Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Edsko Hekman
04 August 2025, 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
04 August 2025, 16:08:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters) (gelezen 5009 keer)
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Gepost op:
13 December 2007, 12:25:43 »
Een verwarrende beschrijving. Wat is er aan de hand?
Ik heb mijn baan
http://www.holleman.demon.nl/treinen/zoals-het-ligt-next3.jpg
opgedeeld in twee stukken: de hoofdbaan buiten als 1 deel, de binnenbaan als 2e deel. Er zijn 3 punten waar een overgang zit, elk met een dubbele isolatie. Ik gebruik twee Roco versterkers 10761 waarvan de tweede uiteraard als booster staat. De spanningsstekkers op die kastjes heb ik gemarkeerd, als ik de markering boven heb zitten staan ze in fase en dus kan je dan zonder problemen over een overgang rijden.
Dat klopt, maar niet altijd..... Eens in de zoveel keer zal een lok die over de overgang komt de zaak kortsluiten. Ik kan me slechts voorstellen dat dan de spanning van 1 kast uit fase loopt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat dan de andere zoveel keer niet gebeurt? Het gebeurt bij alle loks die hier draaien (voor zover ik weet) en bij alle loks ook maar eens in de zoveel keer. Draai ik 1 stekker om dan heb ik consequent sluiting op zo'n overgang, dus de polariteit
moet
in het andere geval wel goed zijn.
Zijn er meer mensen met dit verschijnsel en vooral: Wat kan het dan zijn?
En het zijn dus niet de achterhangende wagentjes, maar de loks zelf: 1 draaistel op deel 1, het andere op deel 2 en pats, de hap vliegt er uit, maar
dus niet consequent
PS: voor de volledigheid,
alle
Rocoline wissels hebben gepolariseerde hartstukken.
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 12:34:13 door Louis Holleman
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Cees Baarda
Offline
Berichten: 167
hcc!m-IG
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #1 Gepost op:
13 December 2007, 12:37:58 »
@Louis
Ik vraag me af:
je hebt alle overgangen direkt naast een wissel liggen. Zou het kunnen dat een wissel niet helemaal omgezet is, waardoor het puntstuk niet goed omgepoold is. Als dan een van de draaistellen nog bij het puntstuk is en de ander inmiddels in de andere sectie, zou dit de kortsluiting kunnen veroorzaken.
m.vr.gr. Cees
Gelogd
Webmaster
hcc!m
- Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.
MRP_Peter
Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #2 Gepost op:
13 December 2007, 12:45:01 »
Waarom maak je je baan electrisch gezien niet als een groot stuk?
Dat voorkomt een hoop narigheid zoals dit.....
Overigens 'lijkt' het erop alsof je beide versterkers op een bepaald moment a-synchroon zijn aan elkaar wat 'fase verschuiving' tot gevolg heeft,wat hier dan ook de reden voor is, misschien wel een detectiefactor?
Ik denk dat Klaas Zondervan of Wim Ros hier meer van weten.
Overigens kan het niet goed omschakelen van de hartstukken van de wissels naar de goede polariteit ook kortsluiting tot gevolg hebben.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #3 Gepost op:
13 December 2007, 12:55:42 »
De baan is tot een paar maanden geleden elektrisch gezien 1 groot geheel geweest. Bedraad was ie al zoals nu, de scheidingen lagen er ook in maar uiteindelijk lag alles nog aan elkaar. Nooit 1 probleem gehad. Toen de twee delen uiteindelijk los zijn gehaald en separaat op hun eigen versterker zijn gezet (letterlijk het doorknippen van 4 doorverbindingen), kreeg ik dit probleem. Ik zoek het dus niet in drie polariteitsschakelaars die sinds dat moment kuren vertonen, met name omdat je dan op het
hartstuk zelf
al de sluiting moet krijgen en ik zie 'm pas op de overgang
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 13:00:32 door Louis Holleman
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
theomeeuwsen
Offline
Berichten: 377
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #4 Gepost op:
13 December 2007, 13:27:56 »
misschien kan dit helpen??
http://home.planet.nl/~opdam112/hermanTips.htm
en dan een beetje naar beneden scrollen, naar dat over die trafo's
Gelogd
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #5 Gepost op:
13 December 2007, 13:35:23 »
Theo, dat zou het wel eens kunnen zijn, hoe het dan kan " meestal OK, een enkele keer niet" blijft een vraag...
Ik hoop dat of Klaas of Wim nog met iets bruikbaars komt
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26677
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #6 Gepost op:
13 December 2007, 13:59:20 »
Het doorverbinden van de "nullen" van de trafo's moet je in dit geval zeker niet doen. Dan kan wel, en het moet zelfs, bij een systeem met Common Ground, zoals de klassieke Märklin centrales, de Intellibox en het Twincenter.
Maar het gaat hier over Roco versterkers, en die hebben geen common ground, maar een z.g. H-brug uitgang.
Dit geeft overigens geen antwoord op de vraag hoe de polariteit ineens kan omwisselen. Normaal gesproken kan dat ook niet. Voor mij is dit dus ook een raadsel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #7 Gepost op:
13 December 2007, 15:06:33 »
In de tussentijd natuurlijk extra vaak treintjes laten rijden over de overgangen. Eerst een Roco 1637, die draaide nu gewoon iets van 50 rondjes over twee overgangen, zonder 1 probleem. Daarna een Roco 2200, iets van 25 rondjes, ook geen probleem. Toen de Class66 maar eens tevoorschijn gehaald, op de eerste overgang linksboven is het pats (en op de overgang,
niet
op het hartstuk, vervolgens kan ik gewoon op de reset drukken en de zaak draait weer (lok staat dan nog steeds op de overgang en zet zonder mankeren aan), loopt keurig rechtsonder weer het hoofdspoor op en bij het volgende rondje gaat het linksboven gewoon wel goed. Schiet U mij maar ff lek
O ja, en in de tussentijd zijn
die
wissels NIET omgeweest!
«
Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 15:22:41 door Louis Holleman
»
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
ReesCees
Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #8 Gepost op:
13 December 2007, 15:38:01 »
Vreemd is het zeker want ik zie het zelfde gebeuren maar dan tussen de ECoS (baandeel 1) en een Digirails booster (baandeel 2).
De digirails vliegt dan ineens in reverse (das dan ook wel sluiting maar dat mag ivm de "keerlus" schakeling die in de digirails zit).
vreemd.
Kees-Jan
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #9 Gepost op:
13 December 2007, 15:46:44 »
Als je alleen met een specifieke lok gebeurd, dan zou ik het eerder in en bij die lok zoeken. En niet veel verder dan dat.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26677
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #10 Gepost op:
13 December 2007, 15:47:51 »
Louis, kun je een simpel schemaatje tekenen hoe het een en ander aan elkaar zit?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #11 Gepost op:
13 December 2007, 16:01:33 »
Je weet zeker dat de polariteit van de beide stroomkringen hetzelfde is?
Dus niet de trafo aansluitingen maar de spooraansluitingen?
verwissel er eens een aansluiting. Heb je dan constant een sluiting als je over de scheidingen rijd of is het dan over??
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Louis Holleman
Offline
Berichten: 751
Osse historie
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #12 Gepost op:
13 December 2007, 16:23:09 »
Wim: allang uitgezocht. Van een versterker de stekker omdraaien en ik heb elke keer sluiting. Vandaar dat ze gemarkeerd zijn. De trafo's zitten permanent aan het net, dus da's ook continue hetzelfde.
Het is ook niet maar 1 lok, ze doen het allemaal (als ik het goed heb) af en toe. Zie boven, Class66. Dat deze keer alleen de Klaas het deed zegt niks, dezelfde 2200 die het nu niet deed heeft het allang 1 of 2 keer laten zien.
Klaas: railaansluitingen of de twee versterkers? Elektrisch: zie tekening vermeld in eerste bericht. Bruin = 1, groen = 2. Beide spoorstaven geisoleerd op de overgangen. Elk deel eigen ringleiding met aftakkingen om de zoveel meter (hoofdbaan = 13 blokken van ca 2m70, elk dus met eigen toevoer). De twee 10761's zijn door een datacomkabel met elkaar verbonden (booster in/booster out). Verder elektrisch los, of het moet 1 pool van de lichtnetkant van de twee trafo's zijn.
Gelogd
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)
ReesCees
Gast
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #13 Gepost op:
13 December 2007, 16:28:57 »
Louis,
Sorry dat ik even niet de moeite neem om alles te lezen maar zit er in één van de twee stroomdelen een keerlus/draaischijf?
Kees-Jan
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26677
Re: Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)
«
Reactie #14 Gepost op:
13 December 2007, 16:34:41 »
Louis,
Die datacom kabel, is die wel helemaal okselfris? Als daar ergens een sluimerende onderbreking in zit slaat de tweede booster zo af een toe een slag over en gaan ze uit synchronisatie.
Die opmerking over de lichtnetkant van de trafo's snap ik niet. Aan de lichtnetkant zitten beide trafo's toch op beide polen aan elkaar? Vanaf de secundaire kant van de trafo's mogen beide circuits nergens aan elkaar zitten. Behalve dan de incidentele doorverbinding als een trein over de scheiding rijdt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Niet permanente sluiting tussen twee baandelen (boosters)