Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: Klompentrein  (gelezen 34299 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Klompentrein
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2008, 23:55:19 »
Leuke foto. Is wel een heel kort treintje, leuk voor op een baan met wat minder ruimte.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Klompentrein
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2008, 00:04:37 »



Moet ergens achter in de jaren 80 geweest zijn.

Mvg, Johan
tussen 2 2400-en kwam ook voor

grt,
Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2008, 01:25:47 »
Brrrrr.

Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen"heten. Da's niet correct. De enige echte "Klompentreinen" waren ooit de treinen tussen Gn en Lw bestaande uit stalen couperijtuigen (B12c) en een A(B) (van een type met stoomverwarming) met een stoomverwarmingswagen en een 2400 er voor.

In de uit plan E bestaande Stedenspel Express die op de NTM tramlijn reed (zie hievoor) kwamen twee 2400 voor waarvan de achterste werd gesleept. Althans dat moest zo, of het gebeurde is een tweede. Er traden problemen op met deze tr. op deze lijn met de krappe bogen. Bij de plan E's waren de vouwbalgen niet doorverbonden. De overgangsbruggen moesten omhoog staan, dat was niet bij elk rijtuig het geval dus er zijn er een paar krom gedrukt. De koppelingen mochten niet volledig zijn aangedraaid, dan zou de plan E trein niet door de bogen kunnen. Het oponthoud in Gn na aankomst was dan ook aanzienlijk, de tr. moest door naar Leiden meen ik maar nu met aangedraaide koppelingen en doorverbonden rijtuigen.

De 2400 waren niet geschikt voor stuurstroomkoppeling met plan E, dat was voorbehouden aan de 2200-en.

De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em

De reden dat de plan E's voor DE dienst zoveel kabels hadden lag besloten in de elektrische verwarmings problematiek. Normaler wijze wordt een trein verwarmd mbv energieleiding die uit maar 1 pool bestaat. De retourstroom gaat via de rails. Daarop is het seinwezen (aut. blokstel) ingericht. Op niet geelektr. bvk heb je dan problemen want hoe komt de retourstroom bij de energiewagen terug? Liever niet via de koppelingen, overgangsbruggen of handen van uitstappende reizigers. Ook liever niet via de rails want daar kan het seinstelsel niet goed tegen, het is er niet op voorbereid. De geisoleerde secties zouden onherroepelijk problemen opleveren. Dus via een extra kabel. Een andere kabel was benodigd voor de stuurstroom. Ja de ene 2200 trok en de andere 2200 duwde.

Modelspotter

   


« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 10:45:28 door modelspotter »

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2008, 07:26:14 »
Die bij ons Roodeschool/Groningen alleen tweede klas, kan
mij eigenlijk alleen maar de bruine 2200 herinneren. ;D

Dick Bolt
anno 1947

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2008, 10:20:46 »
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:

De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.

www.spoorinfo.nl/klomp.htm

(uit OdR augustus 1962)

Modelspotter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Klompentrein
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2008, 10:27:15 »
Brrrrr.

Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen" heten. Da's niet correct.

Otto, dat is iets van alle tijden. Als zelfs OdR* van de NVBS het in 1986 heeft over een Klompentrein terwijl het gaat over een diesel trek/duw met 2x2200, plan E en energiewagen dan vrees ik dat alles wat met plan E en 2200/2400 gecombineerd is nimmer van dat stempel af zal komen.



*niet te verwarren met Oda ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2008, 10:36:28 »
Is zo, en eigenlijk maakt het ook niet uit als men waar weet waar het vandaan komt. In de geschiedschrijving gaat al zo vaak veel fout of onvolledig. Zie Europa van GM.
Modelspotter

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2008, 11:17:33 »
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:

De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.

www.spoorinfo.nl/klomp.htm

(uit OdR augustus 1962)

Modelspotter

Leuk dat je dit artikel even hier hebt geplaatst
dank voor de moeite.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2008, 11:47:34 »

De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em


Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen)  in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!

groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 11:50:42 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Klompentrein
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2008, 15:47:35 »
De berichten over de trein Nijmegen - Frankfurt hebben nu hun eigen draadje, in dezelfde rubriek:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8342.0

- Peter
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 15:52:21 door Peter Korsten. Reden: Link toegevoegd. »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2008, 15:58:25 »
Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen)  in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!

groeten,
Wim

Klopt dat de 216 een stoomverwarmingsketel hebben, heb vaak gezien
in Leer, Duitsland, dat men daar een brandweerachtige slang had die
men bij binnenkomst van een 216 aansloot op de lok.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 16:02:39 door Dick Bolt. Reden: verkeerde toets gebruikt »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2008, 19:50:56 »
In mijn webalbum heb ik wat scans uit mijn fotoalbums neergezet met smulplaatjes van bruine diesellocs voor de reizigerstrein in de jaren 50/'60 op de Friese spoorlijnen. Daarbij ontbreekt der enige echte 'klompentrein' uiteraard niet. Tevens zul je zien dat Plan E's Blokkendozen, B12c's, stukgoedwagens, Bolkoppen en warme stoven in de meest gekke combinaties werden samengesteld.

Kijk, lees en geniet op http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Klompentrein
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2008, 20:43:50 »
Wim.

Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na. Ook de plaat van de enige echte klompentrein bij ons achter de club is om van te watertanden. Ging er elk uur een trein door naar Harlingen en om hoeveel wagens ging dit dan? Ik zie aan het begin van die trein geen stalen D zitten.

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re: Klompentrein
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2008, 23:00:15 »
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
Klopt, maar aan beiden had je hier in Nederland niks. Stoomverwarming zat niet meer in Plan E, electrische verwarming was alleen voor het Duitse systeem (1000 volt meen ik) en niet voor onze 1500-1800 V

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2008, 23:19:55 »
Wim.

Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na.

Voor wat die stalen coupérijtuigen betreft (C12c of later B serie 6400) heb ik het vermoeden dat de heer Van Beelen zich niet snel zal vervelen  hint, hint). In de Noordelijke treinen werden (om treingewicht te beperken en dus snelheid te houden) uitsluitend de gelaste deelserie B 6471-6480 ingezet. Die wogen 41 ton tegenover 50 ton voor de overige geklonken rijtuigen uit die serie.

De kleine Stalen D reed met name in de zomermaanden mee in de boottreinen (veel bagage). Buiten het seizoen was een BD serie 6800 (een vooroorlogse Bolkop, waarin begin jaren zestig een bagageruimte was ingebouwd) voldoende. Voor deze omgebouwde rijtuigen bleek op het hoofdlijnennet weinig emplooi en dus werden ze gedumpt in de getrokken treinen op de diesellijnen. Meer uitleg over deze BD's heb ik gegeven in de bijschriften bij o.a. foto http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland/photo#5154663177500852130

De getrokken treinen werden alleen in de ochtend- en avondspits ingezet, waarbij ook regelmatig een GW (groepswagen Van Gend & Loos, de roemruchte geelbander) werd meegenomen. Meer info daarover in het artikel in Op de Rails. Overdag boemelde de Blauwe Engel zijn uurdienst.

groetsels,
Wim
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 23:29:28 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie