Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 26305 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #90 Gepost op: 30 June 2018, 12:39:50 »
 -

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #91 Gepost op: 30 June 2018, 12:48:45 »
Dan trekt Keolis de vakmanschap van zijn eigen personeel in twijfel.  ??? En dat gewauwel over compleet nieuw personeel raakt kant nog wal. Ze hebben materieelbekendheid en wegbekendheid. :)  Daarom vroeg ik mij dus af hoe hun dat dan zien, dat de veiligheid in het geding komt.
Weg- en materieel bekendheid zijn natuurlijk niet de enige zaken die veiligheid tot stand brengen met het rijden van treinen.
Ervaring, routine en gewenning (Of juist niet natuurlijk) doen daar net zo goed aan mee, maar die vind je niet terug in de wetgeving.

Al dat gedoe met sneller keren levert in alle huidige aangedragen oplossingen meer werkdruk op en daarbij neemt de kans op fouten gewoonweg toe.

Dat met twee man keren het bij NSR ook gedaan word begrijp ik, maar daar is de club machinisten wat groter en het werkpakket breder waardoor je dat geen 5x op een dag zult tegen komen in je dienst. Bij een kleine concessie als die van Keolis zal dat niet het geval zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #92 Gepost op: 30 June 2018, 13:04:49 »
Keolis gaat erover en die vindt het niet acceptabel.
Los daarvan schrijft Prorail in het betreffende rapport dat de gewenste overstaptijden bij deze maatregel nog steeds niet worden gehaald. Reden voor de gemeente Zwolle en de provincie (zijnde de opdrachtgevers) om de voorgestelde maatregel ook niet aanvaardbaar te vinden.
Het probleem is niet de sptintcapaciteiten van de machinisten maar van de reizigers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #93 Gepost op: 30 June 2018, 13:12:41 »
Ik ben niet deskundig maar als een machinist tussen van achteren naar voren lopen of een 2e maar 30 seconden scheelt wordt het tijd dat ze deze mensen aanmelden bij de KNAU. Potentiele Olympische medailles in het verschiet! Als de 2 machinist klaar staat waar de achterkant stil moet staan dan is hij eerder binnen dan dat zijn collega alles op nul heeft. En als hij begint met schakelen op het moment dat de andere kant vrij is kan de ander net zijn spullen in de tas en de jas mee hebben. En hup terug naar Zwolle. Het is dus gewoon niet willen ipv niet kunnen.

De 2de machinist kan toch al in de cabine zitten voordat de trein stilstaat, maximale tijdwinst.

Als de machinist op het station moet uitstappen heb je er namelijk 3 nodig. 1 op begin station, 1 in de trein en 1 op het eind station. 2 machinisten op dezelfde trein is het eenvoudigst en goedkoopst.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #94 Gepost op: 30 June 2018, 13:24:09 »
Los daarvan schrijft Prorail in het betreffende rapport dat de gewenste overstaptijden bij deze maatregel nog steeds niet worden gehaald.
Daarover zegt Prorail:

Citaat
De aansluitingen op station Zwolle
- leveren bij deze nieuwe dienstregeling allemaal 1 tot 2 minuten in, maar blijven wel als aansluiting gehandhaafd. Binnen normen die gelden of nog ruimer.
- Alleen de trein naar Lelystad gaat naar 4 minuten en dat vinden wij geen comfortabele overstap. Daarom wordt deze niet meer als aansluiting gezien. Op dit moment treft dat 0,7 procent van de reizigers, op een gemiddelde werkdag zijn dit 35 overstappers (op een totaal van 5000). In de komende jaren zou deze aansluiting overigens sowieso uitvallen.
Met in het rapport de aantekening dat de IC naar Lelystad over een paar jaar toch andere tijden krijgt. Volgens mij kan de dienst dan wel met twee machinisten worden uitgevoerd.

Weg- en materieel bekendheid zijn natuurlijk niet de enige zaken die veiligheid tot stand brengen met het rijden van treinen.
Ervaring, routine en gewenning (Of juist niet natuurlijk) doen daar net zo goed aan mee, maar die vind je niet terug in de wetgeving.

Al dat gedoe met sneller keren levert in alle huidige aangedragen oplossingen meer werkdruk op en daarbij neemt de kans op fouten gewoonweg toe.

Dat met twee man keren het bij NSR ook gedaan word begrijp ik, maar daar is de club machinisten wat groter en het werkpakket breder waardoor je dat geen 5x op een dag zult tegen komen in je dienst. Bij een kleine concessie als die van Keolis zal dat niet het geval zijn.
En wat is het probleem om wel of niet 5x op een dag met twee man moet keren of dat er meer of minder personeel in dienst is? Bovendien doe je juist ervaring, routine en gewenning op als je dat vaker per dag uitvoert. Volgens jou komt dat dan de veiligheid ten goede.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #95 Gepost op: 30 June 2018, 13:34:42 »
De overstaptijden worden ruimer, maar halen ook naar andere plaatsen dan Lelystad niet wat gewenst wordt geacht. Prorail kan het wel aanvaardbaar vinden, maar de opdrachtgevers niet. En die gaan erover.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #96 Gepost op: 30 June 2018, 14:19:37 »
Tsjah, dan moet je kiezen of je tijdelijk Stadshagen open wil met krappere overstaptijden of niet. Prorail rekent in ieder geval met normen die ook op andere stations gelden. Gelukkig maakt het over een paar jaar toch niet meer uit:

