Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: Klompentrein  (gelezen 34320 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Klompentrein
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2008, 23:55:19 »
Leuke foto. Is wel een heel kort treintje, leuk voor op een baan met wat minder ruimte.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Klompentrein
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2008, 00:04:37 »



Moet ergens achter in de jaren 80 geweest zijn.

Mvg, Johan
tussen 2 2400-en kwam ook voor

grt,
Marcel

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2008, 01:25:47 »
Brrrrr.

Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen"heten. Da's niet correct. De enige echte "Klompentreinen" waren ooit de treinen tussen Gn en Lw bestaande uit stalen couperijtuigen (B12c) en een A(B) (van een type met stoomverwarming) met een stoomverwarmingswagen en een 2400 er voor.

In de uit plan E bestaande Stedenspel Express die op de NTM tramlijn reed (zie hievoor) kwamen twee 2400 voor waarvan de achterste werd gesleept. Althans dat moest zo, of het gebeurde is een tweede. Er traden problemen op met deze tr. op deze lijn met de krappe bogen. Bij de plan E's waren de vouwbalgen niet doorverbonden. De overgangsbruggen moesten omhoog staan, dat was niet bij elk rijtuig het geval dus er zijn er een paar krom gedrukt. De koppelingen mochten niet volledig zijn aangedraaid, dan zou de plan E trein niet door de bogen kunnen. Het oponthoud in Gn na aankomst was dan ook aanzienlijk, de tr. moest door naar Leiden meen ik maar nu met aangedraaide koppelingen en doorverbonden rijtuigen.

De 2400 waren niet geschikt voor stuurstroomkoppeling met plan E, dat was voorbehouden aan de 2200-en.

De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em

De reden dat de plan E's voor DE dienst zoveel kabels hadden lag besloten in de elektrische verwarmings problematiek. Normaler wijze wordt een trein verwarmd mbv energieleiding die uit maar 1 pool bestaat. De retourstroom gaat via de rails. Daarop is het seinwezen (aut. blokstel) ingericht. Op niet geelektr. bvk heb je dan problemen want hoe komt de retourstroom bij de energiewagen terug? Liever niet via de koppelingen, overgangsbruggen of handen van uitstappende reizigers. Ook liever niet via de rails want daar kan het seinstelsel niet goed tegen, het is er niet op voorbereid. De geisoleerde secties zouden onherroepelijk problemen opleveren. Dus via een extra kabel. Een andere kabel was benodigd voor de stuurstroom. Ja de ene 2200 trok en de andere 2200 duwde.

Modelspotter

   


« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 10:45:28 door modelspotter »

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2008, 07:26:14 »
Die bij ons Roodeschool/Groningen alleen tweede klas, kan
mij eigenlijk alleen maar de bruine 2200 herinneren. ;D

Dick Bolt
anno 1947

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2008, 10:20:46 »
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:

De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.

www.spoorinfo.nl/klomp.htm

(uit OdR augustus 1962)

Modelspotter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Klompentrein
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2008, 10:27:15 »
Brrrrr.

Nu in 2008 gaan alle personentreinen die met DE-tractie (2200 of 2400) hebben gereden "Klompentreinen" heten. Da's niet correct.

Otto, dat is iets van alle tijden. Als zelfs OdR* van de NVBS het in 1986 heeft over een Klompentrein terwijl het gaat over een diesel trek/duw met 2x2200, plan E en energiewagen dan vrees ik dat alles wat met plan E en 2200/2400 gecombineerd is nimmer van dat stempel af zal komen.



*niet te verwarren met Oda ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

modelspotter

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2008, 10:36:28 »
Is zo, en eigenlijk maakt het ook niet uit als men waar weet waar het vandaan komt. In de geschiedschrijving gaat al zo vaak veel fout of onvolledig. Zie Europa van GM.
Modelspotter

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2008, 11:17:33 »
En hier het hele verhaal over de 2200 en 2400 voor de trek/duw tijd:

De naam "klompentreinen" is ontstaan in het noorden, het werkvolk (oneerbiedig destijds zo genoemd door de hotemetoten) liep daar veelal nog op klompen, en juist die reisden met dit soort treinen in de spits.

www.spoorinfo.nl/klomp.htm

(uit OdR augustus 1962)

Modelspotter

Leuk dat je dit artikel even hier hebt geplaatst
dank voor de moeite.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2008, 11:47:34 »

De Duitse dieselhydraulische locomotieven van de serie 216 (ex V160) reden tr. met plan E (zonder stuurstroom) en energiewagen. Zl-Es, Hlg-Lw, Lw-Gn, Zl-Em


Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen)  in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!

groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 11:50:42 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Klompentrein
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2008, 15:47:35 »
De berichten over de trein Nijmegen - Frankfurt hebben nu hun eigen draadje, in dezelfde rubriek:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8342.0

- Peter
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 15:52:21 door Peter Korsten. Reden: Link toegevoegd. »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Klompentrein
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2008, 15:58:25 »
Op Lw-Gn werd inderdaad meermaals (en fotografisch bewezen)  in de winterperiode de energiewagen meegevoerd in de treinen die door een 216 werden gereden.
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!

groeten,
Wim

Klopt dat de 216 een stoomverwarmingsketel hebben, heb vaak gezien
in Leer, Duitsland, dat men daar een brandweerachtige slang had die
men bij binnenkomst van een 216 aansloot op de lok.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 16:02:39 door Dick Bolt. Reden: verkeerde toets gebruikt »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2008, 19:50:56 »
In mijn webalbum heb ik wat scans uit mijn fotoalbums neergezet met smulplaatjes van bruine diesellocs voor de reizigerstrein in de jaren 50/'60 op de Friese spoorlijnen. Daarbij ontbreekt der enige echte 'klompentrein' uiteraard niet. Tevens zul je zien dat Plan E's Blokkendozen, B12c's, stukgoedwagens, Bolkoppen en warme stoven in de meest gekke combinaties werden samengesteld.

Kijk, lees en geniet op http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Klompentrein
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2008, 20:43:50 »
Wim.

Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na. Ook de plaat van de enige echte klompentrein bij ons achter de club is om van te watertanden. Ging er elk uur een trein door naar Harlingen en om hoeveel wagens ging dit dan? Ik zie aan het begin van die trein geen stalen D zitten.

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re: Klompentrein
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2008, 23:00:15 »
Een 218 zou wel over electrische treinverwarming beschikken, ik meen me te herinneren dat in de 216 zelfs nog een stoomverwarmingsketel was ingebouwd?!
Klopt, maar aan beiden had je hier in Nederland niks. Stoomverwarming zat niet meer in Plan E, electrische verwarming was alleen voor het Duitse systeem (1000 volt meen ik) en niet voor onze 1500-1800 V

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Klompentrein
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2008, 23:19:55 »
Wim.

Peppie plaatjes. :P Ik bedoelde vanmiddag dus die plaat in Franeker met de ochtendspits trein. Ik kan het bijna in model namaken, op de couperijtuigen na.

Voor wat die stalen coupérijtuigen betreft (C12c of later B serie 6400) heb ik het vermoeden dat de heer Van Beelen zich niet snel zal vervelen  hint, hint). In de Noordelijke treinen werden (om treingewicht te beperken en dus snelheid te houden) uitsluitend de gelaste deelserie B 6471-6480 ingezet. Die wogen 41 ton tegenover 50 ton voor de overige geklonken rijtuigen uit die serie.

De kleine Stalen D reed met name in de zomermaanden mee in de boottreinen (veel bagage). Buiten het seizoen was een BD serie 6800 (een vooroorlogse Bolkop, waarin begin jaren zestig een bagageruimte was ingebouwd) voldoende. Voor deze omgebouwde rijtuigen bleek op het hoofdlijnennet weinig emplooi en dus werden ze gedumpt in de getrokken treinen op de diesellijnen. Meer uitleg over deze BD's heb ik gegeven in de bijschriften bij o.a. foto http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/GetrokkenDieselInFriesland/photo#5154663177500852130

De getrokken treinen werden alleen in de ochtend- en avondspits ingezet, waarbij ook regelmatig een GW (groepswagen Van Gend & Loos, de roemruchte geelbander) werd meegenomen. Meer info daarover in het artikel in Op de Rails. Overdag boemelde de Blauwe Engel zijn uurdienst.

groetsels,
Wim
« Laatst bewerkt op: 12 January 2008, 23:29:28 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie