BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: WillemNS op 12 december 2007, 16:56:45
-
Hallo,
Ik ben bezig treinstammetje's samen te stellen op mijn modelbaan.
Uiteraard hoort daar ook een klompentrein bij.
Ik heb op dit moment 1 gele en 1 bruine 2200, maar een 2de gele moet binnenkort binnen komen.
Dan heb ik de locs voor die stam compleet.
Ook heb ik een energiewagen bouwsetje besteld (komt morgen/overmorgen binnen).
Dus heb ik die ook al (moet ik alleen nog bouwen)
Dan kom ik bij de Plan E rijtuigen.
Wat is de 'normale' samenstelling geweest van de klompentrein?
2e klas, 2e klas, 1ste klas en restaurant?
En heeft iemand foto's van zo'n stammetje?
Willem
Edit: ik zie dat Frank in het draadje over de Artitec plan E al een samenstelling had gegeven:
Minimaal drie rijtuigen: AB+AB+B (op Arnhem-Winterswijk en Zwolle-Enschede)
Ik vind een trein van 3 rijtuigen wel wat kort, reden ze nooit langer?
en de vraag voor grootspoor foto's blijft ook ;D
-
Ik heb ooit eens een foto gehad!!
Zal eens in mijn archief sneupen of ik m nog heb!!
Greetz:Menno
-
nee, zowieso geen 1e klas, er reden toen AB's en B's in de TD-dienst ;) of ik moet dit verkeerd begrepen hebben. :-|
Wesley
-
Dat klopt, voor zover ik weet reden er ook geen RD's in de klompentreinen.
-
Niet helemaal on-topic,maar wel gerelateerd.
Leverden beide locs ook daadwerkelijk tractie voor de trein, of alleen de trekkende locomotief?
Lijkt me sterk dat één loc zo'n set niet trekken kon, dat aan beide zijde een loc zat had met omlopen te maken dacht ik, maar was dus benieuwd of beide tractie leverden.
-
Volgens mij leverden beide locs inderdaad tractie.
-
Maar wat is dan de samenstelling?
2200-2200-EW-B-B-AB-AB
of:
2200-EW-B-B-AB-AB-2200
Als de Plan E iig zo waren, maar de locs waren die aan beide kanten of samen met elkaar?
Willem
-
zo moet hij: 2200-EW-B-B-AB-AB-2200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Heumen_2007_6.jpg)
Het was een trek duw trein.
Groetjes Ruben.
-
Ik vind een trein van 3 rijtuigen wel wat kort, reden ze nooit langer?
hoi Willem, volgens mij vertelde ik je van de week via msn al dat die treinen tot 5 bakken reden. Het zijn inderdaar alleen 2e klas en 1e/2e klas rijtuigen, deze waren aangepast voor trek/duw bedrijf met diesellocs.
De samenstelling is dan 2200+EW+AB+AB+B+(B+B+)2200( dus met 1 tot 3 B's), volgensmij kan je met de posities van de B/AB rijtuigen ook wel wat schuiven zolang je de EW maar aan een uiteinde van de trein houd en dus niet tussen de rijtuigen in.
groetjes Michiel
-
Hey,
Heb ook een foto op de miljoenenlijn in z limburg.
2200 - AB - 2200
Weer eens wat anders ;D
Mvg, Marcel
-
Die stond zomers altijd standby voor als het blauwtje weer eens door oververhitting uitviel. Heb ook een dia van :D (en dat voor geen Limburgriaan ;) )
Mvg, Johan
-
deze waren aangepast voor trek/duw bedrijf met diesellocs.
Zie voor de aanpassingen (voornamelijk een aantal extra kabels en aansluitdozen op de kopwanden) de Plan E van het Spoorwegmuseum. Dat is namelijk een rasecht klompentreinrijtuig. Benieuwd of Artitec die details tzt ook meelevert.
Arjen.
-
Dat denk ik wel. De modellen zijn zo gedetaileerd dan zullen ze dit ook zker doen.
-
wat is er uiterlijk precies anders aan de TD - Plan E's?
- een extra kabel over het dak
- er zitten reclame banen op
- er zijn AB's ipv. A's
zijn er verder nog verschillen qua details?
Wesley
-
De reclamebanen zaten op alle Plan E's (behalve de postrijtuigen), dus ook op de niet-TD-exemplaren. De kabel op het dak is volgens mij ook geen specifiek TD-kenmerk, ik weet het niet zeker maar volgens mij zat die vooral op A's en RD's die moesten meelopen met moderner materieel, misschien om de automatische deursluiting te kunnen doorverbinden... De AB's zijn inderdaad allemaal TD-materieel, maar ze liepen ook in treinen Vlissingen-Zwolle als het zo uitkwam... Het enige echte verschil zit volgens mij in die extra kabels op de kopwanden, en de letters DE onder het rijtuignummer.
Arjen.
-
Ooke, en reed hij dan met dezelfde kleur 2200?
Ik heb nu 2x geel/grijs 2200, ik denk dat dat wel mooier is he?
Willem
-
Tussen bruine en geel/grijze 2200'en werd geen verschil gemaakt, er stond voor/achter wat toevallig zo uitkwam.
-
Ooke, ik houd het bij 2x geel/grijze 2200
Allemaal bedankt voor de info!
Willem
-
Eind 60 waren het 2 bruine loks meestal.(kijk maar op je foto's die ik je stuurde)
Maar 2 geel grijs is ook niet verkeerd voor de latere periode.
Greetz:Menno
-
Iemand die kan vertellen waarom beide locs tractie leverde? Lijkt me dat een loc genoeg vermogen zou moeten leveren, dus ik ben wel benieuwd naar de gedachte erachter.
-
De zg klompentrein die in Groningen stond werd incidenteel ook voor andere doeleinden ingezet. Zo is deze trein eens omgedoopt tot Stedenspelexpress en reed naar Roden, over de voormalige tramlijn naar Drachten, om daar de deelnemers en publiek op te halen. Deze trein bestond toen uit 6 E's. 'k Weet zeker dat alleen de voorste loc tractie leverde, de achterste werd namelijk bij binnenkomst in Roden uitgeschakeld.
Maar dit was natuurlijk geen normalen inzet. Zet dit verhaal hier even neer om te laten zien dat er, welliswaar incidenteel, veel meer inzet van deze treinen is geweest.
-
Iemand die kan vertellen waarom beide locs tractie leverde? Lijkt me dat een loc genoeg vermogen zou moeten leveren, dus ik ben wel benieuwd naar de gedachte erachter.
Het vermogen van één 2200 is voor 5 plan E + energiewagen + nog een 2200 echt te laag. Hij krijgt de trein wel weg maar het optrekken gaat te traag. Vergelijk Plan U: zo'n stel heeft zelfs iets meer vermogen dan een 2200, voor slechts 3 rijtuigen.
Arjen.
-
Dat maakt het duidelijk. Had verwacht dat zo'n 2200 meer vermogen had, het is toch een locomotieg geschikt voor het trekken van goederentreinen en die zijn meestal toch wel zwaarder als 4 rijtuigen en een loc. Dan had zo'n 2200 niet veel vermogen :-|
-
Het was een trek duw trein.
Was het geen trek/trek-trein? Of een trekduw/trekduw-trein, aangezien beide locs tractie leverden?
Waarmee ik bedoel dat een stel ICRm met een BDs en een 1700 een trek/duw-trein in de normale betekenis... maar die heeft dus maar één loc.
- Peter
-
Dat gebrek aan vermogen komt ook op mij vreemd over...
Heeft het te maken met het relatief snel op kunnen/moeten trekken?
(In vergelijking met goederentreinen.)
groeten,
Tjeerd
-
In mijn herinnering reden ze bijna altijd in multitractie. Volgens Wikipedia heeft de 2200 662 kW vermogen en de Plan U 736 kW.
Een klompentrein weegt 2x72 + 4x45 = 324 ton, een Plan U 136 ton. Dus die twee locs heb je inderdaad wel nodig.
(Bronnen: Wikipedia en de site van Martijn)
- Peter
-
Dat verklaart waarom goederentreinen die ik vroeger in multpiple tractie getrokken zag, nu gewoon door één loc getrokken worden. Moderne locs hebben beduidend veel meer vermogen!
-
Het vermogen is voor een goederentrein natuurlijk belangrijk. Maar ade aanzet is dan wat minder van belang.
Deze treinen echter liepen met name in de spits op Zwolle-Enschede en dan is aanzetten wel degelijk van belang om de rijtijden te halen. Vandaar dat beide locs werkten.
Overigens waren die treinen op Zwolle-Enschede bijna altijd met 4 of meer bakken, zover ik me kan herinneren. Later is er ook nog een periode geweest met dat er met een DB 216 (rood of creme/groen) ipv van een 2200 stel werd gereden. We praten hier over de jaren '75-'80 van de vorige eeuw. Daarna kwam de Plan U (als ik me niet vergis) en de omgebouwde DE-2 weer terug op de lijn.
-
Een nog oudere versie van de klompen trein had zelfs nog een 3e klasse!!
Greetz:Menno
-
Was het geen trek/trek-trein? Of een trekduw/trekduw-trein, aangezien beide locs tractie leverden?
Waarmee ik bedoel dat een stel ICRm met een BDs en een 1700 een trek/duw-trein in de normale betekenis... maar die heeft dus maar één loc.
- Peter
Bij het begrip trek/duwtrein kan zowel betekenen dat je met 1 loc en een stuurstand rijtuig rijd als dat je met één of meer locs aan zowel voor als achter zijde rijd die allemaal tractie leveren. In het nederlands gebruiken we zover ik weet daar geen andere termen voor.
Groetjes Michiel
-
Toen destijds de icr rijtuigen op de ijssellijn met een loc voor en achter reden hadden wij het bij nedtrain over een trek trein. Maar als je het mij vraagt heeft dat te maken hoe het met de tractie geregeld is. Als zowel de voorste als de achterste loc tractie leverd heb je een trek-duw trein, maar als de tractie alleen telkend door de voorste loc geleverd word heb je naar mijn inzien een trek-trek trein ;)
-
ICR reed op Zwolle-Roosendaal deels als trek/trek trein, de voorste loc leverde dan tractie maar, ze reden een periode ook als trek/duwtrein, toen leverde beide locs tractie en werd er dus ook geduwd.
Groetjes Michiel
Edit; dennis was me net voor met z'n aanpassing ;)
-
Als zowel de voorste als de achterste loc tractie leverd heb je een trek-duw trein
Neem even de oude Benelux trek/duw , als de loc voor rijd,dan een trek trein , en op de terug weg ineens een duw trein ?? lijkt me sterk
mvg,Ronald
-
Wat is daar zo sterk aan?
Op de heen weg trekt de lok en op de terug weg duwt de lok en dan bediend vanuit het Bds rijtuig weg.
Btw:Piko heeft nog een aantal rijtuigen uitgegeven met de 3e klasse waar ik het over had voor eerdere periode van de klompen trein(ter melding voor de liefhebberts).
Greetz:Menno
-
Die reed met een stomer ervoor he?
Die Liliput heeft uigebracht?
Willem
-
Ja o.a met een stomertje!!Kan kloppen dat Lilliput die heeft uitgebracht.
Ook nog ff een leuk voorbeeld:
http://web.inter.nl.net/users/Kuipers.M/phildie/plaatjes/1plane.jpg (http://web.inter.nl.net/users/Kuipers.M/phildie/plaatjes/1plane.jpg)
(Let wel de foto is van M kuipers <Phildie>)
Greetz:Menno
-
Je moet het verschil eigenlijk aanduiden als trek-duw versus trek/duw. In het eerste geval trek én duw, in het tweede geval trek óf duw. Maar dan komt het op de leestekens aan... en dat werkt niet, dus je hebt altijd wat spraakverwarring voor mensen, en je zult het uit de context moeten halen.
-
En dan is er ook nog: trek/trek. De oude blauw/gele Beneluxstammen hadden met name op het eind (1986/87) veel problemen met de stuurstandrijtuigen. Dat werd regelmatig opgelost met een NMBS bagagewagen en een extra loc reeks 25.5. De achteroplopende loc werd dan meegesleept.
-
Hmm... Toch een bestemming voor mijn 2 x 25.5's dan ;D
Willem
-
Heb er geloof ik een paar foto's van.....
In de draad over de energiewagen staat ook het nodige aan foto's van DE-TD.....
-
Mijn welgemeende excuses dat ik dit draadje van een klompentrein naar trek/duw-discussie gerangeerd heb...
- Peter
-
Wat is nou de definitieve samenstelling.
Ik wil mijn rijtuigen gaan samenstellen, en de 2 samenstellingen die ik zie zijn:
2200+EW+AB+AB+B+(B+B+)2200( dus met 1 tot 3 B's)
2200-EW-B-B-AB-AB-2200
2 samenstellingen uit dit draadje
Reed er ooit ook een restaurant mee?
Willem
-
Volgens mij reed er nooit een RD mee. Beide samenstellingen zijn hetzelfde, volgens mij zat de EW niet op een vaste kant aan de stam.
-
Alleen een select aantal B's was geschikt voor trek/duw met de diesellocs. Een deel daarvan is verbouwd tot AB.
Bijgaand een plaatje van een DE-plan E tussen Delden en Hengelo op 10 oktober 1987.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img360.jpg)
Let vooral op de kop met extra leidingen en schakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img362.jpg)
-
Hey,
Heb ook een foto op de miljoenenlijn in z limburg.
2200 - AB - 2200
Weer eens wat anders ;D
Mvg, Marcel
Die stond zomers altijd standby voor als het blauwtje weer eens door oververhitting uitviel. Heb ook een dia van :D (en dat voor geen Limburgriaan ;) )
Mvg, Johan
Heb de dia gevonden en maar even ingescand :D
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg?t=1200091548)
Moet ergens achter in de jaren 80 geweest zijn.
Mvg, Johan
-
Leuke foto. Is wel een heel kort treintje, leuk voor op een baan met wat minder ruimte.
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/2200maastricht.jpg?t=1200091548)
Moet ergens achter in de jaren 80 geweest zijn.
Mvg, Johan
tussen 2 2400-en kwam ook voor
grt,
Marcel
-
Brrrrr.
Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen"heten. Da's niet correct. De enige echte "Klompentreinen" waren ooit de treinen tussen Gn en Lw bestaande uit stalen couperijtuigen (B12c) en een A(B) (van een type met stoomverwarming) met een stoomverwarmingswagen en een 2400 er voor.
