Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 23965 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2017, 18:54:43 »
Zo simpel is dat niet. De lijn doortrekken vanaf het huidige station zal niet gaan, denk ik. Of hij komt dwars door Kampen te liggen en dat is heel kostbaar of hij moet een heel eind door de uiterwaarden en dan ten noorden van Kampen langs. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo voor me. De enige oplossing zou zijn om langs de Molenbrug (Zuidelijke IJsselbrug) bij Kampen een nieuwe spoorbrug aan te leggen. Het station zou dan in de buurt van het huidige Kampen-Zuid moeten komen en het huidige station Kampen zou zijn opgeheven. Misschien zou men dan ook tegen de huidige problemen met de spoorbaan zijn aangelopen. Eigenlijk is hiermee vergeleken de huidige situatie zo slecht nog niet.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2017, 18:58:13 »
Daar is inderdaad bewust voor gekozen. Als de potentie van het behouden van de oude lijn niet ruim genoeg was ook náást de Hanzelijn met een halte in Kampen Zuid, zou die gezien de ligging al lang zijn opgeheven.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #32 Gepost op: 08 december 2017, 19:31:05 »
De ligging van station Kampen maakt het financieel en technisch volkomen onhaalbaar om de lijn door te trekken.
De keuze voor de locatie van dit station dateert van de jaren 1860, toen Kampen nog aan de Zuiderzee lag.
De Hanzelijn was nog niet eens bedacht als science fiction.

Wel is er volgens de overlevering bij de na-oorlogse uitbreiding van Kampen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw rekening gehouden met een nieuwe spoorlijn door de polder. Deze lijn had aangelegd zullen worden op de plaats waar nu de Europa Allee Kampen doorsnijdt. Vandaar dat hier ook veel ruimte is, zoveel dat er een tijdlang een 4-baansweg heeft gelopen. Aangelegd, toen het spoor niet meer populair was.
Het nieuwe station Kampen had dan gebouwd zullen worden op de plek waar inmiddels het gemeentehuis is verrezen.

Uiteindelijk is er in de jaren '70 en '80 nog meer stadsuitbreiding gepland (onder meer Hagenbroek) zodat het spoor niet meer de hoek om zou kunnen richting Flevopolder.
Vandaar dat Kampen-Zuid uiteindelijk enkel nog volkomen excentrisch kon worden gebouwd op de huidige plek.
Een spoortunnel of spoorbrug bij Kampen zouden volkomen onbetaalbaar zijn geworden. Zoveel treinverkeer is hier nu ook weer niet. Kampen is geen Rotterdam, al denkt een enkele lokale politicus daar anders over. (Ja, die ken ik persoonlijk. Geschikte vent verder.)

Een mooi staaltje voortschrijdend gebrek aan inzicht, dat typerend is voor dit kleingeestige dorp met stadsrechten. Ik woon er inmiddels mijn halve leven en blijf me verwonderen.

'Allo
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 21:40:01 door Hendrik Jan. Reden: zbellvaudt »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #33 Gepost op: 08 december 2017, 19:43:22 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\
Groeten Joop, machinist Lls

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #34 Gepost op: 08 december 2017, 21:14:57 »
Bovendien, ik ben het met je eens dat de Hanzeboog (de IJsselbrug) een knelpunt is, maar vergeet niet dat de brug nieuw is gebouwd bij de oplevering van de Hanzelijn. Dat knelpunt is dus bewust zo gehouden.

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben.

Het oorspronkelijke plan was een nieuwe brug naast de oude IJsselbrug te bouwen, de oude afbreken en op die plaats een tweede nieuwe brug te bouwen.

De eerste nieuwe burg zou voor de Veluwelijn zijn en de tweede voor de Hanzelijn.

Tsja de kosten spelen ook een rol dus inderdaad bewust gekozen voor slechts 1 dubbelsporige brug.

Eén 4-sporige brug zal wel niet haalbaar zijn wegens constructie perikelen en kosten.

Mvg, Johan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #35 Gepost op: 08 december 2017, 21:49:31 »
Och... hier in Enschede zijn er nog steeds mensen die dromen van een
commerciele burgerluchthaven, sinds de F-16's vertrokken van de basis in 2003....

Groodsteeds denken kunnen ze hier ook goed ;D

Grtz,

Tis
********

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #36 Gepost op: 08 december 2017, 22:06:31 »
Maar er is wel al een 747 geland  ;D

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #37 Gepost op: 09 december 2017, 00:33:25 »
Yup. En bijna 3 reeën plat gereden  >:(
Groeten Joop, machinist Lls

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #38 Gepost op: 09 december 2017, 00:42:23 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\

Ik weet niet hoe het zit met treindienst van Zwolle richting veluwe/Hanzelijn maar zou het niet mogelijk zijn om het ene spoor op de brug te gebruiken voor de veluwelijn en de andere voor de Hanzelijn. Voorkomt de problemen van vertraging. Zelfde lijkt me voor het uitrijden van Zwolle. Dat zou toch ook tegelijk kunnen ipv enkele minuten wachten?

Zomaar een idee waar ik wel is over heb nagedacht maar ik heb geen kennis hoe het echt zit.

Groetjes Allard
Allard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #39 Gepost op: 09 december 2017, 05:41:49 »
Ik ken Zwolle niet goed, maar zijn voor de Flevolijn aparte perrons aangelegd? Zo niet, dan verplaats je het probleem toch alleen maar met een viersporige IJsselbrug? Ergens moet het treinverkeer van de Flevolijn en de Veluwelijn dan in elkaar worden gevlochten. Dan staat bij vertraging van de IC uit Amersfoort dat rode sein voor het stoppertje uit Lelystad na de brug in plaats van voor de brug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #40 Gepost op: 09 december 2017, 06:59:57 »
Zwolle is bijzonder in de zin dat van 5 windrichtingen alles tegelijk aankomt én vertrekt. Vanwege het debacle met de aanbesteding Zwolle is er nog niet genoeg ruimte op het emplacement voor de volledige 'knoop' in Zwolle, hoewel dit ook te maken heeft met de belachelijk ruime normtijden tegenwoordig. Maargoed, gevolg is dat nu de stopper Hanzelijn buiten patroon rijdt en de tegentreinen kruist, waardoor parallelausfahrt niet kan. Ook de infra is er niet echt voor geschikt, tenminste niet zonder dat het de tijdwinst kost. Prorail wil het ook niet, zo wordt de lijn naar Herfte Aansluiting verdubbeld terwijl nu in praktijk vertraging vaak wordt voorkomen door de stopper Emmerlijn parallel te laten vertrekken/binnenkomen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #41 Gepost op: 09 december 2017, 07:10:56 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 07:25:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #42 Gepost op: 09 december 2017, 08:33:30 »
Ik heb eens gelezen dat men bij het ontwerpen van de jaarlijkse nieuwe dienstregeling altijd begint met Zwolle, omdat deze plaats feitelijk het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland is (en Utrecht dus het op één na belangrijkste).


Steyn

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #43 Gepost op: 09 december 2017, 08:37:28 »
Met name de huidige dienstregeling (en die vanaf morgen) is op Zwolle gebaseerd, vanwege de complexiteit van de 'knoop'. Wat dta betreft klopt het dus, maar het is maar naar welke factoren je kijkt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #44 Gepost op: 09 december 2017, 11:53:22 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
Had wel degelijk zin gehad, als de infra richting Zwolle en het emplacement meteen was mee genomen. Maar zoals Sicco terecht opmerkte, de aanbesteding van de verbouwing is uitgelopen op een financieel drama. Daarom ligt er nu een deel half afgemaakte infra.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls