Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)  (gelezen 5019 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Gepost op: 13 December 2007, 12:25:43 »
Een verwarrende beschrijving. Wat is er aan de hand?
Ik heb mijn baan http://www.holleman.demon.nl/treinen/zoals-het-ligt-next3.jpg opgedeeld in twee stukken: de hoofdbaan buiten als 1 deel, de binnenbaan als 2e deel. Er zijn 3 punten waar een overgang zit, elk met een dubbele isolatie. Ik gebruik twee Roco versterkers 10761 waarvan de tweede uiteraard als booster staat. De spanningsstekkers op die kastjes heb ik gemarkeerd, als ik de markering boven heb zitten staan ze in fase en dus kan je dan zonder problemen over een overgang rijden.
Dat klopt, maar niet altijd..... Eens in de zoveel keer zal een lok die over de overgang komt de zaak kortsluiten. Ik kan me slechts voorstellen dat dan de spanning van 1 kast uit fase loopt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat dan de andere zoveel keer niet gebeurt? Het gebeurt bij alle loks die hier draaien (voor zover ik weet) en bij alle loks ook maar eens in de zoveel keer. Draai ik 1 stekker om dan heb ik consequent sluiting op zo'n overgang, dus de polariteit moet in het andere geval wel goed zijn.
Zijn er meer mensen met dit verschijnsel en vooral: Wat kan het dan zijn?
En het zijn dus niet de achterhangende wagentjes, maar de loks zelf: 1 draaistel op deel 1, het andere op deel 2 en pats, de hap vliegt er uit,  maar dus niet consequent  >:(

PS: voor de volledigheid, alle Rocoline wissels hebben gepolariseerde hartstukken.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 12:34:13 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2007, 12:37:58 »
@Louis

Ik vraag me af:
je hebt alle overgangen direkt naast een wissel liggen. Zou het kunnen dat een wissel niet helemaal omgezet is, waardoor het puntstuk niet goed omgepoold is. Als dan een van de draaistellen nog bij het puntstuk is en de ander inmiddels in de andere sectie, zou dit de kortsluiting kunnen veroorzaken.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2007, 12:45:01 »
Waarom maak je je baan electrisch gezien niet als een groot stuk?
Dat voorkomt een hoop narigheid zoals dit.....

Overigens 'lijkt' het erop alsof je beide versterkers op een bepaald moment a-synchroon zijn aan elkaar wat 'fase verschuiving' tot gevolg heeft,wat hier dan ook de reden voor is, misschien wel een detectiefactor?
Ik denk dat Klaas Zondervan of Wim Ros hier meer van weten.

Overigens kan het niet goed omschakelen van de hartstukken van de wissels naar de goede polariteit ook kortsluiting tot gevolg hebben.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2007, 12:55:42 »
De baan is tot een paar maanden geleden elektrisch gezien 1 groot geheel geweest. Bedraad was ie al zoals nu, de scheidingen lagen er ook in maar uiteindelijk lag alles nog aan elkaar. Nooit 1 probleem gehad. Toen de twee delen uiteindelijk los zijn gehaald en separaat op hun eigen versterker zijn gezet (letterlijk het doorknippen van 4 doorverbindingen), kreeg ik dit probleem. Ik zoek het dus niet in drie polariteitsschakelaars die sinds dat moment kuren vertonen, met name omdat je dan op het hartstuk zelf al de sluiting moet krijgen en ik zie 'm pas op de overgang  :P
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 13:00:32 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2007, 13:27:56 »
misschien kan dit helpen??
http://home.planet.nl/~opdam112/hermanTips.htm
en dan een beetje naar beneden scrollen, naar dat over die trafo's

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2007, 13:35:23 »
Theo, dat zou het wel eens kunnen zijn, hoe het dan kan " meestal OK, een enkele keer niet" blijft een vraag...
Ik hoop dat of Klaas of Wim nog met iets bruikbaars komt  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2007, 13:59:20 »
Het doorverbinden van de "nullen" van de trafo's moet je in dit geval zeker niet doen. Dan kan wel, en het moet zelfs, bij een systeem met Common Ground, zoals de klassieke Märklin centrales, de Intellibox en het Twincenter.
Maar het gaat hier over Roco versterkers, en die hebben geen common ground, maar een z.g. H-brug uitgang.

Dit geeft overigens geen antwoord op de vraag hoe de polariteit ineens kan omwisselen. Normaal gesproken kan dat ook niet. Voor mij is dit dus ook een raadsel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2007, 15:06:33 »
In de tussentijd natuurlijk extra vaak treintjes laten rijden over de overgangen. Eerst een Roco 1637, die draaide nu gewoon iets van 50 rondjes over twee overgangen, zonder 1 probleem. Daarna een Roco 2200, iets van 25 rondjes, ook geen probleem. Toen de Class66 maar eens tevoorschijn gehaald, op de eerste overgang linksboven is het pats (en op de overgang, niet op het hartstuk, vervolgens kan ik gewoon op de reset drukken en de zaak draait weer (lok staat dan nog steeds op de overgang en zet zonder mankeren aan), loopt keurig rechtsonder weer het hoofdspoor op en bij het volgende rondje gaat het linksboven gewoon wel goed. Schiet U mij maar ff lek  ???

O ja, en in de tussentijd zijn die wissels NIET omgeweest!
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 15:22:41 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

ReesCees

  • Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2007, 15:38:01 »
Vreemd is het zeker want ik zie het zelfde gebeuren maar dan tussen de ECoS (baandeel 1) en een Digirails booster (baandeel 2).

De digirails vliegt dan ineens in reverse (das dan ook wel sluiting maar dat mag ivm de "keerlus" schakeling die in de digirails zit).

vreemd.

Kees-Jan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2007, 15:46:44 »
Als je alleen met een specifieke lok gebeurd, dan zou ik het eerder in en bij die lok zoeken. En niet veel verder dan dat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2007, 15:47:51 »
Louis, kun je een simpel schemaatje tekenen hoe het een en ander aan elkaar zit?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #11 Gepost op: 13 December 2007, 16:01:33 »
Je weet zeker dat de polariteit van de beide stroomkringen hetzelfde is?
Dus niet de trafo aansluitingen maar de spooraansluitingen?

verwissel er eens een aansluiting. Heb je dan constant een sluiting als je over de scheidingen rijd of is het dan over??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2007, 16:23:09 »
Wim: allang uitgezocht. Van een versterker de stekker omdraaien en ik heb elke keer sluiting. Vandaar dat ze gemarkeerd zijn. De trafo's zitten permanent aan het net, dus da's ook continue hetzelfde.
Het is ook niet maar 1 lok, ze doen het allemaal (als ik het goed heb) af en toe. Zie boven, Class66. Dat deze keer alleen de Klaas het deed zegt niks, dezelfde 2200 die het nu niet deed heeft het allang 1 of 2 keer laten zien.

Klaas: railaansluitingen of de twee versterkers? Elektrisch: zie tekening vermeld in eerste bericht. Bruin = 1,  groen = 2. Beide spoorstaven geisoleerd op de overgangen. Elk deel eigen ringleiding met aftakkingen om de zoveel meter (hoofdbaan = 13 blokken van ca 2m70, elk dus met eigen toevoer). De twee 10761's zijn door een datacomkabel met elkaar verbonden (booster in/booster out). Verder elektrisch los, of het moet 1 pool van de lichtnetkant van de twee trafo's zijn.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

ReesCees

  • Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2007, 16:28:57 »
Louis,

Sorry dat ik even niet de moeite neem om alles te lezen maar zit er in één van de twee stroomdelen een keerlus/draaischijf?

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2007, 16:34:41 »
Louis,

Die datacom kabel, is die wel helemaal okselfris? Als daar ergens een sluimerende onderbreking in zit slaat de tweede booster zo af een toe een slag over en gaan ze uit synchronisatie.

Die opmerking over de lichtnetkant van de trafo's snap ik niet. Aan de lichtnetkant zitten beide trafo's toch op beide polen aan elkaar? Vanaf de secundaire kant van de trafo's mogen beide circuits nergens aan elkaar zitten. Behalve dan de incidentele doorverbinding als een trein over de scheiding rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.