gebeurde  ;D ;D

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2017, 13:08:23 »
Citaat van: Dennis
... Er zijn nog een hele hoop hordes te nemen voor treinen echt helemaal zelfstandig over het spoor rondtuffen.
Bij het invoeren van welke nieuwe technologie dan ook is er altijd een grote groep konservatieve mensen die direct vermeende onmogelijkheden zien en meteen roept "dat kan niet omdat ... ".
Daar tegenover staat een veel kleinere groep mensen met visie die mogelijkheden zien en zeggen "dat kan mits .... ".

Elon Musk b.v is zo iemand uit die kleine groep.

Citaat van: Ronald Halma
Wat ook gebeurde

Ja, maar de hoefsmeden en koetsbouwers met visie gingen auto's bouwen.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 13:13:37 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2017, 13:18:37 »
Ach de tijd zal het uitwijzen, en in de toekomst zal het wellicht mogelijk blijken. Echter wordt er nu vaak gedaan of dit soort zaken van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. Uiteindelijk heeft Elon Musk ook voormalige ideeen waar we in de 'echte wereld' weinig van merken.
Bedrijven zitten ook met investeringen die gedaan moeten worden en machines (locomotieven) die de komende 30 jaar nog niet afgeschreven zijn.
Ik denk dat het gat tussen wat er technisch mogelijk is en waar we buiten op straat iets van merken alleen maar groter wordt.
Voor het spoor is ook politiek nog een grote hobbel te nemen, er moet heel veel regelgeving, nationaal en Europees veranderd worden voordat een trein zelfstandig over het spoor kan. Ook moet het spoorwegnet nig omgebouwd worden naar ERTMS level 3, omdat ATO level 4 (zonder mcn) alleen op die manier ook echt beveiligd is en niet alleen 1 trein die van A naar B op een eigen stuk spoor heen en weer pendelt. Voor ERTMS inbreekt het geld en ook steeds meer de politieke wil in Europa vanwege de torenhoge kosten.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2017, 13:20:55 »
Als men personenauto's en vrachtwagens zelfstandig kan laten rijden, dan is dit met een trein ook mogelijk (helaas).
Complexe rangeerbewegingen zie ik op de korte termijn echter niet gebeuren, al was het alleen maar omdat de automatische koppelingen niet echt voor handen zijn (goederensector)
Hoe wil men technische mankementen onderweg opvangen, ik noem maar eens iets zoals een vastgelopen rem, dit is niet op te lossen door op afstand even een reset uit te voeren. Qua techniek zal dit best mogelijk zijn, maar voor het gehele goederenpark in Europa omgebouwd is....
Het (begeleid) onbemensd rijden op bepaalde afgebakende trajecten is waarschijnlijk dichterbij dan de meeste van ons zouden willen, maar over de overige trajecten met overweg e.d. is wat verdere toekomstmuziek en dan zijn er in het randgebeuren nog heel wat obstakels te overwinnen voor het geheel machinistloos gaat gebeuren.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2017, 13:26:43 »
Citaat
... de toekomst zal het wellicht mogelijk blijken. Echter wordt er nu vaak gedaan of dit soort zaken van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn.
Tja, hoe lang duurde het van de eerste stoommachines tot de eerste stoomlocomotief? Daar zat ook ca 100 jaar tussen. Bij de eerste stoomlocs wilde de ketel ook nog wel eens exploderen, maar dat was geen reden om de ontwikkeling te stoppen, integendeel, het was een stimulans voor mensen als George & Robert Stephenson om de techniek te verbeteren en verder te ontwikkelen.

(Onder protest van o.a. boeren omdat de koeien in de wei langs het spoor door het "stoommonster" geen melk meer zouden geven en de kippen van de leg.)

Toen vervolgens weer ruim honderd jaar later de stoomlocomotieven werden uitgefaseerd, kwam er protest van de steenkoolproducenten dat ze geen kolen meer verkochten...
« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 17:20:56 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2017, 15:10:29 »
De Docklands line in Londen rijdt al zo'n 25 jaar zonder bestuurders. Het was wel vreemd toen ik er de eerste keer kwam, maar het liep wel probleemloos (afgezien van een ontruiming wegens een IRA bomb scare). Toegegeven dat is geen hoofdspoorlijn, maar de technologie is al decennia oud en heeft zich bewezen.

Je kunt de vooruitgang echt niet tegenhouden, dus vooral doen. De machinist zal over een aantal jaren wel langzaam uitsterven, al wil zelfrijdend (zelfbedienend?) nog niet onbemand zeggen.

Dirk