Citaat
Overstaprelaties worden ook bepaald door de tijden van
de overige treinen. Als deze wijzigen kunnen de effecten van
maatregelen op de lijn Zwolle-Kampen worden teniet gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #97 Gepost op: 30 June 2018, 14:25:20 »
Dit is echt wel een aparte overstapsituatie. Beetje raar om de situatie elders als norm te gebruiken. En teniet gedaan is natuurlijk onzin. Dienstregelingen blijven veranderen, maar meer speling blijft altijd positief uitwerken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #98 Gepost op: 30 June 2018, 15:04:34 »
Die volg ik niet. Als de reiziger in Amsterdam een bepaalde afstand in een bepaalde tijd moet lopen om een overstap te halen dan kan in Zwolle niet met dezelfde cijfers gerekend worden?
Dat de maatregelen teniet worden gedaan is geen onzin, de overstap in Zwolle sluit nu aan op de knoop in Zwolle. Bij het wijzigen van de dienstregeling kan deze veranderen (of verdwijnen), in dat geval kan de trein uit Kampen niet eens meer op alle treinen aansluiten.

De meeste speling voor de overstap is er trouwens als de trein van/naar Kampen een kwartier verschuift, ruime overstaptijd voor iedereen en dat is positief.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #99 Gepost op: 30 June 2018, 15:15:15 »
Het lijkt me dat je met de feitelijke overstaptijden in Zwolle moet rekenen, meer in het bijzonder de tijd die nodig is om het excentrisch gelegen perron naar Kampen te bereiken en omgekeerd. Overigens wordt in Amsterdm ook geklaagd over onrealistisch geklokte overstappen die vaker niet dan wel lukken.

En meer speling biedt altijd meer mogelijkheden voor een realistische overstaptijd, ook bij een toekomstige nieuw ontworpen dienstregeling.

Ik schat overigens in dat partijen bezig zijn met een onderhandelingsproces, ik denk tot de nieuwe dienstregeling eind van het jaar. En hoe je ook wendt of keert, van de betrokken partijen is Prorail de gemaakte afspraken niet nagekomen. Daar kan Prorail misschien niet eens zoveel aan doen, maar dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid. En ik vind dat bij de voorstellen van Prorail wel erg vaak de oplossing bij een ander wordt gezocht. Keolis moet maar met twee machinisten gaan rijden en de gemeente en de provincie moeten ondanks de miljoenenbijdragen maar accepteren dat de overstaptijden niet worden wat was beloofd. Ik denk dat de provincie en de gemeente pas akkoord gaan met lapmiddelen als de toezegging komt dat de zaak op termijn fundamenteel wordt opgelost, ook als dat Prorail geld kost.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2018, 15:54:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #100 Gepost op: 30 June 2018, 15:59:53 »
Dat lijkt mij ook, maar dat zou moeten gelden voor alle overstappen in het algemeen vind ik. Het is alleen geen aparte overstapsituatie aangezien het vergelijkbaar is met die in Amsterdam (of de buurtsporen in Utrecht, in Dordrecht de trein uit Geldermalsen) en Prorail dat (hopelijk) eerlijk heeft vergeleken.

En dat klopt, alleen kan het zijn dat er nu wordt geïnvesteerd om aansluitingen te halen die in een nieuwe dienstregeling niet meer bestaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #101 Gepost op: 30 June 2018, 21:17:12 »

De meeste speling voor de overstap is er trouwens als de trein van/naar Kampen een kwartier verschuift, ruime overstaptijd voor iedereen en dat is positief.  ;)

Daar heb je de keuetl bij het schone eind.
De overstap op Zwolle van en naar Kampen is spreekwoordelijk Kwalitatief Uitermate Teleerstellend.
En dat al sinds Spoorslag '70.
Of je rent je rot en haalt misschien net je aansluiting.
Of je hebt 29 minuten.

Dan heb ik liever standaard een kwartier.

`allow 'eur
`Enderik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #102 Gepost op: 01 July 2018, 00:18:30 »
Daarover zegt Prorail:
Met in het rapport de aantekening dat de IC naar Lelystad over een paar jaar toch andere tijden krijgt. Volgens mij kan de dienst dan wel met twee machinisten worden uitgevoerd.
En wat is het probleem om wel of niet 5x op een dag met twee man moet keren of dat er meer of minder personeel in dienst is? Bovendien doe je juist ervaring, routine en gewenning op als je dat vaker per dag uitvoert. Volgens jou komt dat dan de veiligheid ten goede.  ;)
Ten eerste worden je personeelskosten twee keer zo hoog, en het merendeel van die gesubsidieerde concessies kan juist kostenbesparend door de conducteur achterwege te laten (halvering van je personeelskosten) en daardoor word het financieel om die treinen überhaupt te laten rijden.

En mijn opmerking over ervaring en routine trek je nu een beetje uit zijn verband, ga jij maar 5x hetzelfde stuk op één dag rijden in dezelfde richting... Dan slaat routine door en is de kans nog groter dat je je de 5e keer ergens in vergist...

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #103 Gepost op: 01 July 2018, 02:16:21 »
Wat gebeurd er nou eigenlijk als zon Flirt 140/km/h gaat rijden, gaat het dan opstijgen of vliegt het uit de rails?
En zijn er al testen gedaan met 120 km/h ? ofwel tussen in?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #104 Gepost op: 01 July 2018, 11:02:56 »
Wat er praktisch merkbaar schijnt te zijn, is dat het contact met de bovenleiding onbetrouwbaar wordt en de boel begint te zwiepen. Dan is het wachten op schade.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.