Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Klompentrein  (gelezen 31354 keer)

WillemNS

  • Gast
Klompentrein
« Gepost op: 12 december 2007, 16:56:45 »
Hallo,

Ik ben bezig treinstammetje's samen te stellen op mijn modelbaan.
Uiteraard hoort daar ook een klompentrein bij.
Ik heb op dit moment 1 gele en 1 bruine 2200, maar een 2de gele moet binnenkort binnen komen.
Dan heb ik de locs voor die stam compleet.
Ook heb ik een energiewagen bouwsetje besteld (komt morgen/overmorgen binnen).
Dus heb ik die ook al (moet ik alleen nog bouwen)
Dan kom ik bij de Plan E rijtuigen.
Wat is de 'normale' samenstelling geweest van de klompentrein?

2e klas, 2e klas, 1ste klas en restaurant?

En heeft iemand foto's van zo'n stammetje?

Willem

Edit: ik zie dat Frank in het draadje over de Artitec plan E al een samenstelling had gegeven:

Citaat
Minimaal drie rijtuigen: AB+AB+B (op Arnhem-Winterswijk en Zwolle-Enschede)

Ik vind een trein van 3 rijtuigen wel wat kort, reden ze nooit langer?
en de vraag voor grootspoor foto's blijft ook ;D
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 16:59:30 door WillemNS »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Klompentrein
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2007, 16:59:21 »
Ik heb ooit eens een foto gehad!!
Zal eens in mijn archief sneupen of ik m nog heb!!
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Klompentrein
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2007, 16:59:58 »
nee, zowieso geen 1e klas, er reden toen AB's en B's in de TD-dienst  ;) of ik moet dit verkeerd begrepen hebben.  :-|
Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Klompentrein
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2007, 17:29:14 »
Dat klopt, voor zover ik weet reden er ook geen RD's in de klompentreinen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Klompentrein
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2007, 17:38:26 »
Niet helemaal on-topic,maar wel gerelateerd.
Leverden beide locs ook daadwerkelijk tractie voor de trein, of alleen de trekkende locomotief?
Lijkt me sterk dat één loc zo'n set niet trekken kon, dat aan beide zijde een loc zat had met omlopen te maken dacht ik, maar was dus benieuwd of beide tractie leverden.

 

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
Re: Klompentrein
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2007, 17:42:40 »
Volgens mij leverden beide locs inderdaad tractie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WillemNS

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2007, 17:49:22 »
Maar wat is dan de samenstelling?

2200-2200-EW-B-B-AB-AB
of:
2200-EW-B-B-AB-AB-2200

Als de Plan E iig zo waren, maar de locs waren die aan beide kanten of samen met elkaar?

Willem

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2007, 17:53:12 »
zo moet hij:  2200-EW-B-B-AB-AB-2200.


Het was een trek duw trein.

Groetjes Ruben.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 17:57:01 door Ruben Giesbertz »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Klompentrein
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2007, 17:56:06 »
Ik vind een trein van 3 rijtuigen wel wat kort, reden ze nooit langer?
hoi Willem, volgens mij vertelde ik je van de week via msn al dat die treinen tot 5 bakken reden. Het zijn inderdaar alleen 2e klas en 1e/2e klas rijtuigen, deze waren aangepast voor trek/duw bedrijf met diesellocs.

De samenstelling is dan 2200+EW+AB+AB+B+(B+B+)2200( dus met 1 tot 3 B's), volgensmij kan je met de posities van de B/AB rijtuigen ook wel wat schuiven zolang je de EW maar aan een uiteinde van de trein houd en dus niet tussen de rijtuigen in.

groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Klompentrein
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2007, 18:50:19 »
Hey,

Heb ook een foto op de miljoenenlijn in z limburg.
2200 - AB - 2200

Weer eens wat anders ;D

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2007, 18:53:45 »
Die stond zomers altijd standby voor als het blauwtje weer eens door oververhitting uitviel. Heb ook een dia van  :D (en dat voor geen Limburgriaan  ;) )
Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 13 december 2007, 12:07:43 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

arjen

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2007, 19:06:55 »
deze waren aangepast voor trek/duw bedrijf met diesellocs.

Zie voor de aanpassingen (voornamelijk een aantal extra kabels en aansluitdozen op de kopwanden) de Plan E van het Spoorwegmuseum. Dat is namelijk een rasecht klompentreinrijtuig. Benieuwd of Artitec die details tzt ook meelevert.

Arjen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Klompentrein
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2007, 19:12:53 »
Dat denk ik wel. De modellen zijn zo gedetaileerd dan zullen ze dit ook zker doen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Klompentrein
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2007, 19:16:16 »
wat is er uiterlijk precies anders aan de TD - Plan E's?
- een extra kabel over het dak
- er zitten reclame banen op
- er zijn AB's ipv. A's

zijn er verder nog verschillen qua details?

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

arjen

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2007, 19:44:51 »
De reclamebanen zaten op alle Plan E's (behalve de postrijtuigen), dus ook op de niet-TD-exemplaren. De kabel op het dak is volgens mij ook geen specifiek TD-kenmerk, ik weet het niet zeker maar volgens mij zat die vooral op A's en RD's die moesten meelopen met moderner materieel, misschien om de automatische deursluiting te kunnen doorverbinden...  De AB's zijn inderdaad allemaal TD-materieel, maar ze liepen ook in treinen Vlissingen-Zwolle als het zo uitkwam...  Het enige echte verschil zit volgens mij in die extra kabels op de kopwanden, en de letters DE onder het rijtuignummer.

Arjen.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2007, 12:08:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »