Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 26316 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #75 Gepost op: 27 June 2018, 11:44:09 »
Goedkopere oplossing is een 2e machinist. Maar dat wil de vervoerder niet. Ze vinden dat, volgens de woordvoerder, dan de veiligheid in het geding komt. Hoe ze dat zien, geen idee.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #76 Gepost op: 27 June 2018, 11:51:55 »
m.a.w. die kost geld

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #77 Gepost op: 27 June 2018, 11:59:35 »
Aanzienlijk minder dan een extra stel en een inhaal/passeerspoor. Uiteraard is het niet dé oplossing. Maar voor de bediening van Stadshage is het voor de korte termijn wel een oplossing.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Hans van Kampen

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #78 Gepost op: 27 June 2018, 14:05:43 »
Sinds de aanleg van het Kamperlijntje zijn er problemen met de ligging van het spoor. In 1871 verzocht de gemeenteraad van Kampen de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten (RvT) een onderzoek in te stellen naar “de klagten over de angstwekkende schuddingen”. Reizigers klaagden dat ze eigenlijk een valhoed moesten dragen teneinde zich voor builen aan het hoofd in die schommelende en stootende karren te vrijwaren.  In 1872 waren reeds alle bielzen vervangen en in dat jaar werden ook de spoorstaven vernieuwd.  Volgens Kasper Haar, professor in de Kamper Lijn geschiedenis, waren er in die tijd 10 man belast met het onderhoud van de 13 km spoor van het lijntje. In 1980, dus 115 jaar na de opening van de lijn, meldt Kasper dat nadat de rails opnieuw was vervangen, ditmaal door langgelaste spoorstaven de klachten tot het verleden behoorden. Kasper is de samensteller en uitgever van de glossy “Kamperlijntje” en vervorgde een deel van “Spoor & Trein” editie 11. De constructeurs van heden hebben kennelijk geen lering getrokken uit het verleden en het zou nog wel eens wéér 115 jaar kunnen duren voordat de baan stabiel ligt en de trein in Stadshagen stopt.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #79 Gepost op: 27 June 2018, 14:36:34 »
Ach, de Kampenaren mogen nu eenmaal graag de Zwollenaren van alles de schuld geven.
Dat is al eeuwen zo.
https://www.beleven.org/verhaal/waarom_de_zwollenaars_blauwvingers_genoemd_worden

Als in Zwolle geboren en getogen inwoner van Kampen zie ik ook dit stukje folklore met gepaste vertedering aan.
Dit keer zal het wel de schuld zijn van de provincie.
En waar zetelt die?
Juist: in Zwolle.

Calimero was een Kampenaar...

'Allo heur!
'Endrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #80 Gepost op: 27 June 2018, 17:17:31 »
Kampioenschap modder gooien zal voorlopig nog wel niet afgelopen zijn.

Wat ik niet begrijp is waarom een extra machinist 800.000 per jaar moet kosten. Oké je hebt er 3 of 4 extra nodig, aangezien niemand 18 uur per dag kan werken. Maar een machinist kost toch niet zoveel? Anders geef ik me nu vast op en laat me omscholen ;D
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22516
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #81 Gepost op: 27 June 2018, 18:53:58 »
Goedkopere oplossing is een 2e machinist. Maar dat wil de vervoerder niet. Ze vinden dat, volgens de woordvoerder, dan de veiligheid in het geding komt. Hoe ze dat zien, geen idee.  ???

Zegt Keolis er toch bij? Het kan, maar allemaal zo krap dat de kans op fouten groter wordt. Zeker omdat de lijn met compleet nieuw personeel wordt bereden. Dat is uiteraard de mening van Keolis. Maar ja, die moet het idee van Prorail uitvoeren en zal er wel enige kijk op hebben.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/292929/keolis-voorgestelde-maatregel-van-prorail-voor-kamperlijntje-levert-gevaar-op-voor-reiziger

En de mening van Prorail krijgt ook uitgebreid aandacht Jeroen.  :)
http://www.rtvoost.nl/nieuws/293141/dit-zijn-de-43-oplossingen-die-prorail-heeft-onderzocht-voor-station-stadshagen?amp=
Het idee schijnt overigens nog steeds niet de oorspronkelijk beoogde overstaptijd op te leveren.

« Laatst bewerkt op: 27 June 2018, 18:56:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #82 Gepost op: 27 June 2018, 20:05:05 »
Er staat me bij dat de NS hetzelfde toepaste bij de ICD en kopmakende treinen op Utrecht CS om een korte keertijd te hebben. Het lijkt mij in ieder geval onzin dat het minder veilig is, je personeel is bevoegd of niet. De aankomende machinist zou zelfs contact kunnen houden met de achterop rijdende collega om door te geven dat hij klaar is met afbouwen en de trein aan de andere kant weer opgebouwd kan worden. Misschien is dat heel vreemd gedacht maar daarvoor zijn er telefoons, toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7599
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #83 Gepost op: 27 June 2018, 20:35:41 »
Wat mij vooral opvalt, keer op keer met al die nieuwe concessies en andere partijen.
De aloude wijsheid "Niet elke verandering is een verbetering", bewijst zich keer op keer weer...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #84 Gepost op: 27 June 2018, 21:18:08 »
Zegt Keolis er toch bij? Het kan, maar allemaal zo krap dat de kans op fouten groter wordt. Zeker omdat de lijn met compleet nieuw personeel wordt bereden.
Dan trekt Keolis de vakmanschap van zijn eigen personeel in twijfel.  ??? En dat gewauwel over compleet nieuw personeel raakt kant nog wal. Ze hebben materieelbekendheid en wegbekendheid. :)  Daarom vroeg ik mij dus af hoe hun dat dan zien, dat de veiligheid in het geding komt.
Groeten Joop, machinist Lls

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #85 Gepost op: 30 June 2018, 10:39:40 »
Een 2e mcn win je misschien 30 seconden mee...

Ik denk eerder aan, dienstregeling 2019 en dan zo plannen dat de trein 14 minuten erover kan doen, of 120 km/h rijden.
Anderzijds, in Nederland overdrijven we graag als een trein een keer hard piept over een wissel gelijk een RAMP en ONGELUKKEN!!! 
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #86 Gepost op: 30 June 2018, 10:52:43 »
Heb je dat al aan Prorail verteld, zij zien een tweede machinist als tijdelijke oplossing voor het probleem maar dat levert kennelijk maar 30 seconden op.
En met een rijtijd van veertien minuten maak je het probleem alleen groter, dan heb je op beide eindpunten één minuut om te keren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #87 Gepost op: 30 June 2018, 11:22:29 »
Een machinist wissel bij kopmaken (of het nu een doorgaande of kerende trein is) dat doen "we" honderden keren per dag.  En daar heb je in de regel helemaal geen contact voor nodig met elkaar, want de trein vertelt je wel of die "plat" ligt of niet.
Denk aan de Noord Oost op Utrecht, de 3000 en 3100 op Arnhem als doorgaande treinen en dan nog alle andere treinen die ergens korte kering hebben.
Je wint daar echt wel meer mee dan 30 sec.
Trein "plat gooien" , spullen pakken, uitstappen, cabine afsluiten, naar de andere kant lopen, cabine openen, instappen, spullen neerleggen, gereed maken.

Geen idee hoeveel tijd er in Kampen verdiend moet worden, maar je zou het zo kunnen inrichten dat de aankomst machinist de vertrek machinist wordt van de volgende trein. (half uur overstand dus)
Als je zorgt dat er een toilet en een koffiemolen beschikbaar zijn......


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #88 Gepost op: 30 June 2018, 11:36:58 »
Precies Sander. Dagelijkse kost bij NS, maar voor Keolis is het schier onmogelijk en extreem gevaarlijk.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #89 Gepost op: 30 June 2018, 12:24:14 »
Ik ben niet deskundig maar als een machinist tussen van achteren naar voren lopen of een 2e maar 30 seconden scheelt wordt het tijd dat ze deze mensen aanmelden bij de KNAU. Potentiele Olympische medailles in het verschiet! Als de 2 machinist klaar staat waar de achterkant stil moet staan dan is hij eerder binnen dan dat zijn collega alles op nul heeft. En als hij begint met schakelen op het moment dat de andere kant vrij is kan de ander net zijn spullen in de tas en de jas mee hebben. En hup terug naar Zwolle. Het is dus gewoon niet willen ipv niet kunnen.