Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen  (gelezen 9294 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #45 Gepost op: 27 December 2017, 22:04:39 »
Elektromotoren hebben minder bewegende delen dan brandstofmotoren en zijn daardoor betrouwbaarder en duurzamer. Dat maakt ze heel geschikt voor automatische aansturing, ook in vliegtuigen. Ik heb zelf een inmiddels een al wat oudere hybride auto, die dus deels elektrisch rijdt. Hoewel de techniek al een tijd bestaat realiseer ik me vaak niet dat slechts een paar procent van de automobilisten zo'n wagen heeft. Dit systeem met ook nog een CVT werkt geheel automatisch en geeft je als bestuurder het vreemde gevoel dat je weinig over het ding te zeggen hebt. Wat ook zo is.

De ervaring is waarschijnlijk hetzelfde als bij een trein zonder bestuurder: geen probleem zolang de software goed werkt. Tot op een dag een storing optreedt en alleen een specialist het probleem kan oplossen. Dan staat je auto een week in de garage... Of sta je als passagier uren stil in een weiland. Maar ja, je spaart personeelskosten uit. De kans op "mishaps" calculeert dan iemand van tevoren in, en zolang de kosten lager zijn dan het salaris van een machinist zal deze ontwikkeling wel doorgaan.

Ik heb nog wat recente artikelen over ProRail gelezen waarin Pier Eringa het bedrijf "sexy' wilde maken omdat het naar zijn idee te onzichtbaar is. Het lijkt me dus ook enigzins een publiciteitsstunt.



« Laatst bewerkt op: 27 December 2017, 22:13:46 door ReneN »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7569
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #46 Gepost op: 27 December 2017, 22:10:19 »
Ik denk dat je er niet ver naast zult zitten HJ...
Door rood rijden zou de ATB eigenlijk af moeten vangen heden ten dagen, maar ook daar zitten (nog) beperkingen aan.
Automatisering zou heel veel routine zaken kunnen afhandelen, maar om de creativiteit van het menselijk brein daar helemaal door te vervangen...
Kunstmatige intelligentie is gevaarlijker dan menigeen denkt! En dat is geen conservatisme of doemdenken, maar puur logische redenatie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #47 Gepost op: 27 December 2017, 23:28:06 »
Precies, zo werd de heer Elon Musk hier eerder al gepresenteerd als een 'groot denker' ik zie ze meer als gevaarlijke mensen die dingen koste wat kost erdoor willen drukken alleen maar omdat het technisch mogelijk is. Dan zal wel weer de vergelijking met de paardentram van stal gehaald worden, maar resultaten uit het verleden bieden zeker geen garanties voor de toekomst, en al helemaal niet wanneer het A.I. betreft.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #48 Gepost op: 27 December 2017, 23:43:16 »
Zoveel AI is er niet nodig om treinen zelfstandig te laten rijden.
In Londen lukt het al sinds een halve eeuw...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #49 Gepost op: 28 December 2017, 00:19:40 »
Niet alleen de DLR in London, ook Ligne 1 van de Parijse metro rijdt al sinds jaar en dag automatisch en ligne 14 is daar later bij gekomen. En volgens de exploitant RATP is het hierdoor mogelijk de treinen dichter op elkaar te laten rijden waardoor de transportcapaciteit, die met de metrobestuurders tegen het plafond zat (treinen propvol, perronlengte volledig benut) weer kon worden vergroot. Zelf een aanrader als je in Parijs bent om voorin de metro van ligne 1 te zitten, kijk je zo naar voren de metrobuis in.

Zelf denk ik dat het automatiseren van treinen een tig-keer eenvoudiger probleem is dan dat van het wegverkeer, en met dat laatste wordt flinke vooruitgang geboekt. Waarschijnlijk ook omdat hier commerciële kansen liggen die op korte termijn wat kunnen opleveren: taxibedrijf zonder taxichauffeurs (Uber heeft in US 30.000 automatisch rijdende auto’s besteld die vanaf 2020 zouden moeten gaan rijden) en transportbedrijf zonder vrachtwagenchauffeurs (Tesla heeft een 100 vrachtwagens aan PepsiCo verkocht, nog niet automatisch maar net als de S wel hierop voorbereid. Dit is dan weer mogelijk een aansporing voor andere vrachtwagenfabrikanten).

Tsja, al het automatiseerbare werk zal volgens mij uiteindelijk worden geautomatiseerd. Zal een grote maatschappelijke verandering met zich meebrengen en uiteindelijk een verschuiving van ons economisch model. Wellicht wordt werken straks een ‘product’ waarvoor je moet gaan betalen. Op zich redelijk want als je werkt kun je geen geld uitgeven!! En leuk werk is ook wat waard.

Na al deze bespiegelingen: ik denk dat zodra het automatisren van treinen op enkele trajecten succesvol is getest, de verdere uitrol behoorlijk snel zal gaan. Dan rest mij nog te hopen dat er dan goeie S/W in die treinen komt want die DLR rijdt echt beroerd: schokkerig bijremmen midden op traject bij daalpartijen, bij bochten, schokkend tot stilstand. Nee, dan toch liever Franse (metro), Amerikaanse (bijvoorbeeld hun treintje op Washington Dulles Airport) en Deense (hun treintje van Kopenhagen naar luchthaven) spulletjes.

Groet,
Robbedoes
« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 00:22:25 door Robbedoes »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #50 Gepost op: 28 December 2017, 09:01:59 »
De nieuwe Schwebebahn treinen in Wuppertal zijn voorbereid op automatisch bedrijf.
En de beveiliging is ook ETCS2+ als alle nieuwe stellen in dienst zijn.

De M5/6 metro's in Amsterdam zijn ook geschikt om zonder vestuurder te gaan rijden.

En er zijn al zat landen waar metro's compleet computer gestuurd rijden.

Dus met treinen moet het ook kunnen. Wellicht dat daardoor wel de overwegen zullen uitsterven.

We zullen zien als het zo ver is.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #51 Gepost op: 28 December 2017, 09:20:39 »

Tsja, al het automatiseerbare werk zal volgens mij uiteindelijk worden geautomatiseerd. Zal een grote maatschappelijke verandering met zich meebrengen en uiteindelijk een verschuiving van ons economisch model. Wellicht wordt werken straks een ‘product’ waarvoor je moet gaan betalen. Op zich redelijk want als je werkt kun je geen geld uitgeven!! En leuk werk is ook wat waard.


Alleen, waar gaan mensen dat dan van betalen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #52 Gepost op: 28 December 2017, 10:22:17 »
Het uitsterven van overwegen zal ook nog wel een paar decennia duren in NL, als je alleen al kijkt hoeveel jaar politiek gesteggel over kosten en uitvoering er alleen al overheengegaan is om bv een overweg als die bij Driebergen-Zeist door een tunnel te vervangen... En dan hebben we het nog niet eens over het buitenland waar vaak landschappelijk een tunnel of brug niet in te passen is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #53 Gepost op: 28 December 2017, 10:48:43 »
Dat er maar een paar % een electro/hybride auto heeft heeft ook te maken dat deze autos erg lelijk zijn, totaal afwijkend ontwerp, Opel Ampera vind ik wel mooi, maar waarom geen Astra of Corsa elektrisch?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #54 Gepost op: 28 December 2017, 11:01:56 »
Ondertussen kan ik geen kwantitatieve gegevens vinden over spoorongelukken in Nederland. Ik vermoed dat er drie belangrijke oorzaken zijn:
-de machinist die door rood rijdt of een nadere fout maakt.
-de verkeersleiding die een fout maakt.
-externe oorzaken, vooral wegvoertuigen op overwegen.

Maar onderbouwen kan ik het niet.

groeten
Hendrik Jan

Gegevens vinden is lastig maar als we naar de praktijk van de laatste jaren kijken:
- externe oorzaken, met name wegvervoer op overwegen (b.v. Winsum, Dalfsen)
- doorrijden stoptonend sein
- te hoge snelheid
- mechanische problemen (b.v. asbreuken zoals ICE Eschede, Prorail Fccpps bij Hengelo, recentelijk containertrein in Belgie die vele kilometers spoor vernielde
- fout verkeersleiding (ik denk dat je doelt op het ongeluk in Duitsland waar de verkeersleider drukker was met zijn telefoon)

3 van de 5 zijn al op te lossen met invoeren automatische beveiliging en extern afdwingen rijgedrag op 100% van de trajecten (incl. emplacementen). Maar dit realiseren heeft een hoog kostenplaatje. Zodra er een besparing bijkomt, geen machinisten, wordt het anders. Als dan de kosten/baten balans doorslaat kan het snel gaan met zelfrijdende treinen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #55 Gepost op: 28 December 2017, 11:48:09 »
Off topic

Alleen, waar gaan mensen dat dan van betalen?

@Henk: basisinkomen, verkregen uit belasting op voortbrengingsprocessen (belasting op werk al dan niet door mens verricht).
« Laatst bewerkt op: 28 December 2017, 11:51:35 door Robbedoes »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #56 Gepost op: 28 December 2017, 21:52:28 »
ProRail is nog altijd geen vervoerder dus kunnen ze testen wat ze willen, maar op dit moment zien de vervoerders er nog geen brood in. Er zijn nog een hele hoop hordes te nemen voor treinen echt helemaal zelfstandig over het spoor rondtuffen.
De trajecten waar getest gaat worden zijn ook strategisch gekozen, Betuweroute en de schipholtunnel, afgesloten stukken spoor waar geen mens dier of auto ergens de weg makkelijk versperd.
Prorail is geen vervoerder maar kan dat project wel starten in samenwerking met vervoerders en wel degelijk zitten daar geintresseerde partijen bij.


Het uitsterven van overwegen zal ook nog wel een paar decennia duren in NL, als je alleen al kijkt hoeveel jaar politiek gesteggel over kosten en uitvoering er alleen al overheengegaan is om bv een overweg als die bij Driebergen-Zeist door een tunnel te vervangen... En dan hebben we het nog niet eens over het buitenland waar vaak landschappelijk een tunnel of brug niet in te passen is.
Dat komt omdat het simpelweg niet alleen over een tunnel gaat, maar tegelijkertijd over een complete verbouwing en deels ondergronds brengen van het station en het wijzigen van de infrastructuur eromheen incl een verhuizing van het busstation.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #57 Gepost op: 29 December 2017, 07:18:38 »

Klopt, maar dit is alleen maar om aan te geven dat er overwegen in gecompliceerde situaties liggen die veel geld en politieke wil kosten om opgeheven te worden. Neem bv Helmond, daar heb je een overweg, beweegbare brug over een kanaal en nog overweg. Niet zo 1 2 3 op te heffen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2017, 15:02:34 door Bert van Gelder »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #58 Gepost op: 29 December 2017, 14:24:10 »
Ikzelf hoop dat ze het voorlopig uit het hoofd laten om er serieus werk van te maken.
Een vorm van "cruisecontrol" op treinen is me prima,maar ten alle tijden een mcn op die treinen.
Electronica wordt gemaakt door mensen en de meeste electronica wordt gemaakt om maar een x tijd mee te gaan,anders koopt niemand meer nieuw tv's, wasmachines enz enz,slecht voor de winkels  ;)
Als er niemand meer op die trein zit en er gaat wat fout in die elektronica dan is er niemand meer om in te grijpen,dat zou een kwalijke zaak zijn.
En niemand hoeft te roepen dat autonoom rijdende auto's feilloos zijn,want dat is ook niet zo,zo blijkt uit artikelen die in het nieuws zijn geweest.
Dit jaar nog een bijna groot ongeluk in het buitenland toen tijdens een test zo'n zelfrijdend ding een storing kreeg en door ingrijpen van de bestuurder die erin zat,een ongeluk voorkomen kon worden.
Noem me ouderwets maar ik heb het liever zelf in de hand,of ik moet zeker weten dat er een mens het ding bestuurd ipv enkel een stuk electronica.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Prorail doet proeven met zelfrijdende treinen
« Reactie #59 Gepost op: 29 December 2017, 14:36:38 »
"cruisecontrol" is al langer aanwezig, zij het in verschillende varianten
Overigens rijd men in Duitsland al wat langer met een vorm van autonoom rijden, zijnde de LZB
« Laatst bewerkt op: 29 December 2017, 14:39:58 door Remco vM »