Dan trekt Keolis de vakmanschap van zijn eigen personeel in twijfel. En dat gewauwel over compleet nieuw personeel raakt kant nog wal. Ze hebben materieelbekendheid en wegbekendheid. Daarom vroeg ik mij dus af hoe hun dat dan zien, dat de veiligheid in het geding komt.
Ik ben niet deskundig maar als een machinist tussen van achteren naar voren lopen of een 2e maar 30 seconden scheelt wordt het tijd dat ze deze mensen aanmelden bij de KNAU. Potentiele Olympische medailles in het verschiet! Als de 2 machinist klaar staat waar de achterkant stil moet staan dan is hij eerder binnen dan dat zijn collega alles op nul heeft. En als hij begint met schakelen op het moment dat de andere kant vrij is kan de ander net zijn spullen in de tas en de jas mee hebben. En hup terug naar Zwolle. Het is dus gewoon niet willen ipv niet kunnen.
Los daarvan schrijft Prorail in het betreffende rapport dat de gewenste overstaptijden bij deze maatregel nog steeds niet worden gehaald.
De aansluitingen op station Zwolle- leveren bij deze nieuwe dienstregeling allemaal 1 tot 2 minuten in, maar blijven wel als aansluiting gehandhaafd. Binnen normen die gelden of nog ruimer.- Alleen de trein naar Lelystad gaat naar 4 minuten en dat vinden wij geen comfortabele overstap. Daarom wordt deze niet meer als aansluiting gezien. Op dit moment treft dat 0,7 procent van de reizigers, op een gemiddelde werkdag zijn dit 35 overstappers (op een totaal van 5000). In de komende jaren zou deze aansluiting overigens sowieso uitvallen.
Weg- en materieel bekendheid zijn natuurlijk niet de enige zaken die veiligheid tot stand brengen met het rijden van treinen.Ervaring, routine en gewenning (Of juist niet natuurlijk) doen daar net zo goed aan mee, maar die vind je niet terug in de wetgeving.Al dat gedoe met sneller keren levert in alle huidige aangedragen oplossingen meer werkdruk op en daarbij neemt de kans op fouten gewoonweg toe.Dat met twee man keren het bij NSR ook gedaan word begrijp ik, maar daar is de club machinisten wat groter en het werkpakket breder waardoor je dat geen 5x op een dag zult tegen komen in je dienst. Bij een kleine concessie als die van Keolis zal dat niet het geval zijn.
Overstaprelaties worden ook bepaald door de tijden vande overige treinen. Als deze wijzigen kunnen de effecten vanmaatregelen op de lijn Zwolle-Kampen worden teniet gedaan.
De meeste speling voor de overstap is er trouwens als de trein van/naar Kampen een kwartier verschuift, ruime overstaptijd voor iedereen en dat is positief.
Daarover zegt Prorail:Met in het rapport de aantekening dat de IC naar Lelystad over een paar jaar toch andere tijden krijgt. Volgens mij kan de dienst dan wel met twee machinisten worden uitgevoerd.En wat is het probleem om wel of niet 5x op een dag met twee man moet keren of dat er meer of minder personeel in dienst is? Bovendien doe je juist ervaring, routine en gewenning op als je dat vaker per dag uitvoert. Volgens jou komt dat dan de veiligheid ten goede.