Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
NS 1700 transfers
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Rudy0907
Vandaag
om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan
door
Bouwer
Vandaag
om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
spoor0
Vandaag
om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 09:23:54
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale
door
Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack
door
NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025
door
Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
9
Omlaag
Auteur
Topic: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender (gelezen 23517 keer)
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #75 Gepost op:
08 January 2018, 17:08:55 »
Zien er fraai uit die opschriften. Over de nummers: heb net even in een boek over deze loks zitten kijken en de exemplaren van deze uitveoring zijn genummerd van 52 1987 tot 52 2017, dus keuze zat. Volgens datzelfde boek zijn er overigens 116 kondens 52ers bij de DB terechtgekomen, alle in BD Münster. Veel gereden hebben ze niet meer, de loks verschroot en de onderstellen van de tenders omgebouwd naar goederenwagens (zg. Grossraum zelflossers) Maar waar de werkelijkheid ophoud begint de fantasie en BW Kirchweyhe ligt niet zo ver van Gronau, dus is een kondenslok daar heel aannemelijk.
Groeten, Richard
Gelogd
Groeten,
Richard
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1744
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #76 Gepost op:
08 January 2018, 17:43:38 »
Hallo
Ik weet niet in welke tijd je jouw lok wil inzetten, maar vanaf eind 1947 bestond het Rbd niet meer.
Dit werd toen een ED, vanaf 1953 gevolgd door BD.
Bart
Gelogd
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #77 Gepost op:
08 January 2018, 18:07:39 »
Als ze zwart waren geweest had ik ze zelf kunnen afdrukken met m'n lazer printer maar ze zijn wit dus wil ik eens de
Decalwinkel
proberen, laat ik gelijk de decals voor de
DVVO Slmmnps 832
printen en bestel wat vellen om zelf te printen. Als de Decalwinkel ze net zo scherp krijgt als mijn goedkope printertje ben ik dik tevreden.
Welk boek is dat Richard? Vooral de 5 asser's zijn omgebouwd tot Zelflossers en zijn maar 9 stuks 4 asser's omgebouwd tot 00t 53/Fad 169(bron
http://www.kondenslok.de/
) Dat alle BR 52 kon bij BD Münster waren ingedeeld, daar denkt eerdergenoemde website heel anders over, net als de reden waarom de 5 asser's gewisseld zijn voor 4 asser's.
De 2'2'T13,5 kondenztender, hij werd geïntroduceerd als de GEA Luftkühlergesellschaft kon niet voldoende condensator elementen voor de grote 3'2'T16 leveren kon. Ter overgang werden 3'2'T16 tenders, met slechts 4 koelelementen per zijde geproduseerd, het laatste koeling elementen veld is daarom met een metalen plaat afgesloten. De nieuwe tender is verkort met één Element, en alleen liep op twee twee-assige draaistellen en werd voor de eerste keer, de 52 van 1987. Het vochtgehalte (leuk, moet natuurlijk watervoorraad zijn) werd teruggebracht van 16 tot 13,5 ton, de kolenproductie (kon een tender maar kolen produceren, kolen vooraad) bleef op 9 ton. Ook de Ventilator diameter kan worden teruggebracht van 2,20 m tot 2,00 m, de diameter van de wielen van 94 cm, maar groeide op tot 100 cm. Het benodigde materiaal is verminderd met 9 ton, maar de prestaties van de ventilator turbine moest worden verhoogd om ook bij 30°C, de loc nog gebruiksklaar te houden. Voor verdere afkoeling van de toename in prestatie werd ook beschouwd als een extra koelelement in de eerder ongebruikte tender achterwand in aanvulling op wat zou zijn in het bijzonder voor de geplande 42KON met aanzienlijk toegenomen boiler capaciteit is noodzakelijk. Als gevolg van de gewijzigde voorwaarden van gebruik - de steppe gebieden van zuid-Rusland waren niet langer in handen van de Duitsers Door de lagere buitentemperaturen kon de lok met de kleinere tender toch nog 1000 km bereiken. Het ontbreken van de mogelijkheid om de locomotieven met de grote Tender (langste wielbasis 23,128 meter) op een 23m draaitafel draaien werd pas na de oorlog een issue.
(bron kondenslok.de)
Maar even door de vertaler gehaald vandaar het correcte Nerderlands
«
Laatst bewerkt op: 08 January 2018, 19:00:06 door Rockerbox2
»
Gelogd
Ride On
Rino
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #78 Gepost op:
08 January 2018, 18:13:40 »
@ Bart In 53 waren de meesten toch al buitendienst gesteld, Z-gestellt, zie bovengenoemde website.
Gelogd
Ride On
Rino
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #79 Gepost op:
08 January 2018, 19:06:32 »
Hallo Rino, dat boek heet Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945 van Alfred B Gottwaldt. De reden van de overgang van 5 as naar 4assige tender staat in ongeveer gelijke bewoording in het boek. En nu ik beter kijk zie ik bij de melding over de ombouw naar zelflosser een voetnoot staan waaruit blijkt dat er idd maar 9 vierassige tenders verbouwd zijn en 66 vijfassige tenders. Er zijn ook nog kondenstenders gebruikt voor diverse proefnemingen voor het Versuchsanstalt Minden, maar daar zal de website ook wel melding van kunnen maken, als ik ff de tijd heb zal ik die site zeker gaan bekijken!
Zelf ben ik in 1986 in Beieren, ik geloof station Ebensfeld, weleens een roestige kondenstender type 2'2'T13,5 tegengekomen op een zijspoor, maakte volgens mij deel uit van een museumscollectie die achtergesteld stond. Heb de tender uitgebreid bekeken en ook beklommen om het dak met die grote turbines te kunnen fotograferen. Heb deze dia's alleen nog niet ingescand. Een indrukwekkend gevaarte was die tender iig wel.
Tig jaar geleden alweer heb ik weleens een printbestand aangeleverd aan een printshop om dezelfde reden -kon geen wit printen- maar dat was geen probleem, ook de kwaliteit was acceptabel.
Gelogd
Groeten,
Richard
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #80 Gepost op:
08 January 2018, 20:47:09 »
@ Richard Nu ben ik natuurlijk wel héél nieuwsgierig daar de ingescande foto's/dia's
Gelogd
Ride On
Rino
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #81 Gepost op:
09 January 2018, 01:01:43 »
Mij vanavond nog even druk gemaakt met de ketelachterwand
Voor 80 ct wat boetseerklei aangeschaft
Kunstig om de ketelachterwand gemodelleerd
In de "mal"
Goed roeren in twee maatbekers
Een nachtje laten uitharden, ik had nog wat silicone over voor een onderstel van een Roco bakwagen, nodig voor de vering aslagers etc voor een NS wielenwagen
Spannend hoe dat er morgen uit komt
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2018, 10:56:14 door Rockerbox2
»
Gelogd
Ride On
Rino
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #82 Gepost op:
09 January 2018, 12:21:50 »
Daar istie dan
De Ketelachterwand.
Nog ff goed uitharden en dan met de Dremel bewerken.
Gelogd
Ride On
Rino
Bart L.
Offline
Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #83 Gepost op:
09 January 2018, 12:51:10 »
goed gelukt zo te zien. Mooi spul die siliconen en giethars.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Gelogd
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #84 Gepost op:
09 January 2018, 12:54:39 »
Ja de ketelachterwand wel. De aspotten en veerpakketten voor de Smmnpls helaasd voor de 3e keer mislukt, gewoon nog een keer proberen.
Gelogd
Ride On
Rino
Bart L.
Offline
Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #85 Gepost op:
09 January 2018, 12:59:13 »
Zeker luchtbelletjes in de fijne delen en hoekjes. Heb ik ook gehad bij het gieten van draaistellen. Uiteindelijk heb ik een mal in 2 delen gemaakt, zodat ze niet liggend maar rechtop gegoten worden. De lucht kan dan makkelijker uit de mal, en na het gieten komen ze makkelijker uit de mal.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Gelogd
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #86 Gepost op:
09 January 2018, 13:15:32 »
Nu maar sparen voor een vacuümpomp
Gelogd
Ride On
Rino
Bart L.
Offline
Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #87 Gepost op:
09 January 2018, 13:22:35 »
Of minder sparen en een bibber apparaat (lees aquariumluchtpompje) aanschaffen. Heb er gister eentje nieuw gekocht voor een hele 4 euro, met vlakke bovenkant. Alle pompjes die ik had waren rond of afgeschuind aan de bovenkant..
Overigens heeft mijn mal voor de draaistellen 3 gaten aan de bovenkant (is de kopse kant van het draaistel). Middelste gat voor het gieten, buitenste 2 voor de lucht eruit te laten. Pas bij de derde mal lukte het gieten redelijk goed.
Nog niet geprobeerd met bibberplaatje.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Gelogd
Rockerbox2
Offline
Berichten: 968
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #88 Gepost op:
09 January 2018, 16:20:28 »
De ketelachterwand staat nu in de primer. morgen maar even zwarten, het wordt nu te donker buiten om te spuiten. Volgende vraag is hoe ga ik hem aan de ketel bevestigen? Hij, de ketelachterwand, moet demontabel blijven omdat de decoder, erachter plaats moet nemen. Ik denk dat ik maar 2 plaatjes styreen van 1 mm erachter lijm ( ik heb geen 2 mm meer in huis).
foto's volgen.
Voor geïnteresseerden voor wat betreft de 5 asser . hier een link naar
Krüger Modellbau
, die levert een model van zo'n 5 assige Großraumwagen KKt 46 met info en plaatjes.
Ik wordt gevolgd
Gelogd
Ride On
Rino
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1744
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
«
Reactie #89 Gepost op:
09 January 2018, 21:15:24 »
Hallo
Iemand interesse in 3 ventilatoren + tandwielen uit een marklin lok?
Heb vorige week een märklin 52Kon met een defecte tenderkap gekocht.
Met wat styreen zou je dit ook in een piko moeten kunnen "implanteren".
Bart
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender