Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)  (gelezen 5008 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2007, 16:46:29 »
Wim: allang uitgezocht. Van een versterker de stekker omdraaien en ik heb elke keer sluiting. Vandaar dat ze gemarkeerd zijn. De trafo's zitten permanent aan het net, dus da's ook continue hetzelfde.
Het is ook niet maar 1 lok, ze doen het allemaal (als ik het goed heb) af en toe. Zie boven, Class66. Dat deze keer alleen de Klaas het deed zegt niks, dezelfde 2200 die het nu niet deed heeft het allang 1 of 2 keer laten zien.

Ok, dan heb ik op dit moment verder geen idee.

Of misschien toch leg de boosterscheidingen eens op een andere plaats niet tussen de wissels. Zie tekening als voorstel.

http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/boosterscheiding.jpg
Mvg
Wim.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 17:08:09 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2007, 17:09:45 »
Ik lees bij de meesten iets over faseverschil, faseverschuiving.

Kan het zijn dat zo'n faseverschuiving ook optreedt over kabels van verschillende lengte. Je hebt zoals je zegt lange 'ring'leidingen onder je baan. Als door het verschil in afstand door de leidingen het signaal van de ene versterker per ongeluk in tegenfase staat met die van de andere versterker zou ik me kunnen voorstellen dat een versterker die dat ook terugkrijgt (door de verbinding van de lok) gaat 'flippen'. Het lijkt wat ver gezocht, maar misschien moet je eens proberen  1 van de leidingen naar de versterkers een halve centimeter in te korten.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #17 Gepost op: 13 December 2007, 17:12:00 »
Hallo Louis,

Op het onderstaande forum is al een een vergelijkbaar probleem aan de orde geweest.

http://67857.rapidforum.com/topic=100477697422&search=&startid=2

Hier dan nog even een paar citaten uit de berichten die daar zijn gevoerd, in het duits maar dat is voor jouw denk ik geen probleem.

bericht 1
Hallo miteinander!

Ich habe meinen Verstärker wie beschrieben in einen Booster umgebaut. Beim langsamen Überfahren der Trennstelle zwischen dem direkt vom Verstärker gespeisten Teil der Anlage und dem über den umgebauten Booster gespeisten Teil ist ein merkwürdiges Pfeifen zu hören, und bei sehr langsamen Überfahren kommt es zum Kurzschluss. Wenn man die "Polung" eines Abschnitte umdreht, entsteht beim Überfahren sofort ein Kurzschluss.

Gehört das alles so, oder habe ich da was falsch gemacht?

bericht 2
Hallo!

Der Fehler war, dass ich zum Verbinden das Kabel eines Telefonhörers genommen haben, und die sind gekreuzt, hab das Kabel jetzt umgelötet und es funktioniert fehlerfrei

bericht 3
Hallo zusammen,

zur Fehlererklärung merke ich folgendes dazu an:

Das original Kabel von Roco hat eine 1:1 Belegung. Pin 1 linker Stecker = Pin 1 rechter Stecker.

Boostervebindungskabel 10757:
Linker Stecker: Weiss - Braun - Grün - Gelb
Rechter Steckre: Weiss - Braun - Grün - Gelb

Telefonhörer Kabel:
Linker Stecker: Schwarz - Rot - Grün - Gelb
Rechter Stecker: Gelb - Grün - Rot - Schwarz

Somit liegt bei der Verwendung einen Original-Telefonhörerkabels
eine um 180° verdrehte Digitalspannung an den Trennstellen an,
welches dann unter Umständen von der Lokmaus als Kurzschluss
erkannt wird.

Hopelijk kan dit helpen je probleem op te lossen,

Groetjes Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 13 December 2007, 17:15:48 »
Even een theorietje:  ( gaat alleen op als er geen spanningsstabilisatie in de versterker zit )

Stel: 2 trafo-versterker combinaties, 1 belast ( loc rijdt ) , 1 onbelast ( alleen centrale )

De spanning van de belaste zakt, door de belasting van de loc.
De andere heeft 'open klem' spanning; dus hoger dan de belastte...

Bij het kortsluiten van de overgang door de locwielen gaan er vereffeningsstromen lopen vanwege voornoemd spannings verschil. De onbelaste versterker 'ziet' op dat moment alleen de inwendige weerstand van de belaste... die zal dusdanig laag zijn dat de kortsluitbeveiliging makkelijk aanspreekt...

Voila het verschijnsel verklaart !

Volgens mij zou je het verschijnsel reproduceerbaarder kunnen maken als je je ( groene ) binnenterrein vol zet met locs met verlichting ( belasten tot het maximale ) . En de buitenste ( bruine ) ring onbelast laat. als je dan van binnen naar buiten rijdt heb je je testcase.

Grtzz,

Karst

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2007, 18:43:24 »
Intussen in de keuken gestaan (ik moet ook eten), straks kan ik weer tot middernacht problemen op de clubbaan gaan oplossen  :-|

Piet: tussen de twee 10761's zit i.d.d. een telefoonhoornkabel, maar die had ik al direkt in het midden doorgeknipt en kruislings aangesloten. V.w.b. de datacommunicatie tussen de twee werkt het goed. Ik zie niet direkt hoe die het elektrisch circuit kan beinvloeden, maar dan nog: hij is bij mij al gekruist. Van meet af aan.

Karst: een idee om ff uitgebreid te testen... Dat wordt dan wel het weekeind.

Wim: de bovenste scheidingsverandering is nu nog relatief simpel uit te voeren. De twee onderste liggen nu al een tijdje vast in de ballast, dat wordt een stuk moeilijker. Ik zie zelf eerlijk gezegd niet het nut van die veranderingen, maar goed...

Kees-Jan: zie originele bericht + schema: geen keerlussen. In de rijrichting is overal rechterstaaf rechterstaaf.

Cees: heb ik ook aan gedacht, maar: als dat zo zou zijn, zou het consequent zo moeten zijn. Wat ik hier meemaak lijkt tijdelijke 180-graden-faseverschuiving te zijn en dat kan ik al helemaal niet plaatsen.

Achteraf PS: misschien heeft Klaas uiteindelijk nog wel gelijk met een wacky datacom kabel  ::)  Moet ik van het weekeind dus uitvogelen. Nu wacht de club helaas weer op me  8)
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 18:48:11 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2007, 22:46:07 »
Citaat
Wim: de bovenste scheidingsverandering is nu nog relatief simpel uit te voeren. De twee onderste liggen nu al een tijdje vast in de ballast, dat wordt een stuk moeilijker. Ik zie zelf eerlijk gezegd niet het nut van die veranderingen, maar goed...

Je sluit hiermee eventuele problemen bij of met de wissels uit, dat is het enigste. Verder zal het geen zoden aan de dijk zetten, maar niet geschoten is altijd mis.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #21 Gepost op: 14 December 2007, 00:21:25 »
Wim, wat dat betreft moet ik zeggen: als het de wissels (eigenlijk de hartstukken) zijn, moet dat in 1 elektrisch geheel ook boven water komen en dat komt het niet. Daarnaast zeg ik: het gebeurt zodra er 1 as van een lok over de scheiding komt, en die ligt met mijn 10 graden wissels 7 cm van het eind van een hartstuk. Eerder treedt de sluiting niet op.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 December 2007, 04:27:53 »
Omdat het niet altijd gebeurt heb ik de volgende vraag aan je Louis:

Op het moment dat een trein naar de andere sectie rijd en er treed sluiting op, rijdt er dan ergens anders ook een trein van de ene naar de andere sectie?

Hoe heb je trouwens je baandelen gevoed?
Het ene deel op een en het andere deel op de andere?
Of allebei de baandelen op 1 (eind) versterker?

Met vriendelijke groet,

Peter.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #23 Gepost op: 14 December 2007, 09:49:56 »
Ik heb nog niet meegemaakt dat op hetzelfde moment ook twee treinen tegelijk over een scheiding liepen. In de praktijk draait de buitenbaan (bruin) doorlopend 2 of meer (maximaal 6) treinen binnen zijn bloksysteem, dan wordt er ook niet over scheidingen gereden. Op het moment dat ik een trein van die baan naar binnen wil sturen kan dat op 2 plaatsen, t.w. linksboven of linksonder. Andersom, een trein van binnen naar buiten kan in principe alleen maar rechtsonder, ik rijd nl. nederlands, dus rechtsrijdend. Dus er wordt alleen over scheidingen gereden in het geval van treinwisselingen. Doorgaans lopen er dan dus elders ook treinen, maar wisselen doet er maar 1.
Voeding bruin zit aan wat ik maar de booster noem, groen aan de versterker (beiden dus het bekende Roco kastje 10761) en uiteraard allebei hun eigen trafo. De regelaars zitten allemaal op de versterker, de outlets op de booster heb ik veiligheidshalve afgetaped.

Als je mijn bericht van gisteren 15:06 nog eens goed leest, zie je ook hoe maf en inconsequent het is: de lok kan over een overgang kruipen, dan is het pats beveiliging erin en de lok valt stil. Druk op de resetknop, dan komt de spanning terug en terwijl de lok nog op dezelfde plek staat waar ie eerst sluiting veroorzaakte, doet ie dat nu niet en kachelt gewoon weer aan.... En bij het volgende rondje is er niks aan de hand.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 09:55:24 door Louis Holleman »

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 14 December 2007, 12:06:08 »
Het lijkt er toch op dat het een detectie probleem is bij overgang van de ene naar de andere sectie.
Hierbij kan mogelijk een (kleine) vertraging ontstaan wat tot gevolg heeft dat er een ' kortsluiting' optreed vanwege een voor- of na-ijlen van spanning of digitaal signaal.
Heb je trouwens geprobeerd om allebei de boosters op dezelfde trafo aan te sluiten?
Als deze allebei op een en dezelfde trafo zijn aangesloten zou het ' probleem' in principe weg moeten zijn.
De 2 trafo's die je nu gebruikt, zijn die van gelijke waarde en inwendig hetzelfde?

Ik kan geen andere denkbare verklaring hiervoor vinden anders dan deze.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 14 December 2007, 13:15:32 »
Het lijkt er toch op dat het een detectie probleem is bij overgang van de ene naar de andere sectie.
Wat voor detectieprobleem? En als er een detectieprobleem zou zijn, hoe kan dat dan een kortsluiting veroorzaken? Ik heb het idee dat je er dingen bij sleept die er niks mee te maken hebben.

Citaat
Hierbij kan mogelijk een (kleine) vertraging ontstaan wat tot gevolg heeft dat er een ' kortsluiting' optreed vanwege een voor- of na-ijlen van spanning of digitaal signaal.
Een vertraging tussen wat en wat? Wat ijlt er voor of na ten opzichte van wat?Spanning of digitaal signaal is overigens een valse tegenstelling. Spanning en digitaal signaal is in dit verband een en hetzelfde.

Citaat
Heb je trouwens geprobeerd om allebei de boosters op dezelfde trafo aan te sluiten?
Dat moet je dus nooit doen. Nogmaals, het gaat hier om Roco versterkers, en die hebben geen common ground systeem, dus moet je ze los van elkaar laten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 14 December 2007, 15:30:52 »
... het gaat hier om Roco versterkers, en die hebben geen common ground systeem, dus moet je ze los van elkaar laten.....
Dan zou dit het probleem wel eens kunnen zijn waardoor de boel zo nu en dan tript......

Maar ik ben benieuwd Klaas naar wat jij voor oplossing hiervoor hebt of waar jij denkt dat het aan ligt, want hier maak je ons allemaal dan wijzer mee....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 December 2007, 17:06:40 »
Hallo

Kan ik het misschien vergelijken met TV. In principe worden alle cameras, video-recorders  en wat er verder gebruikt wordt  gestuurd door één kristal met een hoofd-frequentie van 4,43361875 MHz.  Zelfs bij deze onwerkelijke nauwkeurigheid lopen ze van de studios toch onderling uit faze. Hoe dat opgelost wordt is hier niet van belang.
Ik kan mij voorstellen dat de beide boosters een met elkaar "heel heel" iets verschillende frequentie werken, waardoor op een gegeven moment een te grote fase verschuiving ( tegenfaze) ontstaat. Eigenlijk zou dan de ene booster het  master Xtal moeten zijn en de andere de slave.

Jaap
« Laatst bewerkt op: 14 December 2007, 18:54:38 door Wurlitzer »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 14 December 2007, 19:43:30 »
Jaap, dit is te ver gezocht. De twee boosters lopen niet op hun eigen "kristal".
Het zijn gewoon twee versterkers die door hetzelfde ingangssignaal aangestuurd worden. Een booster is niks anders dan een domme stroomversterker. Dus normaal gesproken kunnen ze niet uit de pas lopen.

Peter, ik heb in een eerder bericht al een mogelijke oorzaak aangegeven, nl. dat de datakabel tussen de twee boosters een beetje brak is, waardoor de tweede booster zo af en toe vergeet om te schakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 December 2007, 19:54:34 »
Hallo Klaas

Waar halen de boosters dan hun signaal vandaan? Er moet toch ergens een oscilator zijn welke de pulsvormige signalen opwekt.

Jaap