BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Rockerbox2 op 11 december 2017, 20:59:54
-
Mijn interesse voor deze lok begon met een verbouwing van dit type in Miba Speciaal Nr. 61 https://shop.vgbahn.info/miba/shop/spezial+61-_3356.html.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_01.jpg)
Na twee jaar rondkijken en bieden of Ebay.de had ik afgelopen november prijs. (zie bovenstaande)
Mijn aanpassingen gaan niet zo ver als de verbouwer in het Miba stuk. Zo heeft hij een oude Piko en een nieuwe Gutzold verzaagd en er ook nog voor zo'n 120 € aan Weinert spulletjes tegenaan gegooid en oh ja ook nog een Faulhaber motor. Met als resultaat een schitterende lok. Maar helaas ver buiten mijn budget. Ik moet dus roeien met de lok die ik heb. Met wat kleine aanpassingen is er vast wel wat van te maken.
Als eerste heb ik de motor in de tender vervangen door een Maxxon motor met 5 polig anker, deze is 1 mm breder dan het originele motortje daarvoor moest wel het gewicht worden uitgefreesd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02304_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02304_BNLS.jpg)
Rechts boven is nog net het oude motortje te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02279_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02279_BNLS.jpg)
Te breed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02287_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02287_BNLS.jpg)
Nu niet meer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02302_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02302_BNLS.jpg)
Chassis ook nog wat verruimt met de Dremel
Nadat ik ook het chassis met de Dremel wat had verruimt paste het Maxxon motortje mooi klem in het chassis. helaas viel er nog weinig te testen omdat een veelvoorkomend euvel van de DDR Piko's het breken van de tandwielen op de aandrijfassen is. Ook bij mijn tender zijn alle vier de tandwielen op de assen gebroken. Gelukkig maakt Gutzold nog vervangings-tandwielen voor DDR productie, gelijk maar besteld dus en een paar antislipbandjes. Zullen deze week wel binnenkomen.
Volgende keer gaan we de wielen en de koppelstangen een kleurtje geven.
Ter Leering ende Vermeack
-
Zo als belooft nu wat verfwerk, zoals aangekondigd heb ik de wielen en koppelstangen van een kleurtje voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171212_131207_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171212_131207_bnls.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171210_202433_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171210_202433_bnls.jpg)
Zo als jullie zien heb ik assen en de zijkanten van het loopvlak geschilderd met Revell mat No. 36 oftewel RAL 3002
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02245_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02245_bnls.jpg)
Nog maagdelijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02245_BNLS_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02245_BNLS_klein.jpg)
Detail van de onbehandelde wielen, niet helemaal "skerp"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171212_143958_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171212_143958_bnls.jpg)
Ik heb ff aan één kant de aandrijf- en koppel-stangen gemonteerd
Het voorloop wiel mist nog deze is bij Piko wat klein uitgevallen Ø 8,7mm met flens Ø 11,6 mm 9 spaaks. Mijn Flm Br 50 heeft een voorloop wiel met een Ø 9.6 mm flens Ø 12,2 mm. Nu heeft in het eggie een doorsnede van 850 mm delen door 87 geeft voor H0 Ø 9,8 mm. Met een 10 mm wiel was wat aan de grote kant nu hebben ze bij DAS-Service een 9,6 mm en een flens hoogte van 1,3 mm. Ja AC wielen. Die ga ik is mee laten lopen bij een volgende bestelling. Het wordt dan wel een ''Voll Rad", wat waarschijnlijker is.
Zelf vind ik de schilderbeurt een verbetering, wat vinden jullie ervan?
Ter Leering ende Vermeak
-
Gave lok (y) Benieuwd als het af is.
Succes.
Gr.Patrick
-
Zeker een verbetering met geschilderde wielen, ik zou ook het frame in de zelfde kleur schilderen of eigenlijk alles wat onder de omloop zit in hetzelfde rood zetten, behalve de vuurkist. Weet niet of de kondensleiding ook rood hoort. Verder kunnen de koplampen van achter nog dicht gemaakt worden met een plaatje styreen, de rubber buffers vervangen door mooiere, evt een Revell Kesselrückwand van een 50er in het machinistenhuis plaatsen, elektrische verbinding tussen de stroomafnemers van de eerste koppelassen naar de tender voor een verbeterde stroomafname, kortere koppelstang tussen lok en tender, rood schilderen tenderframe etc.... kortom een complete "Generalreparatur" die geen drol hoeft te kosten. De vervangende motor vind ik een goeie en volle schijfwielen aan de meeloopas lijkt me ook het meest typisch.
Groeten,
Richard
Ps Als de lok toch helemaal uit elkaar ligt kun je het beste vóór het schilderen eerst alle evt bramen en gietvliesjes wegvijlen, ik weet niet hoe jou lok is maar mijn ervaring is dat sommige oude piko's nogal last van bramen en vliezen hebben.
-
Met de klembeugels voor de draaistellen moet je heeeeel voorzichtig zijn!! De breken gelijk als je ze iets te ver uitbuigt! Heb vroeger wel eens een V100 (25 gulden :) )als ersatzteilspender moeten kopen alleen voor deze beugels.
-
Mag ik vragen waar mee jij gefreesd hebt?
Doe je dat uit de hand?
mvg ronald
-
Die beugels kun je voor 4.95 hier bestellen:
http://www.altmark-modellbau.de/stendal/2neu/wbc.php?sid=485598793fcc&tpl=produktdetail.html&pid=371052&rid=227&recno=2
Inderdaad heel voorzichtig mee zijn, breken snel.
-
Fijne tip! Bedankt (y) komt goed van pas om een oud projectje op te pakken
-
...... helaas viel er nog weinig te testen omdat een veelvoorkomend euvel van de DDR Piko's het breken van de tandwielen op de aandrijfassen is. Ook bij mijn tender zijn alle vier de tandwielen op de assen gebroken. Gelukkig maakt Gutzold nog vervangings-tandwielen voor DDR productie, gelijk maar besteld dus en een paar antislipbandjes. Zullen deze week wel binnenkomen......
Ik ben benieuwd of je de tandwielen geleverd krijgt. Ik zit al lange tijd te wachten op verschillende tandwielen van Gützold, maar sinds ze overgenomen zijn door Fischer lijken er geen onderdelen meer geleverd te worden.
Overigens erg leuk projectje, heb pas iets soortgelijks gedaan met mijn Gützold BR52. Als voorloopas heb ik een Roco as met 9mm wielen gebruikt. Maar vergeleken met de recentere Gützold BR52 is dat nog erg klein. De aandrijfassen in de tender zijn vervangen door nieuwe assen die voldoen aan de NEM. De oude tandwielen (bij mij nog heel) heb ik op die nieuwe assen gezet. Daardoor loopt het toch een heel stuk rustiger en minder wiebelig.
Bart
-
Bedankt mannen voor jullie bijdragen.
@ Bart De tandwielen heb ik bij Altmark besteld schijnen daar op voorraad te zijn. ???
Welke wielen heb jij gebruikt voor je tender? Met of zonder anti-slip bandjes.
@Richard Dat met die beugels schijnt bij mijn uitvoering wel mee te vallen heb ze beiden al diverse keren op en af gehaald. De buffers komen straks van Weinert net als een aantal andere onderdelen. Zou mooi zijn zo'n Revell "Kesselruckwand" maar om daar nou 3 tientjes voor uit te geven :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baureihe50_kessel_ende.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baureihe50_kessel_ende.jpg)
Revell 02161
En wat doe ik dan met de rest van de onderdelen? Lok van bouwen? ;D
Tenderframe met de luchtkwast bewerken daar ben ik nog niet uit rood of zwart. Heeft nog wat meer onderzoek nodig.
@ Ronald Ik heb mijn goedkope Ferm bovenfrees op een oude kruistafel gemonteerd (zal eens een foto plaatsen)
Wordt vervolgd
-
@ Ronald Ik heb mijn goedkope Ferm bovenfrees op een oude kruistafel gemonteerd (zal eens een foto plaatsen)
Graag,ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
En welke freesjes je gebruikt.
mvg ronald
-
"@ Bart De tandwielen heb ik bij Altmark besteld schijnen daar op voorraad te zijn.
Welke wielen heb jij gebruikt voor je tender? Met of zonder anti-slip bandjes."
Ik gebruik nieuwe assen uit china..... Dat zijn sets van vier assen, waarvan twee assen met één antislipbandje. Deze assen zijn 2,5mm dik en passen dus goed. Het tandwiel wat erop zit gaat eraf, en daar komt het oude Gützold/Piko tandwiel voor in de plaats. Deze assen heb ik ook onder de Gützold V100 gezet, en nu ben ik bezig met de ombouw van een SVT137. Mijn BR52 heeft nu wel nog maar 2 aangedreven assen, maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de motor die ik ingebouwd heb. Mogelijk ga ik die nog vervangen door een ander exemplaar, en dan komen er weer 4 aangedreven assen in.
Altmark heeft inderdaad de oude tandwielen nog op voorraad, maar ik heb van Gützold ook nog nieuwere tandwielen nodig, en die heeft Altmark niet.
Ik zal vanavond een foto posten van de BR52 en de assen.
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Kijk eens wat tante pos uit haar postzak toverde vanmiddag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_1440451.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_1440451.jpg)
10 tandwielen en 4 haftreifen
@ Bart Heb nog een adres gevonden: https://www.modellbahnshop.com/index.php?cat=c13335_Ersatzteile.html&cPath=10007_12872_13335&page=1&XTCsid=pjvfkdfra146htnt53b1njn1q4
Ik gebruik nieuwe assen uit china..... AliExpres?
Ik ga nu snel ff "Rustig" de tandwielen omwisselen. ;D
Zie je foto's vanavond wel (y)
-
Kijk eens wat tante pos uit haar postzak toverde vanmiddag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_1440451.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_1440451.jpg)
10 tandwielen en 4 haftreifen
@ Bart Heb nog een adres gevonden: https://www.modellbahnshop.com/index.php?cat=c13335_Ersatzteile.html&cPath=10007_12872_13335&page=1&XTCsid=pjvfkdfra146htnt53b1njn1q4
Ik gebruik nieuwe assen uit china..... AliExpres?
Ik ga nu snel ff "Rustig" de tandwielen omwisselen. ;D
Zie je foto's vanavond wel (y)
Yep, assen van Ali. Ik had eerst vervangende assen bij Gützold besteld, maar daar wacht ik nog steeds op.... Nu al de tweede partij uit china ontvangen. Eerst 1 setje als proef, wat goed bleek te werken en nu heb ik een groter aantal besteld, en nu ben ik van veel Gützold/Piko modellen de assen aan het vervangen. En een flink stuk goedkoper dan de Gützold assen..
Foto van mij 52'ers. Achteraan het onderstel van de latere Gützold in kriegslok uitvoering (sneeuwschuiver is van roco br50), middelste is een Kleinbahn (nieuwe motor, kortkoppeling lok-tender, led verlichting en decoder in-/omgebouwd), vooraan de Gützold/Piko met condenstender, met 9mm roco as als voorloopas. Duidelijk kleiner als de latere Gützold en de Kleinbahn. Maar veel groter past niet...(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/bd99280b00534cd7a4bd706b1deb85cc.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/57ec5ca7d901af1ee5fba8e5553183f9.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Nieuwe assen met (boven) en zonder (midden) Gützold tandwiel. Op de as komen ook twee kunststof ringetjes om zijdelingse speling te voorkomen, de oude wielen (onder) zijn dikker.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/a2c70abca786c185641954af167eb93a.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Alle vier de aandrijfassen nu voorzien van verse tandwielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_154620_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171213_154620_BNLS.jpg)
Oude (wit) en nieuwe (zwart) tandwielen
Het moet een AC uitvoering worden, maar nog geen aansluiting op de lok waar de computer en de middensleper hun thuis hebben, daarom maar ff op de Oude Fleischmann trafo 20 min links- en rechtsom laten draaien (op zijn kop) om de nieuwe tandwielen te laten inlopen. Geen Rook! Zal dus wel goed zijn gegaan. ;D
@ Bart Heb ze eindelijk gevonden die nieuwe wielstellen Pffff.... was me wel een zoektocht, verschillende zoektermen ingevoerd. NadA ..... Kijk je bij een aanbieder van led verlichting BINGO!! Toeval is met de dommen.
Mijn vraag is, zijn de assen ook 2,5 mm?
Fraaie verzameling Bart, Kleinbahn was toch ook ex DDR? Ik kan op de uitvergroting van de foto zien dat je ook mooi aan het kwasten bent geweest met je voorloop wiel. Apropos voorloopwiel als je interesse hebt voor zo'n 9,6 mm wiel van DAS a 0,90 ct laat ik e'm meekomen.
Citaat: Nieuwe assen met (boven) en zonder (midden) Gützold tandwiel. Op de as komen ook twee kunststof ringetjes om zijdelingse speling te voorkomen, de oude wielen (onder) zijn dikker.
Dat van die kunststof ringetjes snap ik niet. Volgens de NEM gewoon de binnenkant van de Flens op 14 cq 14,3 mm en dan doet de breedte van het wiel er weinig toe lijkt me.
Hoe meer ik mij verdiep in de materie hoe meer ik niet meer weet wat te doen. Het lijkt er erg op dat elke "Lokschuppen" zo z'n eigen ideeën had hoe de lok werd uitgedorst. Spaak- of dicht voorloopwiel, wel of geen sneeuwschuiver, rode of metalen drijfstangen, wel of geen Witte Windleitbleche, etc, etc.
Nou is de bufferbalk bij de Piko niet echt fraai dat wordt dus een Weinert net als de buffers, trapjes, handrails, baanruimer en remleidingen.
Als ik mijn pensioen nu al vast laat uitbetalen..........
-
Hallo
Leuk draadje dit. Ik heb de mijne (piko) een jaartje of 10 geleden al "gekleurd....grijs dus" en op AC omgebouwd.
Ik heb de sleper onder het voorste tenderdraaistel.
Dit past zelfs met de aandrijving er nog in.
Verder had de mijne zelfs verende buffers vanaf de fabriek en fatsoenlijke lampjes. Niet die gummiedingen.
Nu na 10 jaar ben ik op het punt aangekomen dat ik hem weer wil slopen.
Ik heb een sloop (nieuw model) gützold 52 waarvan ik de wielen en drijfstangen wil gebruiken om de kondens op te kalefateren.
Ik rij ook nog steeds met de originele koffiemolentechniek. Een kijken wat ik doe, mashima erin of een roco 215 als tenderaandrijving.
Plaatjes volgen.
Bart...2
-
... Kleinbahn was toch ook ex DDR?
Kleinbahn was en is Oostenrijks, maar wel apart.
http://www.kleinbahn.com (http://www.kleinbahn.com)
De br52 zit nog steeds in het assortiment. Het model is technisch opgekalefaterd, zelfs digitaal verkrijgbaar, maar het blijft een model dat rond 1970 werd ontwikkeld en herkenbaar retro. :)
-
Mooi artikel, goed om te lezen dat ook voor oud materieel best nog wel onderdelen en of andere oplossingen zijn om het model weer rijvaardig te maken.
Over de kleuren en detaillering zou ik niet al teveel wakker liggen. Ik zou het model eerst basic (standaard DR) maken en dan de puntjes op de bekende I.
Ben zelf bezig met een Amerikaanse loc waar ook zoveel varianten van zijn geweest dat je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet. Ik maak deze loc dan ook eerst zoals hij uit de doos komt en laat hem een tijdje rijden. In die tijd kan ik dan kijken wat ik nog wil wijzigen en wat wel en niet bevalt. Ik ga dan later met de details aan de gang.
JohnT
-
Kleinbahn was en is Oostenrijks, maar wel apart.
http://www.kleinbahn.com (http://www.kleinbahn.com)
De br52 zit nog steeds in het assortiment. Het model is technisch opgekalefaterd, zelfs digitaal verkrijgbaar, maar het blijft een model dat rond 1970 werd ontwikkeld en herkenbaar retro. :)
Geen idee hoe oud mijn Kleinbahn model is, maar technisch niet echt bijzonder geavanceerd... De spaakwielen zijn bv dicht aan de achterkant. Deze heb ik bij een beurs op de kop getikt, samen met de piko br52. Ze waren ooit omgebouwd naar trix express, daar de handelaar weer ongedaan gemaakt, en als knutselwaar aangeboden. De Kleinbahn is beduidend korter als de piko en gützold. Geen bijzonder mooi model, maar vanwege de wannentender wel leuk als aanvulling bij de condenstender en steifrahmentender.
Er bestaan enorm veel variaties van de br52, vanwege het enorme aantal wat na de oorlog verspreid over heel europa is achtergebleven. De oorlogsuitvoering was nogal spartaans uitgevoerd, dus elke eigenaar heeft een en ander toegevoegd of aangepast. Dus inderdaad veel variatie in tenders, windleiplaten, keteldeuren, sneeuw-/baanschuivers, extra apparatuur op de ketel, etc, etc. Dan ook nog de DR reko ketels en ga zo maar door.....
Ik stuur straks de link naar de door mij gebruikte assen van ali nog even door.
Ik heb ze nu ook onder de svt en v100 van gützold/piko gezet en onder de ddr-productie piko br01. En ze kunnen ook de lima pizzasnijders vervangen (ook 2,5mm as).
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Vandaag weinig gedaan aan de 52.
Heb ff de Kleinbahn site bezocht, zag er inderdaad gedateerd uit.
Heb vandaag wel uitgerekend hoeveel ik bij Weinert kwijt ben. Dat viel niet mee. De teller staat nu op ca. 83 €. Das dus het probleem als je de lok in detail gaat bestuderen. Die bufferbalk is een beetje grof, de zand dome heeft een spleet, Witte windgeleiders en een sneeuw schuiver is ook wel leuk en oh ja ik mis ook nog trapjes en een baanschuiver, etc.
@ Bart 2 Ik ben benieuwt naar je verbouwing en je plaatjes.
@ Bart 1 Ben nieuwsgierig naar je adresje.
-
Als sneeuwschuiver voor mijn Gützold Kriegslok heb ik de sneeuwschuiver van Roco voor de br50 gebruikt, maar ik weet niet of die op de Gützold/Piko past. Anders kun je ook eens kijken op de site van Krüger Modellbau. Die heeft hele mooie sneeuwschuivers voor verschillende loks. Daar kun je ook nog geëtste roosters, ventilatoren, ladders en handgrepen voor de Gützold condenstender vinden, mocht je aan de Weinert-delen niet genoeg hebben... Voor prijzen kun je Dhr. Krüger gewoon mailen. Ti's maar net hoever je wil gaan.
De assen die ik gebruik : https://nl.aliexpress.com/item/4-PCS-38-Metal-Wheel-set-without-adhesive-for-Model-Train-HO-Scale-DC-wheels-HP0187/32826367748.html?
De kunststof ringetjes zijn nodig omdat de oude Gützold wielen aan de binnenkant in het midden verdikt zijn. deze verdikking werkt als een tussenring en zorgt ervoor dat de metalen "band" het onderstel niet raakt. Bij veel ddr-modellen was dit onderstel van metaal. De nieuwe wielen zijn volledig van metaal, en zijn aan de binnenkant vlak, en zouden enerzijds het onderstel kunnen raken, en anderzijds ontstaat er meer zijdelingse speling. De assen kunnen verder naar links en rechts schuiven dan de oude Gützold assen. Dus leg ik er deze ringetjes tussen, die geheel toevallig ook de juiste dikte hebben. Een kleine poelietrekker is wel handig, omdat er natuurlijk 1 wiel af moet om de ringetjes en het tandwiel erop te zetten.
Bart
-
Op Ebay staat een ombouwset van DRG Modell Berlin.
https://www.ebay.de/itm/DRG-Modell-Berlin-Umbausatz-BR52-mit-langen-Kondenstender/362186923189?hash=item545405dcb5:g:0UoAAOSwv-ZaMnE9
-
Vandaag wielen schilderen (bijwerken) :'(
Frame en bogies in de primer. (y)
En Ali bracht ook nog wat binnen vandaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171216_1324341.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171216_1324341.jpg)
Die ene is voor de Piko ;D
Ik ben vooral verguld met de "Adapterplatine" Voor een ESU uitvoering betaal je al snel tussen de 8,95 € en 9,95 €. Nu een derde.
@Silvolde Bedankt voor de TIP (y)
@ Bart Jij ook bedankt voor je link, gelukkig heb ik een wieltrekker, Home Made.
-
Belofte maakt schuld!!!
Deze is voor jou Ronald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02324_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02324_bnls.jpg)
©Rino Voogd
-
Hartelijk dank voor de foto.
Zal eens op zoek gaan naar zo freesbankje.
mvg ronald
-
Hmm... Goed idee. Als ik nou een kruistafel had, dan kon ik mijn oude kolomboormachine wel als frees gebruiken...
Ik zit ook altijd te worstelen met het aanpassen van lokgewichten.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Hartelijk dank voor de foto.
Zal eens op zoek gaan naar zo freesbankje.
mvg ronald
Ik vrees met kleine freesjes, dat dat wat lastig gaat worden, het is namelijk een leerlingen werkstuk van een oude naaimachine monteur. Gemaakt voor de oorlog. WW II, niet de Irak oorlog.
Tenzij er toen meerdere leerlingen zijn geweest die ook een freesbank met kruistafel hebben gemaakt. Orgineel is het een horizontale freesbank met een losse aandrijving. Ik heb er toen een blok ijzer tegenaan geschroefd zodat m'n bovenfrees er aan kon hangen. Geen nonius, alles op gevoel ;)
Misschien is dit wat voor je https://www.hbm-machines.com/producten/metaalbewerking/kruistafels/hbm-precisie-kruistafel-310-x-90-mm-inclusief-opspanset Hier heb ik ook de vingerfrezen gekocht.
Succes
-
Dat is een mooie tip zo kruistafeltje.
Die past ook gewoon op me boorkolom.
mvg ronald
-
Dat bedoel ik (y)
-
Welke type en maat vinger frezen heb je erbij gekocht?
mvg ronald
-
Welke type en maat vinger frezen heb je erbij gekocht?
mvg ronald
https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/frezen-en-frezensets/frezen/hbm-hss-vingerfrees-5mm
2 t/m 6 mm
-
Iedereen een gezond 2018 gewenst!
Zo... tussen de kalkoen en het vuurwerk ook nog een weinig aan de lok gedaan. Frame van de juiste kleur rood voorzien, decoder ingebouwd 9,6 mm voorloopwiel gemonteerd en geschilderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171229_120335.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171229_120335.jpg)
Oud en Nieuw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180102_152345_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180102_152345_BNLS.jpg)
Doordat de flens van het nieuwe voorwiel wat hoger is heb ik de baanruimers moeten laten vervallen. Gelukkig heeft de firma
Weinert een oplossing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171231_200644.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171231_200644.jpg)
Ja ik rij met PUKKELS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171231_200714_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171231_200714_1.jpg)
Links en rechts doorverbonden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02355_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02355_BNLS.jpg)
Stiftlijst in de cabine gelijmd t.b.v. de motor aandrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02356_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02356_bnls.jpg)
Onderkant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02359_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02359_bnls.jpg)
Stiften van de tender.
Nu de lamp vervangen door een Duo-Led geel/rood, maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
Wordt Vervolgd
-
Netjes zo die stekkerverbinding.
JohnT
-
Ziet er zeker netjes uit. Het voorloopwiel ziet er in deze maat een stuk beter uit. Dat ga ik in de toekomst toch ook nog eens aanpakken.
Wat betreft de verlichting, ik heb 2 duoleds in de boden van de tender gemonteerd, (bodem klein beetje uitfrezen voor de leds).
De frontverlichting bestaat bij mij uit 2 smd leds in de lantaarns op de bufferbalk, en een 2mm led op pootjes op de plek van de gloeilamp, voor de lantaarn op de rookkastdeur. Deze laatste heb ik zo gebogen dat de led precies in het metalen buisje (ddr lichtgeleider...) schijnt.
Foto's kan ik eventueel posten, maar dan moet ik de lok eerst even uitpakken en demonteren...
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
@ Bart Ben benieuwd naar de foto's van je oplossing (y)
Citaat Richard: evt een Revell Kesselrückwand van een 50er in het machinistenhuis plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3017_1-auto_downl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3017_1-auto_downl.jpg)
Foto Italeri
Omdat de Revell niet meer leverbaar is en er op Ebay 45 € voor gevraagd wordt heb ik een Italeri besteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1727_1_ita8702_2_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1727_1_ita8702_2_bnls.jpg)
Van het bovenstaande onderdeel maar eens een copy maken en in polyuretheen gieten. (y)
-
Ik zal vanavond foto's maken. Eerder lukt me niet.
Als het je lukt om een kopie van die kesselrückwand te maken, heb ik daar wel interesse in. Ik heb hier 2 revell sets liggen van een br01 en een br38, maar beiden passen echt niet, anders had ik daar een gietmalletje van gemaakt.
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Als het een héle mooie kesselrückwand wordt wil ik er wel 2 gieten ;D
Heb pasgeleden bij Polyestershoppen een setje siliconen en gietmassa aangeschaft. KWW. (Kiek'n Wat Wordt)
Wat mij opvalt, is dat de gietstukken en decals van Revell en Italeri identiek zijn. Toeval? Italeri = oude Revell mal? Of Revell laat in Italië het spuitgiet werk doen? Wie het weet mag het zeggen.
Ben nu bezig met het inregelen van de Laisdcc decoder, het is ff wennen. Als ik op mijn MS2 de optrek- en remvertraging instel klopt dit niet met de CV lijst die Laisdcc hanteerd. Wel handig is de Digitrax calculator (http://www.digitrax.com/support/cv/calculators/)
Wachtend op de Baureihe 50, komt vanmiddag binnen, zwoeg ik nog even verder met die twee "Communisten" 8)
-
Ik heb een tijd geleden ook wat spul gekocht om gietmallen te maken. Maak eerst een proefje met een simpel voorwerp. Was ook leuk om samen met de kids te doen, een schaakstuk en een gansje van het ganzebordspel. De luchtbelletjes uit de siliconen krijgen is het lastigste. Ik heb nu zo een goeie mal voor het gieten van de 3-assige tussendraaistellen voor de Piko/Schicht/Prefo Doppelstock. Nog zo'n "communist".
De Lais decoders heb ik ook een paar, maar ze blinken niet uit als het gaat om makkelijk instellen/afregelen, veel proberen, dan lukt het wel.
Foto's komen vanavond.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Maar hopen dat de foto's overkomen met dit slechte weer ;D
-
Hij is er...de BR 50 1557 Bw Gronau (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02361_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02361_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02364_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02364_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02365_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02365_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02366_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02366_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02368_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02368_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02371_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02371_BNLS.jpg)
FF proefpassen
Helaas heeft de het front een giet fout :(
Maar eens proberen om het onderdeel vergoed te krijgen, is tenslotte bij Kibri/Viessmann ook gelukt.
-
Die Italeri 50er ziet er absoluut het zelfde uit als de Revell, de dikke windleiplaten, bufferbalk etc. Ik vermoed dat het uit dezelfde matrijs komt. Echt jammer dat ik zelf niks meer van het Revell spul heb, anders had de ketelachterwand allang bij jou gelegen.....op het ogenblik slaat mijn interesse wijzer door naar suffe NS, dus zou niks meer aan de Revell gehad hebben. Overigens past de kesselrückwand van de 50er past ook niet zonder meer, deze moet natuurlijk wel ff iets op maat geveild worden en moet ook worden losgesneden van de "führerhausvorderwand" omdat die bij de 52 al aanwezig is.
Edit, O hij is er al. Dat ziet er gaaf uit (y)
Groeten
Richard
-
Waar zie jij die gietfout?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02374_Italeri.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02374_Italeri.jpg)
Het zonnekapje boven het linker raam is niet helemaal fijn uit de mal gekomen. Heb de spaghetti etende medemens in Bologna net een Email gestuurd met het verzoek, om een nieuw exemplaar naar mij op te sturen. Gelijk een meel teruggekregen dat ze tot 8 januari aan het uitbuiken zijn.
.....op het ogenblik slaat mijn interesse wijzer door naar suffe NS,
Groeten
Richard
Da's het voordeel van het grensland thema, kun je met suffe NS en dorre DB rijden (y)
-
Aan het uitbuiken...tja neem ze dat maar eens kwalijk.
Slordige fout idd, alleen heb je dat onderdeel niet nodig, die hele voorwand moet van de ketel af, probeer anders het 52er huis er maar eens erop te krijgen ;)
-
Overigens ff terugkijkend heb je dat netjes gedaan met de voorloopas en de stekkerverbinding tussen loc en tender, bij mij was het destijds untrennbar verbonden, niet superhandig met deze korte lok. Ook de stroomafname is heel netjes gedaan!
-
Dank je, te veel eer.
Aan het uitbuiken...tja neem ze dat maar eens kwalijk.
Slordige fout idd, alleen heb je dat onderdeel niet nodig, die hele voorwand moet van de ketel af, probeer anders het 52er huis er maar eens erop te krijgen ;)
Nou..... ik wil eigenlijk de hele lok bouwen en van de ketelachterwand een kopie maken voor de 52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02376_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02376_bnls.jpg)
Kon het toch niet laten om de tender voor een gedeelte in elkaar te plakken :P "Zou daar een motor in passen?"
-
Trouwens aan alles zie ik dat het hier om de ex Revell gaat. En als je de 50 ook wilt bouwen moet je idd ff wachten met slopen van die voorwand. Ik hoop dat ze je het onderdeel snel leveren.
-
Hallo
Voor een 52 boeit die gietfout niet. Deze hebben andere (hoekige) kapjes rond de ramen.
Bart
-
Foto's van de duoleds in mijn tender:
Ik moet aan de onderzijde de leds nog lichtdicht afdekken, je moet ze eigenlijk halverwege de bodem plaatsen om ze voor de lichtgeleiders te plaatsen.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/3f0982e1d5deced2ea5bc8bf66abe8ac.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/049afe1584c79f6ca9952dfc6bb3e7ff.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/805165079b69a075918bc1a5e0db3fb9.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/3c25e4fd34cf0e756699ed7569cf4c60.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Verbinding lok-tender (bij mij 4 draadjes). In de letel zit een klein printplaatje met diode en weerstand voor de leds, en waar de connectors op zitten.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/3e0934b80b29417f48ad7ab0918a8d85.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
En ik was alweer vergeten dat ik de led bij het front vast in het buisje had gelijmd, en op het printplaatje aangesloten.... Vanaf de oude lamphouder lopen 2 draadjes door de ketel naar het printplaatje. Smd-leds op de bufferbalk zijn via koperlakdraad ook op het printje aangesloten.
Hoop dat het duidelijk is.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/0a73ed671ea66f9a187e51e5be463e0a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/c7022d3800acec945a0c6efaa3342b7a.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Symoba kortkoppeling tussen lok en tender. Assen van de tender zijn die uit china.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/7046df72dc11a2acbf22a3c45c744ad2.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
9 mm voorloopas (roco wielen op de originele as) ter vergelijk. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180103/cdc4c2ace2a917b65eee93299b8df1d0.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Hallo Bart, dat is een nog mooiere uitvoering van de eerste as. Zou mss leuk zijn als je de rest van het frame en drijfwerk meeschilderd in dezelfde kleur. De kortkoppeling is ook een verbetering, zelf had ik een verkorte stang tussen lok en tender. Tenderverlichting is heel mooi uitgevoerd en heb destijds gedroomd van zulke verlichting en deed het met een DDR gloeilampje (zodat sfeer juistbleef) maar is alleen handig voor rangeren met losse lok. Tender voraus reden deze loks nooit met een trein, alleen van "draaischijf naar draaischijf". De tender is te massief voor een blik achteruit.
-
Dank, maar eigenlijk is 9mm te klein. De verhouding lijkt goed, maar als je hem naast andere 52ers zet is het wiel echt te klein.
Wat betreft de tenderverlichting, bij mij toch rood/wit. Dan heeft de lok bij rangeren aan beide zijden wit. Of dat in het groot ook zo was vind ik iets minder interessant.
Optisch ga ik hem nog verbeteren. De gaten in het frame heb ik wel al open gemaakt, maar helaas zie je dat eigenlijk alleen onder het machinistenhuis. Maar ik ga er pas mee verder als er een nieuwe vracht decoders binnen is, en nu ben ik bezig met het motoriseren van een lasercut draaischijf en verder bouwen aan het schaduwstation. En dan liggen er nog meer projecten te wachten op afronding (Günther V188, Gützold SVT137, V250, Piko BR01 öl/Boxpock, Gützold BR86, Gützold BR52 kriegslok en nog een partij Schicht wagons te voorzien van led verlichting en symoba's... pfff, tijd voor vakantie....)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
@ Bart+J Dank voor het openen en fotograferen van je lok en tender (y) (y) (y) (y)
Ik heb nog een 9,6 wielstel voor je, wel ~ stroom. PB me maar.
Ik zie dat je ook een led hebt gebruikt met een common kathode, ik heb een aansluitschema daarvoor nog niet gevonden, er kwam een BR 50 tussen ;D, Ik kan zien dat je iets met diodes hebt lopen knutselen. Ook jou oplossing met een Simoba kortkoppel mechanisme zie ik wel zitten. En dat stekkertje om de tender te koppelen is toch ook niet verkeerd.
Waarom moet die ketelachterwand toch steeds verzaagt worden??? 8) Daar ga ik een silicone mal van maken zoals hij nu is (en blijft) en daar ga ik dan weer kopieën van gieten voor andere projecten en een gegadigde. Waarvan akte.
Ik ga weer gauw verder met de decoder programmeren. Wisten jullie dat "Back EMF" last regeling betekend? Weer wat geleerd.
-
Helaas kan ik niet zoveel met wisselstroom assen. Die schijnen kortsluiting te maken op mijn baan.....
De leds zijn overigens common anode, dat scheelt een hoop gedoe met aansluiten op een decoder. Wel gaat er altijd een extra diode tussen (ter bescherming wanneer de decoder er niet in zit, en bij verkeerd aansluiten, en tevens een 0,7v spanningsval) en een voorschakelweerstand. Die zit in dit geval voor de 2 (eigenlijk 4) leds samen op de anode.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
De laatste twee items had ik ff gemist.
De tender krijgt geen verlichting, hangt toch altijd wat achter. d'r komt wel zoo'n Simoba aan en misschien laat ik nog wel nieuwe decals maken. Verder komen er op de lok nog wat Weinert spulletjes en omdat de zand-dome met Oost-Duitse precisie in elkaar is gesmeerd ga ik deze vervanen en dus ook de zandleidingen. De baanschuivers had ik al genoemd en de bufferplaat is ook niet fraai even als de buffers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert_onderdelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weinert_onderdelen.jpg)
Over de Witte windleitbleche zit ik nog te twijfelen, zij verhullen de karakteristieke Turbo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/943_8901_Windleitbleche_Bauart_Witte__1207_Y.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/943_8901_Windleitbleche_Bauart_Witte__1207_Y.jpg)
Citaat Bart: De gaten in het frame heb ik wel al open gemaakt.
Welke gaten?
Zo te zien heb jij net als ik, genoeg projecten min of meer tegelijk lopen (y)
-
Kunststof as?
-
De luchtbelletjes uit de siliconen krijgen is het lastigste.
De siliconen niet te stevig roeren dit voorkomt belletjes. En wat je kunt doen is een aquariumpompje gebruiken om de belletjes er uit te trillen. Plankje op het pompje en de mal met siliconen er op.
JohnT
-
Wisselstroom wielen voor gelijkstroom.
Asje doorslijpen en weer verbinden met een kunsstof buisje, wel ervoor zorgen dat de beide ashelften elkaar niet meer raken.
JohnT
-
De siliconen niet te stevig roeren dit voorkomt belletjes. En wat je kunt doen is een aquariumpompje gebruiken om de belletjes er uit te trillen. Plankje op het pompje en de mal met siliconen er op.
JohnT
Potverd.... Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. En ik maar bedenken hoe de mal kan laten trillen. Luchtpompjes genoeg die werkloos in de bak met aquariumspullen liggen....
De oplossing is altijd zo simpel, maar je moet er maar net opkomen....
Dank je John.
Deze thread heeft al veel nuttige tips opgeleverd...
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Oh, en de gaten in het frame zijn deze. Op diverse duitse fora staan voorbeelden van de verschillende frames die voor de 52 zijn gebruikt. Uiteraard probeerde men materiaal en gewicht te sparen, en dus zijn er veel gebouwd met een open frame. De meeste frames in model zijn dicht, maar de oude Gützold is goed open te maken. Het zijn alle iets terug liggende vlakken.
(Foto van bewerkt en onbewerkt frame)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180104/78aa6d62a2c4b36bddab3ee3790c6168.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180104/1bd0a96ce5cdc68cc6a36b00cd86660d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Ik heb geen aquariumpomp, zou het ook met de massage s***f van m'n vriendin ook kunnen? ;)
De meeste frames in model zijn dicht, maar de oude Gützold is goed open te maken. Het zijn alle iets terug liggende vlakken.
Da's wel heel veel werk voor iets dat je niet of nauwelijks ziet. Bewondering voor je inzet (y) maar daar ga ik dus niet aan beginnen. Maar een beetje Karmijnrood RAL 3002, b.v. Revell no 36, kan geen kwaad heb ik ontdekt.
-
Het is niet veel werk. Ik was met de proxon en een klein freesje erop zo klaar. Ik wilnog licht bij het drijfwerk en de vuurkist maken, dan zal het iets beter zichtbaar zijn. Maar dat is voorlopig nog maar het plan.....
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Ik heb geen aquariumpomp, zou het ook met de massage s***f van m'n vriendin ook kunnen? ;)
Vast wel of anders de wasmachine terwijl deze draait, het mooiste is de centrifugestand.
JohnT
-
Ik heb zowaar een mail ontvangen van de firma Fischer (na 3 maanden....) dat ik de door mij gezochte Gützold onderdelen toch kan bestellen bij hun.
Dus maar meteen wat extra tandwielen meebestellen.....
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
De mijne draait met 1400 toeren, moet kunnen ;D
Nu weer ff serieus, ik ben eens in de archieven gedoken, Kondenslok.de (http://www.kondenslok.de/frame.htm?/hen_dt5.htm), om geschiedenis van de BR 52 2006 te achterhalen en/of past in mijn thema Tubantum, grensverkeer Twente, Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Nu heeft de BR 52 2006 na de oorlog maar beperkt in NRW rondgereden. Na de oorlog stond hij in Reichsbahndirektion Rbd Berlin. Niet veel later is hij als zogenaamde "Westgänger" waarschijnlijk naar Bahnbetriebswerke Bw Kirchweyhe, Rbd Münster(Westf), vervoert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/52_2006_als_USA_lok.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/52_2006_als_USA_lok.jpg)
Bron: kondenslok.de
De 52 2006, werd samen met andere interessante locomotieven door het Amerikaanse leger naar de Verenigde Staten vervoerd. Hij was ingedeeld bij de US Transportation Corps in Fort Monroe/Virginia. Daar vonden ook proefritten plaats. In juni 1952 is hij bij een werf in Newport News/Virginia gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02379_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02379_bnls.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02384_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02384_bnls.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02385_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02385_bnls.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02388_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02388_bnls.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02391_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02391_bnls.jpg)
Tjeemig wat een smerige lok in MACRO ;)
Hij kan dus niet zo blijven, d'r moet een nieuw nummer op. Maar welke? Eisen? Rbd Münster(Westf) (http://www.bahnstatistik.de/Direktionen/BD_Muenster.htm), Bw Kirchweyhe (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3534246,3534246). En zoals jullie zien zijn de originele opdrukken van DDR kwaliteit. Er zijn mij nog een paar opdrukken onduidelijk, misschien kunnen jullie licht in mijn duisternis brengen, bv WM 10? G56..? De rest is met enige moeite wel te lezen.
Gew. Lok u. Tender 159t
Br. Gew P 130t
G 90t
Wasser 13,5 m²
Kohle 8.5 t
Knorrbremse (P-G)
Letste Br. Unt. Ks. 11.2.46
Gestängebauart Tr. 1942
Wat het laatste betekend? Ik heb een vermoeden, maar ff verder puzzelen.
-
Mooi kun je weer verder (y)
-
WM10 staat voor het type lagermetaal. WM staat voor Weißmetal, het getal voor het percentage tin. Veel gebruikelijker was echter WM80.
-
Dank je Richard (y)
-
Uiteraard probeerde men materiaal en gewicht te sparen, en dus zijn er veel gebouwd met een open frame.
Hallo
Met het dichte (blikken 8))frame werd juist materiaal en arbeid bespaard.
Kondenloks hadden allen het moeilijk te produceren open frame.
Bart
-
Kleine update, Weinig gedaan aan de 52 dit weekend, nieuwe camera aangeschaft met Full HD, gisteren in Bad Bentheim uitgetest. KOUD!!!!!!! Allen decals ontworpen met Inkscape. Din Pro Font size 2.3, 1.5 en 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Decals_BR_52_2000_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Decals_BR_52_2000_BNLS.jpg)
Ik denk dat het een 52 200 wordt
-
Ziet er netjes uit. Ga je decals op de een of andere manier zelf printen of laat je dat doen?
Mijne moet ook nog een ander nummer, evenals mijn 01
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Zien er fraai uit die opschriften. Over de nummers: heb net even in een boek over deze loks zitten kijken en de exemplaren van deze uitveoring zijn genummerd van 52 1987 tot 52 2017, dus keuze zat. Volgens datzelfde boek zijn er overigens 116 kondens 52ers bij de DB terechtgekomen, alle in BD Münster. Veel gereden hebben ze niet meer, de loks verschroot en de onderstellen van de tenders omgebouwd naar goederenwagens (zg. Grossraum zelflossers) Maar waar de werkelijkheid ophoud begint de fantasie en BW Kirchweyhe ligt niet zo ver van Gronau, dus is een kondenslok daar heel aannemelijk.
Groeten, Richard
-
Hallo
Ik weet niet in welke tijd je jouw lok wil inzetten, maar vanaf eind 1947 bestond het Rbd niet meer.
Dit werd toen een ED, vanaf 1953 gevolgd door BD.
Bart
-
Als ze zwart waren geweest had ik ze zelf kunnen afdrukken met m'n lazer printer maar ze zijn wit dus wil ik eens de Decalwinkel (http://www.decalwinkel.nl/index.php/hoe-levert-u-uw-bestanden-aan) proberen, laat ik gelijk de decals voor de DVVO Slmmnps 832 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73457.msg3221733766.html#msg3221733766) printen en bestel wat vellen om zelf te printen. Als de Decalwinkel ze net zo scherp krijgt als mijn goedkope printertje ben ik dik tevreden.
Welk boek is dat Richard? Vooral de 5 asser's zijn omgebouwd tot Zelflossers en zijn maar 9 stuks 4 asser's omgebouwd tot 00t 53/Fad 169(bron http://www.kondenslok.de/) Dat alle BR 52 kon bij BD Münster waren ingedeeld, daar denkt eerdergenoemde website heel anders over, net als de reden waarom de 5 asser's gewisseld zijn voor 4 asser's.
De 2'2'T13,5 kondenztender, hij werd geïntroduceerd als de GEA Luftkühlergesellschaft kon niet voldoende condensator elementen voor de grote 3'2'T16 leveren kon. Ter overgang werden 3'2'T16 tenders, met slechts 4 koelelementen per zijde geproduseerd, het laatste koeling elementen veld is daarom met een metalen plaat afgesloten. De nieuwe tender is verkort met één Element, en alleen liep op twee twee-assige draaistellen en werd voor de eerste keer, de 52 van 1987. Het vochtgehalte (leuk, moet natuurlijk watervoorraad zijn) werd teruggebracht van 16 tot 13,5 ton, de kolenproductie (kon een tender maar kolen produceren, kolen vooraad) bleef op 9 ton. Ook de Ventilator diameter kan worden teruggebracht van 2,20 m tot 2,00 m, de diameter van de wielen van 94 cm, maar groeide op tot 100 cm. Het benodigde materiaal is verminderd met 9 ton, maar de prestaties van de ventilator turbine moest worden verhoogd om ook bij 30°C, de loc nog gebruiksklaar te houden. Voor verdere afkoeling van de toename in prestatie werd ook beschouwd als een extra koelelement in de eerder ongebruikte tender achterwand in aanvulling op wat zou zijn in het bijzonder voor de geplande 42KON met aanzienlijk toegenomen boiler capaciteit is noodzakelijk. Als gevolg van de gewijzigde voorwaarden van gebruik - de steppe gebieden van zuid-Rusland waren niet langer in handen van de Duitsers Door de lagere buitentemperaturen kon de lok met de kleinere tender toch nog 1000 km bereiken. Het ontbreken van de mogelijkheid om de locomotieven met de grote Tender (langste wielbasis 23,128 meter) op een 23m draaitafel draaien werd pas na de oorlog een issue.
(bron kondenslok.de)
Maar even door de vertaler gehaald vandaar het correcte Nerderlands ;D
-
@ Bart In 53 waren de meesten toch al buitendienst gesteld, Z-gestellt, zie bovengenoemde website.
-
Hallo Rino, dat boek heet Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945 van Alfred B Gottwaldt. De reden van de overgang van 5 as naar 4assige tender staat in ongeveer gelijke bewoording in het boek. En nu ik beter kijk zie ik bij de melding over de ombouw naar zelflosser een voetnoot staan waaruit blijkt dat er idd maar 9 vierassige tenders verbouwd zijn en 66 vijfassige tenders. Er zijn ook nog kondenstenders gebruikt voor diverse proefnemingen voor het Versuchsanstalt Minden, maar daar zal de website ook wel melding van kunnen maken, als ik ff de tijd heb zal ik die site zeker gaan bekijken!
Zelf ben ik in 1986 in Beieren, ik geloof station Ebensfeld, weleens een roestige kondenstender type 2'2'T13,5 tegengekomen op een zijspoor, maakte volgens mij deel uit van een museumscollectie die achtergesteld stond. Heb de tender uitgebreid bekeken en ook beklommen om het dak met die grote turbines te kunnen fotograferen. Heb deze dia's alleen nog niet ingescand. Een indrukwekkend gevaarte was die tender iig wel.
Tig jaar geleden alweer heb ik weleens een printbestand aangeleverd aan een printshop om dezelfde reden -kon geen wit printen- maar dat was geen probleem, ook de kwaliteit was acceptabel.
-
@ Richard Nu ben ik natuurlijk wel héél nieuwsgierig daar de ingescande foto's/dia's ;)
-
Mij vanavond nog even druk gemaakt met de ketelachterwand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_677_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_677_BNLS.jpg)
Voor 80 ct wat boetseerklei aangeschaft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_680_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_680_BNLS.jpg)
Kunstig om de ketelachterwand gemodelleerd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_684_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_684_BNLS.jpg)
In de "mal"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_690_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_690_BNLS.jpg)
Goed roeren in twee maatbekers
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_700_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bad_Bentheim_700_BNLS.jpg)
Een nachtje laten uitharden, ik had nog wat silicone over voor een onderstel van een Roco bakwagen, nodig voor de vering aslagers etc voor een NS wielenwagen
Spannend hoe dat er morgen uit komt ::)
-
Daar istie dan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_003_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_003_BNLS.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_011_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_011_BNLS.jpg)
De Ketelachterwand.
Nog ff goed uitharden en dan met de Dremel bewerken. (y)
-
goed gelukt zo te zien. Mooi spul die siliconen en giethars.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Ja de ketelachterwand wel. De aspotten en veerpakketten voor de Smmnpls helaasd voor de 3e keer mislukt, gewoon nog een keer proberen.
-
Zeker luchtbelletjes in de fijne delen en hoekjes. Heb ik ook gehad bij het gieten van draaistellen. Uiteindelijk heb ik een mal in 2 delen gemaakt, zodat ze niet liggend maar rechtop gegoten worden. De lucht kan dan makkelijker uit de mal, en na het gieten komen ze makkelijker uit de mal.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Nu maar sparen voor een vacuümpomp ;D
-
Of minder sparen en een bibber apparaat (lees aquariumluchtpompje) aanschaffen. Heb er gister eentje nieuw gekocht voor een hele 4 euro, met vlakke bovenkant. Alle pompjes die ik had waren rond of afgeschuind aan de bovenkant..
Overigens heeft mijn mal voor de draaistellen 3 gaten aan de bovenkant (is de kopse kant van het draaistel). Middelste gat voor het gieten, buitenste 2 voor de lucht eruit te laten. Pas bij de derde mal lukte het gieten redelijk goed.
Nog niet geprobeerd met bibberplaatje.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
De ketelachterwand staat nu in de primer. morgen maar even zwarten, het wordt nu te donker buiten om te spuiten. Volgende vraag is hoe ga ik hem aan de ketel bevestigen? Hij, de ketelachterwand, moet demontabel blijven omdat de decoder, erachter plaats moet nemen. Ik denk dat ik maar 2 plaatjes styreen van 1 mm erachter lijm ( ik heb geen 2 mm meer in huis).
foto's volgen.
Voor geïnteresseerden voor wat betreft de 5 asser . hier een link naar Krüger Modellbau (http://www.krueger-modellbau.de/kmb/index.php?p=main.details.ho63026), die levert een model van zo'n 5 assige Großraumwagen KKt 46 met info en plaatjes.
Ik wordt gevolgd
-
Hallo
Iemand interesse in 3 ventilatoren + tandwielen uit een marklin lok?
Heb vorige week een märklin 52Kon met een defecte tenderkap gekocht.
Met wat styreen zou je dit ook in een piko moeten kunnen "implanteren". ;D
Bart
-
Bart je hebt PB
-
Als het goed is hebben die ventilatoren een andere diameter. Maar ben wel benieuwd of je die in kunt bouwen....
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Zou het veel schelen?
Wel lekker bezig geweest vandaag, lekker stof happen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_032_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_032_BNLS.jpg)
Na een uurtje dremelen en schuiren krijg je dit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_034_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_034_bnls.jpg)
Proef passen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_036_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_036_bnls.jpg)
Lekker droog in het nieuwe huis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_052_bnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_052_bnls.jpg)
Klemplaat op maat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_056_bnls_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br_52_ketelachterwand_056_bnls_1.jpg)
Dat zit
Ik had belooft morgen pas zwart te spuiten maar deze ezel stoot zich wel vaker aan de zelfde steen ::)
Is toch nog goed gekomen! Revell Aqua Color zwart 302 zijdemat.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01247_BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01247_BNLS.jpg)
Na een vermoeiend weekend in Rijswijk en omgeving, controleert de schrijver dezes samen met de machinist en de stoker de nieuwe ketelachterwand. De mannen zijn tevreden.
Heb bericht ontvangen van Italeri, zij sturen mij een nieuw ketelwandje op (y)
Door knulligheid mijner zijds is de naaldsproeier van m'n airbrush kaduuk :'( Heb met enige moeite een nieuwe kunnen bestellen bij Conrad maar dat duurt nog een week of 3. Pffff . Verder de decoder gefrituurd en een nieuwe in China besteld ::)
Soms zit het mee en soms zit het tegen.
Voorlopig dus ff wat rustiger hier.
-
Volgende vraag is hoe ga ik hem aan de ketel bevestigen? Hij, de ketelachterwand, moet demontabel blijven omdat de decoder, erachter plaats moet nemen.
Piepklein magneetje?
JohnT
-
Neuh.... klemplaat. Blijft goed zitten.
Toch bedankt voor het mee denken (y)
-
Heerlijk om te zien dat een oud model nieuw leven krijgt.
Ben zelf ook nog steeds bezig om een oude Gutzold Br 52 met steiframen tender om te bouwen.
Toch wil ik kijken of ik er een Roco 52 er voor kan zetten.
De trekkracht zal wel goed zijn, want die tender is net een steen zo zwaar.
Ik ben benieuwd naar het vervolg. (y)
Kees.
-
Hallo Kees,
Inderdaad altijd mooi om oude modellen te upgraden en nieuw leven in te blazen. Zeker de oude DDR modellen. Vaak goed gedetaileerd, maar technisch compleet k..
Maar een Gützold 52 met steifrahmentender is al van latere productie en zit heel anders in elkaar dan deze met condenstender. Waarom zou je daar iets aan willen ombouwen? Ik denk dat die technisch gelijk is aan mijn kriegslok. Dus met mooie assen, metalen frame, etc. Of heb heb ik het mis?
Bart
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Mooi gelukt die ketelwand! Het is een idee om mezelf eens in te lezen in die techniek, heb nl ook wel dingen die ik wil copieëren of dat ik bv een zelfbouw perronbank maar 1x hoef te bouwen.
-
En een aquariumpomp heb ik al ergens liggen, dus.....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8565b2fe-622c-4be6-ae6b-3b657b74c315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8565b2fe-622c-4be6-ae6b-3b657b74c315.jpg)
Is het zo eentje? (bron catawiki)
Inderdaad, altijd leuk het opknappen van "ouwe zooi" ;) Alhoewel... als het de bovenstaande lok is, valt het met die oudheid nog wel mee. Maar hoe ouder ik wordt hoe relatiever "OUD" is. Bv voor mijn nicht is alles van voor 2010 oud incl. de oom ;D
Goed nieuws van Conrad, kunnen toch geen onderdelen leveren *&%$#!? eikels!
-
Een erg relatief begrip dat "oud". Bovenstaande 52 met steifrahmentender komt iig uit de tijd 1991-92. Het was een van de eerste modellen van Gützold als verzelfstandigd bedrijf, na flinke investeringen in de gereedschappen.
-
Mooi gelukt die ketelwand! Het is een idee om mezelf eens in te lezen in die techniek, heb nl ook wel dingen die ik wil copieëren of dat ik bv een zelfbouw perronbank maar 1x hoef te bouwen.
Vind ik zelf ook wel. ;D Gelukkig weinig belletjes en in het zwart komen de details nog beter uit. Nu nog een handwiel fabrieken en alle handwielen in het rood zetten, maar het wachten is op een nieuwe sproeier zodat ik het zwart nog een paar keer kan over spuiten. Sproeier inmiddels besteld in Utrecht, zal in de loop van volgende week wel binnen komen.
1991 / 1992 Da's wel heel oud zou mijn nicht zeggen :)
-
1991/1992 is inderdaad niet nieuw, maar in Gützold begrippen is vóór 1992 oud, en vanaf 1992 nieuw. Alles voor 1992 wordt ook "DDR-produktion" genoemd. Net als bij Piko. Technisch zijn de verschillen enorm tussen voor 92 en erna. Piko gebruikt veel gietmallen uit DDR tijd nog steeds, dus wat is oud.....
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Toch waren de verschillen niet zo groot als je zou verwachten zie MIBA Speciaal 61. (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiihuOjy-bYAhXRKlAKHQWvAhwQFggmMAA&url=http%3A%2F%2Fscaletrainsclub.com%2Fboard%2Fdownload%2Ffile.php%3Fid%3D148461&usg=AOvVaw1aY7-7cZvCop2M2PGsL9Al)
De verbouwer gebruikt een oude en nieuwe Gützold en was verbaast. Citaat: Zur nicht geringen Überraschung des Bastlers stellt sich dabei heraus, dass alte und neue 52 ganz offensichtlich auf denselben Konstruktionsgrundsätzen basieren, denn die Einzelteile sind mit geringen Modifikationen untereinander tauschbar. Vertaling: Tot grote verrassing van de hobbyist blijkt dat de oude en de nieuwe 52 te zijn gebaseerd op de dezelfde bouwprincipes, want de delen zijn, met kleine aanpassingen, onderling verwisselbaar.
-
ja tuurlijk, als je n oude constructie hebt die werkt kun je die beter cosmetisch een beetje fixen dan van nul af aan te beginnen. Overigens waren ze bij gutzold bij de introductie van de 52er meteen al van plan om er ook een met steifrahmentender te maken, is toen niet doorgegaan want ze konden geen passende motortjes krijgen oid. De mal van het kapje was toen al wel klaar, van die kapjes zijn er wel een stel in omloop. Kan dus best zijn dat ze een deel van de mallen gewoon al 20 jaar hadden liggen, begin jaren 90 misschien iets aangepast, nette aandrijving er nieuw bij ontworpen en gaan met die handel.
Hier op de oudste versie doos voor de 52er staat de steifrahmentenderversie nog met artikelnummer en al: https://s1.hierbilder.de/2016/06/02/l5000/jumuY-HWpO4A.JPG?v=2
-
Nou... maar eens bestellen zo'n G22 ;D
Dat je dat weet van die motor in de G22 Floris. Dat is wel heel erg in-site info, werkte je vroeger achter de muur ??? :)
-
Is die G22 überhaupt ooit geleverd? Ik heb ze nog nooit gezien. Wel een "nieuwe" 52 van na 92, met condenstender.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
Overigens zie ik toch wel hele grote verschillen als ik mijn "oude" 52 met condenstender naast mijn "nieuwe" kriegslok met steifrahmentender zet. Weinig wat uitwisselbaar is.
Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
-
och, heb wel n zwak voor die ouwe DDR-meuk, dan lees je weleens wat... dr was in duitsland een forum waar een stel verzamelaars van oostduits spul een en ander uitgebreid beschreven hebben, dr was daar ook allerlei kleinseriespul en heel veel kleine bedrijfjes die vlak na de oorlog allerlei heel knullig of soms ook heel mooi spul maakten, vaak aangedreven voor een "wehrmachtmotor" want die waren blijkbaar redelijk gestandaardiseerd en overal vandaan te peuteren in die tijd, nieuw spul was natuurlijk intens moeilijk.
Heb zelf ook wel wat aan zo'n kondens-52'er zitten snokken... met een ouwe pruissische tender dr achter van roco, de DDR was vrij saai in dat opzicht maar in polen is echt alles waar water en kolen in kon weleens achter een 52er geknoopt geweest.
(https://farm5.staticflickr.com/4432/37264694362_502ee34ea6_o.jpg) (https://flic.kr/p/YLXimo)IMGP7957 (https://flic.kr/p/YLXimo) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Die G22 is dus nooit geleverd, want zoals ik zei, ze konden geen motortjes toebedeeld krijgen.
-
Mooie plaat.
JohnT
-
Overigens heb ik met matzwart uit de knikkerbus van de Action ook wel mooie resultaten bereikt. Matzwart droogt zijdemat op.
(https://i2.wp.com/www.amerikaans-modelspoor.info/blog/wp-content/uploads/2017/12/IMG_2635.jpg?resize=768%2C576)
JohnT
-
Fraaie 52 Floris, gelijk ff de rest bekeken op flickr. Ik ben onder de indruk van je stukkie Polen (y)
Je hebt het over, dr was in Duitsland een forum waar een stel verzamelaars van Oostduits spul. Is dus niet meer? Dat zou jammer zijn.
Ziet er goed uit John, ook maar eens naar de Action voor z'n knikkerbus. Is wel een eind fietsen. :P
-
Danks! en klopt, dat forum was een paar jaar terug verdwenen. Kan zomaar 8 jaar geleden zijn hoor... maar goed, denk dat diezelfde lui alweer elders te vinden zijn, als je moet poepen moet t eruit zegmaar, dus dat vindt zn plekje wel weer. Gewoon een beetje rond speuren...
Enne kicke ding die ouwe mantua.
-
Bedankt, heb er nog één.
(https://i2.wp.com/www.amerikaans-modelspoor.info/blog/wp-content/uploads/2017/12/862.jpg)
JohnT
-
Even moeten graven maar toch gevonden :D in 1987 had ik in een Westberlijns winkeltje een viertal kondenstender 52'ers gevonden voor 50DM (€30) per stuk. Een jaar later had ik oa deze lok daaruit gebouwd, samen met wat delen van andere Piko loks en een Fleischmann wannentender, paar jaar later voorzien van een Faulhaber motor. Hij is niet zo fijn als de PKP 52 van Floris maar in 1988 wel heel bijzonder, de Reko 52.80 was al dan niet rijdend nog bij bosjes te zien bij de DR (vooral Bln-Schöneweide en Zittau/Görlitz) maar een model van die lok bestond niet bij Piko, dus moest er zelf gebouwd worden door de liefhebber. Geïnspireerd door artikelen in de Modelleisenbahner is dit model ontstaan. Het ziet er inmiddels wat sleets uit, maar de lok heeft dan wel een lang modelbaanleven achter zich. Trouwens de lok is (was) geheel geschilderd, spuitbussen deed ik toen nog niet aan.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_20180212_205711_1.jpg)
Machinistenhuis met een klein beetje zicht op de Revell ketelachterwand. Het huis is wel erg gaan kieren in de loop der tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Richard_trein_003.jpg)
-
vet ding! Fleischmann-tender zo te zien? leuk detail ook dat rondje in de voorruit, geen idee wat t is eigenlijk.
-
Dank. Dat rondje in dat raam moet een slingerruit voorstellen zoals bij schepen. Daarmee waren de meeste reko loks uitgerust (behalve de 52.80 ;D)
-
Da's toevallig, deze week een foto gezien met het uitzicht vanuit een "Fuhrerstand" en dacht nog, dat lijkt wel een slingerruit, die ken ik eigenlijk alleen van schepen. Zal eens in geschiedenis kijken of ik de link nog kan vinden.
-
Als je nog wat geluid impressies wilt horen: https://www.youtube.com/watch?v=MexSswqlUpA Is wel een SAR class 25, maar technisch redelijk in de buurt
-
Fijn stukkie Ivan. (y) (y)
Misschien iets voor een loksound?
-
https://youtu.be/ilRbQsjW9ro
ik was vroeger begonnen aan deze lok maar wegens het krijgen van 5 hersen infarkten is deze wat blijven liggen .
nu er aan verder kunnen doen en hij rijd reeds .ok hij is gehorig maar er is een andere motor besteld en nieuwe tandwielen want hij trekt nu maar op 2 assen .
na het filmpje zag ik dat een smd led het niet deed dus die is nu vervangen
gr raf
-
Uche uche, even met de stofdoek over dit draadje...
Mooi om te zien Raf. Ik wordt er altijd blij van als men oud materieel niet zomaar afdankt.
Die van jou maakt inderdaad wel aardig veel herrie. Dat is bij die van mij toch niet zo, terwijl de aandrijving op de wielen en de motor na nog origineel is.
Ik ga toch nog eens kijken of ik mijn 52'ers compleet kan krijgen. Vorig jaar heb ik eindelijk de in 2018 bestelde onderdelen van Gützold ontvangen... Vervolgens laat ik ze zelf een jaar liggen..... ;D
-
goedeavond u heeft een PB
gr. Bert