Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: Klompentrein  (gelezen 42644 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Klompentrein
« Reactie #75 Gepost op: 28 January 2021, 07:52:47 »
Dat kan zelfs met slechts één rijtuig
Rob Moerkerken

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: Klompentrein
« Reactie #76 Gepost op: 28 January 2021, 08:00:00 »
Nu Artitec weer met de Plan E DE komt even dit draadje weer uit het stof halen. Ik heb al
Op Google gezocht, maar kwam daar niet veel verder. In welke korte en lange samenstellingen is de Plan E DE met Energiewagen samen te stellen tussen 2 2200’en?

Daar spelen twee factoren een rol
- het jaar en welke lijn ze reden
- toeval (het missen of wisselen van een rijtuig)

In het begin (vanaf 1971) reden ze vast als 2200-2200-3B-AB
Vanaf eind 1972 2200-2B-AB-2200 of 2200-3B-AB-2200
Vanaf 1975 vast 2200-3B-AB-2200
Vanaf 1982 2200-3B-2AB-2200
Vanaf 1985 ook combinates 2200-2B-2AB-2200
Vanaf 1985 alles 2200-2B-2AB-2200

Tussen eind 1979 en 1984 reden de stammen ook wel met een 216. Eneriewagen reed doorgaans alleen in de winterdienst mee.

Let op de positie van de AB-rijtuigen was niet altijd vast. Kon bijvoorbeeld ook zijn B-AB-AB-B of AB-B-B-AB

bron: ach ja



mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re: Klompentrein
« Reactie #77 Gepost op: 28 January 2021, 08:29:52 »
Hoi ik heb hier nog wat foto's uit mijn eigen archief.

hier zitten 5 plan E's waarvan 2 AB's

de 2247 samen met de 2307 op 26-5-1987 te Emmen in de vroege ochtend.
heb meer van deze treinen gefotografeerd , maar weet haast zeker dat de samenstelling nooit gelijk was.



mvgr Evert en Bas 

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Klompentrein
« Reactie #78 Gepost op: 28 January 2021, 09:11:16 »
Artitec heeft bij het uitgeven van de eerste reeks plan e een treinsamenstellings overzicht beschikbaar gesteld op de site. Kon hem nu niet terug vinden, maar had hem uit geprint.
De combinaties die Sicco beschreef staan daar allen in.
Als er intressen is kan ik hem scannen maar geen idee hoe ik dat hier kan uploaden.

Groetjes Frits

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Klompentrein
« Reactie #79 Gepost op: 28 January 2021, 09:34:56 »
Hi

Deze treinen hebben toch ook in Noord Holland gereden, zij het kort? Welke verbinding en samenstelling dan?

Oh ja, werden de DE rijtuigen ook bijvoorbeeld in een andere trein (niet klompen ingezet)  bijvoorbeeld icm niet DE broeders?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: Klompentrein
« Reactie #80 Gepost op: 28 January 2021, 10:00:34 »
Een keer met Pasen op Hlm-Zandvoort toen daar werkzaamheden waren. Verder niet zo uit mijn hoofd

En ja de DE-rijtuigen reden ook wel eens achter een eloc, een tijdje vast in omloop, gemixt echter niet gepland al zal het vast wel een keertje zijn voorgekomen dat een DE-rijtuig is gebruikt als vervanging voor een ander.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Klompentrein
« Reactie #81 Gepost op: 28 January 2021, 10:05:57 »
Kijk eens op Seinarm

Heeft trouwens voor de jaren 70/80 heel veel treinsamenstellingen staan!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Klompentrein
« Reactie #82 Gepost op: 28 January 2021, 10:09:12 »
Volgens mij mochten ze juist niet achter een e-loc dienstdoen. Had iets met de retourstroom te maken die via de speciale kabels van de DE-rijtuigen liep of zo. Voor de elektrische dienst moesten ze eerst worden terug verbouwd. Het juiste verhaal staat ergens in een Op de Rails, maar welk nummer weet ik even niet (en dat is lastig zoeken).


Samenstelling : 216 078-6 -B-B-AB-AB-B-EW (Hardegarijp, 21 maart 1980)



Samenstelling: 2202 -EW-AB-B-B-AB-B- 2259 (Winterswijk, 11 september 1981)

« Laatst bewerkt op: 28 January 2021, 10:31:44 door spoorzeven. Reden: Plaatjes toegevoegd »
Groet, Frank

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3648
    • Flickr
Re: Klompentrein
« Reactie #83 Gepost op: 28 January 2021, 10:10:41 »
Was er later niet iets aangepast daartoe?
Ik heb nu niet de gelegenheid e.e.a. op te zoeken, maar er staat me iets van bij dat er een tijdje een stam is gebruikt in het 'normale verkeer'

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: Klompentrein
« Reactie #84 Gepost op: 28 January 2021, 10:12:55 »
Dan zal dit later zijn geweest:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1438
Re: Klompentrein
« Reactie #85 Gepost op: 28 January 2021, 10:17:03 »
Volgens mij heb ik deze rijtuigen ook wel eens gezien in de vrijdagse militairentrein op de lijn Zwolle ('t Harde) - Amersfoort. Elektrisch getrokken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Klompentrein
« Reactie #86 Gepost op: 28 January 2021, 11:01:21 »
Volgens mij mochten ze juist niet achter een e-loc dienstdoen. Had iets met de retourstroom te maken die via de speciale kabels van de DE-rijtuigen liep of zo. Voor de elektrische dienst moesten ze eerst worden terug verbouwd. Het juiste verhaal staat ergens in een Op de Rails, maar welk nummer weet ik even niet (en dat is lastig zoeken).

Achter de schortplaten zit een handel, waarmee je de retourstroom kunt omschakelen van de doorgaande kabel (DE) naar de rails (via de retourstroomborstel op de as) voor gebruikt achter de E-locs.

Ik zou het omzetten van een schakelaar geen verbouwing willen noemen.

Hierbij de schakelaar onder de plan E, de sleutel is de faively sleutel van de loc. Dus deze schakelaar is alleen te bedienen als de stroomafnemers neer zijn. (of de storingsmonteur had een eigen exemplaar  8) )

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Klompentrein
« Reactie #87 Gepost op: 28 January 2021, 11:10:22 »
https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/RM-283-Rail-Kroniek-88.pdf

Een prima artikel van Martin van Oostrom met alle antwoorden (en mijn ongelijk 8)).
Groet, Frank

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Klompentrein
« Reactie #88 Gepost op: 28 January 2021, 11:15:03 »
 (y)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Klompentrein
« Reactie #89 Gepost op: 28 January 2021, 13:36:43 »
VAM65 geeft net aan in het Artitec draadje dat twee (kant-en-klaar) modellen van de energiewagen op Marktplaats worden aangeboden.
Aanvulling: prijs indertijd circa € 135,00.
Groet, Frank