In de uit plan E bestaande Stedenspel Express die op de NTM tramlijn reed (zie hievoor) kwamen twee 2400 voor waarvan de achterste werd gesleept. Althans dat moest zo, of het gebeurde is een tweede. Er traden problemen op met deze tr. op deze lijn met de krappe bogen. Bij de plan E's waren de vouwbalgen niet doorverbonden. De overgangsbruggen moesten omhoog staan, dat was niet bij elk rijtuig het geval dus er zijn er een paar krom gedrukt. De koppelingen mochten niet volledig zijn aangedraaid, dan zou de plan E trein niet door de bogen kunnen. Het oponthoud in Gn na aankomst was dan ook aanzienlijk, de tr. moest door naar Leiden meen ik maar nu met aangedraaide koppelingen en doorverbonden rijtuigen.
De 2400 waren niet geschikt voor stuurstroomkoppeling met plan E, dat was voorbehouden aan de 2200-en.
De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em
De reden dat de plan E's voor DE dienst zoveel kabels hadden lag besloten in de elektrische verwarmings problematiek. Normaler wijze wordt een trein verwarmd mbv energieleiding die uit maar 1 pool bestaat. De retourstroom gaat via de rails. Daarop is het seinwezen (aut. blokstel) ingericht. Op niet geelektr. bvk heb je dan problemen want hoe komt de retourstroom bij de energiewagen terug? Liever niet via de koppelingen, overgangsbruggen of handen van uitstappende reizigers. Ook liever niet via de rails want daar kan het seinstelsel niet goed tegen, het is er niet op voorbereid. De geisoleerde secties zouden onherroepelijk problemen opleveren. Dus via een extra kabel. Een andere kabel was benodigd voor de stuurstroom. Ja de ene 2200 trok en de andere 2200 duwde.
Modelspotter
-
Die bij ons Roodeschool/Groningen alleen tweede klas, kan
mij eigenlijk alleen maar de bruine 2200 herinneren. ;D
Dick Bolt
anno 1947
-
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:
De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.
www.spoorinfo.nl/klomp.htm
(uit OdR augustus 1962)
Modelspotter
-
Brrrrr.
Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen" heten. Da's niet correct.
Otto, dat is iets van alle tijden. Als zelfs OdR* van de NVBS het in 1986 heeft over een Klompentrein terwijl het gaat over een diesel trek/duw met 2x2200, plan E en energiewagen dan vrees ik dat alles wat met plan E en 2200/2400 gecombineerd is nimmer van dat stempel af zal komen.
*niet te verwarren met Oda ;D
-
Is zo, en eigenlijk maakt het ook niet uit als men waar weet waar het vandaan komt. In de geschiedschrijving gaat al zo vaak veel fout of onvolledig. Zie Europa van GM.
Modelspotter
-
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:
De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.
www.spoorinfo.nl/klomp.htm
(uit OdR augustus 1962)
Modelspotter
Leuk dat je dit artikel even hier hebt geplaatst
dank voor de moeite.
-
De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em
Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen) in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
groeten,
Wim
-
De berichten over de trein Nijmegen - Frankfurt hebben nu hun eigen draadje, in dezelfde rubriek:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8342.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8342.0)
- Peter
-
Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen) in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
groeten,
Wim
Klopt dat de 216 een stoomverwarmingsketel hebben, heb vaak gezien
in Leer, Duitsland, dat men daar een brandweerachtige slang had die
men bij binnenkomst van een 216 aansloot op de lok.
-
In mijn webalbum heb ik wat scans uit mijn fotoalbums neergezet met smulplaatjes van bruine diesellocs voor de reizigerstrein in de jaren 50/'60 op de Friese spoorlijnen. Daarbij ontbreekt der enige echte 'klompentrein' uiteraard niet. Tevens zul je zien dat Plan E's Blokkendozen, B12c's, stukgoedwagens, Bolkoppen en warme stoven in de meest gekke combinaties werden samengesteld.
Kijk, lees en geniet op http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland
groeten,
Wim
-
Wim.
Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na. Ook de plaat van de enige echte klompentrein bij ons achter de club is om van te watertanden. Ging er elk uur een trein door naar Harlingen en om hoeveel wagens ging dit dan? Ik zie aan het begin van die trein geen stalen D zitten.
Greetz,
Noppie.
-
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
Klopt, maar aan beiden had je hier in Nederland niks. Stoomverwarming zat niet meer in Plan E, electrische verwarming was alleen voor het Duitse systeem (1000 volt meen ik) en niet voor onze 1500-1800 V
-
Wim.
Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na.
Voor wat die stalen coupérijtuigen betreft (C12c of later B serie 6400) heb ik het vermoeden dat de heer Van Beelen zich niet snel zal vervelen hint, hint). In de Noordelijke treinen werden (om treingewicht te beperken en dus snelheid te houden) uitsluitend de gelaste deelserie B 6471-6480 ingezet. Die wogen 41 ton tegenover 50 ton voor de overige geklonken rijtuigen uit die serie.
