Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)  (gelezen 3140 keer)


hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2017, 22:43:05 »
Ik hoorde het op de radio.
Hopelijk mag het goed gaan met de gewonden.

Vreemd, in het nieuwsbericht wordt gesproken over bovenleiding, maar op de foto is die niet te zien.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2017, 22:53:50 »
Op de foto's van de Duitse website is de bovenleiding wel zichtbaar. (Klik op de rode pijltjes.)
« Laatst bewerkt op: 05 December 2017, 22:55:39 door Arjen52 »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2017, 22:58:29 »
Warempel, inderdaad!  ::)

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2017, 23:01:16 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2017, 23:14:59 »


Geen sluitlichten maar sluitplaatjes. Sluitlichten gebruikt men daar alleen op reizigerstreinen.
In Duitsland zijn de Fahrdienstleiters daar erg fel op. Zodra je geen sluitseinen heb ga je onherroepelijk aan de kant om je trein te controleren of alle wagens nog aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2017, 00:39:16 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2017, 23:18:56 »
Klinkt vrij logisch.

Maar hoe zou die machinist anders doorgehad hebben dat er een obstakel voor hem op de rails stond?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2017, 23:32:15 »
Benieuwd of die goederenwagen sluitlichten voerde.
Of de trein die nou wel of niet voerde maakt toch geen reden dat een andere trein achterop rijdt?

Immers is gewoon het blok bezet en zal het sein naar dat blok stop tonen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7651
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2017, 07:58:58 »
Dat was mijn gedachte ook, of er nu een hele trein stilstaat, of één enkele verloren wagon, dat desbetreffende blok mag niet vrijgegeven worden en door een stop tonend sein zijn afgedekt.
De onderzoekers hebben weer wat te doen...

Helaas zijn er in tegenstelling tot eerdere berichten ook enkele personen ernstig gewond geraakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2017, 09:56:59 »
Op DSO gaan ze helemaal apeshit omdat de brandweer twee uur lang met de handen in de zakken stond toe te kijken totdat de bovenleiding was geaard.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2017, 10:07:07 »
En daar hebben ze gelijk in, want het is natuurlijk volstrekt onacceptabel dat het meer dan 2 uur duurt voor de bovenleiding geaard is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2017, 10:51:11 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.
En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval.

MvG Peter,

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2017, 11:04:54 »
"En de reizigers zitten relatief veilig omdat de trein fungeert als een kooi van Faraday in dit geval."

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2017, 11:39:43 »
Het is daar 15 kV wisselstroom op de rijdraad.
Dat houdt in dat binnen de 1,5 á 2 meter komen al voldoende kan zijn voor een heel krokant korstje.


Aha, dus daarom hebben duitse loks isolatoren van 2.5 meter hoog op het dak ;D

Richtlijn is 1cm/kV.  8)

Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Treinongeval bij Düsseldorf (d.d. 05-12-2017)
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2017, 12:29:15 »

Daar zaten een aantal zwaargewonden tussen die dus niet geholpen werden...

Eerste regel in hulpverlening: "let op uw eigen veiligheid". Terecht dat men wacht, ondanks de (zwaar)gewonden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule