Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Problemen Zwolle - Kampen.  (gelezen 23824 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #30 Gepost op: 08 december 2017, 18:54:43 »
Zo simpel is dat niet. De lijn doortrekken vanaf het huidige station zal niet gaan, denk ik. Of hij komt dwars door Kampen te liggen en dat is heel kostbaar of hij moet een heel eind door de uiterwaarden en dan ten noorden van Kampen langs. Ik zie het eerlijk gezegd niet zo voor me. De enige oplossing zou zijn om langs de Molenbrug (Zuidelijke IJsselbrug) bij Kampen een nieuwe spoorbrug aan te leggen. Het station zou dan in de buurt van het huidige Kampen-Zuid moeten komen en het huidige station Kampen zou zijn opgeheven. Misschien zou men dan ook tegen de huidige problemen met de spoorbaan zijn aangelopen. Eigenlijk is hiermee vergeleken de huidige situatie zo slecht nog niet.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2017, 18:58:13 »
Daar is inderdaad bewust voor gekozen. Als de potentie van het behouden van de oude lijn niet ruim genoeg was ook náást de Hanzelijn met een halte in Kampen Zuid, zou die gezien de ligging al lang zijn opgeheven.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #32 Gepost op: 08 december 2017, 19:31:05 »
De ligging van station Kampen maakt het financieel en technisch volkomen onhaalbaar om de lijn door te trekken.
De keuze voor de locatie van dit station dateert van de jaren 1860, toen Kampen nog aan de Zuiderzee lag.
De Hanzelijn was nog niet eens bedacht als science fiction.

Wel is er volgens de overlevering bij de na-oorlogse uitbreiding van Kampen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw rekening gehouden met een nieuwe spoorlijn door de polder. Deze lijn had aangelegd zullen worden op de plaats waar nu de Europa Allee Kampen doorsnijdt. Vandaar dat hier ook veel ruimte is, zoveel dat er een tijdlang een 4-baansweg heeft gelopen. Aangelegd, toen het spoor niet meer populair was.
Het nieuwe station Kampen had dan gebouwd zullen worden op de plek waar inmiddels het gemeentehuis is verrezen.

Uiteindelijk is er in de jaren '70 en '80 nog meer stadsuitbreiding gepland (onder meer Hagenbroek) zodat het spoor niet meer de hoek om zou kunnen richting Flevopolder.
Vandaar dat Kampen-Zuid uiteindelijk enkel nog volkomen excentrisch kon worden gebouwd op de huidige plek.
Een spoortunnel of spoorbrug bij Kampen zouden volkomen onbetaalbaar zijn geworden. Zoveel treinverkeer is hier nu ook weer niet. Kampen is geen Rotterdam, al denkt een enkele lokale politicus daar anders over. (Ja, die ken ik persoonlijk. Geschikte vent verder.)

Een mooi staaltje voortschrijdend gebrek aan inzicht, dat typerend is voor dit kleingeestige dorp met stadsrechten. Ik woon er inmiddels mijn halve leven en blijf me verwonderen.

'Allo
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 21:40:01 door Hendrik Jan. Reden: zbellvaudt »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #33 Gepost op: 08 december 2017, 19:43:22 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\
Groeten Joop, machinist Lls

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #34 Gepost op: 08 december 2017, 21:14:57 »
Bovendien, ik ben het met je eens dat de Hanzeboog (de IJsselbrug) een knelpunt is, maar vergeet niet dat de brug nieuw is gebouwd bij de oplevering van de Hanzelijn. Dat knelpunt is dus bewust zo gehouden.

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben.

Het oorspronkelijke plan was een nieuwe brug naast de oude IJsselbrug te bouwen, de oude afbreken en op die plaats een tweede nieuwe brug te bouwen.

De eerste nieuwe burg zou voor de Veluwelijn zijn en de tweede voor de Hanzelijn.

Tsja de kosten spelen ook een rol dus inderdaad bewust gekozen voor slechts 1 dubbelsporige brug.

Eén 4-sporige brug zal wel niet haalbaar zijn wegens constructie perikelen en kosten.

Mvg, Johan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #35 Gepost op: 08 december 2017, 21:49:31 »
Och... hier in Enschede zijn er nog steeds mensen die dromen van een
commerciele burgerluchthaven, sinds de F-16's vertrokken van de basis in 2003....

