Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender  (gelezen 20739 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #75 Gepost op: 08 januari 2018, 17:08:55 »
Zien er fraai uit die opschriften. Over de nummers: heb net even in een boek over deze loks zitten kijken en de exemplaren van deze uitveoring zijn genummerd van 52 1987 tot 52 2017, dus keuze zat. Volgens datzelfde boek zijn er overigens 116 kondens 52ers bij de DB terechtgekomen, alle in BD Münster. Veel gereden hebben ze niet meer, de loks verschroot en de onderstellen van de tenders omgebouwd naar goederenwagens (zg. Grossraum zelflossers) Maar waar de werkelijkheid ophoud begint de fantasie en BW Kirchweyhe ligt niet zo ver van Gronau, dus is een kondenslok daar heel aannemelijk.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #76 Gepost op: 08 januari 2018, 17:43:38 »
Hallo

Ik weet niet in welke tijd je jouw lok wil inzetten, maar vanaf eind 1947 bestond het Rbd niet meer.
Dit werd toen een ED, vanaf 1953 gevolgd door BD.

Bart

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #77 Gepost op: 08 januari 2018, 18:07:39 »
Als ze zwart waren geweest had ik ze zelf kunnen afdrukken met m'n lazer printer maar ze zijn wit dus wil ik eens de Decalwinkel proberen, laat ik gelijk de decals voor de DVVO Slmmnps 832 printen en bestel wat vellen om zelf te printen. Als de Decalwinkel ze net zo scherp krijgt als mijn goedkope printertje ben ik dik tevreden.

Welk boek is dat Richard? Vooral de 5 asser's zijn omgebouwd tot Zelflossers en zijn maar 9 stuks 4 asser's omgebouwd tot 00t 53/Fad 169(bron http://www.kondenslok.de/) Dat alle BR 52 kon bij BD Münster waren ingedeeld, daar denkt eerdergenoemde website heel anders over, net als de reden waarom de 5 asser's gewisseld zijn voor 4 asser's.

De 2'2'T13,5 kondenztender, hij werd geïntroduceerd als de GEA Luftkühlergesellschaft kon niet voldoende condensator elementen voor de grote 3'2'T16 leveren kon. Ter overgang werden 3'2'T16 tenders, met slechts 4 koelelementen per zijde geproduseerd, het laatste koeling elementen veld is daarom met een metalen plaat afgesloten. De nieuwe tender is verkort met één Element, en alleen liep op twee twee-assige draaistellen en werd voor de eerste keer, de 52 van 1987. Het vochtgehalte (leuk, moet natuurlijk watervoorraad zijn) werd teruggebracht van 16 tot 13,5 ton, de kolenproductie (kon een tender maar kolen produceren, kolen vooraad) bleef op 9 ton. Ook de Ventilator diameter kan worden teruggebracht van 2,20 m tot 2,00 m, de diameter van de wielen van 94 cm, maar groeide op tot 100 cm. Het benodigde materiaal is verminderd met 9 ton, maar de prestaties van de ventilator turbine moest worden verhoogd om ook bij 30°C, de loc nog gebruiksklaar te houden. Voor verdere afkoeling van de toename in prestatie werd ook beschouwd als een extra koelelement in de eerder ongebruikte  tender achterwand in aanvulling op wat zou zijn in het bijzonder voor de geplande 42KON met aanzienlijk toegenomen boiler capaciteit is noodzakelijk. Als gevolg van de gewijzigde voorwaarden van gebruik - de steppe gebieden van zuid-Rusland waren niet langer in handen van de Duitsers Door de lagere buitentemperaturen kon de lok met de kleinere  tender toch nog 1000 km bereiken. Het ontbreken van de mogelijkheid om de locomotieven met de grote Tender (langste wielbasis 23,128 meter) op een 23m draaitafel draaien werd pas na de oorlog een issue.
(bron kondenslok.de)

Maar even door de vertaler gehaald vandaar het correcte Nerderlands ;D




« Laatst bewerkt op: 08 januari 2018, 19:00:06 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #78 Gepost op: 08 januari 2018, 18:13:40 »
@ Bart In 53 waren de meesten toch al buitendienst gesteld, Z-gestellt, zie bovengenoemde website.
Ride On

Rino

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #79 Gepost op: 08 januari 2018, 19:06:32 »
Hallo Rino,  dat boek heet Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945 van Alfred B Gottwaldt. De reden van de overgang van 5 as naar 4assige tender staat in ongeveer gelijke bewoording in het boek. En nu ik beter kijk zie ik bij de melding over de ombouw naar zelflosser een voetnoot staan waaruit blijkt dat er idd maar 9 vierassige tenders verbouwd zijn en 66 vijfassige tenders. Er zijn ook nog kondenstenders gebruikt voor diverse proefnemingen voor het Versuchsanstalt Minden, maar daar zal de website ook wel melding van kunnen maken, als ik ff de tijd heb zal ik die site zeker gaan bekijken!

Zelf ben ik in 1986 in Beieren, ik geloof station Ebensfeld, weleens een roestige kondenstender type 2'2'T13,5 tegengekomen op een zijspoor, maakte volgens mij deel uit van een museumscollectie die achtergesteld stond. Heb de tender uitgebreid bekeken en ook beklommen om het dak met die grote turbines te kunnen fotograferen. Heb deze dia's alleen nog niet ingescand. Een indrukwekkend gevaarte was die tender iig wel.

Tig jaar geleden alweer heb ik weleens een printbestand aangeleverd aan een printshop om dezelfde reden -kon geen wit printen- maar dat was geen probleem, ook de kwaliteit was acceptabel.



Groeten,
Richard

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #80 Gepost op: 08 januari 2018, 20:47:09 »
@ Richard  Nu ben ik natuurlijk wel héél nieuwsgierig daar de ingescande foto's/dia's  ;)
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #81 Gepost op: 09 januari 2018, 01:01:43 »
Mij vanavond nog even druk gemaakt met de ketelachterwand


Voor 80 ct wat boetseerklei aangeschaft


Kunstig om de ketelachterwand gemodelleerd 


In de "mal"


Goed roeren in twee maatbekers


Een nachtje laten uitharden, ik had nog wat  silicone over voor  een onderstel van een Roco bakwagen, nodig voor de vering aslagers etc voor een NS wielenwagen

Spannend hoe dat er morgen uit komt  ::)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2018, 10:56:14 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #82 Gepost op: 09 januari 2018, 12:21:50 »
Daar istie dan





De Ketelachterwand.
Nog ff goed uitharden en dan met de Dremel bewerken. (y)
Ride On

Rino

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #83 Gepost op: 09 januari 2018, 12:51:10 »
goed gelukt zo te zien. Mooi spul die siliconen en giethars.

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk


Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #84 Gepost op: 09 januari 2018, 12:54:39 »
Ja de ketelachterwand wel. De aspotten en veerpakketten voor de Smmnpls helaasd voor de 3e keer mislukt, gewoon nog een keer proberen.
Ride On

Rino

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #85 Gepost op: 09 januari 2018, 12:59:13 »
Zeker luchtbelletjes in de fijne delen en hoekjes. Heb ik ook gehad bij het gieten van draaistellen. Uiteindelijk heb ik een mal in 2 delen gemaakt, zodat ze niet liggend maar rechtop gegoten worden. De lucht kan dan makkelijker uit de mal, en na het gieten komen ze makkelijker uit de mal.

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk


Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #86 Gepost op: 09 januari 2018, 13:15:32 »
Nu maar sparen voor een vacuümpomp  ;D
Ride On

Rino

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #87 Gepost op: 09 januari 2018, 13:22:35 »
Of minder sparen en een bibber apparaat (lees aquariumluchtpompje) aanschaffen. Heb er gister eentje nieuw gekocht voor een hele 4 euro, met vlakke bovenkant. Alle pompjes die ik had waren rond of afgeschuind aan de bovenkant..

Overigens heeft mijn mal voor de draaistellen 3 gaten aan de bovenkant (is de kopse kant van het draaistel). Middelste gat voor het gieten, buitenste 2 voor de lucht eruit te laten. Pas bij de derde mal lukte het gieten redelijk goed.
Nog niet geprobeerd met bibberplaatje.

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk


Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #88 Gepost op: 09 januari 2018, 16:20:28 »
De ketelachterwand staat nu in de primer. morgen maar even zwarten, het wordt nu te donker buiten om te spuiten. Volgende vraag is hoe ga ik  hem aan de ketel bevestigen? Hij, de ketelachterwand, moet demontabel blijven omdat de decoder, erachter plaats moet nemen. Ik denk dat ik maar 2 plaatjes styreen van 1 mm erachter lijm ( ik heb geen 2 mm meer in huis).
foto's volgen.

Voor geïnteresseerden voor wat betreft de 5 asser . hier een link naar Krüger Modellbau, die levert een model van zo'n 5 assige Großraumwagen KKt 46 met info en plaatjes.

Ik wordt gevolgd
Ride On

Rino

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender
« Reactie #89 Gepost op: 09 januari 2018, 21:15:24 »
Hallo

Iemand interesse in 3 ventilatoren + tandwielen uit een marklin lok?
Heb vorige week een märklin 52Kon met een defecte tenderkap gekocht.

Met wat styreen zou je dit ook in een piko moeten kunnen "implanteren". ;D

Bart