De kleine Stalen D reed met name in de zomermaanden mee in de boottreinen (veel bagage). Buiten het seizoen was een BD serie 6800 (een vooroorlogse Bolkop, waarin begin jaren zestig een bagageruimte was ingebouwd) voldoende. Voor deze omgebouwde rijtuigen bleek op het hoofdlijnennet weinig emplooi en dus werden ze gedumpt in de getrokken treinen op de diesellijnen. Meer uitleg over deze BD's heb ik gegeven in de bijschriften bij o.a. foto http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland/photo#5154663177500852130
De getrokken treinen werden alleen in de ochtend- en avondspits ingezet, waarbij ook regelmatig een GW (groepswagen Van Gend & Loos, de roemruchte geelbander) werd meegenomen. Meer info daarover in het artikel in Op de Rails. Overdag boemelde de Blauwe Engel zijn uurdienst.
groetsels,
Wim
-
De zg klompentrein die in Groningen stond werd incidenteel ook voor andere doeleinden ingezet. Zo is deze trein eens omgedoopt tot Stedenspelexpress en reed naar Roden, over de voormalige tramlijn naar Drachten, om daar de deelnemers en publiek op te halen. Deze trein bestond toen uit 6 E's. 'k Weet zeker dat alleen de voorste loc tractie leverde, de achterste werd namelijk bij binnenkomst in Roden uitgeschakeld.
Maar dit was natuurlijk geen normalen inzet. Zet dit verhaal hier even neer om te laten zien dat er, welliswaar incidenteel, veel meer inzet van deze treinen is geweest.
En zelfs een blauwe CIWL wagen.
http://drentsarchief.nl/onderzoeken/beeldbank-home/zoekresultaat/indeling/gallery/form/advanced?q_searchfield=trein (http://drentsarchief.nl/onderzoeken/beeldbank-home/zoekresultaat/indeling/gallery/form/advanced?q_searchfield=trein)
Stephan.
-
Inderdaad. Leuke foto's. Bijna alles op de beelden bestaat nu niet meer.
-
61. In de jaren tachtig organiseerde de NCRV op tv het zogenaamde Stedenspel. Roden was op 12 februari 1982 deelnemer aan een van de afleveringen van dit spel die in Leiden werd opgenomen. Presentatie van dit programma was als vanouds in handen van Dick Passchier. Ten behoeve van het vervoer van supporters uit Roden naar Leiden werd gebruik gemaakt van de trein. De facilitair ingelegde trein kreeg de naam Stedenspelexpress mee en het eerste deel van de route werd verzorgd door dieseltractie aan kop van de rijtuigen. De NS 2409 aan kop en de NS 2408 aan de staart van de getrokken trein. In Groningen werd de trein overgenomen door de NS 1135.
-
http://drentsarchief.nl/onderzoeken/beeldbank-home/zoekresultaat/indeling/gallery/form/advanced?q_searchfield=trein (http://drentsarchief.nl/onderzoeken/beeldbank-home/zoekresultaat/indeling/gallery/form/advanced?q_searchfield=trein)
[Off topic]
Dank dank, ik ontwaar tussen de collectie plaatjes van de ex HSM C 6310, een tweedeserie vierassige derdeklasserijtuigen die maar matig met foto's gedocumenteerd is! [/off topic]
Leuk om te zien dat deze klompentrein werd gereden met de serie 2400!
-
een 2200 was op de tramlijn niet toegestaan. Het CIWL-restauratierijtuig is overigens een 'Blauwe Roemeen', die ook nog in de IC-Plus heeft gereden en waarvan nu nog een exemplaar in het NSM staat.
-
Is er model verkrijgbaar van die "blauwe Roemeen"?
Groeten Chris
-
Voor zo ver ik weet niet Chris. En dat is jammer want ze reden ook in de Scandex jaren zestig. Wie weet komt er nog eens een fabrikant mee uit... exact train lezen jullie mee? 🙄
-
In de IC-Pus reed de CIWL 2752 (of een serie-genoot ervan), in plm. 1926 gebouwd in Birmingham, bijna 20 jaar ouder dus dan de "Roemeen".
Ik meen me te herinneren dat deze rijtuigen ook in de Randstad Express en de Scandex reden, maar daar ben ik niet zeker van.
Wie weet dat nog?
Dirk
-
Ut eigen ervaring reed in de ICplus van Heerlen naar Den Haag de CIWL pullman 4129 toenmalig directie rijtuig Staatsmijnen. Tegenwoordig liefdevol gerestaureerd in bezit van ZLSM. Door LSModels zou voor Hühnerbein een model van de WR 4268 worden gemaakt. Staat helaas al een paar jaar in bestelling.
-
Dat moet dan een andere gelegenheid geweest dan de keer dat ik er in zat. ik weet hoe de Pullman van Staatsmijnen er uitzag toen, en ik heb ergens dia's die ik toen maakte, van een rijtuig zonder (o.a.) een ovalen venster in de deuren. Was dat soms de officiële eerste rit of zo?
Dirk
-
Voel het op mijn klompen aan: off topic.... ;D
@dwem de site van martijnhaman geeft je gelijk.
Zat in 1979 paar maanden als stagair bij rijkswaterstaat in Den Haag en maakte op maandag en vrijdag de luxe verplaatsing. Voor een klein bedrag* meer een kopje koffie, krantje, comfortabele zitplaats en een snellere verbinding.
Kan dus zijn dat het alleen in het begin was of dat mijn oude grijze cellen verzagen.
-
Echt ter afsluiting van dit ff-topic deel, ik kreeg de volgende reactie van een erkend CIWL-deskundige:
"Allereerst is Blauwe Roemeen een naam die is verzonnen door het spoorwegmuseum voor hun WR 4249, die overigens nooit in NL bij NS of anderszins heeft dienstgedaan. De term blauwe Roemeen is door de CIWL nimmer gebruikt.
De CIWL-rijtuigen die wel dienst deden in de IC-plus van Den Haag naar Heerlen waren de WR 2750 en 2752 (Reggio, Italië, 1927). CIWL/UIC-nummers UIC 51 66 08-50 008 en 009). Ze waren bij NS geïmmatriculeerd onder de UIC-nummers 51 84 88-50 003 en 004.
De rijtuigen waren beduidend ouder dan de rijtuigen die dienstdeden in bijvoorbeeld de Scandex, enkele treinen naar en van Brussel en bijzondere treinen in NL.
NS had twee reeksen van de CIWL gehuurd. Namelijk WR 4202, 4203, 4211, 4212, 4213, 4215 (Nivelles, België, 1940) en de 4242, 4245, 4246 en 4247 (Arad, Roemenië, 1943). Alle met de NS-UIC-nummers 50 006 tot en met 50 017 (met uitzondering van de 009 en 010)).
In model is slechts één model van de eerste reeks uitgebracht en wel door "France-Train", later "Tram". Het voornemen van LSModels was een model uit de tweede reeks uit te brengen.
De rijtuigen die ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de CIWL (1976) in NL in de treinen van Maastricht naar Amsterdam vv dienstdeden hebben niets van doen met het rijtuig dat bij de DSM belandde (type EdN = Etoile du Nord) en dat weer is gerestaureerd (ZLSM). De rijtuigen die in die intercity's meeliepen waren van het type CdA (= Cote d'Azur)."
Dirk
-
Oorsprong naam Blauwe Roemeen (http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2250) zoals Dirk al aangeeft.
Allie
-
Gewoon een bijnaam voor een rijtuig dat in het Roemeense Arad is gebouwd.
-
Nu Artitec weer met de Plan E DE komt even dit draadje weer uit het stof halen. Ik heb al
Op Google gezocht, maar kwam daar niet veel verder. In welke korte en lange samenstellingen is de Plan E DE met Energiewagen samen te stellen tussen 2 2200’en?
-
Dat kan zelfs met slechts één rijtuig
-
Nu Artitec weer met de Plan E DE komt even dit draadje weer uit het stof halen. Ik heb al
Op Google gezocht, maar kwam daar niet veel verder. In welke korte en lange samenstellingen is de Plan E DE met Energiewagen samen te stellen tussen 2 2200’en?
Daar spelen twee factoren een rol
- het jaar en welke lijn ze reden
- toeval (het missen of wisselen van een rijtuig)
In het begin (vanaf 1971) reden ze vast als 2200-2200-3B-AB
Vanaf eind 1972 2200-2B-AB-2200 of 2200-3B-AB-2200
Vanaf 1975 vast 2200-3B-AB-2200
Vanaf 1982 2200-3B-2AB-2200
Vanaf 1985 ook combinates 2200-2B-2AB-2200
Vanaf 1985 alles 2200-2B-2AB-2200
Tussen eind 1979 en 1984 reden de stammen ook wel met een 216. Eneriewagen reed doorgaans alleen in de winterdienst mee.
Let op de positie van de AB-rijtuigen was niet altijd vast. Kon bijvoorbeeld ook zijn B-AB-AB-B of AB-B-B-AB
bron: ach ja
-
Hoi ik heb hier nog wat foto's uit mijn eigen archief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-05-26-emmen-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-05-26-emmen-3.jpg)
hier zitten 5 plan E's waarvan 2 AB's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-05-26-emmen-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-05-26-emmen-1.jpg)
de 2247 samen met de 2307 op 26-5-1987 te Emmen in de vroege ochtend.
heb meer van deze treinen gefotografeerd , maar weet haast zeker dat de samenstelling nooit gelijk was.
mvgr Evert en Bas
-
Artitec heeft bij het uitgeven van de eerste reeks plan e een treinsamenstellings overzicht beschikbaar gesteld op de site. Kon hem nu niet terug vinden, maar had hem uit geprint.
De combinaties die Sicco beschreef staan daar allen in.
Als er intressen is kan ik hem scannen maar geen idee hoe ik dat hier kan uploaden.
Groetjes Frits
-
Hi
Deze treinen hebben toch ook in Noord Holland gereden, zij het kort? Welke verbinding en samenstelling dan?
Oh ja, werden de DE rijtuigen ook bijvoorbeeld in een andere trein (niet klompen ingezet) bijvoorbeeld icm niet DE broeders?
-
Een keer met Pasen op Hlm-Zandvoort toen daar werkzaamheden waren. Verder niet zo uit mijn hoofd
En ja de DE-rijtuigen reden ook wel eens achter een eloc, een tijdje vast in omloop, gemixt echter niet gepland al zal het vast wel een keertje zijn voorgekomen dat een DE-rijtuig is gebruikt als vervanging voor een ander.
-
Kijk eens op Seinarm (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E)
Heeft trouwens voor de jaren 70/80 heel veel treinsamenstellingen staan!
-
Volgens mij mochten ze juist niet achter een e-loc dienstdoen. Had iets met de retourstroom te maken die via de speciale kabels van de DE-rijtuigen liep of zo. Voor de elektrische dienst moesten ze eerst worden terug verbouwd. Het juiste verhaal staat ergens in een Op de Rails, maar welk nummer weet ik even niet (en dat is lastig zoeken).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hardegarijp-216-078-6-210380-Bak-08-nr-396S.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hardegarijp-216-078-6-210380-Bak-08-nr-396S.jpg)
Samenstelling : 216 078-6 -B-B-AB-AB-B-EW (Hardegarijp, 21 maart 1980)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Winterswijk-2259-2202-110981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Winterswijk-2259-2202-110981.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Winterswijk-2202-2259-110981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Winterswijk-2202-2259-110981.jpg)
Samenstelling: 2202 -EW-AB-B-B-AB-B- 2259 (Winterswijk, 11 september 1981)
-
Was er later niet iets aangepast daartoe?
Ik heb nu niet de gelegenheid e.e.a. op te zoeken, maar er staat me iets van bij dat er een tijdje een stam is gebruikt in het 'normale verkeer'
-
Dan zal dit later zijn geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-03-30-2e-Klasse-Plan-E-rijtuig-50-84-29-37-353-5-DE-te-Zwolle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1987-03-30-2e-Klasse-Plan-E-rijtuig-50-84-29-37-353-5-DE-te-Zwolle.jpg)
-
Volgens mij heb ik deze rijtuigen ook wel eens gezien in de vrijdagse militairentrein op de lijn Zwolle ('t Harde) - Amersfoort. Elektrisch getrokken.
-
Volgens mij mochten ze juist niet achter een e-loc dienstdoen. Had iets met de retourstroom te maken die via de speciale kabels van de DE-rijtuigen liep of zo. Voor de elektrische dienst moesten ze eerst worden terug verbouwd. Het juiste verhaal staat ergens in een Op de Rails, maar welk nummer weet ik even niet (en dat is lastig zoeken).
Achter de schortplaten zit een handel, waarmee je de retourstroom kunt omschakelen van de doorgaande kabel (DE) naar de rails (via de retourstroomborstel op de as) voor gebruikt achter de E-locs.
Ik zou het omzetten van een schakelaar geen verbouwing willen noemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AvdD-2009-P1030395.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AvdD-2009-P1030395.jpg)
Hierbij de schakelaar onder de plan E, de sleutel is de faively sleutel van de loc. Dus deze schakelaar is alleen te bedienen als de stroomafnemers neer zijn. (of de storingsmonteur had een eigen exemplaar 8) )
Groeten Arjen
-
https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/RM-283-Rail-Kroniek-88.pdf
Een prima artikel van Martin van Oostrom met alle antwoorden (en mijn ongelijk 8)).
-
(y)
-
VAM65 geeft net aan in het Artitec draadje dat twee (kant-en-klaar) modellen van de energiewagen op Marktplaats worden aangeboden.
Aanvulling: prijs indertijd circa € 135,00.
-
Een keer met Pasen op Hlm-Zandvoort toen daar werkzaamheden waren. Verder niet zo uit mijn hoofd
Vanaf ongeveer 4:30 minuten hier te zien op beeld:
https://vimeo.com/481168059/5114d1504d
;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/model-019-Klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/model-019-Klein.jpg)
€135,-- voor deze wagen?? De THS-versie uit Haarlem, destijds? Dan ga ik er maar eens zuinig mee om :o Deed ik toch al, zit al jaren in ovp in een opslagbox. Ondanks dat begint de strook met de ramen nu los te laten van de opbouw... De bijbehorende Plan E van de HEMA gaan binnenkort de vuilnisbak in. Er zijn nu eindelijk fatsoenlijke rijtuigen te koop. Trein is toch bedoeld voor de vitrine. Ervoor en erachter komen motorloze 2200-en van Roco. Waarom doet daar geen merk meer aan, motorloze varianten maken?
Groet, Raymond van den Hoven, ja, zo oud (y)
-
Euh nee, waar ergens is het verhaal van de Artitec energiewagen afgedwaald? ;)
-
Mooie prijzen worden er geboden op MP.
Zou lache zijn als Artitec ze binnen kort weer uit brengt voor de oorspronkelijke prijs.
-
NS had in 1986 in Noord-Holland (NH) geen machinisten meer met Plan-U bevoegdheid en elders waren er geen machinisten met plan-U bevoegdheid én wegbekendheid Haarlem (Hlm) - Zandvoort (Zvt).
In NH waren wel machinisten met 2200/2300 bevoegdheid én wegbekendheid Hlm - Zvt.
Er waren dus 2 opties:
- Plan U met 2 man "op de bok" (1 rijden en 1 piloteren).
- Plan-E trek/duw met 1 man "op de bok".
Men heeft dus voor plan-E gekozen.
-
Cool
Ik heb nog wat bouwpakketten liggen, even kijken of kleinspoor decals levert.
Iemand idee wanneer de stam wordt geleverd?
M
-
Kleinzoon Martijn. Dat zag ik niet aankomen....
-
;D Aangepast
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/model-019-Klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/model-019-Klein.jpg)
€135,-- voor deze wagen?? De THS-versie uit Haarlem, destijds? Dan ga ik er maar eens zuinig mee om :o Deed ik toch al, zit al jaren in ovp in een opslagbox. Ondanks dat begint de strook met de ramen nu los te laten van de opbouw... De bijbehorende Plan E van de HEMA gaan binnenkort de vuilnisbak in. Er zijn nu eindelijk fatsoenlijke rijtuigen te koop. Trein is toch bedoeld voor de vitrine. Ervoor en erachter komen motorloze 2200-en van Roco. Waarom doet daar geen merk meer aan, motorloze varianten maken?
Groet, Raymond van den Hoven, ja, zo oud (y)
Ik hoop dat je die vuilnisbak overdrachtelijk bedoeld Raymond, maar gooi alsjeblieft geen treinen weg, er valt altijd (door iemand anders) nog wat leuks van te maken. :)
mvg, Paul
-
Nog even een leuke tip:
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E
Zie onderaan!
-
Vanaf ongeveer 4:30 minuten hier te zien op beeld:
https://vimeo.com/481168059/5114d1504d
;)
even een schopje.. zit ik net dat filmpje te kijken, maar dat is best interessant.. niet alleen zit er geluid bij, maar op 7.47 zit een klompentrein met 2 verwarmingswagens... had ik nog nooit gezien (y)
-
Dit is geen reguliere Klompentrein, die had altijd (g)een energiewagen, afhankelijk van de tijd van het jaar. Dit is Pasen 1986 Haarlem-Zandvoort (vervanging bovenleiding).
-
Oh cool!
wat ik ook zie is dus 1 verwarmingswagen met 4 rijtuigen. Hoef ik niet uit te breiden!
M
-
Bij de treinsamenstellingen mis ik nog "klompentreinen" . Zo reden ze ook tussen Emmerich en Harlingen-haven op zaterdagen in het hoogseizoen maar ook werkdags tussen Leeuwarden en Staveren . In welke jaren weet ik niet meer . Natuurlijk kan een DB diesellok 216 ( in de periode dat ze bij NS reden ) deze rijden tussen Enschede-Zwolle en Groningen-Leeuwarden .
-
Mist inderdaad op seinarm.nl, de variant met een BR 216. Terwijl dit toch een reguliere trein was destijds. In dit draadje vind je er meer over inclusief foto's: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28965.90 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28965.90)
-
Oh cool!
wat ik ook zie is dus 1 verwarmingswagen met 4 rijtuigen. Hoef ik niet uit te breiden!
M
Hier (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/2364234499/) en hier (https://www.frieslandrail.nl/wp-content/uploads/2017/01/Trek-duw.jpg) zie ik toch een samenstelling met 5 rijtuigen ;) ;D
-
Ja vier of vijf was de standaard, afhankelijk van de periode en de lijn (en heb je ook nog treinen gehad met maar één AB)
-
Hier (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/2364234499/) en hier (https://www.frieslandrail.nl/wp-content/uploads/2017/01/Trek-duw.jpg) zie ik toch een samenstelling met 5 rijtuigen ;) ;D
Jawel, maar ik kom uit de regio Amsterdam, dus het voorbeeld uit Haarlem-Zandvoort is het dichtstebij qua voorbeeld.
M
-
Natuurlijk kan een DB diesellok 216 ( in de periode dat ze bij NS reden ) deze rijden tussen Enschede-Zwolle en Groningen-Leeuwarden .
Wanneer was dat precies?
-
Van winterdienst 1979/1980 tot zomerdienst 1983
-
Dank voor je snelle antwoord Sicco (y)