Groodsteeds denken kunnen ze hier ook goed ;D

Grtz,

Tis
********

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #36 Gepost op: 08 december 2017, 22:06:31 »
Maar er is wel al een 747 geland  ;D

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #37 Gepost op: 09 december 2017, 00:33:25 »
Yup. En bijna 3 reeën plat gereden  >:(
Groeten Joop, machinist Lls

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #38 Gepost op: 09 december 2017, 00:42:23 »
Het tracé van de Hanzelijn was al bedacht bij de aanleg van de Flevolijn.  ;D

Enige wat ik niet snap is dat ze die foeilelijke rode brug maar 2 sporen gemaakt hebben. Als de IC, komende vanuit Amersfoort, maar iets te laat is, loopt de IC, komende vanuit Lelystad, voor een rood sein. Gevolg is dat geregeld de aansluiting naar de knoppen gaat op Zwolle :-\

Ik weet niet hoe het zit met treindienst van Zwolle richting veluwe/Hanzelijn maar zou het niet mogelijk zijn om het ene spoor op de brug te gebruiken voor de veluwelijn en de andere voor de Hanzelijn. Voorkomt de problemen van vertraging. Zelfde lijkt me voor het uitrijden van Zwolle. Dat zou toch ook tegelijk kunnen ipv enkele minuten wachten?

Zomaar een idee waar ik wel is over heb nagedacht maar ik heb geen kennis hoe het echt zit.

Groetjes Allard
Allard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #39 Gepost op: 09 december 2017, 05:41:49 »
Ik ken Zwolle niet goed, maar zijn voor de Flevolijn aparte perrons aangelegd? Zo niet, dan verplaats je het probleem toch alleen maar met een viersporige IJsselbrug? Ergens moet het treinverkeer van de Flevolijn en de Veluwelijn dan in elkaar worden gevlochten. Dan staat bij vertraging van de IC uit Amersfoort dat rode sein voor het stoppertje uit Lelystad na de brug in plaats van voor de brug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #40 Gepost op: 09 december 2017, 06:59:57 »
Zwolle is bijzonder in de zin dat van 5 windrichtingen alles tegelijk aankomt én vertrekt. Vanwege het debacle met de aanbesteding Zwolle is er nog niet genoeg ruimte op het emplacement voor de volledige 'knoop' in Zwolle, hoewel dit ook te maken heeft met de belachelijk ruime normtijden tegenwoordig. Maargoed, gevolg is dat nu de stopper Hanzelijn buiten patroon rijdt en de tegentreinen kruist, waardoor parallelausfahrt niet kan. Ook de infra is er niet echt voor geschikt, tenminste niet zonder dat het de tijdwinst kost. Prorail wil het ook niet, zo wordt de lijn naar Herfte Aansluiting verdubbeld terwijl nu in praktijk vertraging vaak wordt voorkomen door de stopper Emmerlijn parallel te laten vertrekken/binnenkomen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #41 Gepost op: 09 december 2017, 07:10:56 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 07:25:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #42 Gepost op: 09 december 2017, 08:33:30 »
Ik heb eens gelezen dat men bij het ontwerpen van de jaarlijkse nieuwe dienstregeling altijd begint met Zwolle, omdat deze plaats feitelijk het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland is (en Utrecht dus het op één na belangrijkste).


Steyn

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #43 Gepost op: 09 december 2017, 08:37:28 »
Met name de huidige dienstregeling (en die vanaf morgen) is op Zwolle gebaseerd, vanwege de complexiteit van de 'knoop'. Wat dta betreft klopt het dus, maar het is maar naar welke factoren je kijkt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Problemen Zwolle - Kampen.
« Reactie #44 Gepost op: 09 december 2017, 11:53:22 »
Helder. Zwolle is eindpunt voor een boel lijnen en het zou fijn zijn als die lijnen de doorgaande hoofdlijn niet dwars zouden zitten. Dat is nu eenmaal niet zo voor de Flevolijn en dan heeft een viersporige IJsselbrug volgens mij weinig zin.
Had wel degelijk zin gehad, als de infra richting Zwolle en het emplacement meteen was mee genomen. Maar zoals Sicco terecht opmerkte, de aanbesteding van de verbouwing is uitgelopen op een financieel drama. Daarom ligt er nu een deel half afgemaakte infra.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls