Moet ergens achter in de jaren 80 geweest zijn.Mvg, Johan
Brrrrr. Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen" heten. Da's niet correct.
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.www.spoorinfo.nl/klomp.htm(uit OdR augustus 1962)Modelspotter
De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em
Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen) in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!groeten,Wim
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
Wim.Peppie plaatjes. Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na.