Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:51:48
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 24011 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #90 Gepost op: 30 juni 2018, 12:39:50 »
 -

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #91 Gepost op: 30 juni 2018, 12:48:45 »
Dan trekt Keolis de vakmanschap van zijn eigen personeel in twijfel.  ??? En dat gewauwel over compleet nieuw personeel raakt kant nog wal. Ze hebben materieelbekendheid en wegbekendheid. :)  Daarom vroeg ik mij dus af hoe hun dat dan zien, dat de veiligheid in het geding komt.
Weg- en materieel bekendheid zijn natuurlijk niet de enige zaken die veiligheid tot stand brengen met het rijden van treinen.
Ervaring, routine en gewenning (Of juist niet natuurlijk) doen daar net zo goed aan mee, maar die vind je niet terug in de wetgeving.

Al dat gedoe met sneller keren levert in alle huidige aangedragen oplossingen meer werkdruk op en daarbij neemt de kans op fouten gewoonweg toe.

Dat met twee man keren het bij NSR ook gedaan word begrijp ik, maar daar is de club machinisten wat groter en het werkpakket breder waardoor je dat geen 5x op een dag zult tegen komen in je dienst. Bij een kleine concessie als die van Keolis zal dat niet het geval zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #92 Gepost op: 30 juni 2018, 13:04:49 »
Keolis gaat erover en die vindt het niet acceptabel.
Los daarvan schrijft Prorail in het betreffende rapport dat de gewenste overstaptijden bij deze maatregel nog steeds niet worden gehaald. Reden voor de gemeente Zwolle en de provincie (zijnde de opdrachtgevers) om de voorgestelde maatregel ook niet aanvaardbaar te vinden.
Het probleem is niet de sptintcapaciteiten van de machinisten maar van de reizigers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #93 Gepost op: 30 juni 2018, 13:12:41 »
Ik ben niet deskundig maar als een machinist tussen van achteren naar voren lopen of een 2e maar 30 seconden scheelt wordt het tijd dat ze deze mensen aanmelden bij de KNAU. Potentiele Olympische medailles in het verschiet! Als de 2 machinist klaar staat waar de achterkant stil moet staan dan is hij eerder binnen dan dat zijn collega alles op nul heeft. En als hij begint met schakelen op het moment dat de andere kant vrij is kan de ander net zijn spullen in de tas en de jas mee hebben. En hup terug naar Zwolle. Het is dus gewoon niet willen ipv niet kunnen.

De 2de machinist kan toch al in de cabine zitten voordat de trein stilstaat, maximale tijdwinst.

Als de machinist op het station moet uitstappen heb je er namelijk 3 nodig. 1 op begin station, 1 in de trein en 1 op het eind station. 2 machinisten op dezelfde trein is het eenvoudigst en goedkoopst.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #94 Gepost op: 30 juni 2018, 13:24:09 »
Los daarvan schrijft Prorail in het betreffende rapport dat de gewenste overstaptijden bij deze maatregel nog steeds niet worden gehaald.
Daarover zegt Prorail:

Citaat
De aansluitingen op station Zwolle
- leveren bij deze nieuwe dienstregeling allemaal 1 tot 2 minuten in, maar blijven wel als aansluiting gehandhaafd. Binnen normen die gelden of nog ruimer.
- Alleen de trein naar Lelystad gaat naar 4 minuten en dat vinden wij geen comfortabele overstap. Daarom wordt deze niet meer als aansluiting gezien. Op dit moment treft dat 0,7 procent van de reizigers, op een gemiddelde werkdag zijn dit 35 overstappers (op een totaal van 5000). In de komende jaren zou deze aansluiting overigens sowieso uitvallen.
Met in het rapport de aantekening dat de IC naar Lelystad over een paar jaar toch andere tijden krijgt. Volgens mij kan de dienst dan wel met twee machinisten worden uitgevoerd.

Weg- en materieel bekendheid zijn natuurlijk niet de enige zaken die veiligheid tot stand brengen met het rijden van treinen.
Ervaring, routine en gewenning (Of juist niet natuurlijk) doen daar net zo goed aan mee, maar die vind je niet terug in de wetgeving.

Al dat gedoe met sneller keren levert in alle huidige aangedragen oplossingen meer werkdruk op en daarbij neemt de kans op fouten gewoonweg toe.

Dat met twee man keren het bij NSR ook gedaan word begrijp ik, maar daar is de club machinisten wat groter en het werkpakket breder waardoor je dat geen 5x op een dag zult tegen komen in je dienst. Bij een kleine concessie als die van Keolis zal dat niet het geval zijn.
En wat is het probleem om wel of niet 5x op een dag met twee man moet keren of dat er meer of minder personeel in dienst is? Bovendien doe je juist ervaring, routine en gewenning op als je dat vaker per dag uitvoert. Volgens jou komt dat dan de veiligheid ten goede.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #95 Gepost op: 30 juni 2018, 13:34:42 »
De overstaptijden worden ruimer, maar halen ook naar andere plaatsen dan Lelystad niet wat gewenst wordt geacht. Prorail kan het wel aanvaardbaar vinden, maar de opdrachtgevers niet. En die gaan erover.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #96 Gepost op: 30 juni 2018, 14:19:37 »
Tsjah, dan moet je kiezen of je tijdelijk Stadshagen open wil met krappere overstaptijden of niet. Prorail rekent in ieder geval met normen die ook op andere stations gelden. Gelukkig maakt het over een paar jaar toch niet meer uit:

Citaat
Overstaprelaties worden ook bepaald door de tijden van
de overige treinen. Als deze wijzigen kunnen de effecten van
maatregelen op de lijn Zwolle-Kampen worden teniet gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #97 Gepost op: 30 juni 2018, 14:25:20 »
Dit is echt wel een aparte overstapsituatie. Beetje raar om de situatie elders als norm te gebruiken. En teniet gedaan is natuurlijk onzin. Dienstregelingen blijven veranderen, maar meer speling blijft altijd positief uitwerken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #98 Gepost op: 30 juni 2018, 15:04:34 »
Die volg ik niet. Als de reiziger in Amsterdam een bepaalde afstand in een bepaalde tijd moet lopen om een overstap te halen dan kan in Zwolle niet met dezelfde cijfers gerekend worden?
Dat de maatregelen teniet worden gedaan is geen onzin, de overstap in Zwolle sluit nu aan op de knoop in Zwolle. Bij het wijzigen van de dienstregeling kan deze veranderen (of verdwijnen), in dat geval kan de trein uit Kampen niet eens meer op alle treinen aansluiten.

De meeste speling voor de overstap is er trouwens als de trein van/naar Kampen een kwartier verschuift, ruime overstaptijd voor iedereen en dat is positief.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #99 Gepost op: 30 juni 2018, 15:15:15 »
Het lijkt me dat je met de feitelijke overstaptijden in Zwolle moet rekenen, meer in het bijzonder de tijd die nodig is om het excentrisch gelegen perron naar Kampen te bereiken en omgekeerd. Overigens wordt in Amsterdm ook geklaagd over onrealistisch geklokte overstappen die vaker niet dan wel lukken.

En meer speling biedt altijd meer mogelijkheden voor een realistische overstaptijd, ook bij een toekomstige nieuw ontworpen dienstregeling.

Ik schat overigens in dat partijen bezig zijn met een onderhandelingsproces, ik denk tot de nieuwe dienstregeling eind van het jaar. En hoe je ook wendt of keert, van de betrokken partijen is Prorail de gemaakte afspraken niet nagekomen. Daar kan Prorail misschien niet eens zoveel aan doen, maar dat doet niets af aan de verantwoordelijkheid. En ik vind dat bij de voorstellen van Prorail wel erg vaak de oplossing bij een ander wordt gezocht. Keolis moet maar met twee machinisten gaan rijden en de gemeente en de provincie moeten ondanks de miljoenenbijdragen maar accepteren dat de overstaptijden niet worden wat was beloofd. Ik denk dat de provincie en de gemeente pas akkoord gaan met lapmiddelen als de toezegging komt dat de zaak op termijn fundamenteel wordt opgelost, ook als dat Prorail geld kost.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 15:54:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #100 Gepost op: 30 juni 2018, 15:59:53 »
Dat lijkt mij ook, maar dat zou moeten gelden voor alle overstappen in het algemeen vind ik. Het is alleen geen aparte overstapsituatie aangezien het vergelijkbaar is met die in Amsterdam (of de buurtsporen in Utrecht, in Dordrecht de trein uit Geldermalsen) en Prorail dat (hopelijk) eerlijk heeft vergeleken.

En dat klopt, alleen kan het zijn dat er nu wordt geïnvesteerd om aansluitingen te halen die in een nieuwe dienstregeling niet meer bestaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #101 Gepost op: 30 juni 2018, 21:17:12 »

De meeste speling voor de overstap is er trouwens als de trein van/naar Kampen een kwartier verschuift, ruime overstaptijd voor iedereen en dat is positief.  ;)

Daar heb je de keuetl bij het schone eind.
De overstap op Zwolle van en naar Kampen is spreekwoordelijk Kwalitatief Uitermate Teleerstellend.
En dat al sinds Spoorslag '70.
Of je rent je rot en haalt misschien net je aansluiting.
Of je hebt 29 minuten.

Dan heb ik liever standaard een kwartier.

`allow 'eur
`Enderik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #102 Gepost op: 01 juli 2018, 00:18:30 »
Daarover zegt Prorail:
Met in het rapport de aantekening dat de IC naar Lelystad over een paar jaar toch andere tijden krijgt. Volgens mij kan de dienst dan wel met twee machinisten worden uitgevoerd.
En wat is het probleem om wel of niet 5x op een dag met twee man moet keren of dat er meer of minder personeel in dienst is? Bovendien doe je juist ervaring, routine en gewenning op als je dat vaker per dag uitvoert. Volgens jou komt dat dan de veiligheid ten goede.  ;)
Ten eerste worden je personeelskosten twee keer zo hoog, en het merendeel van die gesubsidieerde concessies kan juist kostenbesparend door de conducteur achterwege te laten (halvering van je personeelskosten) en daardoor word het financieel om die treinen überhaupt te laten rijden.

En mijn opmerking over ervaring en routine trek je nu een beetje uit zijn verband, ga jij maar 5x hetzelfde stuk op één dag rijden in dezelfde richting... Dan slaat routine door en is de kans nog groter dat je je de 5e keer ergens in vergist...

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #103 Gepost op: 01 juli 2018, 02:16:21 »
Wat gebeurd er nou eigenlijk als zon Flirt 140/km/h gaat rijden, gaat het dan opstijgen of vliegt het uit de rails?
En zijn er al testen gedaan met 120 km/h ? ofwel tussen in?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #104 Gepost op: 01 juli 2018, 11:02:56 »
Wat er praktisch merkbaar schijnt te zijn, is dat het contact met de bovenleiding onbetrouwbaar wordt en de boel begint te zwiepen. Dan is het wachten op schade.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.