Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 09:42:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 09:42:18
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 09:19:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 3253 keer)


hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2017, 22:43:05 »
Ik hoorde het op de radio.
Hopelijk mag het goed gaan met de gewonden.

Vreemd, in het nieuwsbericht wordt gesproken over bovenleiding, maar op de foto is die niet te zien.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2017, 22:53:50 »
Op de foto's van de Duitse website is de bovenleiding wel zichtbaar. (Klik op de rode pijltjes.)
« Laatst bewerkt op: 05 December 2017, 22:55:39 door Arjen52 »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2017, 22:58:29 »
Warempel, inderdaad!  ::)

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2017, 23:01:16 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2017, 23:14:59 »


Geen sluitlichten maar sluitplaatjes. Sluitlichten gebruikt men daar alleen op reizigerstreinen.
In Duitsland zijn de Fahrdienstleiters daar erg fel op. Zodra je geen sluitseinen heb ga je onherroepelijk aan de kant om je trein te controleren of alle wagens nog aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2017, 00:39:16 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2017, 23:18:56 »
Klinkt vrij logisch.

Maar hoe zou die machinist anders doorgehad hebben dat er een obstakel voor hem op de rails stond?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2017, 23:32:15 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.
Of de trein die nou wel of niet voerde maakt toch geen reden dat een andere trein achterop rijdt?

Immers is gewoon het blok bezet en zal het sein naar dat blok stop tonen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7966
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2017, 07:58:58 »
Dat was mijn gedachte ook, of er nu een hele trein stilstaat, of één enkele verloren wagon, dat desbetreffende blok mag niet vrijgegeven worden en door een stop tonend sein zijn afgedekt.
De onderzoekers hebben weer wat te doen...

Helaas zijn er in tegenstelling tot eerdere berichten ook enkele personen ernstig gewond geraakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2017, 09:56:59 »
Op DSO gaan ze helemaal apeshit omdat de brandweer twee uur lang met de handen in de zakken stond toe te kijken totdat de bovenleiding was geaard.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2017, 10:07:07 »
En daar hebben ze gelijk in, want het is natuurlijk volstrekt onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt voor de bovenleiding geaard is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2017, 10:51:11 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.
En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval.

MvG Peter,

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2017, 11:04:54 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1815
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2017, 11:39:43 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.


Aha, dus daarom hebben duitse loks isolatoren van 2.5 meter hoog op het dak ;D

Richtlijn is 1cm/kV.  8)

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18520
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2017, 12:29:15 »

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Eerste regel in hulpverlening: "let op uw eigen veiligheid". Terecht dat men wacht, ondanks de (zwaar)gewonden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule