Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 13:38:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
  

Auteur Topic: Klompentrein  (gelezen 42275 keer)

WillemNS

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2007, 20:30:37 »
Ooke, en reed hij dan met dezelfde kleur 2200?
Ik heb nu 2x geel/grijs 2200, ik denk dat dat wel mooier is he?

Willem

arjen

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2007, 20:34:55 »
Tussen bruine en geel/grijze 2200'en werd geen verschil gemaakt, er stond voor/achter wat toevallig zo uitkwam.

WillemNS

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2007, 20:35:42 »
Ooke, ik houd het bij 2x geel/grijze 2200

Allemaal bedankt voor de info!

Willem

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Klompentrein
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2007, 20:55:33 »
Eind 60 waren het 2 bruine loks meestal.(kijk maar op je foto's die ik je stuurde)
Maar 2 geel grijs is ook niet verkeerd voor de latere periode.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Klompentrein
« Reactie #19 Gepost op: 13 December 2007, 00:41:41 »
Iemand die kan vertellen waarom beide locs tractie leverde? Lijkt me dat een loc genoeg vermogen zou moeten leveren, dus ik ben wel benieuwd naar de gedachte erachter.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Klompentrein
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2007, 01:35:05 »
De zg klompentrein die in Groningen stond werd incidenteel ook voor andere doeleinden ingezet. Zo is deze trein eens omgedoopt tot Stedenspelexpress en reed naar Roden, over de voormalige tramlijn naar Drachten, om daar de deelnemers en publiek op te halen. Deze trein bestond toen uit 6 E's. 'k Weet zeker dat alleen de voorste loc tractie leverde, de achterste werd namelijk bij binnenkomst in Roden uitgeschakeld.

Maar dit was natuurlijk geen normalen inzet. Zet dit verhaal hier even neer om te laten zien dat er, welliswaar incidenteel, veel meer inzet van deze treinen is geweest.

arjen

  • Gast
Re: Klompentrein
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2007, 08:07:14 »
Iemand die kan vertellen waarom beide locs tractie leverde? Lijkt me dat een loc genoeg vermogen zou moeten leveren, dus ik ben wel benieuwd naar de gedachte erachter.

Het vermogen van één 2200 is voor 5 plan E + energiewagen + nog een 2200 echt te laag. Hij krijgt de trein wel weg maar het optrekken gaat te traag. Vergelijk Plan U: zo'n stel heeft zelfs iets meer vermogen dan een 2200, voor slechts 3 rijtuigen.

Arjen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Klompentrein
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2007, 12:00:16 »
Dat maakt het duidelijk. Had verwacht dat zo'n 2200 meer vermogen had, het is toch een locomotieg geschikt voor het trekken van goederentreinen en die zijn meestal toch wel zwaarder als 4 rijtuigen en een loc. Dan had zo'n 2200 niet veel vermogen :-|

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Klompentrein
« Reactie #23 Gepost op: 13 December 2007, 12:13:55 »
Het was een trek duw trein.

Was het geen trek/trek-trein? Of een trekduw/trekduw-trein, aangezien beide locs tractie leverden?

Waarmee ik bedoel dat een stel ICRm met een BDs en een 1700 een trek/duw-trein in de normale betekenis... maar die heeft dus maar één loc.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Klompentrein
« Reactie #24 Gepost op: 13 December 2007, 12:17:15 »
Dat gebrek aan vermogen komt ook op mij vreemd over...
Heeft het te maken met het relatief snel op kunnen/moeten trekken?
(In vergelijking met goederentreinen.)

groeten,
Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Klompentrein
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2007, 12:28:24 »
In mijn herinnering reden ze bijna altijd in multitractie. Volgens Wikipedia heeft de 2200 662 kW vermogen en de Plan U 736 kW.

Een klompentrein weegt 2x72 + 4x45 = 324 ton, een Plan U 136 ton. Dus die twee locs heb je inderdaad wel nodig.

(Bronnen: Wikipedia en de site van Martijn)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Klompentrein
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2007, 12:31:26 »
Dat verklaart waarom goederentreinen die ik vroeger in multpiple tractie getrokken zag, nu gewoon door één loc getrokken worden. Moderne locs hebben beduidend veel meer vermogen!
« Laatst bewerkt op: 13 December 2007, 12:34:20 door Rail4Rem »

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Klompentrein
« Reactie #27 Gepost op: 13 December 2007, 12:32:51 »
Het vermogen is voor een goederentrein natuurlijk belangrijk. Maar ade aanzet is dan wat minder van belang.

Deze treinen echter liepen met name in de spits op Zwolle-Enschede en dan is aanzetten wel degelijk van belang om de rijtijden te halen. Vandaar dat beide locs werkten.

Overigens waren die treinen op Zwolle-Enschede bijna altijd met 4 of meer bakken, zover ik me kan herinneren. Later is er ook nog een periode geweest met dat er met een DB 216 (rood of creme/groen) ipv van een 2200 stel werd gereden. We praten hier over de jaren '75-'80 van de vorige eeuw. Daarna kwam de Plan U (als ik me niet vergis) en de omgebouwde DE-2 weer terug op de lijn.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Klompentrein
« Reactie #28 Gepost op: 13 December 2007, 12:33:29 »
Een nog oudere versie van de klompen trein had zelfs nog een 3e klasse!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
Re: Klompentrein
« Reactie #29 Gepost op: 13 December 2007, 12:39:14 »
Was het geen trek/trek-trein? Of een trekduw/trekduw-trein, aangezien beide locs tractie leverden?

Waarmee ik bedoel dat een stel ICRm met een BDs en een 1700 een trek/duw-trein in de normale betekenis... maar die heeft dus maar één loc.

- Peter
Bij het begrip trek/duwtrein kan zowel betekenen dat je met 1 loc en een stuurstand rijtuig rijd als dat je met één of meer locs aan zowel voor als achter zijde rijd die allemaal tractie leveren. In het nederlands gebruiken we zover ik weet daar geen andere termen voor.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"